5 tipů jak optimalizovat náklady spojené s HR

Zdá se vám někdy, že si nemůžete dovolit nového zaměstnance, protože na něj prostě nemáte? Přemýšlíte někdy o tom, že vám v některých místech unikají peníze zbytečně? Podívejte se na to, jak to vyladit v oblasti HR, která ale vlastně souvisí s celou firmou.


1. Nenajímejte na „slepou objednávku“

Momentální přetížení nebo volání o pomoc ze strany personálu, který „nestíhá“, není vždy tím správným ukazatelem, na základě kterého bychom měli přijímat nové lidi. Platí zde pravidlo efektivity: Tam, kde potřebujete 2,5 člověka, je lepší mít spíše 2 než 3. Rozhodnutí o přijetí „posily“ udělejte vždy poté, co osobně navštívíte dané oddělení nebo pozici. Zaměřte se na konkrétní výsledky, objemy, fakta a zohledněte také budoucnost.

2. Dvakrát organizuj a jednou řeš

Zorganizujte svou společnost tak, aby bylo zřejmé, kdo za co zodpovídá a co má na starosti. Lidé často ztrácejí až příliš času tím, že se snaží zjistit, kdo má vlastně danou činnost vykonat. Organizační struktura by měla být vždy k dispozici k nahlédnutí každému pracovníkovi. Kvalitní a propracovanou organizaci získáte minimum prostojů.

3. Plaťte za to, co opravdu dostáváte

Málokterá firma si dnes může dovolit platit lidi za snahu nebo jen za to, že tráví čas v práci. V současné době je vše orientované na výkon a na výsledky. Když se zaměříte na tuto oblast, zjistíte, že nastavit odměňování motivačně, tedy na výkon, je možné nejen u prodejců, ale u valné většiny ostatních pozic.

Performia-5 tipů jak optimalizovat náklady spojené s HR

4. Nespokojte se s průměrem

Záleží pouze na vás, co budete ve svém týmu tolerovat. Nesmíte se však později divit, že se z toho stane standard. Pokud například tolerujete slabé výsledky u některého pracovníka dlouhodobě, dáváte tím najevo, že „to nevadí“. Tento postup rozhodně není motivující pro ty opravdu produktivní. Tvoření týmu je věc, která v podstatě nikdy nekončí. Stále máte prostor a možnost nahradit ten nejslabší článek silnějším. Tím skutečně posouváte většinu týmu kupředu, a to je velmi žádoucí. Nepřestávejte tedy hledat a najímat nadprůměrné členy týmu.

5. Umožněte lidem pravidelně prezentovat své výkony

Zaveďte pro členy týmu pravidelnou, velmi stručnou prezentaci osobních výsledků a plánu na další období. Bude to mít dva efekty:

A) Lidé neradi prezentují klesající výkony nebo červená čísla, a proto často překonají sami sebe, aby mohli prezentovat výsledek lepší.

B) Existují lidé, kteří nedovedou prezentovat své skvělé výsledky. Toto je pro ně výborná příležitost, protože se to od nich vyloženě očekává. Objevíte tak opravdové hvězdy týmu a na druhou stranu bude velmi rychle odhalen ten, kdo dokáže dobře „mlžit“ a vymlouvat se.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete více rozumět svým zaměstnancům?


Přijďte na naší přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli a buďte si jistí, že vytváříte ten pravý tým!


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek