Linked IN Facebook Twiter
Zavolejte nám: 242 447 688

Čechům kreativita v najímání rozhodně nechybí

Téma: Produktivita,Produkce zaměstnanců,Inzerát,Personální inzerce,Personální marketing,Lidské zdroje,Výběrové řízení,Výběr zaměstnanců,Výběr personálu
Autor: Barbora Hartmannová, Mårten Runow, Jairo Pinilla

Abychom trochu zapátrali v jiných vodách najímání a přinesli vám odlišný pohled na to, jak najímání funguje v jiných zemích, oslovili jsme kolegy ze dvou zemí, kde Performia působí. Ač jsme pátrali po větší kreativitě, tolik jako u nás, jsme jí nenašli. Něco k inspiraci jsme ale přeci jen vypátrali.

 

Jairo Pinilla: Kreativita je něco, co přitahuje pozornost

Jairo Pinilla je výkonným ředitelem a spolumajitelem pobočky Performie v Kolumbii. Kolumbijská Performia patří spolu s tou českou v síti 30 zemí k těm nejlepším. Kromě toho je Jairo známý tím, že mluví slovensky, protože se svou slovenskou ženou žil 20 let v její rodné zemi.

Jairo Pinilla

Jaká je situace na trhu práce v Kolumbii?
V Kolumbii je situace na trhu práce v tuto chvíli naprosto opačná od té u nás. “Vydali jsme inzerát na pozici HR manažera s dobrým platem (to je v přepočtu asi 45 000 Kč hrubého) a během méně 8 hodin jsme obdrželi 350 životopisů,“ popisuje Jairo. A u nižších pozic, jako je dělník, je situace ještě extrémnější.

Co to vlastně znamená „kreativita“?
„Pro mě to znamená něco, co je vytvořeno jiným způsobem než pouhým kopírováním toho, co dělá většina lidí. Také to pro mne znamená, že něco přitahuje mou pozornost na první pohled,“ popisuje kreativitu Jairo Pinilla.

Jak to mají s kreativitou v Kolumbii?
V Kolumbii se podle Jaira najdou firmy, které jsou kreativní, ale většina jich jen kopíruje to, co považují za „formální cestu“, takže jejich inzerce je na kreativitu dost chudá.

Moderní trendy jsou pravděpodobně stejné jako v mnoha dalších zemích: najímání přes sociální sítě (LinkedIn, Facebook atd.) či větší zapojování současných zaměstnanců. „Mnoho moderních a funkčních trendů najímání jsem v Kolumbii nepotkal. ... kromě toho, kterému se říká „Performia“,“ směje se Jairo a ukazuje nám tím, že možná v kreativitě nejsme tak moc pozadu, jak si v Česku myslíme.

Příklad jednoho z kolumbijských inzerátů, které opravdu zafungovaly:

„Hledáme někoho statečného, kdo věří v Kolumbii!
Přijďte na pohovor dne …. na adresu …"

Jednoduché, vzbuzující kolumbijskou hrdost. Pro nás možná nepředstavitelný inzerát, který by možná velký ohlas neměl, v prostředí „divoké“ Kolumbie však měl velmi dobré výsledky, i když inzerát vůbec nemluvil o tom, koho hledají. A koho vlastně hledali a do jaké společnosti? Šlo o obchodníka pro firmu, která vyrábí textil.

Jak najít odolné zaměstnance?
Jedna společnosti v Bugaramanze udělala v budově s bazénem jeden, jak sám Jairo potvrzuje, trochu šílený test. Psychologové požádali kandidáty, aby stáli vedle bazénu. Potom přišli ohromní chlapi a nastrkali je všechny do vody. A psychologové tak otestovali, jak kandidáti zvládají frustraci.

Ano, je to opravdu šílené, ale i takové věci můžeme sem tam v oblasti HR vidět.

 

Mårten Runow: Nabízet více peněz, není moc kreativní

Mårtena Runowa již většina našich čtenářů důvěrně zná. Je to zakladatel a majitel Performia International, který nejen že stál u zrodu Performie a jejích všech 30 poboček na světě, stíhá ještě jezdit po světě a přednášet o budování týmů a najímání. Tentokrát jsme se o ale ptali na to, jak to vypadá s najímání a kreativitou v jeho rodné zemi – Švédsku, kde centrála Performie sídlí.

Mårten Runow

Jaká je situace na trhu práce ve Švédsku?
„Ve Švédsku máme velmi podobnou situaci jako vy v Česku. Nejspíše máme větší počet nezaměstnaných, ale problém je v tom, že to jsou většinou nekvalifikovaní lidé nebo lidé, kteří nemluví Švédsky,“ vysvětluje Mårten Runow.

Co to vlastně znamená „kreativita“?
„Je to to, když děláte něco, co se moc často nevidí, co je neobvyklé nebo určitým způsobem nové,“ popisuje Mårten svůj pohled na pojem kreativita.

Jak to mají s kreativitou v inovativním Švédsku?
Ačkoli je Švédsko považováno za jednu nejrychleji se rozvíjejících zemí Evropy, v najímání však tolik inovativní nejsou. Že by nakonec Česko učilo severní země, jak být více tvořiví? Nebylo by to v jistém ohledu poprvé. „Řekl bych, že Švédi nejsou moc kreativní. Zřídkakdy tu vidíme přístupy, které by byly nějak výrazně jiné nebo vynikaly. Mnoho firem si u nás myslí, že nabízet více peněz je „kreativní“, ale dle naší zkušenosti je to velmi slabý model toho, jak přitáhnout dobré a pracovité kandidáty,“ říká Mårten.

“V poslední době se najímání hodně přemístilo do online světa. To znamená, že když nejste dobří v inzerování na sociálních sítích, nepoužíváte blogy a tak dále, začínáte být čím dál vice pozadu,” popisuje Mårten a dodává: „Pracovní „trh“ se v posledních dvou letech výrazně posunul a velká většina inzerovaných pozic je na internetu. Tištěné inzeráty už téměř vymizeli,“ říká Mårten a my můžeme mít dojem, že ve Švédsku je velmi podobná situace jako u nás. Švédi jsou ale poměrně hodně konzervativní, a tak možná pro výraznou kreativitu budou potřebovat více času. I tak tam ale nějaké výjimky najdeme.

V inzerci se toho Švédi nebojí
Tady je jeden příklad inzerce světoznámé švédské značky IKEA, která hledala designéra.

„IKEA hledá nejlepšího designéra ve Švédsku

Možná víte, že ještě nejste nejlepší designér, ale víte, že jím být můžete? Pak chceme, abyste se o tuto pozici ucházel.

Již teď vás ale chceme informovat, že i když tuto pozici získáte, po dobu 9 měsíců NEBUDETE navrhovat. Místo toho budete pracovat v naší divizi dodávání, abyste se naučil, jak funguje naše distribuce. Nedostanete firemní vůz a na začátek nedostanete ani vysoký plat, ale můžeme vám slíbit, že dostanete velké množství zodpovědnosti, protože vaše následné návrhy budou vyrobeny a distribuovány po celé planetě.

Pokud jste na tuto výzvu připraven, prosím, pošlete nám svou přihlášku.“


A jaké byly ohlasy? Dle Mårtenových slov se jim přihlásilo velké množství těch nejlepších designérů.

Našli jste v těchto dvou pohledech alespoň kus inspirace či nápadu? Nebo jste si uvědomili, že jste opravdu dobří, protože se snažíte se odlišovat a být v kreativitě napřed? Pak tyto pohledy zvenčí splnili svůj účel.

O jaké zemi byste si rádi přečetli v příštím čísle? Napište nám na adresu marekting@performia.cz. Budeme se těšit na vaše nápady.

 

Text: Barbora Hartmannová
Foto: archiv dotázaných