Jiří Halousek: Chtěli jsme, aby setkání s námi byl zážitek od prvního momentu

Je vystudovaný „ajťák“, ale více než tvořit programový kód ho dnes baví vést lidi. Společnost IReSoft založil ve svých 21 letech a dnes je pyšný na to, že funguje, aniž by na něm byla firemní operativa závislá. Před dvěma lety se ve vysoce konkurenčním IT prostředí rozhodl, že nebudou lidi hledat, ale budou si je k sobě přitahovat. A díky tomu mohou dnes být obrovskou inspirací v tom, jak tvořivě získávat šikovné lidi pro sebe.
Nechte se inspirovat i vy.

(Tento rozhovor vyšel v časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY v srpnu 2017.)


Na úvod vždy každého prosím, aby v jedné větě popsal to, čemu se jeho společnost věnuje. Ani u vás neudělám výjimku.

To hlavní, co děláme, je softwarové řešení pro poskytovatele sociálních služeb (což jsou např. domovy pro seniory), kterým pomáháme zvládat administrativu a nutnou byrokracii a umožňujeme jim díky nám efektivněji fungovat a věnovat se svým klientům. Kromě toho vytváříme produkty i pro komerční sféru, tím nejnovějším je docházkový systém ALVENO.

Společnost IReSoft vznikla ve Vaší a kamarádově hlavě už v roce 2002, je to tak? Jak Vás napadlo začít podnikat právě v oblasti softwarů a tehdy konkrétně s docházkovým systémem? 

S tím přišel můj společník. Jeho známý prodával docházkové čtečky, ke kterým byl dodáván opravdu špatný izraelský software, který se moc nehodil do českých podmínek. Proto k tomu vytvořil vlastní aplikaci (ALVENO), kterou jsme od té doby za těch 15 let existence IReSoftu předělali už několikrát.

Jiří Halousek

Jiří Halousek

Co pro vás v začátcích podnikání bylo tím nejtěžším? 

Nejtěžší a nejvíc frustrující pro mě byla práce s lidmi, což je paradoxně něco, co si nyní užívám. Vystudoval jsem IT školu a neměl jsem žádné zkušenosti, jak vést lidi, a dlouho mi trvalo, než jsem přišel na to, jak na to. 

Kolik máte v současné době zaměstnanců a co považujete za největší „iresoftí“ úspěch?

Je nás okolo 65.

V rozhovoru pro časopis TRADE NEWS jste v roce 2013 uvedl, že se vám hledají lidi těžko. A já vím, že v současné době velmi intenzivně pracujete na firemní kultuře, hodnotách firmy a na tom, jak k sobě přitahovat nové šikovné lidi. Bylo právě to tím impulsem k tomu začít některé věci ohledně náboru lidí dělat jinak?

Ten impulz přišel ještě o něco později, ale ano, bylo jím to, že se nám nedařilo hledat nové lidi. Do té doby jsme zveřejňovali inzeráty na jobs.cz, a to nám přestalo fungovat. Téměř nikdo se nám nehlásil a pro nás bylo, a stále ještě je, nemožné dorovnávat finanční nabídky a benefity nadnárodních IT korporací, kterých je v Brně opravdu hodně. Věděli jsme, že kdo zažil IReSoft, ten u nás rád zůstával. Ale jak dát světu vědět, že jsme uvnitř pohodová parta? Do té doby jsme se soustředili na budování značky směrem k zákazníkům, ale ne k potenciálním uchazečům. Vždyť my jsme ani nevěděli, čeho si lidi u nás nejvíc váží a proč s námi zůstávají, i když dostávají vyšší finanční nabídky od jiných firem. Bylo na čase se na to podívat jiným úhlem pohledu. 


Dnes se k nám hlásí lidi, o kterých víme, že k nám zapadnou a budou s námi sdílet naše hodnoty. Já tomu říkám „culturefit“.

Kdybyste měl posoudit, jak náročné bylo najít nové lidi právě v roce 2013 a jak (ne)náročné je to pro vás teď, jak byste to shrnul?

Přijde mi, že tehdy jsme byli docela bezmocní, protože o naší malé české firmičce v Brně nikdo neslyšel. Rozhodně se nám nestávalo, že by se k nám lidi hlásili sami od sebe, protože by se chtěli stát naší součástí. Co se zásadně změnilo, je typ lidí, kteří se k nám hlásí. Tím, že se snažíme být transparentní a autentičtí, tak to na jednu skupinu lidí působí jako magnet a táhne je to k nám, druhou skupinu to pak logicky odpudí, protože to není jejich představa, kde by chtěli pracovat. Jinými slovy se k nám hlásí lidi, o kterých víme, že k nám zapadnou a budou s námi sdílet naše hodnoty. Já tomu říkám „culturefit“. 

Kdy přesně jste se rozhodl jít v náboru novou cestou a v čem vaše vize téhle cesty spočívala? 

Je to tak dva roky zpátky, kdy jsme si řekli, že nebudeme lidi hledat, ale budeme je k sobě přitahovat. Je to odvážná myšlenka, ale když se nad tím zamyslíte, dává to smysl. Věděli jsme, že to bude běh na dlouho trať, ale sám jsem byl překvapen, že výsledky se začaly objevovat už tak po půl roce.

Abychom mohli přitahovat, museli jsme nejdřív pojmenovat, jaké vlastně jsou naše silné stránky, jací jsme a jaké hodnoty jsou nám blízké. Do této diskuze jsem zapojil úplně celou firmu, tehdy 70 lidí. Na základě toho jsme vydali naši knihu firemní kultury, kterou jsme pojmenovali IReBook a která obsahuje příběhy všech našich lidí. Ta kniha měla podtitulek „No Bullshit Inside“, což je jedna ze silných stránek, se kterou přišli někteří naši kolegové, kteří dříve pracovali v korporátu.

V roce 2015 jste vydali první IReBook. Co jste tím sledovali?

Smyslem naší knížky je manifestovat to, kdo a proč tady je IReSoft, co děláme a jak se nám daří, jak přemýšlíme nad podnikáním, jakou vizi firemní kultury máme nebo třeba jaké hodnoty nás spojují. Zároveň to je naše ročenka, kde je zachycen náš rok v podobě fotek, kreseb, videí a zážitků. Vše je doplněno autentickými příběhy iresofťáků, které jsme zveřejnili přesně tak, jak nám je lidi sami poslali.

Knížka je určena veřejnosti, čímž myslím zákazníkům, partnerům nebo kandidátům, aby nás mohli lépe poznat. A zároveň je to velké poděkování všem našim lidem

Irebook

Kniha firemní kultury zvaná „IReBook“ z dílny IReSoftu svým heslem naznačuje, že nejde o žádné „plané tlachy“, jak to někdy u
takových knih bývá. 

Celé vaše webové stránky jsou hodně o vašem týmu a o tom, jací jste. Dokonce i v sekci „Co děláme“ je hned v úvodu právě váš tým. Je tohle ten záměr, kterým chcete přitáhnout lidi do vaší firmy?

Myslím si, že naše firma je hodně o lidech a o vztazích. Dokonce 85 % našich lidí říká, že mají v práci velmi dobré kamarády, nebo dokonce jednoho z nejlepších přátel. Hlavní firemní web jsme si udělali takový, abychom ukázali, kdo je IReSoft, jak přemýšlíme a jací jsme. I za softwarem totiž stojí lidé.

Co konkrétně pro přitahování a najímání šikovných lidí do firmy děláte?

Chtěli jsme, aby setkání s námi byl zážitek od prvního momentu. Takže to začíná webem, Facebookem nebo třeba knížkou firemní kultury. Když se chystáte k nám na pohovor, pošle vám Eliška, expertka na iresoftí talenty, video, kde vás pozve a seznámí vás s tím, co vás čeká. Ochutnáte naši domácí iresoft-made sušenku, kterou pečou naše holky. Samotný pohovor připomíná spíše povídání si s kamarádem v příjemném prostředí, kde sedíte na „fatboji“ v naší útulné knihovničce. Nehrajeme si na žádné formality, tykáme si hned od první chvíle. Kandidátům také dáváme jako dárek naše tričko, abychom jim poděkovali za jejich čas. Já osobně trávím hodinku, někdy i dvě, povídáním si s kandidátem ve třetím kole, abych zjistil, jestli je to naše krevní skupina, jaký má pohled na svět a jak má srovnané hodnoty v životě. Kladu si otázku, jestli bych s tímto člověkem rád strávil týdenní dovolenou na stejném pokoji, a pokud ano, vítám ho do naší iresoftí rodiny. Podle mě to je spousta drobností, které jako celek vytvoří jedinečný zážitek.

A když se s kandidátem nakonec nedomluvíme? I tak s ním jednáme, jako by to byl pro nás důležitý zákazník. Vždyť on bude svým přátelům říkat, co u vás zažil, a tím si dlouhodobě budujete svoji pověst zaměstnavatele.

Dnes se často říká, že „my si nevybíráme kandidáty, ale kandidáti si vybírají nás“.
Tuším, že u vás to tak není.

Co se týká již zmíněného přitahování lidí, snažíme se být maximálně transparentní, aby nás kandidát mohl co nejlépe poznat a sám se rozhodl, jestli by chtěl být součástí naší firmy či nikoliv. Nikoho nepřemlouváme, naopak se snažíme to udělat tak, aby bylo velmi těžké se k nám dostat. Věříme totiž, že komu to opravdu stojí za to u nás pracovat, toho neodradí, že bude muset nejdřív věnovat nějaký čas tomu, aby nás přesvědčil. A to se týká všech pozic. 
 

Na věcech ohledně výběru lidí spolupracujte s Performií. Je něco z našich nástrojů a know-how, co vám „usnadnilo život“?

Byl jsem se svými kolegy na pár vašich seminářích a musím říct, že mi pomohli lépe se vyznat v lidech. Jsem vystudovaný ajťák, takže oblast psychologie pro mě byla velká neznámá. Vaše semináře pro mě byli takovou první vstupenkou do úplně jiného světa, kde jsem začal chápat, co lidi motivuje, jak je ovlivňují emoce a jak využít jejich potenciál.


Na závěr mi řekněte, co vás na vaší práci dnes nejvíce baví.

Nedívám se na svoji firmu jako na prostředek na generování zisku, ale jako na svůj produkt, na který chci být hrdý. S určitou nadsázkou by se dalo říct, že zaměstnanci jsou mými zákazníky a já se pro ně snažím vytvořit takové podmínky pro práci a pro život, ve kterých můžou být šťastní. Nejvíc mě proto asi baví být v kolektivu lidí, kteří mají podobný pohled na svět a stejné hodnoty jako já, a společně s nimi vytvářet něco, co pomáhá ostatním. To mi dává největší smysl. 

Jiří Halousek

PROFIL: Jiří Halousek

Vystudoval IT a se svým kamarádem při studiích programoval na zakázku. IResoft založil ještě při studiu, protože chtěli jednoduše své podnikání zvětšit, a tak potřebovali lidi. Tehdy mu bylo 21 let. Za svůj největší úspěch považuje to, že se mu podařilo přestat být tím nejužším hrdlem ve firmě a firma je teď na něm operativně téměř nezávislá. IReSoft je dnes leaderem na trhu sociálních služeb, kde má přes 1000 zákazníků používajících jejich informační systémy.

Ve svém volnu ho baví trávit čas s lidmi, kteří jsou mu blízcí, rád se neustále učí něčemu novému, užívá si cestování po světě a poznávání nových míst nebo hraje golf. Má rok a půl starého syna, a proto se snaží hodně času trávit s ním a svou partnerkou.

Zdroj fotografií: Archiv společnosti IReSoft

Chcete se více dozvědět o najímání nových lidí do vašeho týmu?
 

Přihlašte se na naši přednášku Jak efektivně vybítat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek

Jak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet


Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.

celý článek

Z PRAXE: Ovlivňuje interní komunikace spokojenost zaměstnanců?


Interní komunikaci se v poslední době věnuje stále více pozornosti a je pravda, že díky ní můžete přímo ovlivnit firemní kulturu i to, jak se lidem u vás ve firmě pracuje. Navíc existují různé kanály pro interní komunikaci. Co funguje ve firmách našich klientů? Nechte se inspirovat.

celý článek