Linked IN Facebook Twiter
Zavolejte nám: 242 447 688

Když kandidát „ví, že nic neví“, máte z poloviny vyhráno!

Téma: Motivace,Vedení lidí,Výběr personálu,Management,Motivace pracovníků,Produktivita,Vzdělávání zaměstnanců,Produkce zaměstnanců
Autor: Lucie Spáčilová

Věděli jste, že existuje škála vědění? Je to velmi zajímavá škála, která ukazuje různé úrovně vědění a hlavně to, jak se osoba, která dané úrovně dosahuje, projevuje. Prozradíme vám, na jaké úrovni vědění by měl být zaměstnanec, aby se vám s ním dobře pracovalo.

 

Nejvyšší úrovní na škále vědění je jednoduše úroveň VÍM. Je to stav, kdy má člověk dostatek informací a zároveň vlastního pozorování. Pokud člověk v nějaké oblasti či situaci dosahuje této úrovně vědění, má v ní i prokazatelně dobré výsledky. Takovéto úrovně může dosáhnout kdokoli z nás, a také ji dosahujeme. Všude tam, kde jste si jisti tím, že dokážete vytvořit výborný výsledek, a vlastně ho standardně vytváříte, jste na úrovni VÍM. Může to být příprava kávy, ale také třeba prodej vašeho produktu. Pokud vždy, když se do této aktivity pustíte, je na konci výborný výsledek, je to ONO.

 Vím, že nic nevím

Jak se projevuje člověk na této úrovni vědění?

Znáte profesionální sportovce, umělce nebo třeba kolegy, kteří zvládají věci rychle a se skvělými výsledky, zatímco jiným to připadá jako malý zázrak? Tak to jsou lidé, kteří jsou v té konkrétní oblasti na úrovni vědění nejvýše. Zajímavé je, že ačkoli se zdá, že jsou dokonalí, neporazitelní a neomylní, stále trénují, zlepšují se, studují a zajímají se o vše, co ta konkrétní oblast obsahuje.

 

O stupeň nižší úroveň vědění je VÍM, ŽE NEVÍM. I když to zní jako „špatná zpráva“, je to vlastně velmi dobrá úroveň, která umožňuje lidem zlepšovat se. To, že si člověk uvědomuje, že mu chybí nějaké informace nebo vlastní pozorování, znamená, že je jen krůček od toho si je doplnit a vyhoupnout se na kýženou nejvyšší úroveň.

Jak se projevuje?

Setkali jste se už s někým, kdo se toužil naučit něco, co vy už dávno perfektně ovládáte? Jistě jste si všimli, jak hodně se ptá. Tato osoba hledá způsob, jak se dostat na nejvyšší úroveň, a je vděčná za každou pomocnou ruku. Díky tomu se jí to může lehce podařit! Máte-li takového zaměstnance, pak mu jednoduše poskytněte chybějící informace či vlastní pozorování, a tím ho v této cestě vzhůru maximálně podpoříte. S těmito lidmi je velmi snadné pracovat a trénovat je.

 

Tyto dvě úrovně jsou ve své podstatě úrovněmi duševního zdraví. Lidi, kteří se ve většině oblastí nebo činností pohybují v těchto dvou úrovních, můžeme označit jako duševně zdravé.

 

Nejnižší úroveň vědění nazýváme MYSLÍM SI, ŽE VÍM, nebo takéNEVÍM, ŽE NEVÍM. Na této úrovni je osoba přesvědčena, že VÍ, avšak na rozdíl od nejvyšší úrovně o tom neexistují žádné důkazy ve formě dobrých výsledků. Toto je doopravdy nepříjemná úroveň, protože osoba věří tomu, že dělá věci správě tak, jak je dělá, i když místo dobrých výsledků dosahuje selhání. Pokud v životě člověka převládá tato úroveň vědění, zastavil svůj vlastní rozvoj a vlastně začal být méně duševně zdravý.

Jak se projevuje?

Tady můžeme klidně použít výraz „brouk pytlík“. Je to osoba, která vše ví a nic nového se nemůže dovědět. Na první pohled může působit jako odborník a záměna s nejvyšší úrovní není vyloučena. Ale pokud svou pozornost zaměříte na její výsledky v oblastech, kde „ví“, zjistíte, že výborné rozhodně nejsou. Možná jste se setkali s obchodníkem, který nechtěl na školení, protože o prodeji ví vše. To je v pořádku, ale proč je tedy hluboko pod plánem? Postoj tohoto člověka je smutně odmítavý a vlastně tak sám sobě blokuje cestu ke zlepšení. Věřte mi, s takovými lidmi je těžké, až nemožné, spolupracovat!

 

Pokud k vám na pohovor přichází osoba a říká: „O této oblasti nevím nic, ale chci se to naučit“, je to 100 krát lepší, než když před vámi sedí někdo, kdo tvrdí, že už všechno ví, a jeho výsledky potvrzují opak!

 

Víte, že i motivace má 4 stupně? Chcete vědět, jak je u zaměstnance poznat už při jeho výběru zjistíte na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý týmMotivační systém by měl VŽDY ochraňovat a povzbuzovat ty produktivní a šikovné pracovníky ve vašem týmu, ne je znechucovat!

Foto: Pixabay