Osobnost je důležitá, ale do inzerátu nepatří

Tvorba inzerátů je umění stejně jako obraz, od něhož čekáte, že bude obdivován. Jak jsme již zmínili v předchozích článcích, je důležité, aby inzerát odrážel ty kvality, které mají produktivní lidé rádi, které vyhledávají a na základě kterých jsou ochotni se k vám přihlásit.
 


Někteří naši klienti v inzerátech často uvádějí mnoho požadavků na osobnostní předpoklady, chtějí, aby byl kandidát na pozici plně osobnostně připraven. Uvádí například, že hledají optimistického a cílevědomého člověka se schopností rozpoznávat priority, samostatného člověka s dobrou schopností organizování, schopného komunikovat s klienty, nebo někoho se smyslem pro pořádek a reprezentativním vystupováním.

Nedávejte do inzerátu návod na to, jak se nechat obalamutit.

V podstatě ale hledají toho, kdo umí udělat první dojem. Ti, co hodně přemýšlí o tom, jací by měli u pohovorů být, se k nim tak určitě dostanou. Pokud toto uvedete do inzerátu, nahráváte jim tím, protože díky tomu přesně vědí, jak se na pohovoru chovat – vystupují optimisticky a cílevědomě, ukáží vám, jak umí rozpoznávat priority, hodně komunikují a pěkně se obléknou. Ale co když je toto jen přetvářka?

Pravdou je, že produktivní kandidáti často hledají řešení a příliš nepřemýšlí nad tím, zda jsou optimisté se schopností vcítit se, uměním organizovat si svou práci, dobře komunikovat a mít kolem sebe pořádek. Produktivní kandidát je nasměrován hlavně na výsledky práce a dosahuje jich. Má to přirozeně v sobě.

Chcete, aby se vám hlásili v první řadě ti produktivní? Pište o tom, co vám má uchazeč přinést za výsledky a jakou hodnotu mají. Pište o tom, jak by jeho práce měla vypadat, aby výsledek byl snadno dosažitelný. Odložte na chvíli představy o osobnosti člověka, kterého chcete.

Podívejme se na ukázku, se kterou se často setkáváme:

ASISTENT/KA VEDENÍ
Jsme mladá a dynamická společnost s jasnou vizí zabývající se výrobou a prodejem produktů vzduchotechniky.

Pracovní náplň:
✓ obvyklá činnost samostatného asistenta
✓ zpracování objednávek a další administrativní činnosti

Požadujeme:
✓ VŠ a 3 roky praxe na asistentské pozici
✓ schopnost práce na PC (Outlook, Excel, Word, Power Point, vyhledávání na internetu)
✓ smysl pro pořádek
✓ pozitivní osobnost
✓ samostatnost v organizování práce
✓ schopnost organizovat si čas
✓ schopnost dotahovat věci do konce i v případě komplikací

Nabízíme:
✓ zajímavou, různorodou a kreativní práci v týmu
✓ aktivní účast na tvorbě pro zákazníka příjemného interiéru
✓ vzdělávání se ve stále se inovujícím oboru

Nástup možný ihned.

A nyní to porovnejte s inzerátem pro produktivní uchazeče:

Společnost ABDC s.r.o. zabývající se výrobou a prodejem vzduchotechniky hledá do svého týmu schopného a výkonného člověka na pozici:

ASISTENT/KA VEDENÍ
✓ Dokážete se dobře soustředit na více věcí najednou?
✓ Rozčiluje vás nepořádek a umíte do věcí vnášet řád a systém?

Pak hledáme právě vás!

Výsledkem vaší práce bude:
✓ dobře fungující sklad materiálu
✓ vaše naprostá jistota v tom, kde co ve skaldu je.

Budete přijímat zboží na sklad, zavádět data do počítače, provádět pravidelné inventury, pomáhat při dalších administrativních činnostech.

Co vám určitě nesmí chybět:
✓ předchozí dobré výsledky ve vašich dosavadních aktivitách (práce, brigáda, praxe)
✓ uživatelská znalost práce s PC
✓ ochota zvládat i fyzickou práci

Hledáme člověka, kterému je naše branže sympatická, který se nebojí fyzické práce a který kolem sebe dokáže udržovat systém a pořádek. Výborné pracovní výsledky, ochotu a pracovní nasazení rozhodně umíme ocenit.

Pamatujte! Osobnost je důležitá, ale vždy bude až na druhém místě za produktivitou, za výsledky, které jsou za zaměstnancem vidět. A tím se řiďte i při sestavování inzerátu.

Zdroj fotografie: Gratisography.com

Jak napsat skutečně lákavý a originální inzerát, který zaujme?

To se dozvíte na workshopu Jak na funkční náborovou inzerci.


O autorovi článku

Renata Krutská

Pro Renatu je oblast personalistiky něco jako koníček. Ráda lidem věci usnadňuje a otevírá jim nové obzory. Pro své klienty by se rozdala, hlavně aby jim co nejlépe pomohla. Stará se o klienty v Praze a Severních Čechách.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek