Řízení firmy: Komu jinému věřit než vlastní rodině?

Zní to logicky a je to často přirozené. Když začnete podnikat a vypadá to, že to má smysl a je potřeba se poprvé „rozmnožit“. Komu ale dát tu důvěru? Kdo bude pracovat poctivě a opravdu pro vás? Kdo s vámi překoná i těžké časy a bude naprosto loajální? Rodina!


Ale je to vždycky tak? Pojďme se podívat na to, co jsou výhody a nevýhody toho, když máme část nebo dokonce celý tým tvořený rodinnými příslušníky nebo blízkými přáteli.
 

Výhody jsou například to, že vám na rozdíl od jiných lidí důvěřují a jsou tedy ochotni se přidat i když za sebou nemáte mnohaletou firemní historii. Také to, že jim můžete zavolat pozdě večer nebo o víkendu a není to pokládáno za nevhodné. Často může být výhodou i to, že rodinný zaměstnanec snese nějaké to nepohodlí nebo provizorní pracovní prostředí.

Mezi nevýhody pak můžeme s jistotou zařadit to, že v některých případech mohou mít tendenci rodinní příslušníci zneužívat vašich vztahů a brát si neplánované volno, využívat firemní zdroje pro osobní účely nebo se prostě vezou a spíše jen čerpají z toho, co vy tvrdě budujete.

Performia-komu jinémuvěřit než vlastní rodině

Určitě jste si všimli, že není přírodním zákonem to, že všichni z jedné rodiny jsou na tom stejně s úrovní motivace, nebo výkonností. Ani bystrost a inteligence není absolutně dědičná. Předpokládat tedy, že pokud je Petr výkonný a loajální, bude jeho bratr Pavel také takový, není na místě.

Dokonce ani to, že si s daným rodinným příslušníkem nebo kamarádem rozumíte, že prožijete povedenou společnou dovolenou, nemusí zákonitě znamenat úspěch v oblasti pracovní spolupráce. Možná jste byli svědky toho, kdy se výborné vztahy naprosto zpřetrhaly, protože selhalo společné podnikání nebo spolupráce v rámci týmu.

Firem, jejichž základem jsou rodinní příslušníci, jsem měla možnost poznat přinejmenším už několik desítek a někdy je to doopravdy zajímavé. Představím vám zde proto dva zcela rozdílné příklady.

Performia-komu jinému věřit nez vlastní rodině

1. Prvním příkladem je původně velká expandující společnost působící ve středních Čechách.

Majitel firmy zaměstnal svého bratra. Nebyl to právě vysoce produktivní člověk. Během několika let zastával postupně všechny ředitelské pozice, které ve firmě byly, nikde s úspěchem. Majiteli to začalo být jasné, ale co dělat, když jsou tam citlivé rodinné vazby a vztahy? Snažil se to obhajovat, zvládat a nakonec hledat zástupné problémy místo toho, aby se tomu postavil čelem.

Efekty, které bylo možné v dané firmě pozorovat, byly velmi negativní. Produktivní lidé ve firmě byli demotivováni, schopní lidé často odcházeli. Dokonce nebylo snadné přijmout nové, protože PR firmy jako zaměstnavatele bylo velmi pošramocené. Možná, že majitel zachránil rodinné vztahy, ale rozhodně tím trpí celá firma. Ve firmě jste mohli vnímat pocit marnosti.

2. Druhým příkladem je velmi technicky zaměřená firma plná „pánů odborníků“ sídlící na jižní Moravě.

Majitel firmy zaměstnal svou manželku na pozici, kde nebylo snadné vidět odvedenou práci. Když totiž firma prosperuje, ekonomické oddělení nevypadá jako něco náročného a personalistika stejně tak. Pro manželku pana majitele nebylo vůbec snadné vydobýt si své místo. Zaměstnanci firmy na ty, kteří nerozumí jejich oboru, netechniky a navíc ženy nahlíželi skepticky. Navíc fakt, že je to manželka majitele, byl v toto ohledu spíše mínus, než plus.

Představte si, že nezvládáte jen svou práci, ale také téměř celý tým abyste svou práci mohli prostě dělat. Tato dáma to zvládla. Dokázala vyřešit časté odchody obchodníků a stabilizovat personální scénu tak, že ostatní nakonec uznali její osobní přínos. Dnes je její pozice a důležitost neoddiskutovatelná.

Zvládla to zejména díky tomu, že je zaměřená na výsledek, nevzdává se snadno a je orientovaná na řešení. Když takovýto člověk dostane odpovídající kvalifikaci a příležitost, úspěch se dostaví. Jsme rádi, že jsme tohoto byli i my z Performia součástí.

Takže rodina - ano nebo ne? Ano, ale jen pokud je opravdovým přínosem.

Zdroj fotografií: Pixabay

Zajímají Vás možnosti vzdělávání v oblasti personalistiky?

Podívejte se na naše klíčové semináře.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek