Doba žádá kreativitu, ale jak na ni? Zažíváme jakousi nouzi v oblasti náboru, a to nejen z hlediska množství reakcí na vydaný inzerát, ale také množství a kvality kandidátů, kteří dorazí k pohovorům. A v neposlední řadě je také v závěrečné fázi rozhodování a nástupu často napjatá situace, která ne vždy končí úspěchem. Potřebujeme tedy pro sebe ale i pro nábor ve firmách doslova živou vodu. A kreativita takovou živou vodou rozhodně je.


Děláte vše tak jako vždy a děláte toho dokonce více než kdy jindy, a přesto to nemá takové výsledky, které byste očekávali? Co dělat, když standardní postupy náboru už nefungují?

Zkuste „kreativní nábor“! O co vlastně jde? Je to jednoduché, v různých fázích výběrového řízení uskutečňujete tvořivé změny, které vás a vaši firmu odliší od ostatních firem. Vaše jedinečnost může způsobit, že kandidáti nebudou chtít pracovat „mimo jiné“ i ve vaší firmě, ale budou chtít pracovat PRÁVĚ v té vaší firmě.

Performia- zivá voda pro váš nábor

Základní pravidla, bez kterých to nejde

Než se pustíte do kreativního náboru, musíte se ujistit, že stále fungují základní pravidla a od nich nikdy neupusťte.

Mezi základní pravidla patří zejména toto:

  • V inzerci neslibujte snadnou práci za vysokou odměnu a komunikujte upřímně.
  •  Reagujte rychle na obdržené žádosti a informujte vždy všechny kandidáty o vašich rozhodnutích (ať už pozitivních či negativních)
  • Na pohovoru se upřímně zajímejte o kandidáta a bez předsudků se soustřeďte na jeho úroveň motivace, znalostí a produktivity.
  • Rychle doplňujte chybějící informace, abyste byli schopni se správně rozhodnout, a své rozhodnutí vyšlete opět velmi rychle ke všem kandidátům.
  • Dodržujte své sliby a sledujte, jak drží své slovo kandidáti.
  • Postarejte se o kvalitní a promyšlené zaškolení nově přijatého pracovníka tak, aby jeho nadšení neochablo, ale naopak bylo podpořeno.
     

Kde a jak být konkrétně kreativní?

Ve kterékoli fázi náboru to lze. Například místo klasického inzerátu umístěte do místních novin (nebo odborného časopisu) hádanku nebo hlavolam s tím, že ti, kteří našli řešení, prošli prvním kolem výběrového řízení na pozici, o které se více dozví na vašich stránkách. Možná vás napadnou jiné varianty, které budou pro vaši firmu, produkt nebo službu typické, výstižné a zaujme to čtenáře a potenciální kandidáty.

Nebo můžete vyhlásit ve firmě měsíc náborů a zapojit všechny pracovníky, aby oslovovali lidi ve svém okolí s výzvou pracovat u vás. Celoročně je to možná vysoká ambice, ale takto to může opravdu přinést své ovoce. Nezapomeňte na kreativní odměnu pro ty, díky kterým uspějete.

Kontaktujte kandidáty ihned, když se přihlásí. Prostě jim zavolejte a poděkujte za to, že se přihlásili. Popřejte jim hezký den a rychle zjistěte jednu informaci, která může urychlit jednání z vaší strany. Nebo jim pošlete profil společnosti, který máte připravený pro potenciální zaměstnance. Případně pošlete potvrzovací SMS o tom, že jste obdrželi jejich žádost a že je budete brzy kontaktovat. Rychlost a příjemná komunikace dnes pořád není úplnou samozřejmostí.

Na pohovoru máte možnost kreativitu opravdu rozjet naplno. Pro některé kandidáty je velmi zajímavé vidět své potenciální budoucí pracovní místo. Moci prohodit pár slov s možnými budoucími spolupracovníky nebo prohlédnout si nějakou část firmy nebo „ochutnat“ trochu z toho, co firma vyrábí nebo poskytuje. Nahlédnutí pod pokličku může být velkým lákadlem, které kandidáty přitáhne právě k vám.

Využijte to, že víte o kandidátovi více díky porozumění jeho osobnosti. Když víte, že miluje nové výzvy a hodně se zajímá o budoucnost, pak víte, o čem s ním budete hovořit. Samo sebou pokud jste si jisti, že je to správná osoba pro vámi obsazovanou pozici. Zde mají výhodu všichni, kdo testují osobnost pomocí U-testu.

Performia- živá voda pro váš nábor

Opravdu funkční je jen to, co vytvoříte sami

Toto bylo několik příkladů, ale opravdu funkční bude to, co si vytvoříte sami. Jak na to?

Rozdělte váš reálný náborový cyklus do několika fází (počínaje inzercí, procesem nástupu konče) a sejděte se s někým z firmy. Tento parťák by měla být loajální, produktivní a pozitivní osoba. Spolu projdete každý každou jednotlivou fázi náboru a budete probírat své myšlenky a nápady, jak ji udělat jedinečnou, čím ji obohatit a udělat pro kandidáta zajímavou. A rozhodně tomu nerozumějte tak, že to musí stát mnoho času navíc. Spíše čerpejte z toho, co už teď máte k dispozici a jen vás nenapadlo toho využít.

A jeden podstatný údaj na závěr. Kreativitě vždy předchází komunikace. Jednoduše komunikujte a dříve nebo později vás napadnou ty správné věci. Takže jestli máte pocit, že nejste dostatečně kreativní, je to jen nedostatek komunikace, která by vás ke skvělým a kreativním nápadům přivedla. Zkuste to, opravdu to funguje.

A inspirovat ke kreativitě v najímání se teď můžete i od našich klientů či kolegů na následujících stránkách tohoto čísla časopisu, protože to je právě to, proč jsme ho připravili.

Věděli jste, že…? 

Slovo kreativita vychází z latinského creo (tvořím) a představuje podle jedné z definic zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost. Ta se projevuje nejen jako vynalézavost, vznik nového, originálního díla nebo myšlenky, ale také jako tvůrčí řešení problémů.

Kreativita se nejčastěji popisuje jako „generování nových, neobvyklých, ale také přijatelných, užitečných myšlenek, řešení či nápadů". Tvořivý proces je potom charakterizován dvěma základními prvky, originalitou(novostí, původností) a užitečností (hodnotou, prospěšností). A to nám ukazuje, že kreativita nemusí nutně patřit pouze do rukou umělců či v dnešní době v souvislosti s kreativitou často zmiňovaných marketingových či reklamních specialistů, ale projevuje se všude tam, kde někdo nějak nově a zároveň prospěšně vyřeší nějaký problém – třeba právě nedostatek kandidátů ve výběrovém řízení.

(Zdroj: cs.wikipedia.org)
Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět, jak už na začátku neudělat chybu
a nepřijmout špatného zaměstnance?
 

Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek

Jak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet


Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.

celý článek

Z PRAXE: Ovlivňuje interní komunikace spokojenost zaměstnanců?


Interní komunikaci se v poslední době věnuje stále více pozornosti a je pravda, že díky ní můžete přímo ovlivnit firemní kulturu i to, jak se lidem u vás ve firmě pracuje. Navíc existují různé kanály pro interní komunikaci. Co funguje ve firmách našich klientů? Nechte se inspirovat.

celý článek