Stalo se Vám už někdy, že jste svému zaměstnanci věřili a pak jste zjistili, že lže? Váháte, zda uchazečům na pohovoru nebo vlastním zaměstnancům důvěřovat? V tomto článku Vám ukážeme, kde získáváme jistotu my.


"Kontaktoval mě s tím, že si vždycky přál u nás pracovat, že má velké zkušenosti v prodeji a známosti, které si během své kariéry vytvořil, neváhá využít v náš prospěch. No, vypadalo to prostě slibně!" mohli jsme slyšet od jednoho z našich klientů.

Co ale ukázal výsledek Performia U-testu osobnosti? Byl to jeden z velmi důležitých syndromů – "notorický lhář". Jak to celé funguje? V grafu U-testu můžeme vidět zvýrazněné hodnoty vlastností Zodpovědnost a Empatie, které tento syndrom prioritně odhalují. U takhle vysoké zodpovědnosti jde zejména o extrémní míru vypočítavosti a schopnosti velmi dobře dopředu kalkulovat. U empatie jde zase o schopnost vcítit se, podmanit si druhého a hrát přesně na tu správnou strunu.

Performia - U-test

Neděláme tu hon na čarodějnice a jen na základě testu nemůžeme někomu dát „nálepku“, ale u takovéhoto kandidáta stojí za to jít s prověřením do hloubky. Možná tyto dovednosti využívá pozitivně, a pak bude snadné si to někde ověřit. Ale doporučujeme volat jinam, než na jím připravené kontakty. Jedině tak si budete jisti, že víte, s kým máte tu čest.

A co takový opravdový notorický lhář může způsobit v týmu?

Máme tu jeden příklad z naší praxe. Obchodní manažer si nechal otestovat svůj tým. U jednoho z obchodníků jsme viděli syndrom „notorického lháře“. Manažer na základě našeho doporučení přestal poslouchat, co tento obchodník říká a začal prověřovat, co dělá. To, co objevil, pro něj bylo překvapivé. Tento prodejce už tři čtvrtě roku falšoval objednávky. Jednoduše, každý týden přinášel objednávky a naplňoval tak prodejní plán. Jen velmi málo z nich byly však reálné objednávky. Na fakturačním oddělení byl tento obchodník velmi často a vysvětlovat tam, proč se zakázka ruší, odkládá nebo něco podobného. Protože byl tak suverénní, nikdo neměl žádné podezření. Až do chvíle, kdy přišel nějaký impuls a kdy se manažer začal opravdu dívat.

Proto je tedy dobré lidem věřit, ale zároveň se nezapomenout dívat.

Performia technologie najímání a hodnocení má hned několik bodů, kde přesně toto děláte – díváte se a prověřujete. Až potom můžete věřit. Jde o tyto body:

- Ověření produktivity a kontrola referencí
- U-test, který se dívá pod sociální masku
- Personální audit

Čím více aspektů této technologie použijete, tím více můžete věřit svým lidem.
 

Tip na závěr: Víte, že můžete už v přímém rozhovoru zachytit, že Vám osoba lže? Pokud uslyšíte už po několikáté v krátkém čase (během rozhovoru) opakovat prohlášení typu: „věřte mi, myslím to upřímně“ nebo „já jsem velmi čestný člověk“ a podobně. Upřímný ani čestný člověk totiž nemá v zásadě potřebu Vám toto opakovat.

Zdroj fotografií: archiv Performia, Thinkstock

Používáte U-test a další nástroje k najímání či auditům?
 

Pak máte jistotu, že notorického lháře včas odhalíte. Nepoužíváte je a chcete se to naučit?
Absolvujte klíčové semináře Performia a poznejte svůj tým do detailů.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Znát potenciál svých lidí? Nezbytné!


Možná více než kdy jindy firmy začínají zkoumat efektivitu jednotlivých členů týmu. Doba si žádá pracovat více a tvrději za stejné nebo dokonce menší peníze. Takto se firmy snaží udržet nad vodou v současné nestandardní situaci. Je to doba, která se více či méně dotkla všech a její dozvuky tu s námi ještě chvíli zřejmě budou.

celý článek

Uspěje manažer doby pohodové i v době krizové?


Současná doba mi připomíná klasický začátek amerického akčního filmu. Z naprosto standardní rutiny se najednou hlavní hrdinové ocitnou uprostřed katastrofy. A právě v této šílené době se přede všechny postaví někdo, kdo ostatní vede a díky komu je zachráněn celý svět. Nebo alespoň jeho část. Existuje vůbec takový hrdina v našem reálném světě?

celý článek

RADKA TESAŘÍKOVÁ: Dobrý nábor je trvalé vytváření kvalitního pracovního prostředí


Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. už od roku 2017. Její přístup k zaměstnancům a náboru jako takovému velmi přesně koresponduje s tím, jak se firmě daří. V současné době patří k předním českým výrobcům výsekových strojů a lídrům v oblasti opracovávání materiálů. Jak do tak specifického oboru hledají zaměstnance a do jaké míry reputace firmy dokáže ovlivnit rozhodnutí uchazečů?

celý článek

Jaký vliv mají negativní emoce na výsledky firmy


Emoce v týmech zásadně ovlivňují nejen náladu, ale i samotný výkon vašich lidí. Určitě jste již měli možnost zpozorovat, že když je v týmu dobrá nálada, většinou je doprovázená vysokou produkcí a schopností řešit přicházející problémy s lehkostí a bez zaváhání. Naopak pokud jste zaznamenali v týmu špatnou náladu, většinou to šlo ruku v ruce s tím, že někteří lidé nebyli plně vytíženi a každý problém byl zbytečně dlouho "rozmazáván".

celý článek