Stalo se Vám už někdy, že jste svému zaměstnanci věřili a pak jste zjistili, že lže? Váháte, zda uchazečům na pohovoru nebo vlastním zaměstnancům důvěřovat? V tomto článku Vám ukážeme, kde získáváme jistotu my.


"Kontaktoval mě s tím, že si vždycky přál u nás pracovat, že má velké zkušenosti v prodeji a známosti, které si během své kariéry vytvořil, neváhá využít v náš prospěch. No, vypadalo to prostě slibně!" mohli jsme slyšet od jednoho z našich klientů.

Co ale ukázal výsledek Performia U-testu osobnosti? Byl to jeden z velmi důležitých syndromů – "notorický lhář". Jak to celé funguje? V grafu U-testu můžeme vidět zvýrazněné hodnoty vlastností Zodpovědnost a Empatie, které tento syndrom prioritně odhalují. U takhle vysoké zodpovědnosti jde zejména o extrémní míru vypočítavosti a schopnosti velmi dobře dopředu kalkulovat. U empatie jde zase o schopnost vcítit se, podmanit si druhého a hrát přesně na tu správnou strunu.

Performia - U-test

Neděláme tu hon na čarodějnice a jen na základě testu nemůžeme někomu dát „nálepku“, ale u takovéhoto kandidáta stojí za to jít s prověřením do hloubky. Možná tyto dovednosti využívá pozitivně, a pak bude snadné si to někde ověřit. Ale doporučujeme volat jinam, než na jím připravené kontakty. Jedině tak si budete jisti, že víte, s kým máte tu čest.

A co takový opravdový notorický lhář může způsobit v týmu?

Máme tu jeden příklad z naší praxe. Obchodní manažer si nechal otestovat svůj tým. U jednoho z obchodníků jsme viděli syndrom „notorického lháře“. Manažer na základě našeho doporučení přestal poslouchat, co tento obchodník říká a začal prověřovat, co dělá. To, co objevil, pro něj bylo překvapivé. Tento prodejce už tři čtvrtě roku falšoval objednávky. Jednoduše, každý týden přinášel objednávky a naplňoval tak prodejní plán. Jen velmi málo z nich byly však reálné objednávky. Na fakturačním oddělení byl tento obchodník velmi často a vysvětlovat tam, proč se zakázka ruší, odkládá nebo něco podobného. Protože byl tak suverénní, nikdo neměl žádné podezření. Až do chvíle, kdy přišel nějaký impuls a kdy se manažer začal opravdu dívat.

Proto je tedy dobré lidem věřit, ale zároveň se nezapomenout dívat.

Performia technologie najímání a hodnocení má hned několik bodů, kde přesně toto děláte – díváte se a prověřujete. Až potom můžete věřit. Jde o tyto body:

- Ověření produktivity a kontrola referencí
- U-test, který se dívá pod sociální masku
- Personální audit

Čím více aspektů této technologie použijete, tím více můžete věřit svým lidem.
 

Tip na závěr: Víte, že můžete už v přímém rozhovoru zachytit, že Vám osoba lže? Pokud uslyšíte už po několikáté v krátkém čase (během rozhovoru) opakovat prohlášení typu: „věřte mi, myslím to upřímně“ nebo „já jsem velmi čestný člověk“ a podobně. Upřímný ani čestný člověk totiž nemá v zásadě potřebu Vám toto opakovat.

Zdroj fotografií: archiv Performia, Thinkstock

Používáte U-test a další nástroje k najímání či auditům?
 

Pak máte jistotu, že notorického lháře včas odhalíte. Nepoužíváte je a chcete se to naučit?
Absolvujte klíčové semináře Performia a poznejte svůj tým do detailů.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

EVA SVOBODOVÁ: Řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy


Již od roku 2006 stojí jako generální ředitelka v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Během jejího působení asociace pomohla nemalému množství českých firem prosadit jejich zájmy a třeba i přežít. Spolu s Karlem Havlíčkem, současným vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu a bývalým předsedou asociace, vybudovali z AMSP ČR silnou značku, která budí respekt nejen u podnikatelů, ale také u vlády.

celý článek

Proč někdy i ty nejmodernější motivační nástroje nefungují?


Na současnou napjatou situaci na trhu práce už si stěžovat nemůžeme. Pokud jste jako firma ještě stále nezačali pracovat na konkrétních strategiích, změnách a inovacích tak, abyste se přizpůsobili této době, pravděpodobně jste propásli spoustu dobrých příležitostí. Ve kterých třech oblastech se firmy za poslední roky nejvíce posunuly a proč některé inovace nezafungovaly a nezafungují ani v budoucnu, i kdybyste se rozkrájeli?

celý článek

Bez podpory vedení to na sociálních sítích můžete zabalit


Ve své praxi se někdy setkáváme s tím, že na naše workshopy o sociálních sítích dorazí zaměstnanec společnosti s tím, že by chtěl začít aktivně komunikovat na sociálních sítích, aby zvýšil povědomí o firmě jako zaměstnavateli. Vždy hledáme řešení toho, jak efektivně rozproudit komunikaci na sociálních sítích a jaké příspěvky tam dávat, aby byl obsah pestrý a zajímavý. Nezřídka však narazíme na to, že vedení se toho nechce účastnit, nechce být v tomto ohledu propagováno a o fotografiích nemůže být ani řeč. V tento moment se u klientů dostáváme do slepé uličky.

celý článek

5 tipů pro nastolení a udržení vysoké produktivity týmu


Krátké, ale jasné shrnutí toho, jak udržet tým produktivní, nadšený a zaměřený na výsledky.

celý článek