Stalo se Vám už někdy, že jste svému zaměstnanci věřili a pak jste zjistili, že lže? Váháte, zda uchazečům na pohovoru nebo vlastním zaměstnancům důvěřovat? V tomto článku Vám ukážeme, kde získáváme jistotu my.


"Kontaktoval mě s tím, že si vždycky přál u nás pracovat, že má velké zkušenosti v prodeji a známosti, které si během své kariéry vytvořil, neváhá využít v náš prospěch. No, vypadalo to prostě slibně!" mohli jsme slyšet od jednoho z našich klientů.

Co ale ukázal výsledek Performia U-testu osobnosti? Byl to jeden z velmi důležitých syndromů – "notorický lhář". Jak to celé funguje? V grafu U-testu můžeme vidět zvýrazněné hodnoty vlastností Zodpovědnost a Empatie, které tento syndrom prioritně odhalují. U takhle vysoké zodpovědnosti jde zejména o extrémní míru vypočítavosti a schopnosti velmi dobře dopředu kalkulovat. U empatie jde zase o schopnost vcítit se, podmanit si druhého a hrát přesně na tu správnou strunu.

Performia - U-test

Neděláme tu hon na čarodějnice a jen na základě testu nemůžeme někomu dát „nálepku“, ale u takovéhoto kandidáta stojí za to jít s prověřením do hloubky. Možná tyto dovednosti využívá pozitivně, a pak bude snadné si to někde ověřit. Ale doporučujeme volat jinam, než na jím připravené kontakty. Jedině tak si budete jisti, že víte, s kým máte tu čest.

A co takový opravdový notorický lhář může způsobit v týmu?

Máme tu jeden příklad z naší praxe. Obchodní manažer si nechal otestovat svůj tým. U jednoho z obchodníků jsme viděli syndrom „notorického lháře“. Manažer na základě našeho doporučení přestal poslouchat, co tento obchodník říká a začal prověřovat, co dělá. To, co objevil, pro něj bylo překvapivé. Tento prodejce už tři čtvrtě roku falšoval objednávky. Jednoduše, každý týden přinášel objednávky a naplňoval tak prodejní plán. Jen velmi málo z nich byly však reálné objednávky. Na fakturačním oddělení byl tento obchodník velmi často a vysvětlovat tam, proč se zakázka ruší, odkládá nebo něco podobného. Protože byl tak suverénní, nikdo neměl žádné podezření. Až do chvíle, kdy přišel nějaký impuls a kdy se manažer začal opravdu dívat.

Proto je tedy dobré lidem věřit, ale zároveň se nezapomenout dívat.

Performia technologie najímání a hodnocení má hned několik bodů, kde přesně toto děláte – díváte se a prověřujete. Až potom můžete věřit. Jde o tyto body:

- Ověření produktivity a kontrola referencí
- U-test, který se dívá pod sociální masku
- Personální audit

Čím více aspektů této technologie použijete, tím více můžete věřit svým lidem.
 

Tip na závěr: Víte, že můžete už v přímém rozhovoru zachytit, že Vám osoba lže? Pokud uslyšíte už po několikáté v krátkém čase (během rozhovoru) opakovat prohlášení typu: „věřte mi, myslím to upřímně“ nebo „já jsem velmi čestný člověk“ a podobně. Upřímný ani čestný člověk totiž nemá v zásadě potřebu Vám toto opakovat.

Zdroj fotografií: archiv Performia, Thinkstock

Používáte U-test a další nástroje k najímání či auditům?
 

Pak máte jistotu, že notorického lháře včas odhalíte. Nepoužíváte je a chcete se to naučit?
Absolvujte klíčové semináře Performia a poznejte svůj tým do detailů.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Teorie je skvělá, ale jak to chodí v praxi?


Tentokrát se s našimi klienty podíváme na to, jak a čím se jim daří udržet v týmu šikovné a výkonné zaměstnance a netradičně se zeptáme i zaměstnanců, co je drží ve firmě, co je motivuje a co naopak jejich motivaci podrývá.

celý článek

Vladislav Polášek: Zaměstnanci jsou klíčovým faktorem úspěchu každé firmy


Vladislav Polášek je prototypem šéfa, kterého by si přála většina zaměstnanců. Prošel ve firmě Karel Kaňák, s.r.o. více pozicemi, a tak poznal, s jakými problémy se lidé na různých pracovištích mohou potýkat. Zároveň si velmi váží svých zaměstnanců a je si vědom toho, že úspěch firmy neleží ve skvěle vypracovaném podnikatelském plánu. V rozhovoru mimo jiné mluvil o tom, jak důležitá je role personalisty ve firmě.

celý článek

Jak díky správné prezentaci na sociálních sítích přilákat ty pravé kolegy?


Pokud chcete přilákat do firmy loajální pracovníky, kterým rozhodně není jedno, pro jakou firmu budou pracovat (my jim říkáme „srdcaři“), je naprosto klíčové jasně a srozumitelně komunikovat, jakým směrem se jako firma ubíráte a co je přidanou hodnotou vašich produktů a služeb. Jak by správně měla vypadat prezentace firmy na sociálních sítích?

celý článek

Personalistu ve firmě běžně máte. Ať už chcete, nebo ne


Ve společnosti není konkrétní osoba, která by měla na starosti nábor nových pracovníků, jejich efektivní zapracování a kontrolu nad kvalitou zaměstnanců. Nicméně každý šéf divize, oddělení nebo například mistr jím částečně je. Ve chvíli, kdy mu vzniká potřeba najít zaměstnance, nebo má pod kontrolou zapracování nováčka či řeší kvalifikaci jednotlivce, je vlastně personalistou. Otázkou je, zda je to opravdu efektivní, funkční a finančně výhodnější, než si dopřát ten „luxus“ a mít vlastního personalistu. Pojďme se na toto podívat blíže.

celý článek