Stalo se Vám už někdy, že jste svému zaměstnanci věřili a pak jste zjistili, že lže? Váháte, zda uchazečům na pohovoru nebo vlastním zaměstnancům důvěřovat? V tomto článku Vám ukážeme, kde získáváme jistotu my.


"Kontaktoval mě s tím, že si vždycky přál u nás pracovat, že má velké zkušenosti v prodeji a známosti, které si během své kariéry vytvořil, neváhá využít v náš prospěch. No, vypadalo to prostě slibně!" mohli jsme slyšet od jednoho z našich klientů.

Co ale ukázal výsledek Performia U-testu osobnosti? Byl to jeden z velmi důležitých syndromů – "notorický lhář". Jak to celé funguje? V grafu U-testu můžeme vidět zvýrazněné hodnoty vlastností Zodpovědnost a Empatie, které tento syndrom prioritně odhalují. U takhle vysoké zodpovědnosti jde zejména o extrémní míru vypočítavosti a schopnosti velmi dobře dopředu kalkulovat. U empatie jde zase o schopnost vcítit se, podmanit si druhého a hrát přesně na tu správnou strunu.

Performia - U-test

Neděláme tu hon na čarodějnice a jen na základě testu nemůžeme někomu dát „nálepku“, ale u takovéhoto kandidáta stojí za to jít s prověřením do hloubky. Možná tyto dovednosti využívá pozitivně, a pak bude snadné si to někde ověřit. Ale doporučujeme volat jinam, než na jím připravené kontakty. Jedině tak si budete jisti, že víte, s kým máte tu čest.

A co takový opravdový notorický lhář může způsobit v týmu?

Máme tu jeden příklad z naší praxe. Obchodní manažer si nechal otestovat svůj tým. U jednoho z obchodníků jsme viděli syndrom „notorického lháře“. Manažer na základě našeho doporučení přestal poslouchat, co tento obchodník říká a začal prověřovat, co dělá. To, co objevil, pro něj bylo překvapivé. Tento prodejce už tři čtvrtě roku falšoval objednávky. Jednoduše, každý týden přinášel objednávky a naplňoval tak prodejní plán. Jen velmi málo z nich byly však reálné objednávky. Na fakturačním oddělení byl tento obchodník velmi často a vysvětlovat tam, proč se zakázka ruší, odkládá nebo něco podobného. Protože byl tak suverénní, nikdo neměl žádné podezření. Až do chvíle, kdy přišel nějaký impuls a kdy se manažer začal opravdu dívat.

Proto je tedy dobré lidem věřit, ale zároveň se nezapomenout dívat.

Performia technologie najímání a hodnocení má hned několik bodů, kde přesně toto děláte – díváte se a prověřujete. Až potom můžete věřit. Jde o tyto body:

- Ověření produktivity a kontrola referencí
- U-test, který se dívá pod sociální masku
- Personální audit

Čím více aspektů této technologie použijete, tím více můžete věřit svým lidem.
 

Tip na závěr: Víte, že můžete už v přímém rozhovoru zachytit, že Vám osoba lže? Pokud uslyšíte už po několikáté v krátkém čase (během rozhovoru) opakovat prohlášení typu: „věřte mi, myslím to upřímně“ nebo „já jsem velmi čestný člověk“ a podobně. Upřímný ani čestný člověk totiž nemá v zásadě potřebu Vám toto opakovat.

Zdroj fotografií: archiv Performia, Thinkstock

Používáte U-test a další nástroje k najímání či auditům?
 

Pak máte jistotu, že notorického lháře včas odhalíte. Nepoužíváte je a chcete se to naučit?
Absolvujte klíčové semináře Performia a poznejte svůj tým do detailů.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje


Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.

celý článek

V ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu


Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.

celý článek

Testování na covid a GDPR. Jak na to?


Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?

celý článek

Chcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!


Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.

celý článek