Stalo se Vám už někdy, že jste svému zaměstnanci věřili a pak jste zjistili, že lže? Váháte, zda uchazečům na pohovoru nebo vlastním zaměstnancům důvěřovat? V tomto článku Vám ukážeme, kde získáváme jistotu my.


"Kontaktoval mě s tím, že si vždycky přál u nás pracovat, že má velké zkušenosti v prodeji a známosti, které si během své kariéry vytvořil, neváhá využít v náš prospěch. No, vypadalo to prostě slibně!" mohli jsme slyšet od jednoho z našich klientů.

Co ale ukázal výsledek Performia U-testu osobnosti? Byl to jeden z velmi důležitých syndromů – "notorický lhář". Jak to celé funguje? V grafu U-testu můžeme vidět zvýrazněné hodnoty vlastností Zodpovědnost a Empatie, které tento syndrom prioritně odhalují. U takhle vysoké zodpovědnosti jde zejména o extrémní míru vypočítavosti a schopnosti velmi dobře dopředu kalkulovat. U empatie jde zase o schopnost vcítit se, podmanit si druhého a hrát přesně na tu správnou strunu.

Performia - U-test

Neděláme tu hon na čarodějnice a jen na základě testu nemůžeme někomu dát „nálepku“, ale u takovéhoto kandidáta stojí za to jít s prověřením do hloubky. Možná tyto dovednosti využívá pozitivně, a pak bude snadné si to někde ověřit. Ale doporučujeme volat jinam, než na jím připravené kontakty. Jedině tak si budete jisti, že víte, s kým máte tu čest.

A co takový opravdový notorický lhář může způsobit v týmu?

Máme tu jeden příklad z naší praxe. Obchodní manažer si nechal otestovat svůj tým. U jednoho z obchodníků jsme viděli syndrom „notorického lháře“. Manažer na základě našeho doporučení přestal poslouchat, co tento obchodník říká a začal prověřovat, co dělá. To, co objevil, pro něj bylo překvapivé. Tento prodejce už tři čtvrtě roku falšoval objednávky. Jednoduše, každý týden přinášel objednávky a naplňoval tak prodejní plán. Jen velmi málo z nich byly však reálné objednávky. Na fakturačním oddělení byl tento obchodník velmi často a vysvětlovat tam, proč se zakázka ruší, odkládá nebo něco podobného. Protože byl tak suverénní, nikdo neměl žádné podezření. Až do chvíle, kdy přišel nějaký impuls a kdy se manažer začal opravdu dívat.

Proto je tedy dobré lidem věřit, ale zároveň se nezapomenout dívat.

Performia technologie najímání a hodnocení má hned několik bodů, kde přesně toto děláte – díváte se a prověřujete. Až potom můžete věřit. Jde o tyto body:

- Ověření produktivity a kontrola referencí
- U-test, který se dívá pod sociální masku
- Personální audit

Čím více aspektů této technologie použijete, tím více můžete věřit svým lidem.
 

Tip na závěr: Víte, že můžete už v přímém rozhovoru zachytit, že Vám osoba lže? Pokud uslyšíte už po několikáté v krátkém čase (během rozhovoru) opakovat prohlášení typu: „věřte mi, myslím to upřímně“ nebo „já jsem velmi čestný člověk“ a podobně. Upřímný ani čestný člověk totiž nemá v zásadě potřebu Vám toto opakovat.

Zdroj fotografií: archiv Performia, Thinkstock

Používáte U-test a další nástroje k najímání či auditům?
 

Pak máte jistotu, že notorického lháře včas odhalíte. Nepoužíváte je a chcete se to naučit?
Absolvujte klíčové semináře Performia a poznejte svůj tým do detailů.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Proč pokračovat v najímání, když ostatní propouští?


Poslední dobou jsme ve společnosti svědky zajímavého jevu, který můžeme nazvat jako kolektivní chování. To je popisováno jako výrazně odlišné od chování jednotlivce, který se rozhoduje sám za sebe bez vlivu skupiny. Emoce, kterou se vyznačovalo a stále ještě v mnohých ohledech vyznačuje chování společnosti v posledních pár měsících, je strach.

celý článek

Dvě vlastnosti, které mají vliv na vaši sebedůvěru


Během posledních pár měsíců jsme měli možnost pozorovat různé reakce našeho okolí. Někteří lidé měli strach, byli jako opaření, někteří panikařili a dělali rozhodnutí, která s odstupem času byla přinejmenším zbytečná. Jiní se zase až moc „netrápili“ a propásli tím příležitosti a další zas svým přístupem příjemně překvapili a přispěli k lepšímu zvládnutí celé situace. Tohle celé souvisí mimo jiné i se sebedůvěrou. Na čem je taková sebedůvěra lidí postavená a proč ji Češi nemají moc velkou? Možná budete překvapeni.

celý článek

TOMÁŠ TRČKA: Pro šéfy by měla být zásadní jistota, že mají lidi na správných místech


Přibližně před dvěma lety jsme pomáhali ve společnosti Emco najít toho správného člověka na pozici finančního ředitele. To, že je produktivní, má dobrou motivaci a skvělý osobnostní potenciál tehdy ještě dovršil tím, že byl ochotný dělat telefonický pohovor o víkendu v sedm ráno. Mezi 180 kandidáty jsme vybrali Tomáše Trčku a sami sobě teď gratulujeme. Tento skromný profík je dnes totiž pro společnost Emco důležitým pevným bodem.

celý článek

Najděte správného obchodníka a nespoléhejte přitom na štěstí


Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.

celý článek