Čas hraje ve vedení firmy obrovskou roli, shoduje se šéf a personalistka

V práci se neuvěřitelně doplňují, vzájemně si šetří čas a mají podobný pohled na věc. On je ředitel, ona jeho asistentka a personalistka v jedné osobě. Oba si jsou vědomi, že právě jejich čas ovlivňuje to, zda a jak se firmě podaří dosáhnout vysněných cílů. Máme zde pro vás tentokrát trochu netypicky dvojrozhovor s Jaroslavem Vondřičkou a Eliškou Jiráskovou ze společnosti V Invest Development s.r.o.

(Tento rozhovor vyšel v časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY v únoru 2019.)


Eliško, mohla byste jednou větou shrnout, co V Invest vlastně dělá?

EJ: Výsledkem je úspěšný projekt, tedy trvale udržitelná nemovitost, jejíž užitná i tržní hodnota roste a která svým obyvatelům poskytuje jedinečné a neopakovatelné místo pro život.

Jaroslave, uměl byste popsat moment a hlavně důvod, proč kdysi společnost V Invest vznikla a jaký je její současný účel, důvod existence?

JV: Společnost V Invest vznikla původně jako inženýrská firma, jejímž cílem bylo poskytovat komplexní servis (inženýring, management projektů) investorům, developerům. Postupem času se ale přetavila v developerskou firmu, která od malých projektů (půdní vestavby apod.) vyrostla až do dnešní velikosti s desítkami projektů a miliardovým obratem.

Dnešním posláním V Investu je dodávat našim klientům takové bydlení, které je v souladu s moderními trendy, s okolní výstavbou, s ekologickými a technickými nároky na moderní stavby, s ekonomickou dostupností a tak dále, tedy nemovitosti, které jsou v souladu s potřebami našich klientů. Proto také naše motto zní: „Žít v souladu.“

Eliško, kolik má vaše firma v současnosti zaměstnanců, kolik jste jich přijali za poslední rok a kolik se jich na ten další chystáte přijmout?

EJ: Partu V Investu tvoří 40 kolegů. Za poslední rok jsme přijali 10 zaměstnanců. V dalším roce plánujeme přijmout přibližně stejný počet s ohledem na počet získaných projektů.

Co pro vás osobně znamená čas?

EJ: Času máme všichni více méně stejně, i když každému je jindy zkrácen. Proto se ho snažím co nejvíce a efektivně využívat. Rozděluji jej na práci, volný čas a setkávání s lidmi, na kterých mi opravdu záleží, a také se snažím vyšetřit čas na „lelkování“, které mi přináší nejvíc nápadů.

JV: Čas je pro mě prostor, který mám k dispozici, abych žil, abych uskutečnil svoje plány, sny, vize a představy. Je to pro mě neskutečně cenná veličina, kterou je zapotřebí beze zbytku využít. Rád říkám, že je třeba žít, jako kdyby každý den byl ten poslední.

Jaroslav Vondřička, V Invest
„Každý šéf by měl mít dostatek času na dlouhodobé a důležité činnosti, tedy ty strategické, a naopak co nejméně se zabývat operativou. Sám s tím bojuji, přestože to vím,“ říká Jaroslav Vondřička.

Co vás napadne jako první, když vám někdo řekne: „Na to nemám čas.“

EJ: Napadá mě: „Nechci mít čas, není to pro mě priorita.“ Protože pokud chci, nebo je to opravdu důležité, tak si čas vždy najdu.

JV: Spontánní reakce: chyba v time managementu. Ale když se nad tím zamyslím důkladněji, je to složitější. Pro někoho je to třeba asertivní odmítnutí něčeho, co pro něj nemá až takovou prioritu, a pak je takové sdělení na místě. Je spousta věcí, na které „nemám čas“, a snažím se k tomu přistupovat tak, že pokud vím, že nebudu mít na nějakou činnost čas, tak ji raději ani nezačnu dělat. Jinými slovy buď na 100 %, nebo raději vůbec.

Jaroslave, jakou roli hraje podle vás čas ve vedení firmy?

JV: Čas hraje ve vedení firmy obrovskou roli, tedy hlavně ten správně využitý čas. Každý šéf by měl mít dostatek času na dlouhodobé a důležité činnosti, tedy ty strategické, a naopak co nejméně se zabývat operativou. Bohužel to většinou bývá právě naopak. Sám s tím bojuji, přestože to vím.

Dozvěděla jsem se, že své lidi hodně školíte v tom, jak být v práci efektivnější. Jaký to má důvod, co si od toho slibujete a proč je to pro vás důležité?

JV: Ano, je to tak. Hodně to souvisí s předchozí otázkou. Jsme tým profesionálů a v celém procesu rezidenčního developmentu, který děláme, má každý svou velmi důležitou roli. Představte si to jako puzzle, každé políčko je nesmírně důležité a bez žádného by obraz nebyl kompletní. A aby firma fungovala co nejefektivněji a směřovala k cíli, musí se tak chovat každý jednotlivec, bez toho bychom nebyli schopni efektivně komunikovat.

Eliška Jirásková, V Invest
„Rychlost odpovědí kandidátům i kolegům znamená důvěryhodnost V Investu a ukazuje, že nám na lidech záleží,“ říká Eliška Jirásková.

Jak daleko dopředu máte naplánováno, kam firma směřuje a kde byste chtěli za tu dobu být?

JV: Naše projekty plánujeme na řadu let dopředu, zejména ty větší, etapovité. A proto i chod firmy plánujeme na období pěti a více let. Samozřejmě k jejich naplnění musíme plánovat i dílčí kroky v horizontu jednoho až dvou let. Náš obor není tak rychlý jako třeba některé obory v IT, ale přesto musíme umět v čase reagovat na změny, které přináší především technologický a legislativní vývoj. Sledujeme proto nejnovější moderní trendy v bydlení a snažíme se je aplikovat do našich projektů. Je to náročná, ale nesmírně tvůrčí práce, a pokud se podaří, ocení ji hlavně naši klienti. Rádi bychom byli i nadále lídrem českého trhu co do kvality bydlení, ať už je to v jakémkoli jeho segmentu.

Eliško, jakou roli hraje podle vás čas v personalistice?

EJ: Obrovskou. Rychlost odpovědí kandidátům i kolegům znamená důvěryhodnost společnosti V Invest a ukazuje, že nám na lidech záleží.

Na jak dlouho dopředu připravujete vaši personální strategii a proč si myslíte, že je to důležité?

EJ: Strategii připravuji vždy na rok dopředu, a pokud jsou témata, která mají vazbu na další roky, tak s výhledem na další rok až dva jsou tam zmíněna také.

Je důležité mít někde zaznamenáno, kam směřujeme, jaké kroky to obnáší, a tuto strategii sdílet s ostatními úseky, abychom všichni směřovali ke stejnému cíli.

Jaroslave, jakou roli v tom vašem směřování má společnost Performia?

JV: Jak již výše zaznělo, jsme tým, který dělá velmi náročnou tvůrčí práci. A jak známo, tým tvoří jedinci, profesionálové, kteří se ztotožní s vizí firmy a dobrovolně a efektivně ji naplňují. To se neobejde bez soustavné personální práce, ať již spojené s rozvojem stávajícího týmu, nebo s lidmi, kteří do firmy přicházejí. Já osobně vnímám Performii jako spolehlivého partnera pro naplňování naší personální strategie. Profesionála, který „jede na podobné vlně“ jako my. Každý motor potřebuje palivo a další ingredience, aby podal špičkový výkon. A Performia takovou osvědčenou ingrediencí je.

Eliško, zkuste říct maximálně čtyřmi slovy, v čem vám konkrétně Performia pomáhá?

EJ: Dává mi jistotu.

Jaroslave, kolik času vám Eliška odhadem za dobu svého působení ve firmě ušetřila?

JV: Eliška je úžasný parťák, který mi pomáhá s celou řadou věcí, ke kterým bych se jinak nedostal, a ušetřila mi ohromnou spoustu času. Pomáhá mi i v soukromém životě a její pomoc je nedocenitelná.

Eliško, kolik si myslíte, že už jste svému šéfovi ušetřila svou prací času?

EJ: Chtěla jsem říct 30 %, ale když jsem si přečetla Jardovu odpověď, nemám slov. Velmi mě potěšil.

Děkuji oběma za rozhovor a přeji vám, ať máte vždy dostatek času na své plány a záměry.


Profil: Eliška Jirásková

Eliška Jirásková, V Invest

Vystudovala Podnikohospodářskou fakultu na pražské VŠE, ale chytla jí spíše vedlejší specializace, která ji přivedla k personalistice. Potom strávila více než rok pracovně na Novém Zélandu a cestovala také po Asii. Do V Investu se dostala přes výběrové řízení od Performie na pozici asistentka/personalistka a od srpna roku 2017 v personalistice ušla obrovský kus cesty. Ve volném čase trénuje na běžecké závody, tráví čas s přáteli a pořád přemýšlí, co dalšího může objevit.


Profil: Jaroslav Vondřička

Jaroslav Vondřička, V Invest

Vystudoval Fakultu pozemních staveb na pražské ČVUT a před založením V Investu pracoval jako technický dozor investora. V Invest založil v roce 1991, začínal s jedním počítačem v obývacím pokoji. Dnes je pyšný na to, že V Invest má už více než 2000 prodaných bytů. Ve volném čas jezdí na svém endurovém MTB, má rád běžky, sněžnice i sjezdové lyžování, prostě vše, co se točí kolem přírody a pocitů volnosti či adrenalinu.

Rozhovor připravila: Barbora Hartmannová
Foto: archiv společnosti V Invest Development


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek