Čas hraje ve vedení firmy obrovskou roli, shoduje se šéf a personalistka
V práci se neuvěřitelně doplňují, vzájemně si šetří čas a mají podobný pohled na věc. On je ředitel, ona jeho asistentka a personalistka v jedné osobě. Oba si jsou vědomi, že právě jejich čas ovlivňuje to, zda a jak se firmě podaří dosáhnout vysněných cílů. Máme zde pro vás tentokrát trochu netypicky dvojrozhovor s Jaroslavem Vondřičkou a Eliškou Jiráskovou ze společnosti V Invest Development s.r.o.
(Tento rozhovor vyšel v časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY v únoru 2019.)
Eliško, mohla byste jednou větou shrnout, co V Invest vlastně dělá?
EJ: Výsledkem je úspěšný projekt, tedy trvale udržitelná nemovitost, jejíž užitná i tržní hodnota roste a která svým obyvatelům poskytuje jedinečné a neopakovatelné místo pro život.
Jaroslave, uměl byste popsat moment a hlavně důvod, proč kdysi společnost V Invest vznikla a jaký je její současný účel, důvod existence?
JV: Společnost V Invest vznikla původně jako inženýrská firma, jejímž cílem bylo poskytovat komplexní servis (inženýring, management projektů) investorům, developerům. Postupem času se ale přetavila v developerskou firmu, která od malých projektů (půdní vestavby apod.) vyrostla až do dnešní velikosti s desítkami projektů a miliardovým obratem.
Dnešním posláním V Investu je dodávat našim klientům takové bydlení, které je v souladu s moderními trendy, s okolní výstavbou, s ekologickými a technickými nároky na moderní stavby, s ekonomickou dostupností a tak dále, tedy nemovitosti, které jsou v souladu s potřebami našich klientů. Proto také naše motto zní: „Žít v souladu.“
Eliško, kolik má vaše firma v současnosti zaměstnanců, kolik jste jich přijali za poslední rok a kolik se jich na ten další chystáte přijmout?
EJ: Partu V Investu tvoří 40 kolegů. Za poslední rok jsme přijali 10 zaměstnanců. V dalším roce plánujeme přijmout přibližně stejný počet s ohledem na počet získaných projektů.
Co pro vás osobně znamená čas?
EJ: Času máme všichni více méně stejně, i když každému je jindy zkrácen. Proto se ho snažím co nejvíce a efektivně využívat. Rozděluji jej na práci, volný čas a setkávání s lidmi, na kterých mi opravdu záleží, a také se snažím vyšetřit čas na „lelkování“, které mi přináší nejvíc nápadů.
JV: Čas je pro mě prostor, který mám k dispozici, abych žil, abych uskutečnil svoje plány, sny, vize a představy. Je to pro mě neskutečně cenná veličina, kterou je zapotřebí beze zbytku využít. Rád říkám, že je třeba žít, jako kdyby každý den byl ten poslední.
Co vás napadne jako první, když vám někdo řekne: „Na to nemám čas.“
EJ: Napadá mě: „Nechci mít čas, není to pro mě priorita.“ Protože pokud chci, nebo je to opravdu důležité, tak si čas vždy najdu.
JV: Spontánní reakce: chyba v time managementu. Ale když se nad tím zamyslím důkladněji, je to složitější. Pro někoho je to třeba asertivní odmítnutí něčeho, co pro něj nemá až takovou prioritu, a pak je takové sdělení na místě. Je spousta věcí, na které „nemám čas“, a snažím se k tomu přistupovat tak, že pokud vím, že nebudu mít na nějakou činnost čas, tak ji raději ani nezačnu dělat. Jinými slovy buď na 100 %, nebo raději vůbec.
Jaroslave, jakou roli hraje podle vás čas ve vedení firmy?
JV: Čas hraje ve vedení firmy obrovskou roli, tedy hlavně ten správně využitý čas. Každý šéf by měl mít dostatek času na dlouhodobé a důležité činnosti, tedy ty strategické, a naopak co nejméně se zabývat operativou. Bohužel to většinou bývá právě naopak. Sám s tím bojuji, přestože to vím.
Dozvěděla jsem se, že své lidi hodně školíte v tom, jak být v práci efektivnější. Jaký to má důvod, co si od toho slibujete a proč je to pro vás důležité?
JV: Ano, je to tak. Hodně to souvisí s předchozí otázkou. Jsme tým profesionálů a v celém procesu rezidenčního developmentu, který děláme, má každý svou velmi důležitou roli. Představte si to jako puzzle, každé políčko je nesmírně důležité a bez žádného by obraz nebyl kompletní. A aby firma fungovala co nejefektivněji a směřovala k cíli, musí se tak chovat každý jednotlivec, bez toho bychom nebyli schopni efektivně komunikovat.
Jak daleko dopředu máte naplánováno, kam firma směřuje a kde byste chtěli za tu dobu být?
JV: Naše projekty plánujeme na řadu let dopředu, zejména ty větší, etapovité. A proto i chod firmy plánujeme na období pěti a více let. Samozřejmě k jejich naplnění musíme plánovat i dílčí kroky v horizontu jednoho až dvou let. Náš obor není tak rychlý jako třeba některé obory v IT, ale přesto musíme umět v čase reagovat na změny, které přináší především technologický a legislativní vývoj. Sledujeme proto nejnovější moderní trendy v bydlení a snažíme se je aplikovat do našich projektů. Je to náročná, ale nesmírně tvůrčí práce, a pokud se podaří, ocení ji hlavně naši klienti. Rádi bychom byli i nadále lídrem českého trhu co do kvality bydlení, ať už je to v jakémkoli jeho segmentu.
Eliško, jakou roli hraje podle vás čas v personalistice?
EJ: Obrovskou. Rychlost odpovědí kandidátům i kolegům znamená důvěryhodnost společnosti V Invest a ukazuje, že nám na lidech záleží.
Na jak dlouho dopředu připravujete vaši personální strategii a proč si myslíte, že je to důležité?
EJ: Strategii připravuji vždy na rok dopředu, a pokud jsou témata, která mají vazbu na další roky, tak s výhledem na další rok až dva jsou tam zmíněna také.
Je důležité mít někde zaznamenáno, kam směřujeme, jaké kroky to obnáší, a tuto strategii sdílet s ostatními úseky, abychom všichni směřovali ke stejnému cíli.
Jaroslave, jakou roli v tom vašem směřování má společnost Performia?
JV: Jak již výše zaznělo, jsme tým, který dělá velmi náročnou tvůrčí práci. A jak známo, tým tvoří jedinci, profesionálové, kteří se ztotožní s vizí firmy a dobrovolně a efektivně ji naplňují. To se neobejde bez soustavné personální práce, ať již spojené s rozvojem stávajícího týmu, nebo s lidmi, kteří do firmy přicházejí. Já osobně vnímám Performii jako spolehlivého partnera pro naplňování naší personální strategie. Profesionála, který „jede na podobné vlně“ jako my. Každý motor potřebuje palivo a další ingredience, aby podal špičkový výkon. A Performia takovou osvědčenou ingrediencí je.
Eliško, zkuste říct maximálně čtyřmi slovy, v čem vám konkrétně Performia pomáhá?
EJ: Dává mi jistotu.
Jaroslave, kolik času vám Eliška odhadem za dobu svého působení ve firmě ušetřila?
JV: Eliška je úžasný parťák, který mi pomáhá s celou řadou věcí, ke kterým bych se jinak nedostal, a ušetřila mi ohromnou spoustu času. Pomáhá mi i v soukromém životě a její pomoc je nedocenitelná.
Eliško, kolik si myslíte, že už jste svému šéfovi ušetřila svou prací času?
EJ: Chtěla jsem říct 30 %, ale když jsem si přečetla Jardovu odpověď, nemám slov. Velmi mě potěšil.
Děkuji oběma za rozhovor a přeji vám, ať máte vždy dostatek času na své plány a záměry.
Profil: Eliška Jirásková
Vystudovala Podnikohospodářskou fakultu na pražské VŠE, ale chytla jí spíše vedlejší specializace, která ji přivedla k personalistice. Potom strávila více než rok pracovně na Novém Zélandu a cestovala také po Asii. Do V Investu se dostala přes výběrové řízení od Performie na pozici asistentka/personalistka a od srpna roku 2017 v personalistice ušla obrovský kus cesty. Ve volném čase trénuje na běžecké závody, tráví čas s přáteli a pořád přemýšlí, co dalšího může objevit.
Profil: Jaroslav Vondřička
Vystudoval Fakultu pozemních staveb na pražské ČVUT a před založením V Investu pracoval jako technický dozor investora. V Invest založil v roce 1991, začínal s jedním počítačem v obývacím pokoji. Dnes je pyšný na to, že V Invest má už více než 2000 prodaných bytů. Ve volném čas jezdí na svém endurovém MTB, má rád běžky, sněžnice i sjezdové lyžování, prostě vše, co se točí kolem přírody a pocitů volnosti či adrenalinu.
Rozhovor připravila: Barbora Hartmannová
Foto: archiv společnosti V Invest Development
Další články
DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět
Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.
celý článek