Jaké změny přinese novela zákoníku práce?

Senát schválil novelu zákoníku práce, kterou předložila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Nyní ji dostane k podpisu prezident. Součástí novely je hned několik změn, a tak jsme se na některé z nich podívali s advokáty z advokátní kanceláře TaylorWessing.


Jednotlivá novelizovaná ustanovení budou nabývat účinnosti postupně ve třech vlnách: od 1. 7. 2020, 30. 7. 2020. a 1. 1. 2021. K jakým změnám dojde?

Dovolená

Dovolená se nově bude počítat nikoli na dny, ale na hodiny. „V praxi to však znamená, že zaměstnanec, který pracuje 40 hodin týdně, změnu vůbec nepocítí. Počítáme-li s pracovní dobou 8 hodin denně, 160 hodin tak představuje 20 pracovních dní,“ uvádí TaylorWessing.

Pokud zaměstnanec pracuje pouze na poloviční úvazek (20 hodin týdně), jeho dovolená bude činit 80 hodin. Bude se i nadále čerpat primárně po směnách. Do zákoníku se zavede i převedení dovolené do dalšího roku, což je u některých firem už běžnou praxí.

I nadále platí, že dovolená v zákonem stanovené minimální výši (4 týdny) má být v kalendářním roce vyčerpána. Pokud o to zaměstnanec požádá, bude si nově moct převést nevyčerpanou dovolenou (nad rámec 4 týdnů, například ve formě benefitu) do dalšího kalendářního roku. Převést si může pouze dovolenou, kterou dostal navíc. V praxi to znamená, že si zaměstnanec musí vybrat 4 týdny dovolené v daném kalendářním roce a zbytek si může nechat přepsat do dalšího kalendářního roku.

Novela má dále uzákonit pětidenní placené volno pro zaměstnance, kteří působí na táborech a akcích pro děti
a mládež. Zaměstnavatelům má náhradu mzdy hradit stát, ale pouze do výše průměrné mzdy v národním hospodářství.


Doručení dokumentů

Další podstatnou, velmi potřebnou a vítanou změnou v pracovním právu, která se dříve či později může dotknout každého zaměstnance, je výrazná změna doručování dokumentů. Obecně lze říct, že doručování výpovědí, mzdových výměrů a jiných pracovněprávních dokumentů, které je třeba bezpodmínečně doručit do vlastních rukou, se usnadní.

I nadále bude platit, že doručovat se má primárně na pracovišti. Pokud to nebude možné, může si zaměstnavatel zvolit jiný způsob doručení. Zjednodušuje se zejména doručení Českou poštou a pomocí datových schránek, které byly v minulosti využívány spíše sporadicky.


Sdílené pracovní místo

V praxi to znamená, že se dva (či více) zaměstnanců, s kratším úvazkem a se stejným druhem práce, dělí o jednu pozici a vzájemně se zastupují/střídají dle časových možností. To má být dle představ MPSV výhodné nejen pro rodiče s dětmi, ale i pro seniory, studenty nebo osoby, které nemohou nebo nechtějí pracovat na plný úvazek,“ uvádějí experti z TaylorWessing.


Další změny

Zpřesnit se mají i podmínky pro podání výpovědi při převodu činnosti zaměstnavatele (například, když společnost kupuje její konkurent).

Taktéž se zruší povinnost vydat potvrzení o zaměstnání pro některé zaměstnance pracující na základě dohody
o provedení práce. Pro zaměstnavatele, kteří tento typ dohody využívají, to může znamenat nižší administrativní zatížení. Novela také přináší nová pravidla pro vyslání pracovníků na území ČR a zavádí vyšší odškodnění pro pozůstalé.

„Závěrem je potřeba upozornit na skutečnost, že novela není reakcí na krizi spojenou s koronavirem, ale byla schválena vládou již koncem roku 2019,“ upozorňují experti z TaylorWessing.

Celé znění novely, kterou Senát schválil, najdete zde.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Rad není nikdy dost. Chcete jich dostávat více? 

Přihlaste se k odběru TIPŮ A TRIKŮ. 


Co se děje v Performii 5-2021


Co se u nás za poslední 2 měsíce událo a co z toho budete mít vy? To se dozvíte právě v květnovém shrnutí nazvaném "Co se děje v Performii".

celý článek

Časopis Dobrodružství personalistiky slaví 10 let!


Časopis plný inspirace pro oblast vedení lidí už vychází 10 let. Je určený nejen personalitům, ale také šéfům, manažerům a všem, které HR zajímá.

celý článek

Videoseriál "Jak na home office zdravě" je kompletní


Jak na zdravé sezení při práci z domova? Připravili jsme pro vás seriál pěti videí na téma "Jak na home office zdravě". Podívejte se na ně a pošlete je dál svým kolegům. Zdraví vašich zaměstnanců a kolegů je důležité.

celý článek

Napsali jsme už 250 tipů pro manažery a personalisty


Před deseti lety se parta nadšenců rozhodla, že se podělí o tipy a triky přímo z praxe. A tak vznikla tradice, která se drží doposud. Proto s radostí můžeme říct, že jsme poslali již 250 TIPŮ A TRIKŮ.

celý článek