Aktuálně se zákony a nařízení různě mění. Ačkoliv nejsme experti na zákony, víme, komu naše otázky položit. A tak jsme znovu požádali advokátní kancelář TaylorWessing a přinášíme vám aktuální odpovědi z pohledu pracovního práva. Upozorňujeme, že vzhledem k situaci se mohou nařízení měnit.
Článek vyšel v listopadu 2020.
- Jaké možnosti dává pracovní právo zaměstnavateli v souvislosti s epidemií koronaviru a na co mají zaměstnanci nárok?
- Jaká bezpečnostní opatření musí zaměstnavatel učinit? A jak se případně vypořádat s uzavřením provozu?
- Kdo má nárok na ošetřovné?
To jsou otázky, které Vás nejspíš zajímají. Pojďme se tedy podívat na nejdůležitější informace, které je pro klid v duši dobré znát.
Karanténa nařízená podle zákona o ochraně veřejného zdraví
-
Zaměstnanec je povinen zaměstnavateli oznámit nařízení o karaténě. Zaměstnavatel je povinen zaměstnance omluvit.
-
Karanténa je posuzována stejně jako dočasná pracovní neschopnost. Zaměstnanci náleží 60 % průměrného výdělku.
-
Prvních 14 kalendářních dnů náhradu mzdy platí zaměstnavatel (již od 1. dne nařízení). Od 15. dne náleží zaměstnanci nemocenská dávka.
Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?
Karanténa nařízená ze strany zaměstnavatele
-
Zaměstnavatel se může se zaměstnancem dohodnout na vykonávání práce mimo pracoviště.
-
Nebude-li mu přidělená práce, jedná se o překážku ze strany zaměstnavatele. Zaměstnanci náleží náhrada mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku.
-
Další možností je čerpání dovolené. Zaměstnavatel ji nemůže nařídit s okamžitou platností, ale musí tuto skutečnost oznámit písemně alespoň 14 dní předem, pokud se obě strany nedohodly jinak.
A jak je to s ošetřovným?
Zaměstnavatelé se také mohou setkat s vyšším počtem lidí, kteří čerpají tzv. ošetřovné. V souvislosti s uzavřením škol připravila vláda mimořádný návrh zákona, který prodlužuje vyplácení ošetřovného po dobu trvání mimořádného opatření vlády o zákazu školní docházky. Ošetřovné se vztahuje na děti mladší 10 let. Výjimka platí také pro zdravotně hendikepované osoby bez omezení věku, pokud došlo k uzavření zařízení, kde se o tyto osoby pečovalo.
Výše ošetřovného za kalendářní den činí po dobu platnosti mimořádného opatření při epidemii 70 % denního vyměřovacího základu. U plného úvazku bude výše dávky činit minimálně 400 Kč.
Zdroje fotografií: Freepik
Máte pocit, že tipů není nikdy dost?
Odebírejte TIPY A TRIKY, které posíláme každých 14 dní.
Další články
KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem
Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.
celý článekZ PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti
Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?
celý článekJak ztratit kandidáta v deseti krocích
Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.
celý článek5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci
Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.
celý článek