Koronavirus v pracovním právu

Aktuálně se zákony a nařízení různě mění. Ačkoliv nejsme experti na zákony, víme, komu naše otázky položit. A tak jsme znovu požádali advokátní kancelář TaylorWessing a přinášíme vám aktuální odpovědi z pohledu pracovního práva. Upozorňujeme, že vzhledem k situaci se mohou nařízení měnit.

Článek vyšel v listopadu 2020. 


  • Jaké možnosti dává pracovní právo zaměstnavateli v souvislosti s epidemií koronaviru a na co mají zaměstnanci nárok?
  • Jaká bezpečnostní opatření musí zaměstnavatel učinit? A jak se případně vypořádat s uzavřením provozu?
  • Kdo má nárok na ošetřovné?  

To jsou otázky, které Vás nejspíš zajímají. Pojďme se tedy podívat na nejdůležitější informace, které je pro klid v duši dobré znát.

Karanténa nařízená podle zákona o ochraně veřejného zdraví

  • Zaměstnanec je povinen zaměstnavateli oznámit nařízení o karaténě. Zaměstnavatel je povinen zaměstnance omluvit. 

  • Karanténa je posuzována stejně jako dočasná pracovní neschopnost. Zaměstnanci náleží 60 % průměrného výdělku

  • Prvních 14 kalendářních dnů náhradu mzdy platí zaměstnavatel (již od 1. dne nařízení). Od 15. dne náleží zaměstnanci nemocenská dávka.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Karanténa nařízená ze strany zaměstnavatele

  • Zaměstnavatel se může se zaměstnancem dohodnout na vykonávání práce mimo pracoviště

  • Nebude-li mu přidělená práce, jedná se o překážku ze strany zaměstnavatele. Zaměstnanci náleží náhrada mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku.

  • Další možností je čerpání dovolené. Zaměstnavatel ji nemůže nařídit s okamžitou platností, ale musí tuto skutečnost oznámit písemně alespoň 14 dní předem, pokud se obě strany nedohodly jinak. 

A jak je to s ošetřovným?

Zaměstnavatelé se také mohou setkat s vyšším počtem lidí, kteří čerpají tzv. ošetřovné. V souvislosti s uzavřením škol připravila vláda mimořádný návrh zákona, který prodlužuje vyplácení ošetřovného po dobu trvání mimořádného opatření vlády o zákazu školní docházky. Ošetřovné se vztahuje na děti mladší 10 let. Výjimka platí také pro zdravotně hendikepované osoby bez omezení věku, pokud došlo k uzavření zařízení, kde se o tyto osoby pečovalo.

Výše ošetřovného za kalendářní den činí po dobu platnosti mimořádného opatření při epidemii 70 % denního vyměřovacího základu. U plného úvazku bude výše dávky činit minimálně 400 Kč.

Zdroje fotografií: Freepik

Máte pocit, že tipů není nikdy dost? 

Odebírejte TIPY A TRIKY, které posíláme každých 14 dní. 


KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek