Naši „drazí“ zaměstnanci

A teď si vybavte toho nejlepšího z vašeho týmu. Jakou hodnotu dokáže pro vaši firmu vyprodukovat? Jakou hodnotu mají jeho brilantní řešení a nápady, které už léta fungují, šetří peníze, nebo je přímo vydělávají? Je to opravdu radost mít v týmu takové lidi – spolupracovníky produkující hodnotu, která vysoce převyšuje hodnotu jejich platu. 

Hezkým příkladem takovéto osoby je Erik Wallenberg ze společnosti Tetra pak, který svým geniálním nápadem balicího systému určil jasně světlou budoucnost celé této společnosti. Jakou hodnotu bychom dnes připsali tomuto jeho činu? Možná i nevyčíslitelnou – v tom pozitivním slova smyslu. Právě nedávno oslavila tato firma 60. výročí jejího vzniku a jejich balicí systém je používán plošně po celém světě. Erik byl tedy rozhodně „drahocenným“ zaměstnancem.

Když se ohlédnete a rozložíte minulost vaší společnosti na jednotlivé klíčové situace, které ovlivnili její další fungování, zjistíte, že za každou situací stojí nějaká osoba. Málokdy se věci „prostě dějí“. Někde existuje někdo, kdo tomu pomůže nebo je aspoň ve správný čas na správném místě.

tym

Kolik nás může stát nesprávná osoba v pracovním týmu? 

A jak se naopak cítíte, když si vzpomenete na někoho, kdo vaši firmu stál mnohem, mnohem více než jen svůj plat. Možná i po letech cítíte lítost, že jste dovolili, aby tato osoba překročila práh firmy. 

Asi není potřeba popisovat, jak těžké je něco vybudovat. V dnešní době není snadné podnikat a vybudovat životaschopnou firmu, vypracovat se k dobrému jménu, poskytovat práci desítkám lidí a být užitečný pro společnost. Asi máte osobní zkušenost s tím, že to je opravdu náročné.

Jak dlouho může trvat zničení něčeho takového? Občas můžete číst v novinách o náhlém krachu velkých firem, stabilních značek. Co se stalo, že něco tak dlouho budovaného se během krátké doby zhroutí jako domeček z karet? Je to souhra speciálních situací a rozhodnutí, která byla tak nešťastná? Možná, ale rozhodně za těmi situacemi a rozhodnutími stojí nějaký konkrétní člověk. Kolik nás tedy může stát nesprávná osoba? Nekonečně mnoho.

Ve velké většině případů stojí za úspěchem, ale i problémy firmy nějaká konkrétní osoba.

Když se někde zřítí letadlo, nastává velmi detailní pátrání po tom, co se doopravdy stalo. Tým speciálních vyšetřovatelů zkoumá všechny důkazy, všechna fakta, a ty je vedou k opravdovému zdroji neštěstí. Zajímavé je, že jen velmi málo případů je extrémní souhrou náhod. Ve valné většině se jedná o selhání jedné nebo více konkrétních osob, které něco opomněli, zanedbali nebo podcenili. 

  • Pokud bychom měli definovat „drahocenného zaměstnance“, pak je to někdo, kdo přináší firmě více, než sám stojí. Jeho jednání je konstruktivní, logické, podporující budoucnost a bezpečí firmy. 
     
  • Naopak “drahý zaměstnanec“ může být jednoduše osoba, která svým jednáním vede firmu spíše destruktivním směrem. I to, že nemá osobní výsledky, vytváří nespokojenost u klienta nebo dělá chyby, jejichž efekty se projeví klidně i za několik let, může být něco, co způsobí velkou nestabilitu firmy, a někdy až její zhroucení.

Pokud tedy můžeme přínos každého člena týmu hodnotit v souvislosti s tím, co pozitivního vyprodukuje, je stejné měřítko podstatné i při najímání nových pracovníků.
 

Najímejte proto spíše „drahocenné“ pracovníky než ty „drahé“, abyste se při pomyšlení na svůj tým mohli jen usmívat!

Zdroj fotografií: Shutterstock

A jak na to? 

To vám ukážeme na naší přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli, kde vám
rádi předáme naše mnohaleté know-how.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Kdo má vlastně tvořit jejich obsah?


Často v českých firmách narážíme na otázku, kdo má vlastně tvořit obsah sociálních sítí. První nás možná napadne samotný správce, tedy osoba, která dostala sociální sítě na starosti. Od ní se často očekává, že sama naplní obsah firemních stránek na sociálních sítích. Nicméně úplně tomu tak nemusí a možná ani nemá být.

celý článek

MICHAELA DŽUPINOVÁ: Když přijdete do firmy, poznáte, jaká atmosféra tam panuje, a to je to, co přitahuje konkrétní typ lidí


Michaela Džupinová, ředitelka Realitní kanceláře Pubec, je jednou z velmi úspěšných žen, které jsou ale zároveň ohromně skromné. Nejen že se na pozici ředitelky firmy vypracovala z pozice recepční, ale je již od roku 2008 výraznou oporou celého týmu převážně makléřů, v němž panuje skvělá atmosféra.

celý článek

Negativní komentáře na sociálních sítích: Kde se berou a jak na ně?


Často se ve své praxi setkáváme s dotazem, jak reagovat na případné negativní odezvy na sociálních sítích. Když pak blíže zkoumáme firmy, ze kterých tyto otázky přichází, zjišťujeme, že i jejich vedení samo dost často cítí, že nálada v jejich firmě a firemní kultura nejsou na dobré úrovni. Tedy nezřídka také tuší, že pravděpodobnost negativních reakcí na sociálních sítích může být větší.

celý článek

Jana Poulíková: Lidé dnes hodně dají na doporučení, tak se to snažíme co nejvíce podporovat


Jana Poulíková přiskočila na palubu společnosti AHORN, která dnes nejen na českém trhu udává trendy v oblasti spaní, v listopadu 2007 a od té doby jí na pohovorech prošla rukami dlouhá řada lidí, z nichž velká část ve firmě pořád pracuje. Ač má obrovskou řadu zkušeností, bude se vám možná z rozhovoru zdát, že vše jde tak nějak samo. Nevěřte tomu a čtěte tipy a inspiraci také mezi řádky.

celý článek