Naši „drazí“ zaměstnanci

A teď si vybavte toho nejlepšího z vašeho týmu. Jakou hodnotu dokáže pro vaši firmu vyprodukovat? Jakou hodnotu mají jeho brilantní řešení a nápady, které už léta fungují, šetří peníze, nebo je přímo vydělávají? Je to opravdu radost mít v týmu takové lidi – spolupracovníky produkující hodnotu, která vysoce převyšuje hodnotu jejich platu. 

Hezkým příkladem takovéto osoby je Erik Wallenberg ze společnosti Tetra pak, který svým geniálním nápadem balicího systému určil jasně světlou budoucnost celé této společnosti. Jakou hodnotu bychom dnes připsali tomuto jeho činu? Možná i nevyčíslitelnou – v tom pozitivním slova smyslu. Právě nedávno oslavila tato firma 60. výročí jejího vzniku a jejich balicí systém je používán plošně po celém světě. Erik byl tedy rozhodně „drahocenným“ zaměstnancem.

Když se ohlédnete a rozložíte minulost vaší společnosti na jednotlivé klíčové situace, které ovlivnili její další fungování, zjistíte, že za každou situací stojí nějaká osoba. Málokdy se věci „prostě dějí“. Někde existuje někdo, kdo tomu pomůže nebo je aspoň ve správný čas na správném místě.

tym

Kolik nás může stát nesprávná osoba v pracovním týmu? 

A jak se naopak cítíte, když si vzpomenete na někoho, kdo vaši firmu stál mnohem, mnohem více než jen svůj plat. Možná i po letech cítíte lítost, že jste dovolili, aby tato osoba překročila práh firmy. 

Asi není potřeba popisovat, jak těžké je něco vybudovat. V dnešní době není snadné podnikat a vybudovat životaschopnou firmu, vypracovat se k dobrému jménu, poskytovat práci desítkám lidí a být užitečný pro společnost. Asi máte osobní zkušenost s tím, že to je opravdu náročné.

Jak dlouho může trvat zničení něčeho takového? Občas můžete číst v novinách o náhlém krachu velkých firem, stabilních značek. Co se stalo, že něco tak dlouho budovaného se během krátké doby zhroutí jako domeček z karet? Je to souhra speciálních situací a rozhodnutí, která byla tak nešťastná? Možná, ale rozhodně za těmi situacemi a rozhodnutími stojí nějaký konkrétní člověk. Kolik nás tedy může stát nesprávná osoba? Nekonečně mnoho.

Ve velké většině případů stojí za úspěchem, ale i problémy firmy nějaká konkrétní osoba.

Když se někde zřítí letadlo, nastává velmi detailní pátrání po tom, co se doopravdy stalo. Tým speciálních vyšetřovatelů zkoumá všechny důkazy, všechna fakta, a ty je vedou k opravdovému zdroji neštěstí. Zajímavé je, že jen velmi málo případů je extrémní souhrou náhod. Ve valné většině se jedná o selhání jedné nebo více konkrétních osob, které něco opomněli, zanedbali nebo podcenili. 

  • Pokud bychom měli definovat „drahocenného zaměstnance“, pak je to někdo, kdo přináší firmě více, než sám stojí. Jeho jednání je konstruktivní, logické, podporující budoucnost a bezpečí firmy. 
     
  • Naopak “drahý zaměstnanec“ může být jednoduše osoba, která svým jednáním vede firmu spíše destruktivním směrem. I to, že nemá osobní výsledky, vytváří nespokojenost u klienta nebo dělá chyby, jejichž efekty se projeví klidně i za několik let, může být něco, co způsobí velkou nestabilitu firmy, a někdy až její zhroucení.

Pokud tedy můžeme přínos každého člena týmu hodnotit v souvislosti s tím, co pozitivního vyprodukuje, je stejné měřítko podstatné i při najímání nových pracovníků.
 

Najímejte proto spíše „drahocenné“ pracovníky než ty „drahé“, abyste se při pomyšlení na svůj tým mohli jen usmívat!

Zdroj fotografií: Shutterstock

A jak na to? 

To vám ukážeme na naší přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli, kde vám
rádi předáme naše mnohaleté know-how.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny


Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.

celý článek

JANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem


Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.

celý článek

Hledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů


Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.

celý článek

MÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy


Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.

celý článek