Naši „drazí“ zaměstnanci

A teď si vybavte toho nejlepšího z vašeho týmu. Jakou hodnotu dokáže pro vaši firmu vyprodukovat? Jakou hodnotu mají jeho brilantní řešení a nápady, které už léta fungují, šetří peníze, nebo je přímo vydělávají? Je to opravdu radost mít v týmu takové lidi – spolupracovníky produkující hodnotu, která vysoce převyšuje hodnotu jejich platu. 

Hezkým příkladem takovéto osoby je Erik Wallenberg ze společnosti Tetra pak, který svým geniálním nápadem balicího systému určil jasně světlou budoucnost celé této společnosti. Jakou hodnotu bychom dnes připsali tomuto jeho činu? Možná i nevyčíslitelnou – v tom pozitivním slova smyslu. Právě nedávno oslavila tato firma 60. výročí jejího vzniku a jejich balicí systém je používán plošně po celém světě. Erik byl tedy rozhodně „drahocenným“ zaměstnancem.

Když se ohlédnete a rozložíte minulost vaší společnosti na jednotlivé klíčové situace, které ovlivnili její další fungování, zjistíte, že za každou situací stojí nějaká osoba. Málokdy se věci „prostě dějí“. Někde existuje někdo, kdo tomu pomůže nebo je aspoň ve správný čas na správném místě.

tym

Kolik nás může stát nesprávná osoba v pracovním týmu? 

A jak se naopak cítíte, když si vzpomenete na někoho, kdo vaši firmu stál mnohem, mnohem více než jen svůj plat. Možná i po letech cítíte lítost, že jste dovolili, aby tato osoba překročila práh firmy. 

Asi není potřeba popisovat, jak těžké je něco vybudovat. V dnešní době není snadné podnikat a vybudovat životaschopnou firmu, vypracovat se k dobrému jménu, poskytovat práci desítkám lidí a být užitečný pro společnost. Asi máte osobní zkušenost s tím, že to je opravdu náročné.

Jak dlouho může trvat zničení něčeho takového? Občas můžete číst v novinách o náhlém krachu velkých firem, stabilních značek. Co se stalo, že něco tak dlouho budovaného se během krátké doby zhroutí jako domeček z karet? Je to souhra speciálních situací a rozhodnutí, která byla tak nešťastná? Možná, ale rozhodně za těmi situacemi a rozhodnutími stojí nějaký konkrétní člověk. Kolik nás tedy může stát nesprávná osoba? Nekonečně mnoho.

Ve velké většině případů stojí za úspěchem, ale i problémy firmy nějaká konkrétní osoba.

Když se někde zřítí letadlo, nastává velmi detailní pátrání po tom, co se doopravdy stalo. Tým speciálních vyšetřovatelů zkoumá všechny důkazy, všechna fakta, a ty je vedou k opravdovému zdroji neštěstí. Zajímavé je, že jen velmi málo případů je extrémní souhrou náhod. Ve valné většině se jedná o selhání jedné nebo více konkrétních osob, které něco opomněli, zanedbali nebo podcenili. 

  • Pokud bychom měli definovat „drahocenného zaměstnance“, pak je to někdo, kdo přináší firmě více, než sám stojí. Jeho jednání je konstruktivní, logické, podporující budoucnost a bezpečí firmy. 
     
  • Naopak “drahý zaměstnanec“ může být jednoduše osoba, která svým jednáním vede firmu spíše destruktivním směrem. I to, že nemá osobní výsledky, vytváří nespokojenost u klienta nebo dělá chyby, jejichž efekty se projeví klidně i za několik let, může být něco, co způsobí velkou nestabilitu firmy, a někdy až její zhroucení.

Pokud tedy můžeme přínos každého člena týmu hodnotit v souvislosti s tím, co pozitivního vyprodukuje, je stejné měřítko podstatné i při najímání nových pracovníků.
 

Najímejte proto spíše „drahocenné“ pracovníky než ty „drahé“, abyste se při pomyšlení na svůj tým mohli jen usmívat!

Zdroj fotografií: Shutterstock

A jak na to? 

To vám ukážeme na naší přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli, kde vám
rádi předáme naše mnohaleté know-how.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

TOMÁŠ TRČKA: Pro šéfy by měla být zásadní jistota, že mají lidi na správných místech


Přibližně před dvěma lety jsme pomáhali ve společnosti Emco najít toho správného člověka na pozici finančního ředitele. To, že je produktivní, má dobrou motivaci a skvělý osobnostní potenciál tehdy ještě dovršil tím, že byl ochotný dělat telefonický pohovor o víkendu v sedm ráno. Mezi 180 kandidáty jsme vybrali Tomáše Trčku a sami sobě teď gratulujeme. Tento skromný profík je dnes totiž pro společnost Emco důležitým pevným bodem.

celý článek

Najděte správného obchodníka a nespoléhejte přitom na štěstí


Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.

celý článek

Nejdražší chyby při reorganizaci firmy


Současná situace donutila spoustu firem zamyslet se nad tím, zda lze dělat věci lépe a efektivněji v menším počtu zaměstnanců. Některé jsou třeba donuceny propouštět, aby se udržel chod společnosti. Vždy když přichází čas reorganizace či restrukturalizace, vyvstává otázka: Koho si v týmu nechat?

celý článek

KATEŘINA GRYGOVÁ: Zaměstnanci jsou jako moje děti. Snažím se zjistit, co by je naplňovalo


Pokud chcete mít úspěšnou firmu, musíte mít ty správné lidi. To Vám opakujeme pořád dokola. Poznat, kdo je jaký a kdo se hodí na jakou pozici, je ale často nelehký úkol. Výrazně Vám v tom může pomoci personální audit, díky kterému své lidi opravdu poznáte. Objevit potenciál svých zaměstnanců se rozhodla i Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o., která měla jasný cíl – zjistit, jak své zaměstnance dále posunout.

celý článek