Naši „drazí“ zaměstnanci

A teď si vybavte toho nejlepšího z vašeho týmu. Jakou hodnotu dokáže pro vaši firmu vyprodukovat? Jakou hodnotu mají jeho brilantní řešení a nápady, které už léta fungují, šetří peníze, nebo je přímo vydělávají? Je to opravdu radost mít v týmu takové lidi – spolupracovníky produkující hodnotu, která vysoce převyšuje hodnotu jejich platu. 

Hezkým příkladem takovéto osoby je Erik Wallenberg ze společnosti Tetra pak, který svým geniálním nápadem balicího systému určil jasně světlou budoucnost celé této společnosti. Jakou hodnotu bychom dnes připsali tomuto jeho činu? Možná i nevyčíslitelnou – v tom pozitivním slova smyslu. Právě nedávno oslavila tato firma 60. výročí jejího vzniku a jejich balicí systém je používán plošně po celém světě. Erik byl tedy rozhodně „drahocenným“ zaměstnancem.

Když se ohlédnete a rozložíte minulost vaší společnosti na jednotlivé klíčové situace, které ovlivnili její další fungování, zjistíte, že za každou situací stojí nějaká osoba. Málokdy se věci „prostě dějí“. Někde existuje někdo, kdo tomu pomůže nebo je aspoň ve správný čas na správném místě.

tym

Kolik nás může stát nesprávná osoba v pracovním týmu? 

A jak se naopak cítíte, když si vzpomenete na někoho, kdo vaši firmu stál mnohem, mnohem více než jen svůj plat. Možná i po letech cítíte lítost, že jste dovolili, aby tato osoba překročila práh firmy. 

Asi není potřeba popisovat, jak těžké je něco vybudovat. V dnešní době není snadné podnikat a vybudovat životaschopnou firmu, vypracovat se k dobrému jménu, poskytovat práci desítkám lidí a být užitečný pro společnost. Asi máte osobní zkušenost s tím, že to je opravdu náročné.

Jak dlouho může trvat zničení něčeho takového? Občas můžete číst v novinách o náhlém krachu velkých firem, stabilních značek. Co se stalo, že něco tak dlouho budovaného se během krátké doby zhroutí jako domeček z karet? Je to souhra speciálních situací a rozhodnutí, která byla tak nešťastná? Možná, ale rozhodně za těmi situacemi a rozhodnutími stojí nějaký konkrétní člověk. Kolik nás tedy může stát nesprávná osoba? Nekonečně mnoho.

Ve velké většině případů stojí za úspěchem, ale i problémy firmy nějaká konkrétní osoba.

Když se někde zřítí letadlo, nastává velmi detailní pátrání po tom, co se doopravdy stalo. Tým speciálních vyšetřovatelů zkoumá všechny důkazy, všechna fakta, a ty je vedou k opravdovému zdroji neštěstí. Zajímavé je, že jen velmi málo případů je extrémní souhrou náhod. Ve valné většině se jedná o selhání jedné nebo více konkrétních osob, které něco opomněli, zanedbali nebo podcenili. 

  • Pokud bychom měli definovat „drahocenného zaměstnance“, pak je to někdo, kdo přináší firmě více, než sám stojí. Jeho jednání je konstruktivní, logické, podporující budoucnost a bezpečí firmy. 
     
  • Naopak “drahý zaměstnanec“ může být jednoduše osoba, která svým jednáním vede firmu spíše destruktivním směrem. I to, že nemá osobní výsledky, vytváří nespokojenost u klienta nebo dělá chyby, jejichž efekty se projeví klidně i za několik let, může být něco, co způsobí velkou nestabilitu firmy, a někdy až její zhroucení.

Pokud tedy můžeme přínos každého člena týmu hodnotit v souvislosti s tím, co pozitivního vyprodukuje, je stejné měřítko podstatné i při najímání nových pracovníků.
 

Najímejte proto spíše „drahocenné“ pracovníky než ty „drahé“, abyste se při pomyšlení na svůj tým mohli jen usmívat!

Zdroj fotografií: Shutterstock

A jak na to? 

To vám ukážeme na naší přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli, kde vám
rádi předáme naše mnohaleté know-how.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

INZERCE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH: Zapomeňte na celé inzeráty


Sociální sítě jsou velmi rychlé a živé médium. Jejich uživatelé od nich očekávají stručná jasná hesla a sdělení. S dlouhými texty, které jsou typické pro klasickou psanou inzerci volných pracovních pozic, zde rozhodně „nepochodíte“. Proč ne a jak to vzít za správný konec?

celý článek

Šárka Marčíková: Bez spolupráce s managementem by to nešlo


„Nečekala jsem, že by to mohlo vyjít,“ říká dnes Šárka Marčíková o tom, jak se jí podařilo získat místo personalistky ve společnosti Bonita Group Service s.r.o., kam nastoupila teprve před osmi měsíci bez zkušenosti v oboru. Od té doby už přijala čtrnáct nových lidí včetně obchodníků. Mimo jiné jí to výrazně usnadňuje důkladná příprava a komunikace s managementem. Jak to celé vidí mladá personalistka, která je ve firmě poměrně čerstvě? Právě to je ten pohled, který jsme se vám tentokrát rozhodli přinést.

celý článek

Kde ušetřit čas? Investujte ho do správných věcí


Vstávají vám vlasy na hlavě, když se vás někdo zeptá „Máš čas?“? Máte pocit, že už jste natolik efektivní, že lepší už to nebude, ale stále byste potřebovali nějaký ten čas navíc? Pak možná svůj čas neinvestujete tím správným směrem.

celý článek

Jak vypadá měření osobnosti u nás a v zahraničí


V době, kdy se čím dál výrazněji pracuje na tom, aby šikovní lidé z firmy neodcházeli, ještě mnohem více rezonuje téma testování osobnostního potenciálu. Schopnost porozumět lidem se rázem přesouvá na první koleje zájmu nejen českých firem. Protože jsme známí naším U-testem, který se na osobnost velmi podrobně dívá, rozhodli jsme se tuto rubriku věnovat právě jemu. A věřím, že ač je to trochu jednostranné, dozvíte se velmi zajímavé informace.

celý článek