Naši „drazí“ zaměstnanci

A teď si vybavte toho nejlepšího z vašeho týmu. Jakou hodnotu dokáže pro vaši firmu vyprodukovat? Jakou hodnotu mají jeho brilantní řešení a nápady, které už léta fungují, šetří peníze, nebo je přímo vydělávají? Je to opravdu radost mít v týmu takové lidi – spolupracovníky produkující hodnotu, která vysoce převyšuje hodnotu jejich platu. 

Hezkým příkladem takovéto osoby je Erik Wallenberg ze společnosti Tetra pak, který svým geniálním nápadem balicího systému určil jasně světlou budoucnost celé této společnosti. Jakou hodnotu bychom dnes připsali tomuto jeho činu? Možná i nevyčíslitelnou – v tom pozitivním slova smyslu. Právě nedávno oslavila tato firma 60. výročí jejího vzniku a jejich balicí systém je používán plošně po celém světě. Erik byl tedy rozhodně „drahocenným“ zaměstnancem.

Když se ohlédnete a rozložíte minulost vaší společnosti na jednotlivé klíčové situace, které ovlivnili její další fungování, zjistíte, že za každou situací stojí nějaká osoba. Málokdy se věci „prostě dějí“. Někde existuje někdo, kdo tomu pomůže nebo je aspoň ve správný čas na správném místě.

tym

Kolik nás může stát nesprávná osoba v pracovním týmu? 

A jak se naopak cítíte, když si vzpomenete na někoho, kdo vaši firmu stál mnohem, mnohem více než jen svůj plat. Možná i po letech cítíte lítost, že jste dovolili, aby tato osoba překročila práh firmy. 

Asi není potřeba popisovat, jak těžké je něco vybudovat. V dnešní době není snadné podnikat a vybudovat životaschopnou firmu, vypracovat se k dobrému jménu, poskytovat práci desítkám lidí a být užitečný pro společnost. Asi máte osobní zkušenost s tím, že to je opravdu náročné.

Jak dlouho může trvat zničení něčeho takového? Občas můžete číst v novinách o náhlém krachu velkých firem, stabilních značek. Co se stalo, že něco tak dlouho budovaného se během krátké doby zhroutí jako domeček z karet? Je to souhra speciálních situací a rozhodnutí, která byla tak nešťastná? Možná, ale rozhodně za těmi situacemi a rozhodnutími stojí nějaký konkrétní člověk. Kolik nás tedy může stát nesprávná osoba? Nekonečně mnoho.

Ve velké většině případů stojí za úspěchem, ale i problémy firmy nějaká konkrétní osoba.

Když se někde zřítí letadlo, nastává velmi detailní pátrání po tom, co se doopravdy stalo. Tým speciálních vyšetřovatelů zkoumá všechny důkazy, všechna fakta, a ty je vedou k opravdovému zdroji neštěstí. Zajímavé je, že jen velmi málo případů je extrémní souhrou náhod. Ve valné většině se jedná o selhání jedné nebo více konkrétních osob, které něco opomněli, zanedbali nebo podcenili. 

  • Pokud bychom měli definovat „drahocenného zaměstnance“, pak je to někdo, kdo přináší firmě více, než sám stojí. Jeho jednání je konstruktivní, logické, podporující budoucnost a bezpečí firmy. 
     
  • Naopak “drahý zaměstnanec“ může být jednoduše osoba, která svým jednáním vede firmu spíše destruktivním směrem. I to, že nemá osobní výsledky, vytváří nespokojenost u klienta nebo dělá chyby, jejichž efekty se projeví klidně i za několik let, může být něco, co způsobí velkou nestabilitu firmy, a někdy až její zhroucení.

Pokud tedy můžeme přínos každého člena týmu hodnotit v souvislosti s tím, co pozitivního vyprodukuje, je stejné měřítko podstatné i při najímání nových pracovníků.
 

Najímejte proto spíše „drahocenné“ pracovníky než ty „drahé“, abyste se při pomyšlení na svůj tým mohli jen usmívat!

Zdroj fotografií: Shutterstock

A jak na to? 

To vám ukážeme na naší přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli, kde vám
rádi předáme naše mnohaleté know-how.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Jana Poulíková: Lidé dnes hodně dají na doporučení, tak se to snažíme co nejvíce podporovat


Jana Poulíková přiskočila na palubu společnosti AHORN, která dnes nejen na českém trhu udává trendy v oblasti spaní, v listopadu 2007 a od té doby jí na pohovorech prošla rukami dlouhá řada lidí, z nichž velká část ve firmě pořád pracuje. Ač má obrovskou řadu zkušeností, bude se vám možná z rozhovoru zdát, že vše jde tak nějak samo. Nevěřte tomu a čtěte tipy a inspiraci také mezi řádky.

celý článek

Marketing a HR na sociálních sítích: Jak to jde dohromady?


V praxi se často setkáváme s tím, že firmy mají aktivní stránky na sociálních sítích, ale využívají je pouze ke klasickému marketingu, tedy k oslovování potenciálních zákazníků. Ve chvíli, kdy se společnost rozhodne, že tu začne budovat i HR marketing (personální marketing) a značku zaměstnavatele, vzniká nezřídka neochota marketingového oddělení s touto komunikací vůbec začít. Co s tím a jak z toho vytěžit na obou stranách maximum?

celý článek

Teorie je skvělá, ale jak to chodí v praxi?


Tentokrát se s našimi klienty podíváme na to, jak a čím se jim daří udržet v týmu šikovné a výkonné zaměstnance a netradičně se zeptáme i zaměstnanců, co je drží ve firmě, co je motivuje a co naopak jejich motivaci podrývá.

celý článek

Vladislav Polášek: Zaměstnanci jsou klíčovým faktorem úspěchu každé firmy


Vladislav Polášek je prototypem šéfa, kterého by si přála většina zaměstnanců. Prošel ve firmě Karel Kaňák, s.r.o. více pozicemi, a tak poznal, s jakými problémy se lidé na různých pracovištích mohou potýkat. Zároveň si velmi váží svých zaměstnanců a je si vědom toho, že úspěch firmy neleží ve skvěle vypracovaném podnikatelském plánu. V rozhovoru mimo jiné mluvil o tom, jak důležitá je role personalisty ve firmě.

celý článek