Personalistu ve firmě běžně máte. Ať už chcete, nebo ne

Ve společnosti není konkrétní osoba, která by měla na starosti nábor nových pracovníků, jejich efektivní zapracování a kontrolu nad kvalitou zaměstnanců. Nicméně každý šéf divize, oddělení nebo například mistr jím částečně je. Ve chvíli, kdy mu vzniká potřeba najít zaměstnance, nebo má pod kontrolou zapracování nováčka či řeší kvalifikaci jednotlivce, je vlastně personalistou. Otázkou je, zda je to opravdu efektivní, funkční a finančně výhodnější, než si dopřát ten „luxus“ a mít vlastního personalistu. Pojďme se na toto podívat blíže.


„Kdepak, máme jen 80 zaměstnanců, nepotřebujeme personalistu.“
„Jsme opravdu malá společnost se 46 zaměstnanci, nemáme potřebu personalisty.“
„Personalistu zatím nepotřebujeme, jsme jen menší výrobní firma o 100 zaměstnancích.“

Když toto slyším, napadá mě, že ať už je ve společnosti 5 nebo 500 lidí, firma personalistu vždycky má. Vždy tam je! Jen je rozkouskovaný mezi několik nebo dokonce několik desítek lidí. Jak to myslím? Podívejme se na jeden názorný příklad.

„Hašení“ místo průběžného přísunu kvalitních zaměstnanců

Šéf-personalista najímá „za pět minut dvanáct“ (někdy dokonce až po dvanácté), a kvůli tomu je velmi pod tlakem, potřebuje někoho ihned a udělá kompromis, který později může vyústit v problém, kdy je nutné další najímání. Toto je spojené s plýtvání časem šéfa a také s nadbytečnými finančními náklady.

Najímání jako hra v ruletu zvyšuje fluktuaci, mzdové náklady a nechuť expandovat

Šéf-personalista je odborník ve svém oboru, jeho pozornost je často fixovaná pouze na oblast odborných znalostí, a proto může snadno přehlédnout nějaké zásadní nedostatky uchazečů, nebo naopak potenciál jiných. Toto s sebou opět nese finanční a časové ztráty.

Jen okrajová kvalifikace zaměstnanců přináší drahé chyby

Šéf -personalista kvalifikaci zaměstnanců zpravidla řeší tak, jak přichází její nutnost. Bohužel velmi často až poté, co narazil na nedostatečnou kvalifikaci, která u zaměstnance vyústila v chyby. Velmi často z nedostatku času kvalifikace zaostává. Kvalifikací nemyslíme jen drahá externí školení, většina firem má to nejcennější know-how ve firmě, jen není využíváno. Umíte si asi představit, jaké ztráty mohou nastat v případě ne zcela kvalifikovaného personálu?

„Chcete obsadit pozici personalisty? Neřiďte se jen počtem zaměstnanců.“

Takže má odpověď na otázku „Mít či nemít svého personalistu?“ zní: U firmy téměř jakékoli velikosti je opravdový „luxus“ nemít personalistu. V dobách krize byla příčina toho, proč některé společnosti „přežily“ a jiné ne, hlavně v těchto věcech: 

  1. Dostatek kvalitních pracovníků zaměřených na výkon.

  2. Maximální využití potenciálu každého zaměstnance a maximální efektivita.

  3. Pravidelná kvalifikace, která zabezpečí maximální kvalitu a efektivitu práce. 

Když zvažujete oficiálně vytvořit a obsadit pozici personalisty, doporučuji tedy neřídit se jen počtem zaměstnanců. Spíše analyzujte to, jak u vás fungují výše zmíněné 3 body, a na základě toho budete mít jasno. Ale pozor! Aby to fungovalo, musíte mít na pozici personalisty tu pravou osobu. Osobu, která dokáže vyprodukovat to, co doopravdy oceníte.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se naučit efektivně vybírat nové zaměstnance?
 

Přijďte na naši úvodní přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.

Přihlásit se můžete ihned.
 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

PŘÍKLAD Z PRAXE: Správný inzerát je pořád základ


Nízká nezaměstnanost se nás neustále snaží přesvědčovat o tom, že lidé nejsou. Ale jak kdysi řekl zakladatel Performie  Marten Runow: „Nemusí vás zajímat, zda je nezaměstnanost 10 % nebo 2 %, stějnětejně primárně stojíte o ty, kteří tu práci mají.“ A to je rozhodně něco, pod co se osobně ráda podepíšu. Lidi prostě jsou, jen je třeba k nim hledat ty správné cesty a vědět, jak je oslovit.

celý článek

EVA SVOBODOVÁ: Řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy


Již od roku 2006 stojí jako generální ředitelka v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Během jejího působení asociace pomohla nemalému množství českých firem prosadit jejich zájmy a třeba i přežít. Spolu s Karlem Havlíčkem, současným vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu a bývalým předsedou asociace, vybudovali z AMSP ČR silnou značku, která budí respekt nejen u podnikatelů, ale také u vlády.

celý článek

Proč někdy i ty nejmodernější motivační nástroje nefungují?


Na současnou napjatou situaci na trhu práce už si stěžovat nemůžeme. Pokud jste jako firma ještě stále nezačali pracovat na konkrétních strategiích, změnách a inovacích tak, abyste se přizpůsobili této době, pravděpodobně jste propásli spoustu dobrých příležitostí. Ve kterých třech oblastech se firmy za poslední roky nejvíce posunuly a proč některé inovace nezafungovaly a nezafungují ani v budoucnu, i kdybyste se rozkrájeli?

celý článek

Bez podpory vedení to na sociálních sítích můžete zabalit


Ve své praxi se někdy setkáváme s tím, že na naše workshopy o sociálních sítích dorazí zaměstnanec společnosti s tím, že by chtěl začít aktivně komunikovat na sociálních sítích, aby zvýšil povědomí o firmě jako zaměstnavateli. Vždy hledáme řešení toho, jak efektivně rozproudit komunikaci na sociálních sítích a jaké příspěvky tam dávat, aby byl obsah pestrý a zajímavý. Nezřídka však narazíme na to, že vedení se toho nechce účastnit, nechce být v tomto ohledu propagováno a o fotografiích nemůže být ani řeč. V tento moment se u klientů dostáváme do slepé uličky.

celý článek