Personalistu ve firmě běžně máte. Ať už chcete, nebo ne

Ve společnosti není konkrétní osoba, která by měla na starosti nábor nových pracovníků, jejich efektivní zapracování a kontrolu nad kvalitou zaměstnanců. Nicméně každý šéf divize, oddělení nebo například mistr jím částečně je. Ve chvíli, kdy mu vzniká potřeba najít zaměstnance, nebo má pod kontrolou zapracování nováčka či řeší kvalifikaci jednotlivce, je vlastně personalistou. Otázkou je, zda je to opravdu efektivní, funkční a finančně výhodnější, než si dopřát ten „luxus“ a mít vlastního personalistu. Pojďme se na toto podívat blíže.


„Kdepak, máme jen 80 zaměstnanců, nepotřebujeme personalistu.“
„Jsme opravdu malá společnost se 46 zaměstnanci, nemáme potřebu personalisty.“
„Personalistu zatím nepotřebujeme, jsme jen menší výrobní firma o 100 zaměstnancích.“

Když toto slyším, napadá mě, že ať už je ve společnosti 5 nebo 500 lidí, firma personalistu vždycky má. Vždy tam je! Jen je rozkouskovaný mezi několik nebo dokonce několik desítek lidí. Jak to myslím? Podívejme se na jeden názorný příklad.

„Hašení“ místo průběžného přísunu kvalitních zaměstnanců

Šéf-personalista najímá „za pět minut dvanáct“ (někdy dokonce až po dvanácté), a kvůli tomu je velmi pod tlakem, potřebuje někoho ihned a udělá kompromis, který později může vyústit v problém, kdy je nutné další najímání. Toto je spojené s plýtvání časem šéfa a také s nadbytečnými finančními náklady.

Najímání jako hra v ruletu zvyšuje fluktuaci, mzdové náklady a nechuť expandovat

Šéf-personalista je odborník ve svém oboru, jeho pozornost je často fixovaná pouze na oblast odborných znalostí, a proto může snadno přehlédnout nějaké zásadní nedostatky uchazečů, nebo naopak potenciál jiných. Toto s sebou opět nese finanční a časové ztráty.

Jen okrajová kvalifikace zaměstnanců přináší drahé chyby

Šéf -personalista kvalifikaci zaměstnanců zpravidla řeší tak, jak přichází její nutnost. Bohužel velmi často až poté, co narazil na nedostatečnou kvalifikaci, která u zaměstnance vyústila v chyby. Velmi často z nedostatku času kvalifikace zaostává. Kvalifikací nemyslíme jen drahá externí školení, většina firem má to nejcennější know-how ve firmě, jen není využíváno. Umíte si asi představit, jaké ztráty mohou nastat v případě ne zcela kvalifikovaného personálu?

„Chcete obsadit pozici personalisty? Neřiďte se jen počtem zaměstnanců.“

Takže má odpověď na otázku „Mít či nemít svého personalistu?“ zní: U firmy téměř jakékoli velikosti je opravdový „luxus“ nemít personalistu. V dobách krize byla příčina toho, proč některé společnosti „přežily“ a jiné ne, hlavně v těchto věcech: 

  1. Dostatek kvalitních pracovníků zaměřených na výkon.

  2. Maximální využití potenciálu každého zaměstnance a maximální efektivita.

  3. Pravidelná kvalifikace, která zabezpečí maximální kvalitu a efektivitu práce. 

Když zvažujete oficiálně vytvořit a obsadit pozici personalisty, doporučuji tedy neřídit se jen počtem zaměstnanců. Spíše analyzujte to, jak u vás fungují výše zmíněné 3 body, a na základě toho budete mít jasno. Ale pozor! Aby to fungovalo, musíte mít na pozici personalisty tu pravou osobu. Osobu, která dokáže vyprodukovat to, co doopravdy oceníte.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se naučit efektivně vybírat nové zaměstnance?
 

Přijďte na naši úvodní přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.

Přihlásit se můžete ihned.
 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

TOMÁŠ HÜLLE: Moderní firmy vědí, že stážisti jsou jejich budoucnost


Jak na stáže ve firmách? To je něco, co se ve veřejné debatě i na firemních poradách rozebírá čím dál častěji. Podle zakladatelů platformy Xflow.cz, která se budováním stážistické kultury v České republice zabývá, je to ale pořád málo. Tomáš Hülle, spoluzakladatel platformy, se propojováním akademické sféry s praxí zabývá už několik let a v roce 2019 tak byl i u zrodu Xflow.cz. Jak mohou stážisté firmám pomoci, jak je nabírat a co vlastně potřebujete o stážistickém programu vědět, než se do něj pustíte?

celý článek

Václav a Barbora z VASKY: Mladá generace si často neuvědomuje, jak se má dobře


Oba už v teenagerovském věku lákal svět podnikání. On založil v osmnácti letech svou vlastní firmu na výrobu bot, která má dnes stamilionový roční obrat. Ona od svých devatenácti vyzkoušela nemálo různých prací a dnes je srdcem Vaškovy firmy. „Kéž bych byla v jejich věku tak uvědomělá jako oni,“ řekla jsem si po rozhovoru s nimi. O koho jde? O Václava Staňka, majitele obuvnické značky Vasky, a Barboru Čápkovou, jeho personalistku.

celý článek

Co nám o našich lidech řekla doba home officová?


To, že nám doba pandemická v mnohém otevřela oči, je zřejmé. V oblasti výkonnosti a loajality zaměstnanců zažívalo mnoho firem doslova očistec. O to bolestivější procitnutí to bylo, když to přišlo do zcela idylické doby, kdy panoval všeobecný blahobyt. Zaměstnanci si mohli práci vybírat a zaměstnavatelé si často ani nevšimli, že platí za nedokonalou, nedokončenou nebo pomalou práci. Poučili jsme se? A na co bychom si nově měli dát pozor?

celý článek

5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru


Jak by mělo personální oddělení komunikovat s vedoucími, když vybírá nové zaměstnance do jejich týmu? Máme pro vás 5 tipů.

celý článek