3 nejčastější mýty o vzdělávání
Názory lidí ve společnosti na oblast vzdělávání jsou častokrát velice pomýlené. Vycházejí ze všeobecně přijatých a zakořeněných mýtů a rádi bychom se na některé
v tomto článku podívali.
1. Kurzy a semináře jsou k ničemu, je to stejné jako ve škole, která nám
nic nedala.
Účelem jakékoli vzdělávací aktivity je zvýšit schopnost praktického konání v dané oblasti. Od stavebního inženýra očekáváme, že umí stavět mosty a budovy. Člověk vzdělaný jako ekonom by měl zvládat řízení hospodaření nějaké organizace.
Řeknete si: „To je přece jasné.“ Jenže není. Mnoho učitelů vám na otázku „Proč učíte děti? Co je výsledkem vaší práce, když ji odvedete dobře?“ odpoví toto: „Aby měly jedničky, aby uspěly u zkoušek, aby se o ně rodiče nemuseli starat, aby měly všeobecné vzdělání…“. Praktická schopnost informace používat v praxi jako výsledek práce kantora nezazněla.
U školy to je pochopitelné, systém je nějak nastavený, spravovaný a musí vyjít s přiděleným rozpočtem, který je poddimenzovaný. Nicméně je chybou spojovat práci vzdělávacích společností s neefektivitou školského systému.

2. Z krátkého semináře se toho moc nenaučím.
Velice často se nám děje to, že účastník našeho třídenního semináře prohlásí: „Tak už konečně vím, co se mi snažili při mém studiu MBA sdělit. U vás jsem to pochopil, děkuju.“
Nemusí platit, že tlustá kniha je poučnější než tenká brožurka. Jenom princip pravděpodobnosti říká, že ve velkém množství údajů by se daly najít i nějaké, které se dají prakticky použít s větší nadějí, než by tomu bylo při menším množstvím údajů.
Zjistěte si, zda není lépe absorbovat a naučit se používat nejpodstatnější a praktické informace na krátkém intenzivním kurzu, než roky studovat kvůli titulu. Málokterá škola nabídne kvalitní osnovy okleštěné od balastu „všeobecných“, ale prakticky nevyužitelných informací.
3. Chci něco levného, škola je také bezplatná.
Stejně jako v každém oboru i v komerční sféře vzdělávacích firem platí, že souvislost mezi cenou a kvalitou existuje. Tím vůbec neznevažuji laciné kurzy, ale firma, která chce jít s dobou, udržovat dlouhodobě vysoký standard dodávaných kurzů a vysoký standard kvality svého personálu a musí si sama na sebe vydělat svými výsledky, nemůže mít levné služby.
Raději oslovte firmy, které mají vynikající výsledky dlouhé roky. Taková firma vám navíc bude pomáhat i poté, co jste opustili učebnu. To je něco, na co můžete u škol zapomenout.
Přeji všem čtenářům jen ty nejlepší zkušenosti se vzděláváním.
Text: Připravila Barbora Hartmannová s trenérem manažerských seminářů a konzultantem firmy Business Success, spol. s r.o. Pavlem Rancem
Zdroj fotografií: Pixabay
Zajímají Vás možnosti vzdělávání v oblasti personalistiky?
Podívejte se na naše klíčové semináře.
Další články
MARKÉTA SOUHRADOVÁ: I když jsme korporát, daří se nám neztrácet lidský přístup
Když se řekne „korporát“, nemálo z nás si kromě benefitů a dobrého zápisu do životopisu vybaví i nemožnost věci flexibilně měnit, hromadu procesů a směrnic nebo malý zájem o názory jednotlivce. Ale když se řekne Wienerberger s.r.o., napadne mě téměř přesný opak. Více jsem si o tom všem povídala s country HR manažerkou firmy s více než tisícovkou zaměstnanců Markétou Souhradovou. Jsem zvědavá, co si o korporátech budete po přečtení myslet vy.
celý článekALŽBĚTA TRUPAROVÁ: Pocitům při návratu domů z náročné mise se nic nevyrovná
Personální a finanční manažerka Lékařů bez hranic Alžběta Truparová má za sebou devět misí. Působila v různých zemích, od Mexika, Ukrajiny a Iráku až po Súdán nebo Jemen. Samotných lékařů či zdravotnických pozic je v organizaci, která poskytuje zdravotnickou a humanitární pomoc v konfliktních oblastech, po přírodních katastrofách a při epidemiích, asi jen polovina. Bez odborníků v oblasti lidských zdrojů, financí, zásobování a bez dalších technických profesí by se totiž projekty ve více než sedmdesáti zemích světa neobešly.
celý článekVERONIKA KALLAUSCHOVÁ: Když je někdo produktivní a chce, vše ho naučíme
Představte si firmu plnou techniků. Máte? A teď si představte drobnou mladou holčinu, která rozhoduje o jejich přijetí do firmy, zaškolování a progresu. Jestli se vám to aspoň trochu povedlo, pak máte obrázek společnosti Backbone s.r.o. a její personalistky Veroniky Kallauschové, která je sama živým důkazem toho, že zdání klame a předsudky je lepší raději hodit do koše.
celý článekZtracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední
Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?
celý článek