Zajímá vás vzdělávání zaměstnanců a chcete vědět, jak v něm neudělat chybu?
Pokud je vzdělávání získáváním schopností, pak je zde pár zásad, které
doporučujeme dodržovat.


1. KOHO vzdělávat? Neinvestujte tam, kde není úrodná půda.

Můžete vzdělávat všechny, ale sami časem zjistíte, že to není tak efektivní. Pokud vzděláváte někoho, kdo chce a opravdu se o danou oblast zajímá, pak je to ta nejlepší investice. Pokud ale vzděláváte někoho, kdo si myslí, že už všechno ví a doopravdy se nezajímá, je to ztráta času a peněz.

Nutit tedy někoho do vzdělávání není dobré, protože ochota předchází schopnosti. Pokud osoba není ochotná, nebude ani schopna se něco nového naučit.

2. KDY vzdělávat? Načasování je důležité


Pokud vnímáte vzdělávání jako odměnu, pak je načasování velmi důležité. Dostáváme to, co odměňujeme, a proto vzdělávejme tehdy, když pracovníci dělají to, co chceme od nich dostávat. Kdy ano: když mají výborné výsledky, když jsou iniciativní a opravdu vám pomáhají, když jsou ochotni převzít větší zodpovědnost. Kdy ne: když jsou jejich pracovní výkony slabé, když vyhrožují odchodem, když jsou kritičtí a neplní své sliby.

Když mluvím o výsledcích a osobní produkci, nemyslím tím to, že bychom měli vzdělávat vždy jen ty absolutně nejlepší. Protože to by bylo až demotivující pro ty, kteří právě teď na dané pozici začínají. Měli by pocit nedosažitelnosti. Proto se dívejte na trendy a ne jen na samotné úrovně produkce. Vzdělávejte je tedy ve chvíli, kdy jdou jejich výkony vzhůru, i když nejsou třeba na nejvyšších úrovních.

Performia- 4 zásady úspěšného vzdělání

3. JAK vzdělávat? Nepodceňujte formu vzdělávání


Díky průzkumu jsme zjistili, že většina lidí ve své práci využívá pouze 10-20% znalostí nabytých formálním studiem. Zbytek získali díky vlastnímu zájmu o danou věc, a to přímo v praxi.

Proto je mnohem lepší vzdělávat pracovníky hlavně v praktické oblasti. Formální vzdělávání, ze kterého si do praxe odnesou pouze málo, není většinou nic, na co by běžná firma měla čas a prostředky.

Teorie, kterou by měli lidé absolvovat, je ta, která jim umožní porozumět tomu, co mají dělat při praktickém tréninku. Taková, díky které získají jistotu a schopnost aplikovat věci v praxi.

Poměrně důležitou věcí je dbát na to, aby účastníci porozuměli všem výrazům, se kterými se během vzdělávání setkají. Není zde prostor pro to tvářit se chytře a bát se zeptat. Může to být drahá „póza“.


Organizujte pravidelná setkávání personálu, aby si zaměstnanci vyměňovali své úspěšné akce a vzdělávali se tak navzájem.

4. KÝM vzdělávat? Učte se výlučně od úspěšných


Rozhodně působí dobře, pokud je lektor, trenér nebo školitel dobře vybaven komunikačními schopnostmi, moderními technologiemi, perfektní gestikulací nebo má charisma. Nicméně pokud této osobě chybí opravdové zkušenosti v dané problematice a prokazatelný úspěch, je jen otázka času, kdy ztratí důvěru publika.

Jak byste se dívali například na rady „odborníka“ v manželské poradně, který by byl dvakrát rozvedený? Zkušenosti rozhodně má, ale do jaké míry úspěšné? Ptáte se sami sebe: Opravdu se chci inspirovat touto osobou a činit kroky, které mi doporučuje?

V běžném životě nás zajímají názory a rady od těch, které pokládáme v dané oblasti za kompetentní. Tedy takové, kteří jsou v tom, co dělají, také úspěšní.
 

 Doporučení na závěr

Vzdělávat lidi, protože „jsou tak špatní v tom, co dělají“, nebo pod nátlakem nebývá úspěšné. Ten nejlepší způsob, jak motivovat druhé k tomu, aby se vzdělávali, je dát jim dobrý příklad. Vzdělávejte se také. Komunikujte to a sdělte jim své zkušenosti.

Všimli jste si toho, že si lidé trochu méně váží toho co je zdarma? Proto není vůbec špatný nápad, aby si jednotlivci na vzdělávání částečně přispívali. I malá částka na ně může mít dobrý vliv.

Není vždycky nutné využívat jen externího vzdělávání. Často máte spoustu možností přímo před nosem. Organizujte pravidelná setkávání personálu, aby si zaměstnanci vyměňovali své úspěšné akce a vzdělávali se tak navzájem. Určitě najdete zajímavé způsoby, jak ke vzdělávání využít „vlastní zdroje“.
 

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete lépe porozumět potenciálu Vašich lidí, abyste věděli, kde mají rezervy
a v čem je vzdělávat?


Absolvujte náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek