Zajímá vás vzdělávání zaměstnanců a chcete vědět, jak v něm neudělat chybu?
Pokud je vzdělávání získáváním schopností, pak je zde pár zásad, které
doporučujeme dodržovat.


1. KOHO vzdělávat? Neinvestujte tam, kde není úrodná půda.

Můžete vzdělávat všechny, ale sami časem zjistíte, že to není tak efektivní. Pokud vzděláváte někoho, kdo chce a opravdu se o danou oblast zajímá, pak je to ta nejlepší investice. Pokud ale vzděláváte někoho, kdo si myslí, že už všechno ví a doopravdy se nezajímá, je to ztráta času a peněz.

Nutit tedy někoho do vzdělávání není dobré, protože ochota předchází schopnosti. Pokud osoba není ochotná, nebude ani schopna se něco nového naučit.

2. KDY vzdělávat? Načasování je důležité


Pokud vnímáte vzdělávání jako odměnu, pak je načasování velmi důležité. Dostáváme to, co odměňujeme, a proto vzdělávejme tehdy, když pracovníci dělají to, co chceme od nich dostávat. Kdy ano: když mají výborné výsledky, když jsou iniciativní a opravdu vám pomáhají, když jsou ochotni převzít větší zodpovědnost. Kdy ne: když jsou jejich pracovní výkony slabé, když vyhrožují odchodem, když jsou kritičtí a neplní své sliby.

Když mluvím o výsledcích a osobní produkci, nemyslím tím to, že bychom měli vzdělávat vždy jen ty absolutně nejlepší. Protože to by bylo až demotivující pro ty, kteří právě teď na dané pozici začínají. Měli by pocit nedosažitelnosti. Proto se dívejte na trendy a ne jen na samotné úrovně produkce. Vzdělávejte je tedy ve chvíli, kdy jdou jejich výkony vzhůru, i když nejsou třeba na nejvyšších úrovních.

Performia- 4 zásady úspěšného vzdělání

3. JAK vzdělávat? Nepodceňujte formu vzdělávání


Díky průzkumu jsme zjistili, že většina lidí ve své práci využívá pouze 10-20% znalostí nabytých formálním studiem. Zbytek získali díky vlastnímu zájmu o danou věc, a to přímo v praxi.

Proto je mnohem lepší vzdělávat pracovníky hlavně v praktické oblasti. Formální vzdělávání, ze kterého si do praxe odnesou pouze málo, není většinou nic, na co by běžná firma měla čas a prostředky.

Teorie, kterou by měli lidé absolvovat, je ta, která jim umožní porozumět tomu, co mají dělat při praktickém tréninku. Taková, díky které získají jistotu a schopnost aplikovat věci v praxi.

Poměrně důležitou věcí je dbát na to, aby účastníci porozuměli všem výrazům, se kterými se během vzdělávání setkají. Není zde prostor pro to tvářit se chytře a bát se zeptat. Může to být drahá „póza“.


Organizujte pravidelná setkávání personálu, aby si zaměstnanci vyměňovali své úspěšné akce a vzdělávali se tak navzájem.

4. KÝM vzdělávat? Učte se výlučně od úspěšných


Rozhodně působí dobře, pokud je lektor, trenér nebo školitel dobře vybaven komunikačními schopnostmi, moderními technologiemi, perfektní gestikulací nebo má charisma. Nicméně pokud této osobě chybí opravdové zkušenosti v dané problematice a prokazatelný úspěch, je jen otázka času, kdy ztratí důvěru publika.

Jak byste se dívali například na rady „odborníka“ v manželské poradně, který by byl dvakrát rozvedený? Zkušenosti rozhodně má, ale do jaké míry úspěšné? Ptáte se sami sebe: Opravdu se chci inspirovat touto osobou a činit kroky, které mi doporučuje?

V běžném životě nás zajímají názory a rady od těch, které pokládáme v dané oblasti za kompetentní. Tedy takové, kteří jsou v tom, co dělají, také úspěšní.
 

 Doporučení na závěr

Vzdělávat lidi, protože „jsou tak špatní v tom, co dělají“, nebo pod nátlakem nebývá úspěšné. Ten nejlepší způsob, jak motivovat druhé k tomu, aby se vzdělávali, je dát jim dobrý příklad. Vzdělávejte se také. Komunikujte to a sdělte jim své zkušenosti.

Všimli jste si toho, že si lidé trochu méně váží toho co je zdarma? Proto není vůbec špatný nápad, aby si jednotlivci na vzdělávání částečně přispívali. I malá částka na ně může mít dobrý vliv.

Není vždycky nutné využívat jen externího vzdělávání. Často máte spoustu možností přímo před nosem. Organizujte pravidelná setkávání personálu, aby si zaměstnanci vyměňovali své úspěšné akce a vzdělávali se tak navzájem. Určitě najdete zajímavé způsoby, jak ke vzdělávání využít „vlastní zdroje“.
 

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete lépe porozumět potenciálu Vašich lidí, abyste věděli, kde mají rezervy
a v čem je vzdělávat?


Absolvujte náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek