4 zásady úspěšného vzdělávání
Zajímá vás vzdělávání zaměstnanců a chcete vědět, jak v něm neudělat chybu?
Pokud je vzdělávání získáváním schopností, pak je zde pár zásad, které
doporučujeme dodržovat.
1. KOHO vzdělávat? Neinvestujte tam, kde není úrodná půda.
Můžete vzdělávat všechny, ale sami časem zjistíte, že to není tak efektivní. Pokud vzděláváte někoho, kdo chce a opravdu se o danou oblast zajímá, pak je to ta nejlepší investice. Pokud ale vzděláváte někoho, kdo si myslí, že už všechno ví a doopravdy se nezajímá, je to ztráta času a peněz. |
Nutit tedy někoho do vzdělávání není dobré, protože ochota předchází schopnosti. Pokud osoba není ochotná, nebude ani schopna se něco nového naučit.
2. KDY vzdělávat? Načasování je důležité
|
Když mluvím o výsledcích a osobní produkci, nemyslím tím to, že bychom měli vzdělávat vždy jen ty absolutně nejlepší. Protože to by bylo až demotivující pro ty, kteří právě teď na dané pozici začínají. Měli by pocit nedosažitelnosti. Proto se dívejte na trendy a ne jen na samotné úrovně produkce. Vzdělávejte je tedy ve chvíli, kdy jdou jejich výkony vzhůru, i když nejsou třeba na nejvyšších úrovních.

3. JAK vzdělávat? Nepodceňujte formu vzdělávání
|
Proto je mnohem lepší vzdělávat pracovníky hlavně v praktické oblasti. Formální vzdělávání, ze kterého si do praxe odnesou pouze málo, není většinou nic, na co by běžná firma měla čas a prostředky.
Teorie, kterou by měli lidé absolvovat, je ta, která jim umožní porozumět tomu, co mají dělat při praktickém tréninku. Taková, díky které získají jistotu a schopnost aplikovat věci v praxi.
Poměrně důležitou věcí je dbát na to, aby účastníci porozuměli všem výrazům, se kterými se během vzdělávání setkají. Není zde prostor pro to tvářit se chytře a bát se zeptat. Může to být drahá „póza“.
Organizujte pravidelná setkávání personálu, aby si zaměstnanci vyměňovali své úspěšné akce a vzdělávali se tak navzájem.
4. KÝM vzdělávat? Učte se výlučně od úspěšných
|
Jak byste se dívali například na rady „odborníka“ v manželské poradně, který by byl dvakrát rozvedený? Zkušenosti rozhodně má, ale do jaké míry úspěšné? Ptáte se sami sebe: Opravdu se chci inspirovat touto osobou a činit kroky, které mi doporučuje?
V běžném životě nás zajímají názory a rady od těch, které pokládáme v dané oblasti za kompetentní. Tedy takové, kteří jsou v tom, co dělají, také úspěšní.
Doporučení na závěr
Vzdělávat lidi, protože „jsou tak špatní v tom, co dělají“, nebo pod nátlakem nebývá úspěšné. Ten nejlepší způsob, jak motivovat druhé k tomu, aby se vzdělávali, je dát jim dobrý příklad. Vzdělávejte se také. Komunikujte to a sdělte jim své zkušenosti.
Všimli jste si toho, že si lidé trochu méně váží toho co je zdarma? Proto není vůbec špatný nápad, aby si jednotlivci na vzdělávání částečně přispívali. I malá částka na ně může mít dobrý vliv.
Není vždycky nutné využívat jen externího vzdělávání. Často máte spoustu možností přímo před nosem. Organizujte pravidelná setkávání personálu, aby si zaměstnanci vyměňovali své úspěšné akce a vzdělávali se tak navzájem. Určitě najdete zajímavé způsoby, jak ke vzdělávání využít „vlastní zdroje“.
Zdroj fotografií: Thinkstock
Chcete lépe porozumět potenciálu Vašich lidí, abyste věděli, kde mají rezervy
a v čem je vzdělávat?
Absolvujte náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
Další články
MARKÉTA SOUHRADOVÁ: I když jsme korporát, daří se nám neztrácet lidský přístup
Když se řekne „korporát“, nemálo z nás si kromě benefitů a dobrého zápisu do životopisu vybaví i nemožnost věci flexibilně měnit, hromadu procesů a směrnic nebo malý zájem o názory jednotlivce. Ale když se řekne Wienerberger s.r.o., napadne mě téměř přesný opak. Více jsem si o tom všem povídala s country HR manažerkou firmy s více než tisícovkou zaměstnanců Markétou Souhradovou. Jsem zvědavá, co si o korporátech budete po přečtení myslet vy.
celý článekALŽBĚTA TRUPAROVÁ: Pocitům při návratu domů z náročné mise se nic nevyrovná
Personální a finanční manažerka Lékařů bez hranic Alžběta Truparová má za sebou devět misí. Působila v různých zemích, od Mexika, Ukrajiny a Iráku až po Súdán nebo Jemen. Samotných lékařů či zdravotnických pozic je v organizaci, která poskytuje zdravotnickou a humanitární pomoc v konfliktních oblastech, po přírodních katastrofách a při epidemiích, asi jen polovina. Bez odborníků v oblasti lidských zdrojů, financí, zásobování a bez dalších technických profesí by se totiž projekty ve více než sedmdesáti zemích světa neobešly.
celý článekVERONIKA KALLAUSCHOVÁ: Když je někdo produktivní a chce, vše ho naučíme
Představte si firmu plnou techniků. Máte? A teď si představte drobnou mladou holčinu, která rozhoduje o jejich přijetí do firmy, zaškolování a progresu. Jestli se vám to aspoň trochu povedlo, pak máte obrázek společnosti Backbone s.r.o. a její personalistky Veroniky Kallauschové, která je sama živým důkazem toho, že zdání klame a předsudky je lepší raději hodit do koše.
celý článekZtracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední
Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?
celý článek