Zajímá vás vzdělávání zaměstnanců a chcete vědět, jak v něm neudělat chybu?
Pokud je vzdělávání získáváním schopností, pak je zde pár zásad, které
doporučujeme dodržovat.


1. KOHO vzdělávat? Neinvestujte tam, kde není úrodná půda.

Můžete vzdělávat všechny, ale sami časem zjistíte, že to není tak efektivní. Pokud vzděláváte někoho, kdo chce a opravdu se o danou oblast zajímá, pak je to ta nejlepší investice. Pokud ale vzděláváte někoho, kdo si myslí, že už všechno ví a doopravdy se nezajímá, je to ztráta času a peněz.

Nutit tedy někoho do vzdělávání není dobré, protože ochota předchází schopnosti. Pokud osoba není ochotná, nebude ani schopna se něco nového naučit.

2. KDY vzdělávat? Načasování je důležité


Pokud vnímáte vzdělávání jako odměnu, pak je načasování velmi důležité. Dostáváme to, co odměňujeme, a proto vzdělávejme tehdy, když pracovníci dělají to, co chceme od nich dostávat. Kdy ano: když mají výborné výsledky, když jsou iniciativní a opravdu vám pomáhají, když jsou ochotni převzít větší zodpovědnost. Kdy ne: když jsou jejich pracovní výkony slabé, když vyhrožují odchodem, když jsou kritičtí a neplní své sliby.

Když mluvím o výsledcích a osobní produkci, nemyslím tím to, že bychom měli vzdělávat vždy jen ty absolutně nejlepší. Protože to by bylo až demotivující pro ty, kteří právě teď na dané pozici začínají. Měli by pocit nedosažitelnosti. Proto se dívejte na trendy a ne jen na samotné úrovně produkce. Vzdělávejte je tedy ve chvíli, kdy jdou jejich výkony vzhůru, i když nejsou třeba na nejvyšších úrovních.

Performia- 4 zásady úspěšného vzdělání

3. JAK vzdělávat? Nepodceňujte formu vzdělávání


Díky průzkumu jsme zjistili, že většina lidí ve své práci využívá pouze 10-20% znalostí nabytých formálním studiem. Zbytek získali díky vlastnímu zájmu o danou věc, a to přímo v praxi.

Proto je mnohem lepší vzdělávat pracovníky hlavně v praktické oblasti. Formální vzdělávání, ze kterého si do praxe odnesou pouze málo, není většinou nic, na co by běžná firma měla čas a prostředky.

Teorie, kterou by měli lidé absolvovat, je ta, která jim umožní porozumět tomu, co mají dělat při praktickém tréninku. Taková, díky které získají jistotu a schopnost aplikovat věci v praxi.

Poměrně důležitou věcí je dbát na to, aby účastníci porozuměli všem výrazům, se kterými se během vzdělávání setkají. Není zde prostor pro to tvářit se chytře a bát se zeptat. Může to být drahá „póza“.


Organizujte pravidelná setkávání personálu, aby si zaměstnanci vyměňovali své úspěšné akce a vzdělávali se tak navzájem.

4. KÝM vzdělávat? Učte se výlučně od úspěšných


Rozhodně působí dobře, pokud je lektor, trenér nebo školitel dobře vybaven komunikačními schopnostmi, moderními technologiemi, perfektní gestikulací nebo má charisma. Nicméně pokud této osobě chybí opravdové zkušenosti v dané problematice a prokazatelný úspěch, je jen otázka času, kdy ztratí důvěru publika.

Jak byste se dívali například na rady „odborníka“ v manželské poradně, který by byl dvakrát rozvedený? Zkušenosti rozhodně má, ale do jaké míry úspěšné? Ptáte se sami sebe: Opravdu se chci inspirovat touto osobou a činit kroky, které mi doporučuje?

V běžném životě nás zajímají názory a rady od těch, které pokládáme v dané oblasti za kompetentní. Tedy takové, kteří jsou v tom, co dělají, také úspěšní.
 

 Doporučení na závěr

Vzdělávat lidi, protože „jsou tak špatní v tom, co dělají“, nebo pod nátlakem nebývá úspěšné. Ten nejlepší způsob, jak motivovat druhé k tomu, aby se vzdělávali, je dát jim dobrý příklad. Vzdělávejte se také. Komunikujte to a sdělte jim své zkušenosti.

Všimli jste si toho, že si lidé trochu méně váží toho co je zdarma? Proto není vůbec špatný nápad, aby si jednotlivci na vzdělávání částečně přispívali. I malá částka na ně může mít dobrý vliv.

Není vždycky nutné využívat jen externího vzdělávání. Často máte spoustu možností přímo před nosem. Organizujte pravidelná setkávání personálu, aby si zaměstnanci vyměňovali své úspěšné akce a vzdělávali se tak navzájem. Určitě najdete zajímavé způsoby, jak ke vzdělávání využít „vlastní zdroje“.
 

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete lépe porozumět potenciálu Vašich lidí, abyste věděli, kde mají rezervy
a v čem je vzdělávat?


Absolvujte náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek