4 zásady úspěšného vzdělávání
Zajímá vás vzdělávání zaměstnanců a chcete vědět, jak v něm neudělat chybu?
Pokud je vzdělávání získáváním schopností, pak je zde pár zásad, které
doporučujeme dodržovat.
1. KOHO vzdělávat? Neinvestujte tam, kde není úrodná půda.
Můžete vzdělávat všechny, ale sami časem zjistíte, že to není tak efektivní. Pokud vzděláváte někoho, kdo chce a opravdu se o danou oblast zajímá, pak je to ta nejlepší investice. Pokud ale vzděláváte někoho, kdo si myslí, že už všechno ví a doopravdy se nezajímá, je to ztráta času a peněz. |
Nutit tedy někoho do vzdělávání není dobré, protože ochota předchází schopnosti. Pokud osoba není ochotná, nebude ani schopna se něco nového naučit.
2. KDY vzdělávat? Načasování je důležité
|
Když mluvím o výsledcích a osobní produkci, nemyslím tím to, že bychom měli vzdělávat vždy jen ty absolutně nejlepší. Protože to by bylo až demotivující pro ty, kteří právě teď na dané pozici začínají. Měli by pocit nedosažitelnosti. Proto se dívejte na trendy a ne jen na samotné úrovně produkce. Vzdělávejte je tedy ve chvíli, kdy jdou jejich výkony vzhůru, i když nejsou třeba na nejvyšších úrovních.

3. JAK vzdělávat? Nepodceňujte formu vzdělávání
|
Proto je mnohem lepší vzdělávat pracovníky hlavně v praktické oblasti. Formální vzdělávání, ze kterého si do praxe odnesou pouze málo, není většinou nic, na co by běžná firma měla čas a prostředky.
Teorie, kterou by měli lidé absolvovat, je ta, která jim umožní porozumět tomu, co mají dělat při praktickém tréninku. Taková, díky které získají jistotu a schopnost aplikovat věci v praxi.
Poměrně důležitou věcí je dbát na to, aby účastníci porozuměli všem výrazům, se kterými se během vzdělávání setkají. Není zde prostor pro to tvářit se chytře a bát se zeptat. Může to být drahá „póza“.
Organizujte pravidelná setkávání personálu, aby si zaměstnanci vyměňovali své úspěšné akce a vzdělávali se tak navzájem.
4. KÝM vzdělávat? Učte se výlučně od úspěšných
|
Jak byste se dívali například na rady „odborníka“ v manželské poradně, který by byl dvakrát rozvedený? Zkušenosti rozhodně má, ale do jaké míry úspěšné? Ptáte se sami sebe: Opravdu se chci inspirovat touto osobou a činit kroky, které mi doporučuje?
V běžném životě nás zajímají názory a rady od těch, které pokládáme v dané oblasti za kompetentní. Tedy takové, kteří jsou v tom, co dělají, také úspěšní.
Doporučení na závěr
Vzdělávat lidi, protože „jsou tak špatní v tom, co dělají“, nebo pod nátlakem nebývá úspěšné. Ten nejlepší způsob, jak motivovat druhé k tomu, aby se vzdělávali, je dát jim dobrý příklad. Vzdělávejte se také. Komunikujte to a sdělte jim své zkušenosti.
Všimli jste si toho, že si lidé trochu méně váží toho co je zdarma? Proto není vůbec špatný nápad, aby si jednotlivci na vzdělávání částečně přispívali. I malá částka na ně může mít dobrý vliv.
Není vždycky nutné využívat jen externího vzdělávání. Často máte spoustu možností přímo před nosem. Organizujte pravidelná setkávání personálu, aby si zaměstnanci vyměňovali své úspěšné akce a vzdělávali se tak navzájem. Určitě najdete zajímavé způsoby, jak ke vzdělávání využít „vlastní zdroje“.
Zdroj fotografií: Thinkstock
Chcete lépe porozumět potenciálu Vašich lidí, abyste věděli, kde mají rezervy
a v čem je vzdělávat?
Absolvujte náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
Další články
Proč jsme tak fixovaní na první dojem?
Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.
celý článekZ PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?
Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.
celý článekCo české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru
Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.
celý článekNejvětší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů
Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí?
celý článek