Měli jste dříve představu, že vaše firma bude fungujícím týmem lidí? Neopustila vás tato myšlenka a stále se jí držíte, jen někdy musíte řešit "žabomyší" války a vnímáte, že zcela nefunguje vnitřní komunikace? Možná ve firmě najdete něco, co může právě tuhle představu ničit. Podívejte se, co může být zaručeným ničitelem týmu, a zapracujte na tom.


Koordinovaná skupina s jasnými cíli a dobrou atmosférou dokáže rychle naplňovat firemní záměry - pozornost lidí je upřena na cíle, na budoucnost a není třeba neustále zvládat interní problémy, které firmu zpomalují či zastavují v růstu. Někdy se ale nemusí zdát zrovna jednoduché zajistit takovéto fungování týmu.

Co zaručeně narušuje správné fungování týmu?

1. Nedosahuje tým dobrých výsledků? Neplní plány a věci se nehýbou dopředu? Člověk má tendenci tolerovat to a nevyžadovat nápravu a rychlou akci, protože je na trhu těžká situace, věci nejdou tak, jak šly dříve, a je to prostě obtížné. Pokud se necháte strhnout těmito názory a tolerujete nízké výsledky, udáváte tím celému týmu nízkou laťku, které postačuje dosáhnout. V takovém případě se ale nemůžete divit, že výsledky týmu nejsou nijak vysoké a namísto růstu ještě klesají.

TIP: Podívejte se na výsledky jednotlivých oddělení či jednotlivců, sledujte čísla a trendy, jak se jejich výsledky vyvíjí. Sedněte si s nimi a ukažte jim, kde se nyní nachází, a stanovte cíle, kterých by měli během pár měsíců dosáhnout. Nečekejte, že se jednotlivci nastartují sami a přesně jim řekněte, co od nich v krátké době očekáváte a kam se mají posunout.
Performia- tým

2. Není jasně komunikováno, o co se jako firma snažíte a kam jdete? Nekomunikace cílů, účelů firmy a nezájem šéfa způsobuje, že lidé nemají jasno v tom, proč svou práci dělají a za čím jdou. Pak si snadno vytvářejí "hry" mezi sebou, místo toho, aby se soustředili na kooperaci ve směru k hodnotnému cíli.

TIP: Pokud vaši lidé neznají dobře firemní cíle, přichystejte větší poradu či akci, kde jim je představíte. Zamyslete se nad tím, proč je vaše firma na trhu, co hodnotného přinášíte vašim zákazníkům a sdělte to zaměstnancům. Můžete také udělat krátkou anketu, kde se na cíle a účely firmy (proč je na trhu) zeptáte svých lidí. Tak nejlépe uvidíte, zda mají lidé jasno, nebo je potřeba tyto věci lépe vykomunikovat.
Performia- tým lidí

3. Rozrostla se vaše firma nebo jste naopak na začátku působení a chybí organizace a systém? Jak moc je tým efektivní, když lidé debatují o tom, čí je co zodpovědnost, místo toho, aby jednoduše pracovali? Je možné, že se naopak spoléhají na to, že to udělá jejich šéf. Z takového prostředí ti nejschopnější brzy odcházejí a hledají místo, kde se dá skutečně pracovat.

4. Je v týmu člověk, který kolem sebe šíří pesimismus, snadno kritizuje ostatní a místo toho, aby podpořil novou myšlenku, od něj slyšíte, proč to udělat nejde? Staví vám do cesty bariéry, když chcete věci dělat jasnější a průhlednější? Máte před sebou zaručený zdroj vysávání energie ze skupiny.

TIP: Velmi dobře sledujte práci tohoto člověka. Pokud za ním nevidíte hodnotné výsledky a jasný přínos pro firmu, může být velkou ztrátou času dát na jeho názory a kritiku.
Performia- 5 zaručených ničitelů týmu

5. Stává se, že se mezi některými odděleními vytvoří propast. Nedostatečná představa jednotlivých týmů o práci ostatních může snadno přerůst do situace, kdy se tato oddělení nemohou "vystát". Místo toho, aby bojovali společně proti konkurenci nebo za splnění cílů, ztrácejí drahocenný čas dokazováním toho, kdo je ve firmě důležitější. V takovém případě by si oddělení měla mezi sebou vyjasnit, co se jim nelíbí. To je prvním krokem k lepšímu fungování celofiremního týmu.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Vnímáte, že některý z výše uvedených bodů ukazuje na situaci ve vaší firmě?
 

Určitě nejste sami, ale není prostor ani čas na to, nechat tyto věci "plynout".
Co s tím tedy můžete udělat ještě dnes?


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek