Měli jste dříve představu, že vaše firma bude fungujícím týmem lidí? Neopustila vás tato myšlenka a stále se jí držíte, jen někdy musíte řešit "žabomyší" války a vnímáte, že zcela nefunguje vnitřní komunikace? Možná ve firmě najdete něco, co může právě tuhle představu ničit. Podívejte se, co může být zaručeným ničitelem týmu, a zapracujte na tom.


Koordinovaná skupina s jasnými cíli a dobrou atmosférou dokáže rychle naplňovat firemní záměry - pozornost lidí je upřena na cíle, na budoucnost a není třeba neustále zvládat interní problémy, které firmu zpomalují či zastavují v růstu. Někdy se ale nemusí zdát zrovna jednoduché zajistit takovéto fungování týmu.

Co zaručeně narušuje správné fungování týmu?

1. Nedosahuje tým dobrých výsledků? Neplní plány a věci se nehýbou dopředu? Člověk má tendenci tolerovat to a nevyžadovat nápravu a rychlou akci, protože je na trhu těžká situace, věci nejdou tak, jak šly dříve, a je to prostě obtížné. Pokud se necháte strhnout těmito názory a tolerujete nízké výsledky, udáváte tím celému týmu nízkou laťku, které postačuje dosáhnout. V takovém případě se ale nemůžete divit, že výsledky týmu nejsou nijak vysoké a namísto růstu ještě klesají.

TIP: Podívejte se na výsledky jednotlivých oddělení či jednotlivců, sledujte čísla a trendy, jak se jejich výsledky vyvíjí. Sedněte si s nimi a ukažte jim, kde se nyní nachází, a stanovte cíle, kterých by měli během pár měsíců dosáhnout. Nečekejte, že se jednotlivci nastartují sami a přesně jim řekněte, co od nich v krátké době očekáváte a kam se mají posunout.
Performia- tým

2. Není jasně komunikováno, o co se jako firma snažíte a kam jdete? Nekomunikace cílů, účelů firmy a nezájem šéfa způsobuje, že lidé nemají jasno v tom, proč svou práci dělají a za čím jdou. Pak si snadno vytvářejí "hry" mezi sebou, místo toho, aby se soustředili na kooperaci ve směru k hodnotnému cíli.

TIP: Pokud vaši lidé neznají dobře firemní cíle, přichystejte větší poradu či akci, kde jim je představíte. Zamyslete se nad tím, proč je vaše firma na trhu, co hodnotného přinášíte vašim zákazníkům a sdělte to zaměstnancům. Můžete také udělat krátkou anketu, kde se na cíle a účely firmy (proč je na trhu) zeptáte svých lidí. Tak nejlépe uvidíte, zda mají lidé jasno, nebo je potřeba tyto věci lépe vykomunikovat.
Performia- tým lidí

3. Rozrostla se vaše firma nebo jste naopak na začátku působení a chybí organizace a systém? Jak moc je tým efektivní, když lidé debatují o tom, čí je co zodpovědnost, místo toho, aby jednoduše pracovali? Je možné, že se naopak spoléhají na to, že to udělá jejich šéf. Z takového prostředí ti nejschopnější brzy odcházejí a hledají místo, kde se dá skutečně pracovat.

4. Je v týmu člověk, který kolem sebe šíří pesimismus, snadno kritizuje ostatní a místo toho, aby podpořil novou myšlenku, od něj slyšíte, proč to udělat nejde? Staví vám do cesty bariéry, když chcete věci dělat jasnější a průhlednější? Máte před sebou zaručený zdroj vysávání energie ze skupiny.

TIP: Velmi dobře sledujte práci tohoto člověka. Pokud za ním nevidíte hodnotné výsledky a jasný přínos pro firmu, může být velkou ztrátou času dát na jeho názory a kritiku.
Performia- 5 zaručených ničitelů týmu

5. Stává se, že se mezi některými odděleními vytvoří propast. Nedostatečná představa jednotlivých týmů o práci ostatních může snadno přerůst do situace, kdy se tato oddělení nemohou "vystát". Místo toho, aby bojovali společně proti konkurenci nebo za splnění cílů, ztrácejí drahocenný čas dokazováním toho, kdo je ve firmě důležitější. V takovém případě by si oddělení měla mezi sebou vyjasnit, co se jim nelíbí. To je prvním krokem k lepšímu fungování celofiremního týmu.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Vnímáte, že některý z výše uvedených bodů ukazuje na situaci ve vaší firmě?
 

Určitě nejste sami, ale není prostor ani čas na to, nechat tyto věci "plynout".
Co s tím tedy můžete udělat ještě dnes?


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek

Je najímání v současné době bláznivý nápad?


I když je dnes náročné myslet na něco jiného než na to všudypřítomné téma, ne všechny firmy musí nutně zastavit veškerou svou aktivitu a přestat se dívat do budoucnosti. Starat se o ni je totiž teď totiž velmi důležité.

celý článek