Měli jste dříve představu, že vaše firma bude fungujícím týmem lidí? Neopustila vás tato myšlenka a stále se jí držíte, jen někdy musíte řešit "žabomyší" války a vnímáte, že zcela nefunguje vnitřní komunikace? Možná ve firmě najdete něco, co může právě tuhle představu ničit. Podívejte se, co může být zaručeným ničitelem týmu, a zapracujte na tom.


Koordinovaná skupina s jasnými cíli a dobrou atmosférou dokáže rychle naplňovat firemní záměry - pozornost lidí je upřena na cíle, na budoucnost a není třeba neustále zvládat interní problémy, které firmu zpomalují či zastavují v růstu. Někdy se ale nemusí zdát zrovna jednoduché zajistit takovéto fungování týmu.

Co zaručeně narušuje správné fungování týmu?

1. Nedosahuje tým dobrých výsledků? Neplní plány a věci se nehýbou dopředu? Člověk má tendenci tolerovat to a nevyžadovat nápravu a rychlou akci, protože je na trhu těžká situace, věci nejdou tak, jak šly dříve, a je to prostě obtížné. Pokud se necháte strhnout těmito názory a tolerujete nízké výsledky, udáváte tím celému týmu nízkou laťku, které postačuje dosáhnout. V takovém případě se ale nemůžete divit, že výsledky týmu nejsou nijak vysoké a namísto růstu ještě klesají.

TIP: Podívejte se na výsledky jednotlivých oddělení či jednotlivců, sledujte čísla a trendy, jak se jejich výsledky vyvíjí. Sedněte si s nimi a ukažte jim, kde se nyní nachází, a stanovte cíle, kterých by měli během pár měsíců dosáhnout. Nečekejte, že se jednotlivci nastartují sami a přesně jim řekněte, co od nich v krátké době očekáváte a kam se mají posunout.
Performia- tým

2. Není jasně komunikováno, o co se jako firma snažíte a kam jdete? Nekomunikace cílů, účelů firmy a nezájem šéfa způsobuje, že lidé nemají jasno v tom, proč svou práci dělají a za čím jdou. Pak si snadno vytvářejí "hry" mezi sebou, místo toho, aby se soustředili na kooperaci ve směru k hodnotnému cíli.

TIP: Pokud vaši lidé neznají dobře firemní cíle, přichystejte větší poradu či akci, kde jim je představíte. Zamyslete se nad tím, proč je vaše firma na trhu, co hodnotného přinášíte vašim zákazníkům a sdělte to zaměstnancům. Můžete také udělat krátkou anketu, kde se na cíle a účely firmy (proč je na trhu) zeptáte svých lidí. Tak nejlépe uvidíte, zda mají lidé jasno, nebo je potřeba tyto věci lépe vykomunikovat.
Performia- tým lidí

3. Rozrostla se vaše firma nebo jste naopak na začátku působení a chybí organizace a systém? Jak moc je tým efektivní, když lidé debatují o tom, čí je co zodpovědnost, místo toho, aby jednoduše pracovali? Je možné, že se naopak spoléhají na to, že to udělá jejich šéf. Z takového prostředí ti nejschopnější brzy odcházejí a hledají místo, kde se dá skutečně pracovat.

4. Je v týmu člověk, který kolem sebe šíří pesimismus, snadno kritizuje ostatní a místo toho, aby podpořil novou myšlenku, od něj slyšíte, proč to udělat nejde? Staví vám do cesty bariéry, když chcete věci dělat jasnější a průhlednější? Máte před sebou zaručený zdroj vysávání energie ze skupiny.

TIP: Velmi dobře sledujte práci tohoto člověka. Pokud za ním nevidíte hodnotné výsledky a jasný přínos pro firmu, může být velkou ztrátou času dát na jeho názory a kritiku.
Performia- 5 zaručených ničitelů týmu

5. Stává se, že se mezi některými odděleními vytvoří propast. Nedostatečná představa jednotlivých týmů o práci ostatních může snadno přerůst do situace, kdy se tato oddělení nemohou "vystát". Místo toho, aby bojovali společně proti konkurenci nebo za splnění cílů, ztrácejí drahocenný čas dokazováním toho, kdo je ve firmě důležitější. V takovém případě by si oddělení měla mezi sebou vyjasnit, co se jim nelíbí. To je prvním krokem k lepšímu fungování celofiremního týmu.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Vnímáte, že některý z výše uvedených bodů ukazuje na situaci ve vaší firmě?
 

Určitě nejste sami, ale není prostor ani čas na to, nechat tyto věci "plynout".
Co s tím tedy můžete udělat ještě dnes?


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit.

Z PRAXE: Jak si české firmy poradily v situaci, kdy není kvalitních kandidátů nazbyt


I když se může zdát, že na trhu práce „nejsou lidi“, je možné s tím něco dělat. Jaké zvolit cesty, aby se vás výmluva, že „nejsou lidi“, už nemusela týkat? A jak najít kvalitního uchazeče právě ve chvíli, kdy ho hledáte? Na to jsme se zeptali našich nejúspěšnějších klientů.

celý článek

JANA JÁČOVÁ: Na náboru musíte pracovat trvale, jinak nefunguje


Zatímco jedni stále opakují, že „nejsou lidi“, jiní hledají cesty, jak je najít, ať už je doba jakákoli. K druhé skupince patří i Jana Jáčová, majitelka společnosti UOL Účetnictví. Zatímco si ostatní stěžují na nedostatek lidí, ona nabírá stovky brigádníků, točí videa na LinkedIn a TikTok a expanduje ve všech směrech.

celý článek

ANDREA BOHAČÍKOVÁ: Když chcete adaptovat rodiče po rodičovské do práce, musí na to být naladěný celý tým


Ačkoli je u nás stále situace s nedostatkem kvalitních uchazečů v některých oborech až kritická, je tu pořád jedna skupina, které se práce hledá těžce. Jsou to matky či otcové po rodičovské dovolené. O tom jsme si povídali s ředitelkou a zakladatelkou vzdělávací a networkingové platformy M.arter ANDREOU BOHAČÍKOVOU.

celý článek

Zaměření na cíl výrazně pomáhá zvládnout jakoukoli stresovou situaci, shoduje se Australan s Kostaričankou


Kostaričanku Evelissu Cubero a Australana Garetha Jekela spojuje nejen to, že oba založili pobočku Performie, ale také to, že oba kromě toho působí ještě v úplně jiném odvětví. Jaké zkušenosti si odnesli z budování firmy úplně „od píky“ a jak se dívají na posilování odolnosti zaměstnanců ze svých zeměpisně velmi odlišných pohledů?

celý článek