8 nejdiskutovanějších HR trendů světa

Abychom se na novinky na poli HR a práce obecně nedívali jen z českého hlediska, máme tu pro vás několik trendů, které jsme vypozorovali ze zahraničních článků a průzkumů. Co si o nich myslíte a jak jste na tuto budoucnost připraveni?

Tento článek vyšel ve 27. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY. 


1) Home office jako běžná součást života

Není třeba říkat, že „koronavirová krize“ většinu firem naučila zvládat práci s týmem, který sedí doma. Samozřejmě jen tam, kde to bylo vzhledem k charakteru práce možné. I náš průzkum, který jsme dělali mezi našimi klienty, ukázal, že 95 % firem mělo alespoň částečnou možnost využít práci z domova a téměř všechny firmy ji také v posledním roce využily. Budou firmy home office využívat i nadále? Zdá se to jako velmi pravděpodobné. „Pracovníci personálního oddělení se budou muset přizpůsobit novému nastavení pracovního prostředí, aby udrželi zaměstnance zapojené,“ popisuje britský server the HR Director.

Zdroj: „Top Trends in Human Resources Management in 2021“ (the HR Director, thehrdirector.com)

2) Flexibilita se mění z místa na čas

„Zatímco nechat zaměstnance pracovat z domova se za poslední rok stalo běžnou záležitostí, další vlna flexibility bude dávat zaměstnancům volnost v tom, „kdy“ pracují,“ komentuje jeden z trendů, které otřesou světem HR, Jen Colletta z amerického serveru HR Executive. Podle něj v budoucnu nebudou mít někteří zaměstnanci pevnou pracovní dobu ani dané množství hodin, které musí v práci strávit, sledovat se bude pouze jeho produkce, výsledky, které za ním budou vidět. Umíte si to ve své firmě představit?

Zdroj: „11 trends that will shape HR in 2021“ (hrexecutive.com)

"Pokud máte jistotu, že konkrétní osoba je stabilně výkonná a její vztah s firmou je excelentní, není problém přizpůsobit jí pracovní prostředí i dobu."
Lucie Spáčilová

3) „Pronajmeme“ si jen kus člověka

Podle jedné z největších světových výzkumných a poradenských společností Gartner vzrostl v pracovních inzerátech počet uváděných dovedností za poslední 3 roky o 33 %. Firmy podle ní nedokážou své lidi tak rychle přeškolit, aby uspokojily své potřeby. Některé společnosti si podle společnosti Gartner namísto zvyšování počtu zaměstnanců „pronajmou“ specificky kvalifikovaného člověka jen na konkrétní práci. I to je možná budoucnost HR.

Zdroj: „9 Work Trends that HR Leaders Can´t Ignore in 2021“ (gartner.com)


Našli jste v tomto článku užitečnou radu?  Nechte se pravidelně inspirovat Tipy a Triky


4) Psychické a fyzické zdraví zaměstnanců

Neobvyklé období spojené s pandemií vyneslo na žebříčcích důležitosti i témata, kterými se firmy dříve tolik nezabývaly. Americký Forbes uvedl, že 80 % ze 450 dotázaných HR manažerů se při návratu do normálu výrazně zabývalo mentálním a fyzickým zdravím svých zaměstnanců. Ve stejném článku se dokonce dočteme, že do žebříčků HR pozic budoucnosti patří také ředitel pro zdraví.

Zdroj: „10 HR Trends For The Next Normal Of Work“ (forbes.com)

5) Supertýmy a umělá inteligence

„Úkolem HR je pomoci vedoucím pracovníkům přemýšlet o technologiích nejen jako o nástroji, ale spíše jako o dalším členovi týmu,“ píše Kate Neilson z australského HR institutu v článku o budoucnosti práce. Ačkoli se pomyšlení na to, že bude umělá inteligence přirozenou součástí naší práce, zdá dost neskutečné, stačí si uvědomit, co to vlastně umělá inteligence je. Možná jste si představili robota, který sedí vedle vás na poradě. Ačkoli i robot sem patří, můžete si zároveň představit i velmi chytrý počítačový program, který vyhodnocuje data rychleji než blesk a pomůže vám třeba předvídat i to, o čem se vám ani nesnilo.

Zdroj: „3 Big HR trends for 2021, according to the experts“ (The news site of the Australian HR Institute, hrmonline.com.au)

6) Firma poháněná účelem

Pokud znáte naše semináře a čtete náš časopis pravidelně, možná vás tento trend překvapí. Od světových expertů na oblast HR se dočtete, že novým trendem jsou firmy, které motivují své zaměstnance účelem společnosti a na základě účelu zároveň řídí veškerá rozhodnutí. Vzhledem k tomu, že my o účelu v Performii mluvíme už přes dvacet let, hodí se k tomu snad říct jen: Hurá!

Zdroj: „The New Normal and the Future of Work“ (heartpace.com)

7) Virtuální realita

Umíte si představit, že vaše pozice ve firmě se jmenuje „poradce pro implementaci virtuální reality“? A co třeba „trenér pro prevenci rozptylování“ pro ty, kteří neudrží pozornost a nechají se snadno rozptýlit například sociálními sítěmi? Zní to trochu neskutečně, ale právě tyto dvě pozice najdete na seznamu jednadvaceti HR pozic budoucnosti podle časopisu Harvard Business Review. Už dnes se některé velké české firmy pouštějí do využití virtuální reality k zaškolení zaměstnanců v technických oborech. Také jste zvědaví, jak to bude vypadat třeba za deset let?

Zdroj: „21 HR Jobs of the Future“ (Harvard Business Review, hbr.org)

8) Kritické myšlení podmínkou pro přijetí?

Schopnosti, jako je kritické myšlení, management konfliktů (angl. conflict management), emoční inteligence, kreativita nebo třeba schopnost pracovat s digitálními technologiemi. To jsou podle některých expertů důležité požadavky na kandidáty moderní doby. Mimo to sem patří také schopnost se učit, která možná obsáhne všechny předchozí dovednosti. Jak si s tím poradí personalisté a jak budou všechny tyto faktory měřit? O tom už experti mlčí.

Zdroj: „Top Trends in Human Resources Management in 2021“ (the HR Director, thehrdirector.com)

Jak to vidí Lucie Spáčilová?

„Dle mého názoru je potřebné udržet a podporovat v první řadě základy zdravého rozumu. Jako například dlouhodobé nepřetěžování jedné ze tří základních oblastí, které vyžadují naši pozornost a tvoření. Je to 1) já, 2) já jako součást rodiny, 3) já jako součást skupiny (například firmy).

Stejně tak vyžadujme, trénujme a odměňujme vytrvalost, trpělivost a soustředěnost zaměstnanců místo toho, abychom se přizpůsobili tomu, co nějaká generace pokládá za pohodlné.

Extrémně volné pracovní prostředí, náplň a třeba pouze částečné vytížení může fungovat jen někde a jen s někým. Například pět částečných úvazků u pěti neproduktivních lidí nám stále vyprodukuje nulu. Na druhé straně, pokud máte jistotu, že konkrétní osoba je stabilně výkonná a její vztah s firmou je excelentní, není problém přizpůsobit jí pracovní prostředí i dobu.

Roboti, virtuální realita a další věci budoucnosti by měly vždy sloužit lidem, ne je vytvářet a formovat. Proto umělá inteligence nebude například nikdy schopna doopravdy vybudovat vztahy.

Věřím, že chytré HR bude v budoucnosti využívat pouze ty trendy, které budou opravdu přínosné pro tu konkrétní firmu, zaměstnance a zákazníky. Nikoli proto, že je to trend.“

Zdroj fotografií: freepik.com shutterstock.com

Chcete vědět, jak vytvořit skvělý tým a jak ho udržet v produkci?

Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025


Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.

celý článek

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek

OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné


Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.

celý článek