Anna Wimmerová: U-test bereme jako nahlédnutí pod pokličku kandidáta

Firma Elit CZ používá U-test běžně pro všechny pracovní pozice, a jelikož se firma dále rozvíjí, je nutné najímat uchazeče, kteří tento rozvoj podpoří svými zkušenostmi a dovednostmi. Adekvátní chování a jednání člověka v daných zátěžových situacích je velmi důležité pro každou perspektivní firmu. Proto Elit CZ zvolila U-test jako součást každého výběrového řízení. „U-test bereme jako soubor vlastností a dovedností, které člověk může využívat,“ říká HR Coordinator Anna Wimmerová.


(Tento rozhovor vyšel v časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY v březnu 2012.)


Jak dlouho se pohybujete v oblasti personalistiky?
V oblasti personalistiky se pohybuji od června 2009, kdy jsem začínala jako back office specialista při náboru zaměstnanců.

Co byste mohla o tomto oboru říci? Setkala jste se někdy s nepřekonatelnou překážkou?
Je to velmi zajímavý obor, ve kterém se člověk musí pořád učit. Neustále se něco mění, především legislativa, ale přicházejí také stále nové tipy, jak vybrat ty nejlepší zaměstnance nebo jak rozvíjet ty stávající.

Jak probíhá vaše spolupráce se společností Performia? Využíváte i další její služby?
Se společností Perfomia spolupracujeme již několik let. Do roku 2010 jsme používali testování jen pro management. V září 2010 jsme se rozhodli pro uzavření smlouvy o licenci a od té doby používáme testy neomezeně. Spolu s paní Spáčilovou také pořádáme „rychlokurzy“ vedení přijímacích pohovorů pro naše vedoucí zaměstnance, kteří si přijímací pohovory řídí sami. Zajímá nás, jak poznat šikovného kandidáta, jak si ušetřit čas a zjistit to nejdůležitější, což je vedle odborných a jazykových znalostí hlavně produktivita a motivace.

Jak postupujete při výběrovém řízení?
Většinou nejprve vybíráme vhodné kandidáty podle životopisů. Pozveme je na osobní pohovor a pak přijdou na řadu testy a zjišťování referencí. Vyzkoušeli jsme i opačný postup, kdy jsme nejprve požádali kandidáty o vypracování testů, a poté jsme se domluvili na osobních pohovorech. Obě tyto varianty se nám osvědčily a využíváme je.

Na jaké pozice U-test používáte?
Tento test je pro nás základ. Používáme ho pro všechny pozice, jak pro uchazeče o zaměstnání, tak pro stávající zaměstnance, pokud chtějí postoupit na vyšší pozici. Dále využíváme hodně test duplikace a samozřejmě ověření produktivity.

Je pro vás důležité vědět, zda je uchazeč pionýr nebo rutinér? Jaké schopnosti u uchazeče upřednostňujete?
Každá pozice vyžaduje jiné složení schopností a dovedností. Tímto způsobem se snažím i vyhodnocovat testy. Určitě je důležité, zda je člověk pionýr či rutinér. Naše firmy se hodně rozvíjejí a vznikají zde nové pozice, kde neexistují zavedené postupy práce apod., proto v těchto případech hledáme určitě pionýry, kteří jsou schopni pozici i dále rozvíjet. Naopak do pozic, kde je potřeba vplout do zajetých kolejí a držet se určitých postupů, rádi přivítáme šikovného rutinéra, na kterého se v tomto ohledu můžeme spolehnout.

Jak byste charakterizovala U-test?
U-test bereme jako takové nahlédnutí pod pokličku kandidáta. Prozradí nám více, než jsme schopni poznat na pohovoru. Snažíme se jím vysledovat potenciál člověka, zda zvládne svou práci nebo zda je schopen vystoupat na vyšší pozici. Často nám také vysvětlí chování člověka. U-test bereme jako soubor vlastností a dovedností, které člověk může využívat.

Jaký jste z testu měla dojem při jeho prvním použití?
Když jsem vyplňovala U-test sama za sebe, zdálo se mi to nekonečné. Byla jsem velice zvědavá, co z tohoto souboru zvláštních otázek vzejde. Musím se přiznat, že výsledek odpovídal skutečnosti, a to se mi opakovaně potvrzuje i u ostatních lidí. Sama za sebe musím říci, že pro mě je mnohem zajímavější test vyhodnocovat než jej vyplňovat.

Liší se v některých bodech zásadně váš pohled na kandidáta od U-testu?
Jak jsem již zmínila, ve většině případů test odpovídá skutečnosti. Někdy nás výsledek testu překvapí u člověka, kterého jsme viděli jen na pohovoru. O to důkladněji se pak snažíme prověřit jeho reference.

Co máte naplánováno dále, například při spolupráci se společností Performia?
Zatím máme v plánu dále obnovovat licenci a využívat testy pro kandidáty i stávající zaměstnance.

Zdroj fotografií: archiv Anny Wimmerové

Chcete se dozvědět více o U-testu?

Přečtěte si více na našich webových stránkách a při jakékoliv nejasnosti nás neváhejte kontaktovat.


KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek