Bez sociálních sítí už to v náboru nepůjde. Vážně!

Když se podíváme kolem sebe, je jasné, že sociální sítě hýbou světem. Můžeme to pozorovat v našem běžném životě, spousta aktivit a informací o dění kolem nás se odehrává právě tam. Ano, kvalita těchto informací je mnohdy diskutabilní, ale tak to chodí asi úplně ve všem (vše má své pro a proti). Co víme ale jistě, je, že sílu sociálních sítí nelze popřít – a to ani v oblasti výběru zaměstnanců.


Tento článek vznikl pro podporu českých firem v rámci Roku digitálního podnikání 2019, který zaštiťuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).


I přesto dnes stále spousta firem zvažuje, zda vůbec má smysl sociální sítě využívat k náboru nových pracovníků. Pojďme se tedy podívat na pár zajímavých čísel spojených s využíváním sociálních sítí v českých luzích a hájích. 

  • Denně chodí na sociální sítě 80 % uživatelů českého internetu. 
  • Průměrně stráví Češi na sociálních sítích 149 minut denně
  • Nejvíce je mezi internetovými uživateli známý YouTube (99 %), Facebook (99 %) a Instagram (92 %).

Jaké sítě vlastně k náboru využít?

Toto je krásný důkaz o tom, že potenciální zaměstnanci na sociálních sítích skutečně jsou, a proto by byla určitě škoda tohoto zdroje nevyužít. Ale jaké sociální sítě k náboru vlastně využít? To je velmi dobrá otázka, nad kterou bychom se měli zamyslet před samotným startem prezentace firmy v tomto digitálním světě.

Odpověď na tuto otázku vám dá krátký průzkum, který můžete udělat u: 

  • současných zaměstnanců – zjistěte, zda vaši lidé ve svém volném čase používají sociální sítě a případně jaké
  • vaší cílové skupiny – oslovte potenciální zaměstnance přímo v rámci výběrového řízení či při setkání s nimi v rámci jiných akcí (např. na veletrhu práce, specializovaných konferencích) se stejným dotazem – zda a jaké používají sociální sítě. 

Tímto rychlým průzkumem zjistíte, kde přesně máte vytvořit firemní profily a začít s propagací vaší společnosti. Důležité je si uvědomit, že sociální sítě jsou skvělým zdrojem nových pracovníků, který ale není instantním řešením vašeho současného problému (nedostatku kandidátů).

Nepočítejte tedy s tím, že uděláte jednu akci na sociálních sítích a druhý den budete mít 80 žádostí o práci u vás. Je to dlouhodobá systematická práce, která ale přináší výsledky. Určitě to však není nic časově náročného, co by vám vzalo podstatnou část vašeho pracovního dne. To uvidíte sami, až se do toho pustíte.

Zdroj fotogfrafie: Pixabay.com

Chcete se pustit do sociálních sítí a nevíte jak?
Anebo jste to už udělali, ale hodila by se Vám nějaká inspirace?

Přijďte na náš workshop s názvem SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Další zdroj Vašich nových kolegů


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů vůbec nemaže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Kdo má vlastně tvořit jejich obsah?


Často v českých firmách narážíme na otázku, kdo má vlastně tvořit obsah sociálních sítí. První nás možná napadne samotný správce, tedy osoba, která dostala sociální sítě na starosti. Od ní se často očekává, že sama naplní obsah firemních stránek na sociálních sítích. Nicméně úplně tomu tak nemusí a možná ani nemá být.

celý článek

MICHAELA DŽUPINOVÁ: Když přijdete do firmy, poznáte, jaká atmosféra tam panuje, a to je to, co přitahuje konkrétní typ lidí


Michaela Džupinová, ředitelka Realitní kanceláře Pubec, je jednou z velmi úspěšných žen, které jsou ale zároveň ohromně skromné. Nejen že se na pozici ředitelky firmy vypracovala z pozice recepční, ale je již od roku 2008 výraznou oporou celého týmu převážně makléřů, v němž panuje skvělá atmosféra.

celý článek

Negativní komentáře na sociálních sítích: Kde se berou a jak na ně?


Často se ve své praxi setkáváme s dotazem, jak reagovat na případné negativní odezvy na sociálních sítích. Když pak blíže zkoumáme firmy, ze kterých tyto otázky přichází, zjišťujeme, že i jejich vedení samo dost často cítí, že nálada v jejich firmě a firemní kultura nejsou na dobré úrovni. Tedy nezřídka také tuší, že pravděpodobnost negativních reakcí na sociálních sítích může být větší.

celý článek

Jana Poulíková: Lidé dnes hodně dají na doporučení, tak se to snažíme co nejvíce podporovat


Jana Poulíková přiskočila na palubu společnosti AHORN, která dnes nejen na českém trhu udává trendy v oblasti spaní, v listopadu 2007 a od té doby jí na pohovorech prošla rukami dlouhá řada lidí, z nichž velká část ve firmě pořád pracuje. Ač má obrovskou řadu zkušeností, bude se vám možná z rozhovoru zdát, že vše jde tak nějak samo. Nevěřte tomu a čtěte tipy a inspiraci také mezi řádky.

celý článek