EVA SVOBODOVÁ: Řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy
Již od roku 2006 stojí jako generální ředitelka v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Během jejího působení asociace pomohla nemalému množství českých firem prosadit jejich zájmy a třeba i přežít. Spolu s Karlem Havlíčkem, současným vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu a bývalým předsedou asociace, vybudovali z AMSP ČR silnou značku, která budí respekt nejen u podnikatelů, ale také u vlády. Jak vidí Eva Svobodová budoucnost českého podnikání a co je to vlastně v poslední době tolik zmiňovaná digitalizace?
(Tento rozhovor vyšel v časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY v říjnu 2019.)
Čeho se snažíte v AMSP ČR dosáhnout? Jaké je vaše poslání?
Bude to znít jako klišé, ale podpora malého a středního podnikání. Je to práce rozjetá na velice široké liště od podpory živnostníků, řemeslníků, přes začínající podnikatele, ženy v podnikání, osoby 50+, rodinné firmy, malé restaurace, maloobchody, lokální pěstitele a producenty přes inovativní firmy, exportéry, špičky v digitalizaci atd. Reagujeme do 48 hodin, řešíme konkrétní problémy a nebojíme se otevírat témata.
Vím, že každý rok přidáváte nové a nové projekty, kterými se snažíte podpořit české firmy ze všech možných úhlů. Který z projektů měl podle vás největší zásah, nejvíce se podle Vás povedl, a proč?
Rokem řemesel 2016 jsme začali více komunikovat problémy řemeslníků, technických oborů, neochoty mladých studovat tyto obory, kvality řemeslné práce, pozice cechů a další. Rok je ale krátká doba, teprve nyní jsou vidět první plody naší práce k tomuto tématu. Od 1.září 2019 se dostává do 53 pilotních základních škol předmět „Technika“ jako moderní verze bývalých dílen a do legislativního procesu jde mistrovská zkouška jako nejvyšší kvalifikační a kvalitativní meta řemeslníka.
A zatím jako nejúspěšnější z mého pohledu hodnotím Rok rodinného podnikání 2018, který akcentoval naléhavou přípravu kroků spojených s generační výměnou v rodinných firmách. Toto úskalí nezvládne řada firem a rodin jen proto, že nejsou dostupné informace a osvědčené rady, jak na to. Jde vlastně o projekt jako každý jiný, jen tento nemá žádná rodinná firma na papíře, nezná jeho etapy, krizové momenty a jak na ně, a to má v případě neúspěchu fatální následky – krach firmy nebo rodiny, v nejhorším případě obojího.
Pro všechny projekty je klíčové mít zapáleného člověka, který je tahounem v jeho čele a je schopen motivovat ostatní k jeho následování.
Velmi často i dost tvrdě prosazujete zájmy českých firem ve vládě a ve státních institucích. Co bylo to nejnáročnější, co se vám nakonec podařilo prosadit a na co jste pyšná?
Jsem pyšná na prosazení zcela nové definice rodinného podnikání do české legislativy, což se nám podařilo po tříletém úsilí. Když máme definici, můžeme měřit, kolik rodinných firem v ČR je a jak zásadní vliv mají na české hospodářství (např. v Německu tvoří 80 % HDP) a je to startovní čára pro jejich cílenou podporu tak, jako je tomu v zahraničí. Mnoho lidí se nám na začátku vysmálo či nás kritizovalo, proč podporovat právě rodinné firmy. Jejich význam se však potvrdil, a ještě více potvrdí v budoucnu. Jsem si tím jistá. Mnoho rodinných firem nese jméno majitele ve svém názvu, firmu budovalo několik generací a ta další, která nyní žezlo přebírá, cítí obrovskou odpovědnost, že nesmí zklamat. To je silná motivace.
Kolik vás je aktuálně v týmu AMSP a jak tu horu práce všechnu zvládáte? Co je ve vašem týmu to nejdůležitější?
Spolu se mnou je na sekretariátu šest pracovníků, dva z nich jsou na částečný úvazek a máme další tři externí kolegy na projekty. Toť vše. Čili tlak na výkon je velký, na každého je hodně vidět (mám prosklenou stěnu své kanceláře k nim). Nejdůležitější je, aby každý věděl, co je to férové a čestné jednání, co je jeho úkol, co se od něj očekává, jak jeho práce navazuje na práci ostatních a proč to všechno vlastně děláme. Musí fungovat kolegialita a vzájemná pomoc. Prostor pro kreativitu a nové nápady tady je, rozhodování je rychlé.
Nejmladším projektem je Rok digitálního podnikání 2019. Co je jeho hlavní myšlenkou?
Hlavní myšlenkou je jednoduchou a srozumitelnou cestou na praktických příkladech ukázat, co je digitalizaci, jak ji mohou i ty nejmenší firmy a živnostníci využít pro rozvoj svého podnikání a kde najdou pomoc – tedy jak uspořit čas, náklady, personál, zrychlit procesy, zefektivnit výrobu, jak vyhodnocovat různá data a posouvat se dále. Všechny akce jsou u nás bezplatné.
Mnoho lidí si dnes pod pojmem „digitalizace“ představí, že lidi nahradí roboti. Co byste jim na toto řekla? Jaká je vlastně naše digitální budoucnost, co se týče zaměstnávání?
Je třeba zachovat klid a zdravý selský rozum. Roboti mohou nahradit těžkou fyzickou práci nebo práci v nebezpečném či jinak zhoršeném pracovním prostředí, ale stále budou profese, kde robot člověka nikdy nenahradí, na to jsou celosvětové studie – je to například kuchař nebo kadeřník. Programování robotů je tak časově i finančně náročné, že se roboti zatím vyplatí pouze velkým společnostem, které denně vyrobí tisíce kusů stejného výrobku. U menších firem jde o malosériové výroby, flexibilní reakci na požadavky zákazníků, a proto zde před námi vidím ještě velmi dlouhou cestu.
Co malé a střední firmy dnes nejvíce trápí?
Máte pro mne dalších 20 volných stran? Já to tedy zjednoduším, ale určitě neřeknu nic nového. Je to vysoká administrativní zátěž, stálé změny, zejména v legislativě, nedostatek personálu pro vysoký počet zakázek, některé kroky vlády, které ještě komplikují tuto situaci – například zrušení karenční doby (pozn. red.: opatření, při kterém pracovníci první tři dny nemoci nedostávali od zaměstnavatele peníze).
A v čem podle vás české firmy nejvíce vynikají oproti těm zahraničním?
V inovacích. Čech si umí vždycky poradit a vymyslí nové postupy. Velmi málo se ví, jak šikovné malé české firmy máme například v kosmickém průmyslu, ty dodávají špičkové výrobky pro NASA a další světové firmy. Média bohužel chtějí spíše „mrtvoly“ a to, co nefunguje. Pozitivních příkladů vidíte málo.
Když se podíváte do budoucnosti – třeba 5 až 10 let dopředu, co tam vidíte ohledně zaměstnávání a práce s lidmi? Jaké firmy budou podle vás patřit mezi ty nejúspěšnější (ať už mluvíme o oboru nebo o jejich přístupu k podnikání jako takovém)?
To se opravdu neodvážím odhadnout. Zcela jisté je, že vzniknou úplně nové pracovní pozice, které ještě dnes neznáme, a zaniknou jiné. Ale to byste asi lépe věděli vy v Performii. Mnoho firem se nyní začíná obracet k prvorepublikovým hodnotám – čestnosti, kvalitě, férovosti, sociálnímu cítění, aspektům životního prostředí a dalším velmi důležitým věcem, které se poslední léta – bohužel – dost opomíjely.
Takže budoucnost českých firem je podle vás světlá?
Důležité je, jak člověk přemýšlí. Pokud pozitivně, váží se k němu i další pozitivní věci, lidé, zážitky, příležitosti. Funguje to i naopak. Proto vždy říkám, že řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy. A hlavu vzhůru!
Více o projektech a aktivitách, které AMSP ČR dělá, najdete na www.amsp.cz
Profil: Eva Svobodová
Eva Svobodová vystudovala komerční právo, základy práva EU, management a marketing na Institut of Technology Sligó (Irsko) v rámci EPI-Evropského polytechnického institutu, dále management a marketing na ESMA Barcelona – Escuela Superior de Management y Administración v rámci Czech Management Institute Praha. Od roku 1990 se pohybuje ve sféře zaměstnavatelských organizací a od roku 2006 je generální ředitelkou Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Pod jejím vedením přibylo obrovské množství aktivit, které asociace zvládá a díky kterým pomáhá velkému množství českých firem, a my v Performii jsme právě proto jejími předními fanoušky i věrnými podporovateli projektů asociace.
Volný čas tráví nejraději se svou rodinou nebo s přáteli muzikanty.
Foto: archiv AMSP ČR
Další články
DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět
Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.
celý článek