Marketing a HR na sociálních sítích: Jak to jde dohromady?

V praxi se často setkáváme s tím, že firmy mají aktivní stránky na sociálních sítích, ale využívají je pouze ke klasickému marketingu, tedy k oslovování potenciálních zákazníků. Ve chvíli, kdy se společnost rozhodne, že tu začne budovat i HR marketing (personální marketing) a značku zaměstnavatele, vzniká nezřídka neochota marketingového oddělení s touto komunikací vůbec začít. Co s tím a jak z toho vytěžit na obou stranách maximum?


Tento článek vznikl pro podporu českých firem v rámci Roku digitálního podnikání 2019, který zaštiťuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).


Prostě pochopte, že kolegové z marketingového oddělení základnu fanoušků tvrdě budovali a chtějí ji tedy využít hlavně k propagaci produktů a služeb. Často prostě nevidí důvod, proč tam inzerovat volné pozice a případně sdílet zákulisní informace z vašeho týmu. Je to pochopitelné, protože dobří marketéři mají k sociálním sítím dobře vybudovanou strategii a nastavený styl komunikace a obávají se, že byste to celé mohli narušit.

Celé to dává smysl, druhou stranou mince však je, že pokud máte na sociálních sítích základnu sledujících uživatelů, kteří vám fandí, byla by škoda tento zdroj nevyužít pro posílení vašeho náboru.

Využijte své spojence
 

Nejlepší reklamou je totiž spokojený zákazník nebo podporovatel, a proto pokud mohu zacílit na tuto skupinu, je vysoce pravděpodobné, že je mezi nimi někdo, kdo by o práci u vás skutečně stál, protože má s vámi dobrou zkušenost. Nebo se třeba zmíní svému okolí, že někoho hledáte. Je to jednoduše skvělý zdroj nových kandidátů. Není to o tom, že byste jej nutně měli přetahovat své klienty k vám, ale pokud je váš fanoušek nespokojený či dokonce nešťastný v práci, není důvod mu pasivně nenabídnou možnost pracovat pro vás.

Klasický a personální marketing se tak na sociálních sítích mohou skvěle doplňovat. Navíc díky tomu obsah vašich firemních stránek dostává úplně nový a pestřejší rozměr. Sledovatelé nejsou stále jen bombardováni nabídkami vašich produktů či služeb, ale mohou se seznámit s vašimi členy týmu a zjistit, jak to u vás funguje. Samozřejmě je třeba si určit dlouhodobou strategii v rámci komunikace na sociálních sítích a počítat s užší spoluprací marketingového a personálního oddělení. Pokud se ale tato dvě oddělení spojí, může vzniknout úžasná prezentace vaší firmy, díky které přichází nejen noví zákazníci, ale i noví kolegové, nadšení tím, co vaše společnost dělá.

Kariérní stránka samostatně: Ano či ne?

Uvažovali jste o tom, že kariérní stránku na sociálních sítích uděláte zvlášť? Z marketingového hlediska není úplně dobré tříštit pozornost lidí na více firemních stránek v rámci jedné sociální sítě – může to mást vaše fanoušky a zároveň budete muset budovat „základnu fanoušků“ dvakrát. Pokud jste však svázáni firemní pravidly či nařízeními mateřské společnosti, není špatný nápad vytvořit jednu firemní stránku na klasický marketing a druhou stránku na HR marketing. Můžete pak mít třeba stránku „Performia CZ“ a také „Performia kariéra“.   

A když se vám náhodou nepodaří mít jednu stránku na oba druhy marketingu dohromady, i tak nezapomeňte v rámci marketingu a HR spolupracovat, tahle dvě oddělení se mohou velmi dobře vzájemně inspirovat. A ze zkušenosti víme, že spojení dvou sil obecně zpravidla vede k rychlejšímu a efektivnějšímu dosažení výsledku – v našem případě jsou to noví pracovití kolegové.

Zdroj fotografie: Freepik.com(1. created by jcomp)

Chcete se pustit do sociálních sítí a nevíte jak?
Anebo jste to už udělali, ale hodila by se Vám nějaká inspirace?

Přijďte na náš workshop s názvem SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Další zdroj Vašich nových kolegů


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Z PRAXE: Proč a jak sestavují úspěšné firmy personální strategii


Tentokrát jsme naše klienty vyzpovídali ohledně toho, jak to mají ve firmách s personální strategií a co je na té strategii vlastně tak podstatného. Najdete v tom inspiraci i pro sebe?

celý článek

PŘÍKLAD Z PRAXE: Správný inzerát je pořád základ


Nízká nezaměstnanost se nás neustále snaží přesvědčovat o tom, že lidé nejsou. Ale jak kdysi řekl zakladatel Performie  Marten Runow: „Nemusí vás zajímat, zda je nezaměstnanost 10 % nebo 2 %, stějnětejně primárně stojíte o ty, kteří tu práci mají.“ A to je rozhodně něco, pod co se osobně ráda podepíšu. Lidi prostě jsou, jen je třeba k nim hledat ty správné cesty a vědět, jak je oslovit.

celý článek

EVA SVOBODOVÁ: Řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy


Již od roku 2006 stojí jako generální ředitelka v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Během jejího působení asociace pomohla nemalému množství českých firem prosadit jejich zájmy a třeba i přežít. Spolu s Karlem Havlíčkem, současným vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu a bývalým předsedou asociace, vybudovali z AMSP ČR silnou značku, která budí respekt nejen u podnikatelů, ale také u vlády.

celý článek

Proč někdy i ty nejmodernější motivační nástroje nefungují?


Na současnou napjatou situaci na trhu práce už si stěžovat nemůžeme. Pokud jste jako firma ještě stále nezačali pracovat na konkrétních strategiích, změnách a inovacích tak, abyste se přizpůsobili této době, pravděpodobně jste propásli spoustu dobrých příležitostí. Ve kterých třech oblastech se firmy za poslední roky nejvíce posunuly a proč některé inovace nezafungovaly a nezafungují ani v budoucnu, i kdybyste se rozkrájeli?

celý článek