Marketing a HR na sociálních sítích: Jak to jde dohromady?

V praxi se často setkáváme s tím, že firmy mají aktivní stránky na sociálních sítích, ale využívají je pouze ke klasickému marketingu, tedy k oslovování potenciálních zákazníků. Ve chvíli, kdy se společnost rozhodne, že tu začne budovat i HR marketing (personální marketing) a značku zaměstnavatele, vzniká nezřídka neochota marketingového oddělení s touto komunikací vůbec začít. Co s tím a jak z toho vytěžit na obou stranách maximum?


Tento článek vznikl pro podporu českých firem v rámci Roku digitálního podnikání 2019, který zaštiťuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).


Prostě pochopte, že kolegové z marketingového oddělení základnu fanoušků tvrdě budovali a chtějí ji tedy využít hlavně k propagaci produktů a služeb. Často prostě nevidí důvod, proč tam inzerovat volné pozice a případně sdílet zákulisní informace z vašeho týmu. Je to pochopitelné, protože dobří marketéři mají k sociálním sítím dobře vybudovanou strategii a nastavený styl komunikace a obávají se, že byste to celé mohli narušit.

Celé to dává smysl, druhou stranou mince však je, že pokud máte na sociálních sítích základnu sledujících uživatelů, kteří vám fandí, byla by škoda tento zdroj nevyužít pro posílení vašeho náboru.

Využijte své spojence
 

Nejlepší reklamou je totiž spokojený zákazník nebo podporovatel, a proto pokud mohu zacílit na tuto skupinu, je vysoce pravděpodobné, že je mezi nimi někdo, kdo by o práci u vás skutečně stál, protože má s vámi dobrou zkušenost. Nebo se třeba zmíní svému okolí, že někoho hledáte. Je to jednoduše skvělý zdroj nových kandidátů. Není to o tom, že byste jej nutně měli přetahovat své klienty k vám, ale pokud je váš fanoušek nespokojený či dokonce nešťastný v práci, není důvod mu pasivně nenabídnou možnost pracovat pro vás.

Klasický a personální marketing se tak na sociálních sítích mohou skvěle doplňovat. Navíc díky tomu obsah vašich firemních stránek dostává úplně nový a pestřejší rozměr. Sledovatelé nejsou stále jen bombardováni nabídkami vašich produktů či služeb, ale mohou se seznámit s vašimi členy týmu a zjistit, jak to u vás funguje. Samozřejmě je třeba si určit dlouhodobou strategii v rámci komunikace na sociálních sítích a počítat s užší spoluprací marketingového a personálního oddělení. Pokud se ale tato dvě oddělení spojí, může vzniknout úžasná prezentace vaší firmy, díky které přichází nejen noví zákazníci, ale i noví kolegové, nadšení tím, co vaše společnost dělá.

Kariérní stránka samostatně: Ano či ne?

Uvažovali jste o tom, že kariérní stránku na sociálních sítích uděláte zvlášť? Z marketingového hlediska není úplně dobré tříštit pozornost lidí na více firemních stránek v rámci jedné sociální sítě – může to mást vaše fanoušky a zároveň budete muset budovat „základnu fanoušků“ dvakrát. Pokud jste však svázáni firemní pravidly či nařízeními mateřské společnosti, není špatný nápad vytvořit jednu firemní stránku na klasický marketing a druhou stránku na HR marketing. Můžete pak mít třeba stránku „Performia CZ“ a také „Performia kariéra“.   

A když se vám náhodou nepodaří mít jednu stránku na oba druhy marketingu dohromady, i tak nezapomeňte v rámci marketingu a HR spolupracovat, tahle dvě oddělení se mohou velmi dobře vzájemně inspirovat. A ze zkušenosti víme, že spojení dvou sil obecně zpravidla vede k rychlejšímu a efektivnějšímu dosažení výsledku – v našem případě jsou to noví pracovití kolegové.

Zdroj fotografie: Freepik.com(1. created by jcomp)

Chcete se pustit do sociálních sítí a nevíte jak?
Anebo jste to už udělali, ale hodila by se Vám nějaká inspirace?

Přijďte na náš workshop s názvem SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Další zdroj Vašich nových kolegů


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek

Personalistka a šéf: Je důležité najít potenciál člověka a dále ho rozvíjet


Najít motivaci u svých lidí je základ úspěšného podnikání. Pokud zaměstnáváte zdravotně znevýhodněné osoby, může být hledání obtížnější. I přesto MYJÓMI družstvo invalidů, které se věnuje především ručním kompletačním a montážním pracím, zaměstnává bezmála čtyři stovky lidí s nějakým typem zdravotního znevýhodnění. Máme tu pro vás dvojrozhovor se spolumajitelem a současně předsedou představenstva MYJÓMI družstva invalidů Petrem Horkým a personalistkou společnosti Alenou Drábkovou.

celý článek

JAN COUFAL: Pokud firma nemůže fungovat bez vás, jste pro ni obrovským nebezpečím


Jestli se vám někdy zdálo, že jednoduchost je známkou slabosti, či dokonce neodbornosti, při rozhovoru s výkonným ředitelem společnosti CZECH PROMOTION group, s.r.o., by vás tohle zdání asi rychle přešlo. Jan Coufal je prototypem úspěšného, profesionálního a zároveň velmi lidského a skromného šéfa firmy, který vám velmi jasně a nekomplikovaně vysvětlí, že dělat chyby je to nejlepší pro váš růst.

celý článek