Marketing a HR na sociálních sítích: Jak to jde dohromady?

V praxi se často setkáváme s tím, že firmy mají aktivní stránky na sociálních sítích, ale využívají je pouze ke klasickému marketingu, tedy k oslovování potenciálních zákazníků. Ve chvíli, kdy se společnost rozhodne, že tu začne budovat i HR marketing (personální marketing) a značku zaměstnavatele, vzniká nezřídka neochota marketingového oddělení s touto komunikací vůbec začít. Co s tím a jak z toho vytěžit na obou stranách maximum?


Tento článek vznikl pro podporu českých firem v rámci Roku digitálního podnikání 2019, který zaštiťuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).


Prostě pochopte, že kolegové z marketingového oddělení základnu fanoušků tvrdě budovali a chtějí ji tedy využít hlavně k propagaci produktů a služeb. Často prostě nevidí důvod, proč tam inzerovat volné pozice a případně sdílet zákulisní informace z vašeho týmu. Je to pochopitelné, protože dobří marketéři mají k sociálním sítím dobře vybudovanou strategii a nastavený styl komunikace a obávají se, že byste to celé mohli narušit.

Celé to dává smysl, druhou stranou mince však je, že pokud máte na sociálních sítích základnu sledujících uživatelů, kteří vám fandí, byla by škoda tento zdroj nevyužít pro posílení vašeho náboru.

Využijte své spojence
 

Nejlepší reklamou je totiž spokojený zákazník nebo podporovatel, a proto pokud mohu zacílit na tuto skupinu, je vysoce pravděpodobné, že je mezi nimi někdo, kdo by o práci u vás skutečně stál, protože má s vámi dobrou zkušenost. Nebo se třeba zmíní svému okolí, že někoho hledáte. Je to jednoduše skvělý zdroj nových kandidátů. Není to o tom, že byste jej nutně měli přetahovat své klienty k vám, ale pokud je váš fanoušek nespokojený či dokonce nešťastný v práci, není důvod mu pasivně nenabídnou možnost pracovat pro vás.

Klasický a personální marketing se tak na sociálních sítích mohou skvěle doplňovat. Navíc díky tomu obsah vašich firemních stránek dostává úplně nový a pestřejší rozměr. Sledovatelé nejsou stále jen bombardováni nabídkami vašich produktů či služeb, ale mohou se seznámit s vašimi členy týmu a zjistit, jak to u vás funguje. Samozřejmě je třeba si určit dlouhodobou strategii v rámci komunikace na sociálních sítích a počítat s užší spoluprací marketingového a personálního oddělení. Pokud se ale tato dvě oddělení spojí, může vzniknout úžasná prezentace vaší firmy, díky které přichází nejen noví zákazníci, ale i noví kolegové, nadšení tím, co vaše společnost dělá.

Kariérní stránka samostatně: Ano či ne?

Uvažovali jste o tom, že kariérní stránku na sociálních sítích uděláte zvlášť? Z marketingového hlediska není úplně dobré tříštit pozornost lidí na více firemních stránek v rámci jedné sociální sítě – může to mást vaše fanoušky a zároveň budete muset budovat „základnu fanoušků“ dvakrát. Pokud jste však svázáni firemní pravidly či nařízeními mateřské společnosti, není špatný nápad vytvořit jednu firemní stránku na klasický marketing a druhou stránku na HR marketing. Můžete pak mít třeba stránku „Performia CZ“ a také „Performia kariéra“.   

A když se vám náhodou nepodaří mít jednu stránku na oba druhy marketingu dohromady, i tak nezapomeňte v rámci marketingu a HR spolupracovat, tahle dvě oddělení se mohou velmi dobře vzájemně inspirovat. A ze zkušenosti víme, že spojení dvou sil obecně zpravidla vede k rychlejšímu a efektivnějšímu dosažení výsledku – v našem případě jsou to noví pracovití kolegové.

Zdroj fotografie: Freepik.com(1. created by jcomp)

Chcete se pustit do sociálních sítí a nevíte jak?
Anebo jste to už udělali, ale hodila by se Vám nějaká inspirace?

Přijďte na náš workshop s názvem SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Další zdroj Vašich nových kolegů


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

TOMÁŠ TRČKA: Pro šéfy by měla být zásadní jistota, že mají lidi na správných místech


Přibližně před dvěma lety jsme pomáhali ve společnosti Emco najít toho správného člověka na pozici finančního ředitele. To, že je produktivní, má dobrou motivaci a skvělý osobnostní potenciál tehdy ještě dovršil tím, že byl ochotný dělat telefonický pohovor o víkendu v sedm ráno. Mezi 180 kandidáty jsme vybrali Tomáše Trčku a sami sobě teď gratulujeme. Tento skromný profík je dnes totiž pro společnost Emco důležitým pevným bodem.

celý článek

Najděte správného obchodníka a nespoléhejte přitom na štěstí


Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.

celý článek

Nejdražší chyby při reorganizaci firmy


Současná situace donutila spoustu firem zamyslet se nad tím, zda lze dělat věci lépe a efektivněji v menším počtu zaměstnanců. Některé jsou třeba donuceny propouštět, aby se udržel chod společnosti. Vždy když přichází čas reorganizace či restrukturalizace, vyvstává otázka: Koho si v týmu nechat?

celý článek

KATEŘINA GRYGOVÁ: Zaměstnanci jsou jako moje děti. Snažím se zjistit, co by je naplňovalo


Pokud chcete mít úspěšnou firmu, musíte mít ty správné lidi. To Vám opakujeme pořád dokola. Poznat, kdo je jaký a kdo se hodí na jakou pozici, je ale často nelehký úkol. Výrazně Vám v tom může pomoci personální audit, díky kterému své lidi opravdu poznáte. Objevit potenciál svých zaměstnanců se rozhodla i Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o., která měla jasný cíl – zjistit, jak své zaměstnance dále posunout.

celý článek