Mårten Runow: “Teambuilding” v dnešním slova smyslu lepší tým nevytváří
Abychom obrázek o budování úspěšného týmu doplnili o pár inspirativních myšlenek, máme tu pro vás pár zajímavých pohledů na toto téma a třeba i to, co to vlastně je v poslední době tolik populární „teambuilding“. Jak to vidí zakladatel Performia International
Mårten Runow?
Z pojmu “team building” se dnes bohužel stal poměrně zmateným tématem a pro mnoho lidí dnes znamená to, že se sejdeme v lese, abychom v průběhu pár dní hráli různé hry o přežití. Tato aktivita však velmi zřídka přispívá vytváření lepšího týmu. Když se sami sebe zeptáme, proč vlastně chceme tým, smrskne se důvod většinou do toho, že potřebujeme navýšit produkci a stát se úspěšnějšími, abychom lépe přežili. My na seminářích učíme, že „produkce je základem morálky“ a když je morálka vysoká, vede se nám zákonitě lépe a máme lepší tým. Takže tím správným cílem „team buildingu“ (budování týmu) je dělat takové věci, které zvyšují hodnotnou produkci. Viděli jste někdy skupinu s nízkou produkcí, v níž by panovala vysoká morálka a která by byla funkčním týmem? Já ne.
Tým versus produkce
Vzhledem k tomu, že Performia funguje ve více než třiceti zemích na všech kontinentech, měl jsem příležitost na vlastní oči vidět, že principy produkce a jejího propojení s „týmovým duchem“ a slušností jsou všude stejné, ať už se rozhlížíte kdekoliv. V Tchaj-wanu například není téměř žádná nezaměstnanost a oni mají kulturu, která podporuje a očekává produkci od všech lidí, kteří jsou fyzicky schopní pracovat. Když produkce byla na vrcholu, kriminalita byla extrémně nízká. V oblastech, kde popud k produkci mizí, nevyhnutelně uvidíte hodně společenského neklidu a problémů, ať už je to ve Švédsku, Rusku nebo v Jihoafrické republice. A stejné principy platí, když se podíváme na relativní mikrokosmos firmy, a nezáleží na tom, kde to je.
Jak se pozná skvělý lídr
Pojďme si nejdříve definovat, co je vlastně tým. Je to skupina lidí, kteří pracují ve jménu společného účelu a kteří se mezi sebou koordinují a kooperují, aby dosáhli společných cílů. Členové týmu pak mají tendenci vědět, co ostatní členové týmu dělají a o čem přemýšlí a běžně se jim dobře daří.
A z toho vyplývá, že skvělý lídr by si měl být jistý, že každá aktivita má společný a známý účel, a snaží se všechny členy tlačit stejným směrem. Ujišťuje se, že mezi jednotlivými odděleními a jeho lidmi je dostatek relevantních informací, díky nimž skupina ví, jak se jim celkově daří. Zároveň by měl lídr mít jistotu, že každý jednotlivec stejně jako celá skupina jako celek produkuje na životaschopné úrovni.
Proto ”team building” není něco, co děláme 2 dny v roce, ale něco je nedílnou součástí toho, co děláme každý jeden den. A když uspějeme a dosáhneme našich cílů, můžeme si potom na pár dní užít srandu v lese nebo vyšplhat na nějakou horu jako odměnu za to, že jsme tým.
Zásadní ingredience pro vybudování úspěšného týmu
„Team building“ (budování týmu) vlastně začíná ve chvíli, kdy najímáte nové lidi. Když najmete lidi, které až tak nezajímá produkce, ale kteří se zajímají o to připojit se k úspěšné firmě a dostat vysoký plat, bude pro vás velmi, velmi těžké udělat z tohoto člověka člena týmu. Nebude to nemožné, ale o mnoho těžší. Takže pokud víte, jak přitáhnout a najmout produktivní a ochotné lidi, pak jste už odstranili jednu z největších bariér pro budování týmu.
Ano, produktivní lidé někdy mohou mít rozdílné názory a dostat se do hádky, ale i když se to stane, dokáží to běžně velmi rychle vyřešit (za minuty, maximálně hodiny) a vrátit se na cestu správným směrem. Když se však do konfliktu dostanou neproduktivní lidé, mohou z toho častokrát udělat problém, který bude trvat týdny, měsíce a někdy dokonce roky. Takže začít budovat tým s lidmi, kteří jsou ve skutečnosti rádi produktivní, řeší většinu problémů, které můžete zažít při budování týmu.
Produktivní lidé prostě nejsou
Máte v Česku nízkou nezaměstnanost a u některých firem roste pocit, že „produktivní lidé prostě nejsou“? Moje rada číslo jedna je: Prosím, hlavně nepanikařte! Vždy jsou tam produktivní lidé, kteří jsou připraveni na kariérní změnu, ať už k tomu mají jakýkoliv důvod. To, co potřebujete vědět, je jak napsat perfektní personální inzerát, který přiměje vysoce produktivní lidi, aby se přihlásili. Vyvarujte se ale přetahování zkušených lidí, kteří už ve vašem odvětví pracují a kteří pouze čekají na lepší nabídku jiné firmy. Najímání pomocí vyššího platu je úspěšné jen velmi zřídka. Proč? Protože lidé, které přitáhnete tímto způsobem, nejsou loajální vůči firmě, pro kterou pracují, ale spíše vůči vyšší nabídce. Takže tyhle lidi můžete ztratit tak rychle, jak rychle jste získali, a překvapivě bývají zřídka tak produktivní, aby si tak vysoký plat obhájili. Existují tedy mnohem lepší způsoby, a jestli vás mohu nabádat, máte-li problém získat dobré kandidáty, kontaktujte českou Performii a získejte od nich radu, jak třeba změnit inzerát.
Velcí lidé pracují, protože chtějí přispět týmu nebo organizaci, ke které patří. Samozřejmě, že očekávají, že za to něco dostanou zpět, ale jejich hlavní motivací je pomáhat ostatním. Rádi za sebou vidí výsledky a místo toho, abyste se je snažili přitáhnout tím, co dostanou, když půjdou k vám, je mnohem efektivnější jim říci, co od nich bude požadováno. Když jim nabídnete těžký úkol nebo výzvu, máte mnohem větší šanci uspět, než když nabídnete více peněz, což je mimochodem mnohem méně efektivní metoda, jak vybudovat lepší tým.
Personalisté versus manažeři
Já vždy říkám, že HR je klíčem k úspěchu firmy. A velmi důležité je, aby mezi manažery a personalisty byla velmi otevřená a upřímná komunikace. Mít personální oddělení, které rozumí důležitosti najímání produktivních lidí je něco, co výrazně usnadňuje životy manažerů. Když HR oddělení umí přitáhnout a rozpoznat ty, kteří jsou dostatečně produktivní a šikovní, aby dělali pozici dobře, pak bych osobně preferoval, aby měl právě manažer poslední slovo o výběru uchazeče. Personální oddělení může poskytnout veškeré potřebné informace o produktivitě, ideálně spojené s analýzou osobnostního potenciálu, motivací a znalostmi. A ideálně by měl jak management, tak personalista znát principy správného najímání. Málokdo dnes ví, že když Steve Jobs budoval tým Apple, osobně vedl více než 5000 pohovorů. Až za tak důležité považoval pro budování firmy najímání.
Ať už máte firmu velkou skoro jako Apple nebo mnohem menší, přeji vám, ať vždy dokážete najít ty správné lidi do svého týmu. Když se vám to povede, bude celé vaše fungování snazší a vybudovat úspěšný tým pro vás bude hračka.
Text: Mårtenem Runowem
Zdroj fotografií: archiv Performia International
Chcete se o interním PR dozvědět více?
Podívejte se na termíny našeho workshopu Interní PR a firemní kultura.
Další články
Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025
Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.
celý článekDANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek