Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.


Zmiňovaná klientka se na nás před časem obrátila s žádostí o pomoc. Hledala totiž zaměstnance do výroby a nemohla  je sehnat. Na její inzeráty téměř nikdo nereagoval, a ti, kteří alespoň dorazili na pohovor, nebyli vhodní. Rozhodli jsme se tedy náborový proces vzít pod svá křídla.

Změny jsme provedli hned na několik místech. Nejdříve jsme provedli detailní specifikaci pozice. Kromě standardních dotazů na náplň práce jsme se doptávali na firemní kulturu, s kým budou nové posily spolupracovat i na to, jaká je přidaná hodnota práce v této firmě. Jako menší výrobní firma nemohou konkurovat mzdou. Proto jsme se zaměřili na to, v čem jiném vnímají svoji výjimečnost.

52 kandidátů? To je dost!

Na základě této analýzy jsme sestavili krátký výstižný inzerát, který jsme promovali na pracovním portálu www.prace.cz po dobu jednoho měsíce. Během této doby se na inzerát přihlásilo neuvěřitelných 52 kandidátů. (Znění inzerátu si můžete stáhnout na konci tohoto článku.)

Každý uchazeč obdržel e-mailem děkovnou zprávu a návrh termínu telefonického rozhovoru trvajícího zhruba 20 minut. Klíčové bylo, že jsme vždy reagovali na žádosti do několika hodin, někdy i minut. Z 52 kandidátů z tohoto portálu reagovalo na náš e-mail 35 kandidátů, se kterými proběhl avizovaný telefonát.

Během tohoto telefonického pohovoru byla orientačně prověřena úroveň produktivity. Co myslíme „produktivitou“, krásně vystihuje naše krátké animované video Kára. Také jsme prověřili úroveň motivace, tedy potenciální loajality vůči novému zaměstnavateli. Použili jsme metodiku, kterou standardně předáváme na našem semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým. Důležité bylo zjistit i to, jak to má dotyčná osoba daleko do místa výkonu práce a zda je ochotná jezdit na ranní směny na šestou hodinu.

Klíčové bylo, že jsme vždy reagovali na žádosti do několika hodin, někdy i minut.

Rychlost rozhoduje

Z těchto telefonických pohovorů bylo k osobnímu pohovoru již s potenciálním zaměstnavatelem doporučeno 11 lidí . Byli jsme s klientkou domluveni, že se s nimi nejpozději do 24 hodin od telefonického pohovoru spojí a domluví osobní setkání, a v  drtivé většině se nám toto povedlo dodržet. Ve firmě proběhla schůzka včetně prohlídky výroby. S těmi, kteří klientku zaujali a zároveň měli zájem o další spolupráci, domluvila další krok. Tím je ověření referencí u předešlých zaměstnavatelů. Celkem šlo o 4 osoby.

Z důvodu zaneprázdněnosti nechala klientka ověřování referencí na nás. Vybraní uchazeči ochotně poskytli dva až tři kontakty. Spojili jsem se s bývalými vedoucími, abychom si potvrdili, že to, co nám dotyčný řekl o svých dosažených výsledcích, je skutečně pravda. Nikdy neověřujeme reference pomocí nefunkčních sociálních otázek typu „Co byste mi o něm řekl?“ nebo „Jak se vám s ním pracovalo?“. Držíme se faktů, ne dojmů. Vám doporučujeme totéž a velmi rádi vás správnému ověřování referencí na našich seminářích naučíme.

Díky jednotlivým krokům jsme tedy docílili přilákání těch správných zájemců o pracovní pozici a zároveň jejich dostatečného prověření. Z takto upravené inzerce vzešly dvě nové posily, které ke klientce do firmy nastoupily. Mise, která se tedy na začátku jevila jako nemožná, byla splněna.

„Jako menší výrobní firma nemohou konkurovat mzdou. Proto jsme se zaměřili na to, v čem jiném vnímají svoji výjimečnost."

Co bylo klíčové?

A co bylo pro splnění této mise klíčové? Za nás to rozhodně bylo zdůraznění předností společnosti již v inzerátu a následné rozhovory s uchazeči. Nijak nás neomezil „nedostatek“ ve formě nižší mzdy. Dalším důležitým faktorem byla rychlá komunikace s kandidáty a návaznost kroků, které jsme měli již předem připravené. Například po obdržení referenčních kontaktů jsem vše zvládli odbavit do 24 hodin.

Pro inspiraci pro vás máme znění inzerátu, který zajistil takový příliv kandidátů, že jsme si mohli vybírat. Zdůrazňuji „pro inspiraci“, protože ze zkušenosti vím, že se kopírování textů nevyplácí. V tu chvíli totiž není váš inzerát autentický. A samozřejmě na základě plagiátu mohou pak mít kandidáti jistá očekávání, která následně nebudou naplněna. Takže často dojde k odstoupení z výběrového řízení či ukončení spolupráce v rámci zkušební doby.

Nechejte se také inspirovat krátkými Tipy a triky z HR praxe, které posíláme jednou za 14 dní.

Text: Hana Slačálková

Zdroj fotografií: freepik.com

Stáhněte si znění inzerátu!

Po vyplnění formuláře vám přistane do e-mailu odkaz ke stažení inzerátu. A každý druhý týden vám začnou chodit do e-mailu naše tipy a triky. Z těch se můžete kdykoli odhlásit.

 

O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

Nejčastější překážky na cestě k objevení talentu


Není tak úplně jednoduché objevit svůj talent. To, v čem jsme opravdu dobří, co nám sedí a v čem můžeme dosahovat skvělých výsledků s relativně malou námahou. Když se nám to podaří, je to skvělé. Pak se totiž při tom, co děláme, i bavíme a máme z toho požitek. Jak s takovým objevováním pomoct ostatním a mít tak tým lidí, kteří jsou na správném místě?

celý článek

Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025


Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.

celý článek

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek