Nábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
Zmiňovaná klientka se na nás před časem obrátila s žádostí o pomoc. Hledala totiž zaměstnance do výroby a nemohla je sehnat. Na její inzeráty téměř nikdo nereagoval, a ti, kteří alespoň dorazili na pohovor, nebyli vhodní. Rozhodli jsme se tedy náborový proces vzít pod svá křídla.
Změny jsme provedli hned na několik místech. Nejdříve jsme provedli detailní specifikaci pozice. Kromě standardních dotazů na náplň práce jsme se doptávali na firemní kulturu, s kým budou nové posily spolupracovat i na to, jaká je přidaná hodnota práce v této firmě. Jako menší výrobní firma nemohou konkurovat mzdou. Proto jsme se zaměřili na to, v čem jiném vnímají svoji výjimečnost.
52 kandidátů? To je dost!
Na základě této analýzy jsme sestavili krátký výstižný inzerát, který jsme promovali na pracovním portálu www.prace.cz po dobu jednoho měsíce. Během této doby se na inzerát přihlásilo neuvěřitelných 52 kandidátů. (Znění inzerátu si můžete stáhnout na konci tohoto článku.)
Každý uchazeč obdržel e-mailem děkovnou zprávu a návrh termínu telefonického rozhovoru trvajícího zhruba 20 minut. Klíčové bylo, že jsme vždy reagovali na žádosti do několika hodin, někdy i minut. Z 52 kandidátů z tohoto portálu reagovalo na náš e-mail 35 kandidátů, se kterými proběhl avizovaný telefonát.
Během tohoto telefonického pohovoru byla orientačně prověřena úroveň produktivity. Co myslíme „produktivitou“, krásně vystihuje naše krátké animované video Kára. Také jsme prověřili úroveň motivace, tedy potenciální loajality vůči novému zaměstnavateli. Použili jsme metodiku, kterou standardně předáváme na našem semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým. Důležité bylo zjistit i to, jak to má dotyčná osoba daleko do místa výkonu práce a zda je ochotná jezdit na ranní směny na šestou hodinu.
Rychlost rozhoduje
Z těchto telefonických pohovorů bylo k osobnímu pohovoru již s potenciálním zaměstnavatelem doporučeno 11 lidí . Byli jsme s klientkou domluveni, že se s nimi nejpozději do 24 hodin od telefonického pohovoru spojí a domluví osobní setkání, a v drtivé většině se nám toto povedlo dodržet. Ve firmě proběhla schůzka včetně prohlídky výroby. S těmi, kteří klientku zaujali a zároveň měli zájem o další spolupráci, domluvila další krok. Tím je ověření referencí u předešlých zaměstnavatelů. Celkem šlo o 4 osoby.
Z důvodu zaneprázdněnosti nechala klientka ověřování referencí na nás. Vybraní uchazeči ochotně poskytli dva až tři kontakty. Spojili jsem se s bývalými vedoucími, abychom si potvrdili, že to, co nám dotyčný řekl o svých dosažených výsledcích, je skutečně pravda. Nikdy neověřujeme reference pomocí nefunkčních sociálních otázek typu „Co byste mi o něm řekl?“ nebo „Jak se vám s ním pracovalo?“. Držíme se faktů, ne dojmů. Vám doporučujeme totéž a velmi rádi vás správnému ověřování referencí na našich seminářích naučíme.
Díky jednotlivým krokům jsme tedy docílili přilákání těch správných zájemců o pracovní pozici a zároveň jejich dostatečného prověření. Z takto upravené inzerce vzešly dvě nové posily, které ke klientce do firmy nastoupily. Mise, která se tedy na začátku jevila jako nemožná, byla splněna.
Co bylo klíčové?
A co bylo pro splnění této mise klíčové? Za nás to rozhodně bylo zdůraznění předností společnosti již v inzerátu a následné rozhovory s uchazeči. Nijak nás neomezil „nedostatek“ ve formě nižší mzdy. Dalším důležitým faktorem byla rychlá komunikace s kandidáty a návaznost kroků, které jsme měli již předem připravené. Například po obdržení referenčních kontaktů jsem vše zvládli odbavit do 24 hodin.
Pro inspiraci pro vás máme znění inzerátu, který zajistil takový příliv kandidátů, že jsme si mohli vybírat. Zdůrazňuji „pro inspiraci“, protože ze zkušenosti vím, že se kopírování textů nevyplácí. V tu chvíli totiž není váš inzerát autentický. A samozřejmě na základě plagiátu mohou pak mít kandidáti jistá očekávání, která následně nebudou naplněna. Takže často dojde k odstoupení z výběrového řízení či ukončení spolupráce v rámci zkušební doby.
Nechejte se také inspirovat krátkými Tipy a triky z HR praxe, které posíláme jednou za 14 dní.
Text: Hana Slačálková
Zdroj fotografií: freepik.com
Stáhněte si znění inzerátu!
Po vyplnění formuláře vám přistane do e-mailu odkaz ke stažení inzerátu. A každý druhý týden vám začnou chodit do e-mailu naše tipy a triky. Z těch se můžete kdykoli odhlásit.
Další články
Co lidi na jejich šéfech nejvíc štve a kdo za to může?
Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?
celý článekRole šéfa je čím dál náročnější, ale řešení existuje
Všimli jste si v posledních letech toho, že když nějaký lídr něco vyhlásí či rozhodne, je velmi často spíše zpochybňován než následován? Lidé tráví čas diskusí, zda je jeho rozhodnutí správné, a často se přiklánějí k názorům amatérů či ke zdrojům, které jsou pro danou oblast nekompetentní. Čím to je? A vede z toho nějaká cesta ven?
celý článek7 největších chyb v inzerci a jak je napravit
Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?
celý článekPředsudky snižují šanci získat do týmu ty nejlepší
Matky po rodičovské budou pořád doma s nemocnými dětmi. Starší lidé nestíhají tempo mladého týmu. Člověk bez zkušeností v oboru nám toho moc nepřinese. Lidé těsně po škole k nám půjdou jen načerpat zkušenosti do dalších zaměstnání. Je vám to povědomé? A víte, že kvůli předsudkům pro sebe možná nezískáte ty nejlepší?
celý článek