Negativní komentáře na sociálních sítích: Kde se berou a jak na ně?

Často se ve své praxi setkáváme s dotazem, jak reagovat na případné negativní odezvy na sociálních sítích. Když pak blíže zkoumáme firmy, ze kterých tyto otázky přichází, zjišťujeme, že i jejich vedení samo dost často cítí, že nálada v jejich firmě a firemní kultura nejsou na dobré úrovni. Tedy nezřídka také tuší, že pravděpodobnost negativních reakcí na sociálních sítích může být větší.


Tento článek vznikl pro podporu českých firem v rámci Roku digitálního podnikání 2019, který zaštiťuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).



A právě proto je nesmírně důležité ještě před spuštěním firemní prezentace na sociálních sítích zjistit, na jaké úrovni je vaše firemní kultura (ptejte se, jak vás vaši lidé vnímají – zda chodí do práce rádi či s nechutí). A pokud přijdete na to, že máte v této oblasti rezervy, nejdříve se je snažte alespoň částečně napravit, aby se mínění o vaší společnosti zlepšilo, a až poté se vrhejte do komunikace na sociálních sítích. Tím výrazně snížíte riziko negativních reakcí ze strany veřejnosti.

Jak reagovat na negativní komentáře na sociálních sítích?
 

Je jasné, že i když máte výše uvedené věci v pořádku, vždy existuje riziko, že vám někdo napíše něco nepěkného o vaší společnosti. Jak praví staré české přísloví: „Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.“ V těchto případech je dobré dodržovat tři základní pravidla, abyste se vyhnuli zbytečným neplodným diskuzím o tom, kdo má či nemá pravdu.

1. Dostaňte emoce pod kontrolu. Pokud cítíte, že vás negativní komentář „rozhodil“, je dobré nejdříve získat zpět vnitřní klid. Běžte na chvíli ven, dívejte se po okolí nebo si promluvte s kolegou, o kterém bezpečně víte, že vám vždy zvedne náladu. Asi dobře víte, že v naštvanosti žádnou konstruktivní reakci nevymyslíte.

2. Reagujte konstruktivně a nesnažte se názor protistrany vyvracet. Možná i vy máte osobní zkušenost s tím, že diskuze o tom, kdo má či nemá pravdu většinou nikam nevede a danou situaci neřeší. Proto je dobré mít toto hledisko i v reakci na negativní příspěvky. Poděkujte pisateli za názor (na který má vlastně i právo) a uveďte věci na pravou míru (tedy dodejte správné informace).

Vždy se snažte komunikaci ukončit a dále nerozvíjet. Navíc pokud je informace dané osoby lživá, vaši současní sledovatelé se vám kolikrát sami začnou zastávat, protože ví, že to není pravda.

3. Nikdy nemažte negativní příspěvky. Ve chvíli, kdy se objeví negativní reakce na nějaký váš příspěvek, určitě nebudete tak rychlí, abyste jej smazali dříve, než jej alespoň někdo uvidí. Když jej pak smažu, v hlavně těch lidí, kteří ho viděli, a vlastně i samotného pisatele se začne rozvíjet úvaha o tom, proč jste to udělali, a možná si řeknou: Možná na tom něco pravdy bude…“. A tuto nejistotu u svých sledovatelů určitě pěstovat nechcete.

Pokud tedy chcete, aby vám komunikace na sociálních sítích fungovala, vaše firemní kultura by měla být na dobré úrovni. Rozhodně není dobrý nápad prezentovat něco, co není pravda. A věřte mi, ze zkušeností vím, že ve chvíli, kdy máte „čistý štít“, negativních reakcí bude přicházet opravdu maličko.

Zároveň se nenechte v komunikaci na sociálních sítích zastavit strachem z negací. Ten by vás neměl ovlivňovat při cestě k vašim vytyčeným cílům – v našem případě jsou to noví šikovní kolegové.

Přeji vám mnoho úspěchů při budování značky zaměstnavatele nejen na sociálních sítích.

Chcete se pustit do sociálních sítí a nevíte jak?
Anebo jste to už udělali, ale hodila by se Vám nějaká inspirace?

Přijďte na náš workshop s názvem SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Další zdroj Vašich nových kolegů


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek