Negativní komentáře na sociálních sítích: Kde se berou a jak na ně?

Často se ve své praxi setkáváme s dotazem, jak reagovat na případné negativní odezvy na sociálních sítích. Když pak blíže zkoumáme firmy, ze kterých tyto otázky přichází, zjišťujeme, že i jejich vedení samo dost často cítí, že nálada v jejich firmě a firemní kultura nejsou na dobré úrovni. Tedy nezřídka také tuší, že pravděpodobnost negativních reakcí na sociálních sítích může být větší.


Tento článek vznikl pro podporu českých firem v rámci Roku digitálního podnikání 2019, který zaštiťuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).



A právě proto je nesmírně důležité ještě před spuštěním firemní prezentace na sociálních sítích zjistit, na jaké úrovni je vaše firemní kultura (ptejte se, jak vás vaši lidé vnímají – zda chodí do práce rádi či s nechutí). A pokud přijdete na to, že máte v této oblasti rezervy, nejdříve se je snažte alespoň částečně napravit, aby se mínění o vaší společnosti zlepšilo, a až poté se vrhejte do komunikace na sociálních sítích. Tím výrazně snížíte riziko negativních reakcí ze strany veřejnosti.

Jak reagovat na negativní komentáře na sociálních sítích?
 

Je jasné, že i když máte výše uvedené věci v pořádku, vždy existuje riziko, že vám někdo napíše něco nepěkného o vaší společnosti. Jak praví staré české přísloví: „Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.“ V těchto případech je dobré dodržovat tři základní pravidla, abyste se vyhnuli zbytečným neplodným diskuzím o tom, kdo má či nemá pravdu.

1. Dostaňte emoce pod kontrolu. Pokud cítíte, že vás negativní komentář „rozhodil“, je dobré nejdříve získat zpět vnitřní klid. Běžte na chvíli ven, dívejte se po okolí nebo si promluvte s kolegou, o kterém bezpečně víte, že vám vždy zvedne náladu. Asi dobře víte, že v naštvanosti žádnou konstruktivní reakci nevymyslíte.

2. Reagujte konstruktivně a nesnažte se názor protistrany vyvracet. Možná i vy máte osobní zkušenost s tím, že diskuze o tom, kdo má či nemá pravdu většinou nikam nevede a danou situaci neřeší. Proto je dobré mít toto hledisko i v reakci na negativní příspěvky. Poděkujte pisateli za názor (na který má vlastně i právo) a uveďte věci na pravou míru (tedy dodejte správné informace).

Vždy se snažte komunikaci ukončit a dále nerozvíjet. Navíc pokud je informace dané osoby lživá, vaši současní sledovatelé se vám kolikrát sami začnou zastávat, protože ví, že to není pravda.

3. Nikdy nemažte negativní příspěvky. Ve chvíli, kdy se objeví negativní reakce na nějaký váš příspěvek, určitě nebudete tak rychlí, abyste jej smazali dříve, než jej alespoň někdo uvidí. Když jej pak smažu, v hlavně těch lidí, kteří ho viděli, a vlastně i samotného pisatele se začne rozvíjet úvaha o tom, proč jste to udělali, a možná si řeknou: Možná na tom něco pravdy bude…“. A tuto nejistotu u svých sledovatelů určitě pěstovat nechcete.

Pokud tedy chcete, aby vám komunikace na sociálních sítích fungovala, vaše firemní kultura by měla být na dobré úrovni. Rozhodně není dobrý nápad prezentovat něco, co není pravda. A věřte mi, ze zkušeností vím, že ve chvíli, kdy máte „čistý štít“, negativních reakcí bude přicházet opravdu maličko.

Zároveň se nenechte v komunikaci na sociálních sítích zastavit strachem z negací. Ten by vás neměl ovlivňovat při cestě k vašim vytyčeným cílům – v našem případě jsou to noví šikovní kolegové.

Přeji vám mnoho úspěchů při budování značky zaměstnavatele nejen na sociálních sítích.

Chcete se pustit do sociálních sítí a nevíte jak?
Anebo jste to už udělali, ale hodila by se Vám nějaká inspirace?

Přijďte na náš workshop s názvem SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Další zdroj Vašich nových kolegů


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů vůbec nemaže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí.

MICHAELA DŽUPINOVÁ: Když přijdete do firmy, poznáte, jaká atmosféra tam panuje, a to je to, co přitahuje konkrétní typ lidí


Michaela Džupinová, ředitelka Realitní kanceláře Pubec, je jednou z velmi úspěšných žen, které jsou ale zároveň ohromně skromné. Nejen že se na pozici ředitelky firmy vypracovala z pozice recepční, ale je již od roku 2008 výraznou oporou celého týmu převážně makléřů, v němž panuje skvělá atmosféra.

celý článek

Jana Poulíková: Lidé dnes hodně dají na doporučení, tak se to snažíme co nejvíce podporovat


Jana Poulíková přiskočila na palubu společnosti AHORN, která dnes nejen na českém trhu udává trendy v oblasti spaní, v listopadu 2007 a od té doby jí na pohovorech prošla rukami dlouhá řada lidí, z nichž velká část ve firmě pořád pracuje. Ač má obrovskou řadu zkušeností, bude se vám možná z rozhovoru zdát, že vše jde tak nějak samo. Nevěřte tomu a čtěte tipy a inspiraci také mezi řádky.

celý článek

Marketing a HR na sociálních sítích: Jak to jde dohromady?


V praxi se často setkáváme s tím, že firmy mají aktivní stránky na sociálních sítích, ale využívají je pouze ke klasickému marketingu, tedy k oslovování potenciálních zákazníků. Ve chvíli, kdy se společnost rozhodne, že tu začne budovat i HR marketing (personální marketing) a značku zaměstnavatele, vzniká nezřídka neochota marketingového oddělení s touto komunikací vůbec začít. Co s tím a jak z toho vytěžit na obou stranách maximum?

celý článek

Teorie je skvělá, ale jak to chodí v praxi?


Tentokrát se s našimi klienty podíváme na to, jak a čím se jim daří udržet v týmu šikovné a výkonné zaměstnance a netradičně se zeptáme i zaměstnanců, co je drží ve firmě, co je motivuje a co naopak jejich motivaci podrývá.

celý článek