Negativní komentáře na sociálních sítích: Kde se berou a jak na ně?

Často se ve své praxi setkáváme s dotazem, jak reagovat na případné negativní odezvy na sociálních sítích. Když pak blíže zkoumáme firmy, ze kterých tyto otázky přichází, zjišťujeme, že i jejich vedení samo dost často cítí, že nálada v jejich firmě a firemní kultura nejsou na dobré úrovni. Tedy nezřídka také tuší, že pravděpodobnost negativních reakcí na sociálních sítích může být větší.


Tento článek vznikl pro podporu českých firem v rámci Roku digitálního podnikání 2019, který zaštiťuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).



A právě proto je nesmírně důležité ještě před spuštěním firemní prezentace na sociálních sítích zjistit, na jaké úrovni je vaše firemní kultura (ptejte se, jak vás vaši lidé vnímají – zda chodí do práce rádi či s nechutí). A pokud přijdete na to, že máte v této oblasti rezervy, nejdříve se je snažte alespoň částečně napravit, aby se mínění o vaší společnosti zlepšilo, a až poté se vrhejte do komunikace na sociálních sítích. Tím výrazně snížíte riziko negativních reakcí ze strany veřejnosti.

Jak reagovat na negativní komentáře na sociálních sítích?
 

Je jasné, že i když máte výše uvedené věci v pořádku, vždy existuje riziko, že vám někdo napíše něco nepěkného o vaší společnosti. Jak praví staré české přísloví: „Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.“ V těchto případech je dobré dodržovat tři základní pravidla, abyste se vyhnuli zbytečným neplodným diskuzím o tom, kdo má či nemá pravdu.

1. Dostaňte emoce pod kontrolu. Pokud cítíte, že vás negativní komentář „rozhodil“, je dobré nejdříve získat zpět vnitřní klid. Běžte na chvíli ven, dívejte se po okolí nebo si promluvte s kolegou, o kterém bezpečně víte, že vám vždy zvedne náladu. Asi dobře víte, že v naštvanosti žádnou konstruktivní reakci nevymyslíte.

2. Reagujte konstruktivně a nesnažte se názor protistrany vyvracet. Možná i vy máte osobní zkušenost s tím, že diskuze o tom, kdo má či nemá pravdu většinou nikam nevede a danou situaci neřeší. Proto je dobré mít toto hledisko i v reakci na negativní příspěvky. Poděkujte pisateli za názor (na který má vlastně i právo) a uveďte věci na pravou míru (tedy dodejte správné informace).

Vždy se snažte komunikaci ukončit a dále nerozvíjet. Navíc pokud je informace dané osoby lživá, vaši současní sledovatelé se vám kolikrát sami začnou zastávat, protože ví, že to není pravda.

3. Nikdy nemažte negativní příspěvky. Ve chvíli, kdy se objeví negativní reakce na nějaký váš příspěvek, určitě nebudete tak rychlí, abyste jej smazali dříve, než jej alespoň někdo uvidí. Když jej pak smažu, v hlavně těch lidí, kteří ho viděli, a vlastně i samotného pisatele se začne rozvíjet úvaha o tom, proč jste to udělali, a možná si řeknou: Možná na tom něco pravdy bude…“. A tuto nejistotu u svých sledovatelů určitě pěstovat nechcete.

Pokud tedy chcete, aby vám komunikace na sociálních sítích fungovala, vaše firemní kultura by měla být na dobré úrovni. Rozhodně není dobrý nápad prezentovat něco, co není pravda. A věřte mi, ze zkušeností vím, že ve chvíli, kdy máte „čistý štít“, negativních reakcí bude přicházet opravdu maličko.

Zároveň se nenechte v komunikaci na sociálních sítích zastavit strachem z negací. Ten by vás neměl ovlivňovat při cestě k vašim vytyčeným cílům – v našem případě jsou to noví šikovní kolegové.

Přeji vám mnoho úspěchů při budování značky zaměstnavatele nejen na sociálních sítích.

Chcete se pustit do sociálních sítí a nevíte jak?
Anebo jste to už udělali, ale hodila by se Vám nějaká inspirace?

Přijďte na náš workshop s názvem SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Další zdroj Vašich nových kolegů


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

TOMÁŠ TRČKA: Pro šéfy by měla být zásadní jistota, že mají lidi na správných místech


Přibližně před dvěma lety jsme pomáhali ve společnosti Emco najít toho správného člověka na pozici finančního ředitele. To, že je produktivní, má dobrou motivaci a skvělý osobnostní potenciál tehdy ještě dovršil tím, že byl ochotný dělat telefonický pohovor o víkendu v sedm ráno. Mezi 180 kandidáty jsme vybrali Tomáše Trčku a sami sobě teď gratulujeme. Tento skromný profík je dnes totiž pro společnost Emco důležitým pevným bodem.

celý článek

Najděte správného obchodníka a nespoléhejte přitom na štěstí


Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.

celý článek

Nejdražší chyby při reorganizaci firmy


Současná situace donutila spoustu firem zamyslet se nad tím, zda lze dělat věci lépe a efektivněji v menším počtu zaměstnanců. Některé jsou třeba donuceny propouštět, aby se udržel chod společnosti. Vždy když přichází čas reorganizace či restrukturalizace, vyvstává otázka: Koho si v týmu nechat?

celý článek

KATEŘINA GRYGOVÁ: Zaměstnanci jsou jako moje děti. Snažím se zjistit, co by je naplňovalo


Pokud chcete mít úspěšnou firmu, musíte mít ty správné lidi. To Vám opakujeme pořád dokola. Poznat, kdo je jaký a kdo se hodí na jakou pozici, je ale často nelehký úkol. Výrazně Vám v tom může pomoci personální audit, díky kterému své lidi opravdu poznáte. Objevit potenciál svých zaměstnanců se rozhodla i Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o., která měla jasný cíl – zjistit, jak své zaměstnance dále posunout.

celý článek