Negativní komentáře na sociálních sítích: Kde se berou a jak na ně?
Často se ve své praxi setkáváme s dotazem, jak reagovat na případné negativní odezvy na sociálních sítích. Když pak blíže zkoumáme firmy, ze kterých tyto otázky přichází, zjišťujeme, že i jejich vedení samo dost často cítí, že nálada v jejich firmě a firemní kultura nejsou na dobré úrovni. Tedy nezřídka také tuší, že pravděpodobnost negativních reakcí na sociálních sítích může být větší.
Tento článek vznikl pro podporu českých firem v rámci Roku digitálního podnikání 2019, který zaštiťuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).
A právě proto je nesmírně důležité ještě před spuštěním firemní prezentace na sociálních sítích zjistit, na jaké úrovni je vaše firemní kultura (ptejte se, jak vás vaši lidé vnímají – zda chodí do práce rádi či s nechutí). A pokud přijdete na to, že máte v této oblasti rezervy, nejdříve se je snažte alespoň částečně napravit, aby se mínění o vaší společnosti zlepšilo, a až poté se vrhejte do komunikace na sociálních sítích. Tím výrazně snížíte riziko negativních reakcí ze strany veřejnosti.

Jak reagovat na negativní komentáře na sociálních sítích?
Je jasné, že i když máte výše uvedené věci v pořádku, vždy existuje riziko, že vám někdo napíše něco nepěkného o vaší společnosti. Jak praví staré české přísloví: „Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.“ V těchto případech je dobré dodržovat tři základní pravidla, abyste se vyhnuli zbytečným neplodným diskuzím o tom, kdo má či nemá pravdu.
1. Dostaňte emoce pod kontrolu. Pokud cítíte, že vás negativní komentář „rozhodil“, je dobré nejdříve získat zpět vnitřní klid. Běžte na chvíli ven, dívejte se po okolí nebo si promluvte s kolegou, o kterém bezpečně víte, že vám vždy zvedne náladu. Asi dobře víte, že v naštvanosti žádnou konstruktivní reakci nevymyslíte.
2. Reagujte konstruktivně a nesnažte se názor protistrany vyvracet. Možná i vy máte osobní zkušenost s tím, že diskuze o tom, kdo má či nemá pravdu většinou nikam nevede a danou situaci neřeší. Proto je dobré mít toto hledisko i v reakci na negativní příspěvky. Poděkujte pisateli za názor (na který má vlastně i právo) a uveďte věci na pravou míru (tedy dodejte správné informace).
Vždy se snažte komunikaci ukončit a dále nerozvíjet. Navíc pokud je informace dané osoby lživá, vaši současní sledovatelé se vám kolikrát sami začnou zastávat, protože ví, že to není pravda.
3. Nikdy nemažte negativní příspěvky. Ve chvíli, kdy se objeví negativní reakce na nějaký váš příspěvek, určitě nebudete tak rychlí, abyste jej smazali dříve, než jej alespoň někdo uvidí. Když jej pak smažu, v hlavně těch lidí, kteří ho viděli, a vlastně i samotného pisatele se začne rozvíjet úvaha o tom, proč jste to udělali, a možná si řeknou: Možná na tom něco pravdy bude…“. A tuto nejistotu u svých sledovatelů určitě pěstovat nechcete.
Pokud tedy chcete, aby vám komunikace na sociálních sítích fungovala, vaše firemní kultura by měla být na dobré úrovni. Rozhodně není dobrý nápad prezentovat něco, co není pravda. A věřte mi, ze zkušeností vím, že ve chvíli, kdy máte „čistý štít“, negativních reakcí bude přicházet opravdu maličko.
Zároveň se nenechte v komunikaci na sociálních sítích zastavit strachem z negací. Ten by vás neměl ovlivňovat při cestě k vašim vytyčeným cílům – v našem případě jsou to noví šikovní kolegové.
Přeji vám mnoho úspěchů při budování značky zaměstnavatele nejen na sociálních sítích.
Chcete se pustit do sociálních sítí a nevíte jak?
Anebo jste to už udělali, ale hodila by se Vám nějaká inspirace?
Přijďte na náš workshop s názvem SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Další zdroj Vašich nových kolegů.
Další články
MARKÉTA SOUHRADOVÁ: I když jsme korporát, daří se nám neztrácet lidský přístup
Když se řekne „korporát“, nemálo z nás si kromě benefitů a dobrého zápisu do životopisu vybaví i nemožnost věci flexibilně měnit, hromadu procesů a směrnic nebo malý zájem o názory jednotlivce. Ale když se řekne Wienerberger s.r.o., napadne mě téměř přesný opak. Více jsem si o tom všem povídala s country HR manažerkou firmy s více než tisícovkou zaměstnanců Markétou Souhradovou. Jsem zvědavá, co si o korporátech budete po přečtení myslet vy.
celý článekALŽBĚTA TRUPAROVÁ: Pocitům při návratu domů z náročné mise se nic nevyrovná
Personální a finanční manažerka Lékařů bez hranic Alžběta Truparová má za sebou devět misí. Působila v různých zemích, od Mexika, Ukrajiny a Iráku až po Súdán nebo Jemen. Samotných lékařů či zdravotnických pozic je v organizaci, která poskytuje zdravotnickou a humanitární pomoc v konfliktních oblastech, po přírodních katastrofách a při epidemiích, asi jen polovina. Bez odborníků v oblasti lidských zdrojů, financí, zásobování a bez dalších technických profesí by se totiž projekty ve více než sedmdesáti zemích světa neobešly.
celý článekVERONIKA KALLAUSCHOVÁ: Když je někdo produktivní a chce, vše ho naučíme
Představte si firmu plnou techniků. Máte? A teď si představte drobnou mladou holčinu, která rozhoduje o jejich přijetí do firmy, zaškolování a progresu. Jestli se vám to aspoň trochu povedlo, pak máte obrázek společnosti Backbone s.r.o. a její personalistky Veroniky Kallauschové, která je sama živým důkazem toho, že zdání klame a předsudky je lepší raději hodit do koše.
celý článekZtracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední
Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?
celý článek