V ČÍSLECH: České firmy stále nejvíc trápí nedostatek kvalitních uchazečů

Změnilo se za poslední dobu něco ve výběru zaměstnanců a v tom, jak vidí české firmy nábor celkově? Nabízelo by se říct, že nepochybně ano. Pro mnohé obory se toho určitě změnilo hodně. Majitelé českých firem, manažeři a personalisté tuto oblast ale podle našeho průzkumu vidí pořád velmi podobně jako před pár lety. Co je ohledně personálu nejvíce trápí? Kolik podle nich stojí neúspěšný nábor? A jaké starosti jim působí současný tým?


V průběhu období od května 2019 až do konce roku 2020 jsme se zeptali 92 majitelů, manažerů a personalistů českých firem na nábor nových zaměstnanců a na personál obecně. Chtěli jsme vědět, co se přesně v těchto oblastech mění a co je takovým „nejžhavějším tématem“, se kterým se potýkají.

To, co nás na tomto průzkumu asi nejvíce překvapilo, je, že se toho mnoho oproti předchozím obdobím nezměnilo. I když je nutné uvést, že mezi dotázanými převládají výrobní firmy a že z oborů, které mají v současné době největší potíže, jich mnoho nebylo. Berme to tedy jako průzkum mezi firmami, které nejsou na pokraji existenční krize, ale které se musely vypořádat s koronavirovou krizí po svém.


Co české firmy ohledně personálu trápí


Co tedy české firmy ohledně personálu podle údajů z průzkumu nejvíce trápí? Na plné čáře to vyhrál nedostatek kvalitních uchazečů, tedy potíž, která české firmy provázela už v průběhu posledních několika let.

„Věděli jste, že až 30 % informací, které o sobě uchazeči na pohovoru uvádějí, jsou lež? Takže pokud se spolehnete na životopis a na to, co Vám kandidáti řeknou, mohli jste už spoustu kvalitních lidí s potenciálem přehlédnout. Doporučuji se zaměřit spíše na předchozí dobré a prokazatelné výsledky uchazeče a jeho motivaci k tomu být součástí vaší firmy. Protože takového člověka velmi rychle téměř všechno naučíte,“ říká k tomu Lucie Spáčilová.

Špatný výběr je drahý


Proč nás tolik trápí nedostatek kvalitních kandidátů? Protože od lidí, které přijmeme, prostě čekáme, že od prvního okamžiku začnou firmě pomáhat, začnou mít velmi rychle výsledky, začnou na sebe rychle vydělávat. Když se to pak nestane, může to být drahé.

Majitelé, manažeři a personální ředitelé vyčíslili špatný výběr zaměstnance na desetitisíce až statisíce korun, a to rozhodně není málo.

Protože dotázaní velmi často mluvili o problémech spojených s personálem, další otázka se vyloženě nabízela. Zajímalo nás, co jim naopak správné fungování této oblasti osobně přináší. Asi vás nepřekvapí, že mezi odpověďmi výrazně vystupuje čas a lepší chod firmy, ale zajímavé je, že nejvýraznější odpovědí byl dobrý pocit, pocit z toho, že se daří budovat a udržovat skvělý tým.

„Z průzkumu společnosti Ipsos z podzimu 2020, na kterém jsme se podíleli, vyplývá, že české firmy si velmi často neví rady s tím, jak dopředu rozpoznat produktivního zaměstnance. Tohle mohu ze své šestnáctileté praxe v personalistice jednoznačně potvrdit. Dobrou zprávou ale je, že na to existuje návod. Je to přesně to, co naše klienty učíme, a upřímně, rozhodně to není něco, co byste museli studovat pět let na vysoké škole. Šikovní a produktivní lidé si zaslouží být součástí týmů dobrých šéfů a firem se skvělými produkty a mám radost, že v poslední době mohu pozorovat, že se to na českém trhu daří čím dál lépe,“ komentuje toto téma Lucie Spáčilová.

Morálka lidí jako současný „kámen úrazu“?


Ještě nemáte těch čísel dost? Pokud ne, mám tu pro vás ještě jedno téma. V polovině roku 2020 jsme od stejné skupiny lidí slýchali velmi často to, že kromě náboru je pro ně jedním z hlavních témat také schopnost udržet současný tým pohromadě. A co je to nejpropíranější téma v téhle oblasti? Podle českých manažerů to je otázka, jak udržet tým ve vysoké morálce a jak zvýšit efektivitu stávajících lidí. To je rozhodně velmi komplexní a asi nekonečné téma pro každého manažera.

„Když jako manažer zaměříte svou pozornost na to, co vaši lidé dělají a jaké výsledky přinášejí, spíše než na to, co vám říkají a jakou výmluvu si vymysleli dnes, určitě tím mimochodem zvýšíte i morálku celého vašeho týmu. Když totiž dovedete své lidi k výsledkům, ze kterých se mohou radovat, celkově se zlepší nálada týmu a možná i samotná efektivita jednotlivců,“ říká Lucie Spáčilová.

Průzkum byl zrealizován pomocí systému Quanda.

Autor článku: Barbora Hartmannová
Zdroj fotografie: Freepik.com

Chcete i vy mít skvělý tým plný produktivních zaměstnanců? 


Přihlaste se na seminář.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek