Vladislav Polášek: Zaměstnanci jsou klíčovým faktorem úspěchu každé firmy

Vladislav Polášek je prototypem šéfa, kterého by si přála většina zaměstnanců. Prošel ve firmě Karel Kaňák, s.r.o. více pozicemi, a tak poznal, s jakými problémy se lidé na různých pracovištích mohou potýkat. Zároveň si velmi váží svých zaměstnanců a je si vědom toho, že úspěch firmy neleží ve skvěle vypracovaném podnikatelském plánu. V rozhovoru mimo jiné mluvil o tom, jak důležitá je role personalisty ve firmě.

(Tento rozhovor vyšel v časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.)


Uměl byste na úvod pro někoho, kdo vůbec není z vašeho oboru, popsat, co vaše firma dělá?

Naše společnost se zabývá výrobou výsekových nástrojů pro obalový průmysl. Obal není pouze o tom, že má na sobě nějakou grafiku, ale musí mít i určitý specifický tvar. Tento tvar se docílí pomocní našich výsekových nástrojů. 

Firma Karel Kaňák, s.r.o. vznikla už v roce 1991 (i když tehdy pod jiným názvem). Postupně se rozrostla o jiné dceřinné společnosti a dostala se i do zahraničí (např. Maďarsko či Bulharsko). Dokážete říci, v čem tkví úspěch společnosti, jako je ta vaše?

Myslím si, že naše společnost se, na rozdíl od jiných na trhu, nebála investovat do svého rozvoje i v době krize. Neustále se snažíme disponovat novými technologiemi tak, abychom byli co nejvíce konkurenceschopnými v porovnání s těmi nejlepšími v oboru v celosvětovém měřítku. Velký důraz klademe na lidské zdroje. Uvědomujeme si, že angažovaní a schopní lidé jsou rozhodující pro plné využití nejmodernější strojů a softwarů. Proto je pro nás zásadní získat a udržet kvalitní zaměstnance, kteří dokážou táhnout za jeden provaz. 

„Můžete mít nejnovější stroje, krásnou budovu, skvělý podnikatelský plán, ale bez schopných lidí, kteří vám s tím vším pomůžou, je úspěch spíše souhrou náhod.“

Vy jste ve firmě pracoval jako projektový manažer, potom jako provozní manažer, až jste došel k pozici výkonného ředitele. Myslíte si, že to, že jste prošel několika pozicemi, vám v něčem dává navrch v porovnání s někým, kdo na pozici výkonného ředitele přijde rovnou?

Rozhodně mi to v mnohém pomohlo. Mohl jsem poznat lidi ve firmě zblízka a získat si jejich důvěru. Viděl jsem, jaké jsou na pracovištích problémy, a i to, kdo jakým způsobem problémy řeší. Také mi to dalo možnost dobře porozumět naší technologii a vnitrofiremním procesům a už se mi snad nestává, že mě někdo „opije rohlíkem.“ 

PERFORMIA před několika lety dosadila do vaší firmy personalistku. Byla to tehdy slečna, která v oblasti personalistiky neměla žádné zkušenosti, ale byla produktivní a velice šikovná, a my jsme vás přesvědčili, abyste ji vzali. Jak se na to díváte zpětně? Jsou zkušenosti z oboru v tomto případě dle vás nezbytné?

Zpětně toto rozhodnutí hodnotím jako výborný krok a jsem velmi rád, že se naše očekávání splnila a dokonce v některých směrech i předčila. Samozřejmě že jsme šli do značného rizika, zaměstnat člověka, který bude denně dojíždět velkou vzdálenost a který s personalistikou do styku nikdy nepřišel. Nicméně její ctižádost a energie získat pro ni vysněné místo personalistky nás přesvědčila o tom, že z ní může být výborná personalistka a další tahoun do našeho týmu. I po této zkušenosti se u výběru nových spolupracovníků na léta praxe nedíváme, protože jsou na trhu lidé, kteří mají mnohem více odpracovaných let, ale nemají za sebou takové výsledky.

Jakou důležitost dnes vkládáte do vaší personalistky? Co vše má na starosti, co vše zvládá?

Naše personalistka má na starosti více oblastí. Stará se o výběr nových zaměstnanců od A do Z, konzultuje a zařizuje administrativu při propouštění stávajících zaměstnanců, počítá mzdy a má na starosti veškerou mzdovou agendu, zařizuje a eviduje školení, plánuje a organizuje personální změny (přesuny na nové pracovní pozice), zařizuje dotační programy pro zaměstnávání nových lidí. Mimo to dělá ještě spoustu výše zmíněných činností i pro naši sesterskou společnost v severních Čechách, kterou společně s naším německým partnerem přebudováváme na export jednoho z našich produktů na německý trh. V současné době v této společnosti pracuje 30 lidí a jen pro tento rok je plánovaný růst obratu o 80%, a to s sebou samozřejmě nese i požadavky na množství nově přijímaných lidí.

Jak velký podíl na úspěchu firmy mají dle vás její zaměstnanci?

Zaměstnanci jsou klíčovým faktorem úspěchu každé firmy. Můžete mít nejnovější stroje, krásnou budovu, skvělý podnikatelský plán, ale bez schopných lidí, kteří vám s tím vším pomůžou, je úspěch spíše souhrou náhod.

Spolupracuje vaše personalistka nějak s managementem firmy? Jak?

Ano. Řeší s managementem problémy personálního charakteru a oblasti motivace zaměstnanců. Jde například o situace, kdy je potřeba cokoli důležitého sdělit lidem. Běžné jsou také situace, kdy poskytuje zaměstnancům zpětnou vazbu. V případě organizačních změn společně hledáme řešení a vytváříme plán do budoucnosti.

Umíte si představit, že byste ve firmě personalistu vůbec neměli?

Poté, co jsme se rozhodli nově zřídit pozici personalisty v naší společnosti a tuto pozici obsadili loajální a produktivní pracovnicí, již nemusíme dělat kompromisy. Jejím příchodem se personální činnosti výrazně rozšířily. Z evidenční práce jsme se přesunuli do stavu, kdy pracujeme na rozvoji všech zaměstnanců - těch stávajících i nově příchozích. Její podíl na rozvoji naši společnosti je významný, a pokud mám jednoznačně odpovědět na Vaši otázku, tak – ne, neumíme.

Profil: Vladislav Polášek

Vladislav Polášek

Po dokončení vysoké školy, kde studoval marketing a management, strávil rok a půl na pracovní stáži v USA. Po návratu do Čech pracoval dva a půl roku ve švýcarské společnosti Forbo na pozici Sales Promotion Assistant. Do společnosti Karel Kaňák ho přijal jeho tchán, majitel Karel Kaňák. I když bychom běžně mluvili o protekci, bylo to trochu jinak. Protože ho znal už delší dobu a viděl jeho nadšení pro práci a výsledky, rozhodl se, že jako vůbec prvnímu členovi rodiny nabídne zaměstnání. Nic mu nesliboval a nechal vše na něm. Byl to risk z obou stran, který vyšel. Ve volném čase se věnuje hlavně rodině a rád sportuje.

Rozhovor vedla: Barbora Hartmannová

Foto: archiv Vladislava Poláška

Společnost Karel Kaňák je naším dlouholetým licencovaným klientem.

Chcete být v náboru a tvoření týmu také tak úspěšní? Podívejte se na naší cestu klienta.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek