Vladislav Polášek: Zaměstnanci jsou klíčovým faktorem úspěchu každé firmy

Vladislav Polášek je prototypem šéfa, kterého by si přála většina zaměstnanců. Prošel ve firmě Karel Kaňák, s.r.o. více pozicemi, a tak poznal, s jakými problémy se lidé na různých pracovištích mohou potýkat. Zároveň si velmi váží svých zaměstnanců a je si vědom toho, že úspěch firmy neleží ve skvěle vypracovaném podnikatelském plánu. V rozhovoru mimo jiné mluvil o tom, jak důležitá je role personalisty ve firmě.

(Tento rozhovor vyšel v časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.)


Uměl byste na úvod pro někoho, kdo vůbec není z vašeho oboru, popsat, co vaše firma dělá?

Naše společnost se zabývá výrobou výsekových nástrojů pro obalový průmysl. Obal není pouze o tom, že má na sobě nějakou grafiku, ale musí mít i určitý specifický tvar. Tento tvar se docílí pomocní našich výsekových nástrojů. 

Firma Karel Kaňák, s.r.o. vznikla už v roce 1991 (i když tehdy pod jiným názvem). Postupně se rozrostla o jiné dceřinné společnosti a dostala se i do zahraničí (např. Maďarsko či Bulharsko). Dokážete říci, v čem tkví úspěch společnosti, jako je ta vaše?

Myslím si, že naše společnost se, na rozdíl od jiných na trhu, nebála investovat do svého rozvoje i v době krize. Neustále se snažíme disponovat novými technologiemi tak, abychom byli co nejvíce konkurenceschopnými v porovnání s těmi nejlepšími v oboru v celosvětovém měřítku. Velký důraz klademe na lidské zdroje. Uvědomujeme si, že angažovaní a schopní lidé jsou rozhodující pro plné využití nejmodernější strojů a softwarů. Proto je pro nás zásadní získat a udržet kvalitní zaměstnance, kteří dokážou táhnout za jeden provaz. 

„Můžete mít nejnovější stroje, krásnou budovu, skvělý podnikatelský plán, ale bez schopných lidí, kteří vám s tím vším pomůžou, je úspěch spíše souhrou náhod.“

Vy jste ve firmě pracoval jako projektový manažer, potom jako provozní manažer, až jste došel k pozici výkonného ředitele. Myslíte si, že to, že jste prošel několika pozicemi, vám v něčem dává navrch v porovnání s někým, kdo na pozici výkonného ředitele přijde rovnou?

Rozhodně mi to v mnohém pomohlo. Mohl jsem poznat lidi ve firmě zblízka a získat si jejich důvěru. Viděl jsem, jaké jsou na pracovištích problémy, a i to, kdo jakým způsobem problémy řeší. Také mi to dalo možnost dobře porozumět naší technologii a vnitrofiremním procesům a už se mi snad nestává, že mě někdo „opije rohlíkem.“ 

PERFORMIA před několika lety dosadila do vaší firmy personalistku. Byla to tehdy slečna, která v oblasti personalistiky neměla žádné zkušenosti, ale byla produktivní a velice šikovná, a my jsme vás přesvědčili, abyste ji vzali. Jak se na to díváte zpětně? Jsou zkušenosti z oboru v tomto případě dle vás nezbytné?

Zpětně toto rozhodnutí hodnotím jako výborný krok a jsem velmi rád, že se naše očekávání splnila a dokonce v některých směrech i předčila. Samozřejmě že jsme šli do značného rizika, zaměstnat člověka, který bude denně dojíždět velkou vzdálenost a který s personalistikou do styku nikdy nepřišel. Nicméně její ctižádost a energie získat pro ni vysněné místo personalistky nás přesvědčila o tom, že z ní může být výborná personalistka a další tahoun do našeho týmu. I po této zkušenosti se u výběru nových spolupracovníků na léta praxe nedíváme, protože jsou na trhu lidé, kteří mají mnohem více odpracovaných let, ale nemají za sebou takové výsledky.

Jakou důležitost dnes vkládáte do vaší personalistky? Co vše má na starosti, co vše zvládá?

Naše personalistka má na starosti více oblastí. Stará se o výběr nových zaměstnanců od A do Z, konzultuje a zařizuje administrativu při propouštění stávajících zaměstnanců, počítá mzdy a má na starosti veškerou mzdovou agendu, zařizuje a eviduje školení, plánuje a organizuje personální změny (přesuny na nové pracovní pozice), zařizuje dotační programy pro zaměstnávání nových lidí. Mimo to dělá ještě spoustu výše zmíněných činností i pro naši sesterskou společnost v severních Čechách, kterou společně s naším německým partnerem přebudováváme na export jednoho z našich produktů na německý trh. V současné době v této společnosti pracuje 30 lidí a jen pro tento rok je plánovaný růst obratu o 80%, a to s sebou samozřejmě nese i požadavky na množství nově přijímaných lidí.

Jak velký podíl na úspěchu firmy mají dle vás její zaměstnanci?

Zaměstnanci jsou klíčovým faktorem úspěchu každé firmy. Můžete mít nejnovější stroje, krásnou budovu, skvělý podnikatelský plán, ale bez schopných lidí, kteří vám s tím vším pomůžou, je úspěch spíše souhrou náhod.

Spolupracuje vaše personalistka nějak s managementem firmy? Jak?

Ano. Řeší s managementem problémy personálního charakteru a oblasti motivace zaměstnanců. Jde například o situace, kdy je potřeba cokoli důležitého sdělit lidem. Běžné jsou také situace, kdy poskytuje zaměstnancům zpětnou vazbu. V případě organizačních změn společně hledáme řešení a vytváříme plán do budoucnosti.

Umíte si představit, že byste ve firmě personalistu vůbec neměli?

Poté, co jsme se rozhodli nově zřídit pozici personalisty v naší společnosti a tuto pozici obsadili loajální a produktivní pracovnicí, již nemusíme dělat kompromisy. Jejím příchodem se personální činnosti výrazně rozšířily. Z evidenční práce jsme se přesunuli do stavu, kdy pracujeme na rozvoji všech zaměstnanců - těch stávajících i nově příchozích. Její podíl na rozvoji naši společnosti je významný, a pokud mám jednoznačně odpovědět na Vaši otázku, tak – ne, neumíme.

Profil: Vladislav Polášek

Vladislav Polášek

Po dokončení vysoké školy, kde studoval marketing a management, strávil rok a půl na pracovní stáži v USA. Po návratu do Čech pracoval dva a půl roku ve švýcarské společnosti Forbo na pozici Sales Promotion Assistant. Do společnosti Karel Kaňák ho přijal jeho tchán, majitel Karel Kaňák. I když bychom běžně mluvili o protekci, bylo to trochu jinak. Protože ho znal už delší dobu a viděl jeho nadšení pro práci a výsledky, rozhodl se, že jako vůbec prvnímu členovi rodiny nabídne zaměstnání. Nic mu nesliboval a nechal vše na něm. Byl to risk z obou stran, který vyšel. Ve volném čase se věnuje hlavně rodině a rád sportuje.

Rozhovor vedla: Barbora Hartmannová

Foto: archiv Vladislava Poláška

Společnost Karel Kaňák je naším dlouholetým licencovaným klientem.

Chcete být v náboru a tvoření týmu také tak úspěšní? Podívejte se na naší cestu klienta.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Konec výmluv! Na co české firmy při náboru zapomínají


Situace na pracovním trhu se dnes jeví jako opravdu nesnadná a komplikovaná, zvlášť pro dlouhé zástu-py firem, které hledají nové, kvalitní zaměstnance. Když se výběr nedaří, je tedy nejsnazší říct, že je to kvůli přetlaku na pracovním trhu. Rozhodně to nezní jako špatný argument, ale je to opravdu jen o tom? Nebo můžeme ovlivnit mnohem více, než vůbec tušíme?

celý článek

LUCIE SPÁČILOVÁ: Krize otevřela manažerům oči


„Věděla jsem vždycky, že chci dělat něco s lidmi a pro lidi. Baví mě pomáhat firmám nabírat správné, nadšené lidi a vytvářet kulturu, v níž se lidé a týmy rozvíjejí, a práce jim dává smysl,“ řekla mi Lucie Spáčilová, ředitelka a zakladatelka společnosti Performia, která se specializuje na oblast personalistiky, vedení lidí a hodnocení zaměstnanců.

celý článek

Pravěké HR v moderní době nepřežije!


Už sedmnáct let pozorujeme účinnost, respektive neúčinnost tradičních metod výběru a hodnocení personálu. Metody vnímané jako základní, neodmyslitelné a obvyklé jsou ale z hlediska dnešních potřeb úplně nedostatečné a přinejmenším pokulhávající.

celý článek

ANDREA TKAČUKOVÁ: Zaměstnávání cizinců není tak složité, když víte, koho se zeptat


Uvažovali jste někdy o tom, že zaměstnáte cizince? A taky jste si v tu chvíli řekli: „Nemám ponětí, jak se to dělá.“? Pak jsme právě pro vás připravili tenhle rozhovor. Andrea Tkačuková je spoluzakladatelka a výkonná ředitelka agentury Foreigners, se kterou ročně pomáhá tisícům cizinců, aby u nás měli lehčí start. Co je na tom nejsložitější, odkud k nám proudí nejvíce cizinců a co je pro vás jako zaměstnavatele při zaměstnávání cizinců úplný základ?

celý článek