Vladislav Polášek: Zaměstnanci jsou klíčovým faktorem úspěchu každé firmy
Vladislav Polášek je prototypem šéfa, kterého by si přála většina zaměstnanců. Prošel ve firmě Karel Kaňák, s.r.o. více pozicemi, a tak poznal, s jakými problémy se lidé na různých pracovištích mohou potýkat. Zároveň si velmi váží svých zaměstnanců a je si vědom toho, že úspěch firmy neleží ve skvěle vypracovaném podnikatelském plánu. V rozhovoru mimo jiné mluvil o tom, jak důležitá je role personalisty ve firmě.
(Tento rozhovor vyšel v časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.)
Uměl byste na úvod pro někoho, kdo vůbec není z vašeho oboru, popsat, co vaše firma dělá?
Naše společnost se zabývá výrobou výsekových nástrojů pro obalový průmysl. Obal není pouze o tom, že má na sobě nějakou grafiku, ale musí mít i určitý specifický tvar. Tento tvar se docílí pomocní našich výsekových nástrojů.
Firma Karel Kaňák, s.r.o. vznikla už v roce 1991 (i když tehdy pod jiným názvem). Postupně se rozrostla o jiné dceřinné společnosti a dostala se i do zahraničí (např. Maďarsko či Bulharsko). Dokážete říci, v čem tkví úspěch společnosti, jako je ta vaše?
Myslím si, že naše společnost se, na rozdíl od jiných na trhu, nebála investovat do svého rozvoje i v době krize. Neustále se snažíme disponovat novými technologiemi tak, abychom byli co nejvíce konkurenceschopnými v porovnání s těmi nejlepšími v oboru v celosvětovém měřítku. Velký důraz klademe na lidské zdroje. Uvědomujeme si, že angažovaní a schopní lidé jsou rozhodující pro plné využití nejmodernější strojů a softwarů. Proto je pro nás zásadní získat a udržet kvalitní zaměstnance, kteří dokážou táhnout za jeden provaz.
Vy jste ve firmě pracoval jako projektový manažer, potom jako provozní manažer, až jste došel k pozici výkonného ředitele. Myslíte si, že to, že jste prošel několika pozicemi, vám v něčem dává navrch v porovnání s někým, kdo na pozici výkonného ředitele přijde rovnou?
Rozhodně mi to v mnohém pomohlo. Mohl jsem poznat lidi ve firmě zblízka a získat si jejich důvěru. Viděl jsem, jaké jsou na pracovištích problémy, a i to, kdo jakým způsobem problémy řeší. Také mi to dalo možnost dobře porozumět naší technologii a vnitrofiremním procesům a už se mi snad nestává, že mě někdo „opije rohlíkem.“
PERFORMIA před několika lety dosadila do vaší firmy personalistku. Byla to tehdy slečna, která v oblasti personalistiky neměla žádné zkušenosti, ale byla produktivní a velice šikovná, a my jsme vás přesvědčili, abyste ji vzali. Jak se na to díváte zpětně? Jsou zkušenosti z oboru v tomto případě dle vás nezbytné?
Zpětně toto rozhodnutí hodnotím jako výborný krok a jsem velmi rád, že se naše očekávání splnila a dokonce v některých směrech i předčila. Samozřejmě že jsme šli do značného rizika, zaměstnat člověka, který bude denně dojíždět velkou vzdálenost a který s personalistikou do styku nikdy nepřišel. Nicméně její ctižádost a energie získat pro ni vysněné místo personalistky nás přesvědčila o tom, že z ní může být výborná personalistka a další tahoun do našeho týmu. I po této zkušenosti se u výběru nových spolupracovníků na léta praxe nedíváme, protože jsou na trhu lidé, kteří mají mnohem více odpracovaných let, ale nemají za sebou takové výsledky.
Jakou důležitost dnes vkládáte do vaší personalistky? Co vše má na starosti, co vše zvládá?
Naše personalistka má na starosti více oblastí. Stará se o výběr nových zaměstnanců od A do Z, konzultuje a zařizuje administrativu při propouštění stávajících zaměstnanců, počítá mzdy a má na starosti veškerou mzdovou agendu, zařizuje a eviduje školení, plánuje a organizuje personální změny (přesuny na nové pracovní pozice), zařizuje dotační programy pro zaměstnávání nových lidí. Mimo to dělá ještě spoustu výše zmíněných činností i pro naši sesterskou společnost v severních Čechách, kterou společně s naším německým partnerem přebudováváme na export jednoho z našich produktů na německý trh. V současné době v této společnosti pracuje 30 lidí a jen pro tento rok je plánovaný růst obratu o 80%, a to s sebou samozřejmě nese i požadavky na množství nově přijímaných lidí.
Jak velký podíl na úspěchu firmy mají dle vás její zaměstnanci?
Zaměstnanci jsou klíčovým faktorem úspěchu každé firmy. Můžete mít nejnovější stroje, krásnou budovu, skvělý podnikatelský plán, ale bez schopných lidí, kteří vám s tím vším pomůžou, je úspěch spíše souhrou náhod.
Spolupracuje vaše personalistka nějak s managementem firmy? Jak?
Ano. Řeší s managementem problémy personálního charakteru a oblasti motivace zaměstnanců. Jde například o situace, kdy je potřeba cokoli důležitého sdělit lidem. Běžné jsou také situace, kdy poskytuje zaměstnancům zpětnou vazbu. V případě organizačních změn společně hledáme řešení a vytváříme plán do budoucnosti.
Umíte si představit, že byste ve firmě personalistu vůbec neměli?
Poté, co jsme se rozhodli nově zřídit pozici personalisty v naší společnosti a tuto pozici obsadili loajální a produktivní pracovnicí, již nemusíme dělat kompromisy. Jejím příchodem se personální činnosti výrazně rozšířily. Z evidenční práce jsme se přesunuli do stavu, kdy pracujeme na rozvoji všech zaměstnanců - těch stávajících i nově příchozích. Její podíl na rozvoji naši společnosti je významný, a pokud mám jednoznačně odpovědět na Vaši otázku, tak – ne, neumíme.
Profil: Vladislav Polášek
Po dokončení vysoké školy, kde studoval marketing a management, strávil rok a půl na pracovní stáži v USA. Po návratu do Čech pracoval dva a půl roku ve švýcarské společnosti Forbo na pozici Sales Promotion Assistant. Do společnosti Karel Kaňák ho přijal jeho tchán, majitel Karel Kaňák. I když bychom běžně mluvili o protekci, bylo to trochu jinak. Protože ho znal už delší dobu a viděl jeho nadšení pro práci a výsledky, rozhodl se, že jako vůbec prvnímu členovi rodiny nabídne zaměstnání. Nic mu nesliboval a nechal vše na něm. Byl to risk z obou stran, který vyšel. Ve volném čase se věnuje hlavně rodině a rád sportuje.
Rozhovor vedla: Barbora Hartmannová
Foto: archiv Vladislava Poláška
Společnost Karel Kaňák je naším dlouholetým licencovaným klientem.
Chcete být v náboru a tvoření týmu také tak úspěšní? Podívejte se na naší cestu klienta.
Další články
Co lidi na jejich šéfech nejvíc štve a kdo za to může?
Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?
celý článekRole šéfa je čím dál náročnější, ale řešení existuje
Všimli jste si v posledních letech toho, že když nějaký lídr něco vyhlásí či rozhodne, je velmi často spíše zpochybňován než následován? Lidé tráví čas diskusí, zda je jeho rozhodnutí správné, a často se přiklánějí k názorům amatérů či ke zdrojům, které jsou pro danou oblast nekompetentní. Čím to je? A vede z toho nějaká cesta ven?
celý článek7 největších chyb v inzerci a jak je napravit
Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?
celý článekPředsudky snižují šanci získat do týmu ty nejlepší
Matky po rodičovské budou pořád doma s nemocnými dětmi. Starší lidé nestíhají tempo mladého týmu. Člověk bez zkušeností v oboru nám toho moc nepřinese. Lidé těsně po škole k nám půjdou jen načerpat zkušenosti do dalších zaměstnání. Je vám to povědomé? A víte, že kvůli předsudkům pro sebe možná nezískáte ty nejlepší?
celý článek