Z PRAXE: Proč a jak sestavují úspěšné firmy personální strategii

Tentokrát jsme naše klienty vyzpovídali ohledně toho, jak to mají ve firmách s personální strategií a co je na té strategii vlastně tak podstatného. Najdete v tom inspiraci i pro sebe?


Jak to vidí úspěšní zaměstnavatelé

  1. Pojem "personální strategie" je poměrně široký. Jak ho chápete ve Vaší firmě?
  2. Proč by podle Vás měly mít firmy svou vlastní personální strategii? 
  3. Kdy personální strategii děláte a jakých zásad se při jejím vytváření držíte?
Jana Jiřincová, asistentka CEO, PR a personalistka ve společnosti KLAUS Timber a.s.

Jaroslav Vondřička, partner a ředitel společnosti V Invest CZ a.s.

1. Personální strategie je pro naši firmu nezbytná součást a nástroj k řízení firmy. Součástí personální strategie je mnoho podbodů jako plánování zaměstnanců, rozvoj stávajících zaměstnanců, péče o lidské zdroje a jiné.

Personální rozvoj pokládáme ve V Investu za jedno z nejdůležitějších témat.

V dnešní době, a nejenom v ní, jsou lidé to nejdůležitější, co firma má. Lidé tráví v práci minimálně třetinu svého života, a pokud mají podat dobrý výkon, pak potřebují smysluplnou práci, kvalitní prostředí pro její výkon a pozornou péči ze strany zaměstnavatele.

Personální strategie je pro nás tedy naprosto nezbytná součást strategie firemního rozvoje a její plnění je pro nás existenční záležitostí, proto ji také bereme velmi vážně.

2. To hodně souvisí s předchozí otázkou. Každá firma má svou vlastní firemní identitu, vlastní firemní kulturu, vlastní vize, vlastní cíle a to, jak tyto vize naplnit. Pokud se zaměstnanci dokáží ztotožnit s firemními hodnotami, pak kvalita jejich práce bývá na úplně jiné úrovni nežli tam, kde nevědí, proč vlastně do práce chodí. Jinými slovy, dnes již nestačí dát zaměstnancům dobrý plat, dnes musí zaměstnancům jejich práce dávat smysl,  a to se bez propojení personální strategie se strategií firmy neobejde.

3. Personální strategie je nedílnou součástí strategie firemní, a tu chystáme každoročně v závěru kalendářního roku a schvalujeme pak nejpozději v lednu následujícího roku. Pochopitelně má strategie přesah z roku na rok a tudíž z ní vyplývající personální plány mají dostatečný překryv.

Velkou pozornost každoročně věnujeme motivaci zaměstnanců. Tím není myšlena pouze motivace finanční (i když spravedlivý a progresivní systém odměn je velmi důležitý) resp. motivace prostřednictvím benefitů, ale především rozvoj osobnostních a odborných kvalit každého jednotlivce. Velký důraz pak klademe na týmové role a vliv na zapojení jednotlivce v týmu.

Tím, že máme tyto procesy nastaveny transparentně a lidé vědí, co se od nich očekává, dosahujeme pocitu sounáležitosti a toho, že pak jednotliví zaměstnanci řeší spíše to, jak prospět týmu nebo projektu, a nikoli prosazení svých vlastních zájmů. Dobře motivovaný zaměstnanec je poklad.


Jana Rohlová, HR Manager ve společnosti Kateřinská Hotel, s.r.o. (spadá pod hotelovou skupinu AccorHotels)

1. Jednoduše řečeno, vše souvisí s lidmi, každá společnost dosahuje svých cílů prostřednictvím lidí. Pokud se podaří najít kvalitní, produktivní a motivované zaměstnance, pokryjeme úspěšně nábor, což je v dnešní době klíčová oblast pro všechny firmy.

Pokud se uvnitř firmy podaří zvyšovat spokojenost zaměstnanců, tak aby neodcházeli, aby se vám uvnitř organizace vytvořily týmy, které vědí, proč chodí do práce, a navíc tam vytvoříte otevřenou a příjemnou atmosféru, kde vám funguje komunikace, vztahy mezi odděleními a snaha dosáhnout společného cíle, máte ideální prostředí. Dosáhnout toho ovšem stojí dnes, nejen personalisty, značné úsilí.

2. Personální strategie je v podstatě dlouhodobý plán, který by měl být vzájemně provázaný s cíli společnosti. V dnešní době je personální strategie velmi důležitou součástí celkové strategie společnosti. Zaznamenáváme nedostatek zájemců o práci, nezaměstnanost má rekordně nízká čísla. Na trhu je více a více pracovních nabídek, jelikož se našim firmám daří velmi dobře.

Bojujeme se situací, která je velmi nezvyklá, tedy že máme práci, ale nemáme dostatek lidí, proto v dnešní době firmy reagují zvyšováním platů, zaváděním nových benefitů, investují do tréninku a rozvoje klíčových zaměstnanců. Strategie by měla určit směr, měla by být v souladu se současnou situací na trhu a potřebami firmy.

3. Personální strategie je u nás ve společnosti řešena minimálně jednou za rok, je v souladu nejen s celkovou strategií společnosti, ale spolupracujeme i velmi úzce s kolegy a kolegyněmi z ostatních zemí, což je výhoda mezinárodní korporace. 

Foto: archiv klientů, Freepik.com

Chcete se dozvědět více o personální strategii? Navštivte náš workshop Moje personální strategie. 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek

Je najímání v současné době bláznivý nápad?


I když je dnes náročné myslet na něco jiného než na to všudypřítomné téma, ne všechny firmy musí nutně zastavit veškerou svou aktivitu a přestat se dívat do budoucnosti. Starat se o ni je totiž teď totiž velmi důležité.

celý článek