Z PRAXE: Proč a jak sestavují úspěšné firmy personální strategii
Tentokrát jsme naše klienty vyzpovídali ohledně toho, jak to mají ve firmách s personální strategií a co je na té strategii vlastně tak podstatného. Najdete v tom inspiraci i pro sebe?
Jak to vidí úspěšní zaměstnavatelé
- Pojem "personální strategie" je poměrně široký. Jak ho chápete ve Vaší firmě?
- Proč by podle Vás měly mít firmy svou vlastní personální strategii?
- Kdy personální strategii děláte a jakých zásad se při jejím vytváření držíte?

Jaroslav Vondřička, partner a ředitel společnosti V Invest CZ a.s.
1. Personální strategie je pro naši firmu nezbytná součást a nástroj k řízení firmy. Součástí personální strategie je mnoho podbodů jako plánování zaměstnanců, rozvoj stávajících zaměstnanců, péče o lidské zdroje a jiné.
Personální rozvoj pokládáme ve V Investu za jedno z nejdůležitějších témat.
V dnešní době, a nejenom v ní, jsou lidé to nejdůležitější, co firma má. Lidé tráví v práci minimálně třetinu svého života, a pokud mají podat dobrý výkon, pak potřebují smysluplnou práci, kvalitní prostředí pro její výkon a pozornou péči ze strany zaměstnavatele.
Personální strategie je pro nás tedy naprosto nezbytná součást strategie firemního rozvoje a její plnění je pro nás existenční záležitostí, proto ji také bereme velmi vážně.
2. To hodně souvisí s předchozí otázkou. Každá firma má svou vlastní firemní identitu, vlastní firemní kulturu, vlastní vize, vlastní cíle a to, jak tyto vize naplnit. Pokud se zaměstnanci dokáží ztotožnit s firemními hodnotami, pak kvalita jejich práce bývá na úplně jiné úrovni nežli tam, kde nevědí, proč vlastně do práce chodí. Jinými slovy, dnes již nestačí dát zaměstnancům dobrý plat, dnes musí zaměstnancům jejich práce dávat smysl, a to se bez propojení personální strategie se strategií firmy neobejde.
3. Personální strategie je nedílnou součástí strategie firemní, a tu chystáme každoročně v závěru kalendářního roku a schvalujeme pak nejpozději v lednu následujícího roku. Pochopitelně má strategie přesah z roku na rok a tudíž z ní vyplývající personální plány mají dostatečný překryv.
Velkou pozornost každoročně věnujeme motivaci zaměstnanců. Tím není myšlena pouze motivace finanční (i když spravedlivý a progresivní systém odměn je velmi důležitý) resp. motivace prostřednictvím benefitů, ale především rozvoj osobnostních a odborných kvalit každého jednotlivce. Velký důraz pak klademe na týmové role a vliv na zapojení jednotlivce v týmu.
Tím, že máme tyto procesy nastaveny transparentně a lidé vědí, co se od nich očekává, dosahujeme pocitu sounáležitosti a toho, že pak jednotliví zaměstnanci řeší spíše to, jak prospět týmu nebo projektu, a nikoli prosazení svých vlastních zájmů. Dobře motivovaný zaměstnanec je poklad.

Jana Rohlová, HR Manager ve společnosti Kateřinská Hotel, s.r.o. (spadá pod hotelovou skupinu AccorHotels)
1. Jednoduše řečeno, vše souvisí s lidmi, každá společnost dosahuje svých cílů prostřednictvím lidí. Pokud se podaří najít kvalitní, produktivní a motivované zaměstnance, pokryjeme úspěšně nábor, což je v dnešní době klíčová oblast pro všechny firmy.
Pokud se uvnitř firmy podaří zvyšovat spokojenost zaměstnanců, tak aby neodcházeli, aby se vám uvnitř organizace vytvořily týmy, které vědí, proč chodí do práce, a navíc tam vytvoříte otevřenou a příjemnou atmosféru, kde vám funguje komunikace, vztahy mezi odděleními a snaha dosáhnout společného cíle, máte ideální prostředí. Dosáhnout toho ovšem stojí dnes, nejen personalisty, značné úsilí.
2. Personální strategie je v podstatě dlouhodobý plán, který by měl být vzájemně provázaný s cíli společnosti. V dnešní době je personální strategie velmi důležitou součástí celkové strategie společnosti. Zaznamenáváme nedostatek zájemců o práci, nezaměstnanost má rekordně nízká čísla. Na trhu je více a více pracovních nabídek, jelikož se našim firmám daří velmi dobře.
Bojujeme se situací, která je velmi nezvyklá, tedy že máme práci, ale nemáme dostatek lidí, proto v dnešní době firmy reagují zvyšováním platů, zaváděním nových benefitů, investují do tréninku a rozvoje klíčových zaměstnanců. Strategie by měla určit směr, měla by být v souladu se současnou situací na trhu a potřebami firmy.
3. Personální strategie je u nás ve společnosti řešena minimálně jednou za rok, je v souladu nejen s celkovou strategií společnosti, ale spolupracujeme i velmi úzce s kolegy a kolegyněmi z ostatních zemí, což je výhoda mezinárodní korporace.
Foto: archiv klientů, Freepik.com
Chcete se dozvědět více o personální strategii? Navštivte náš workshop Personální strategie.
Další články
Nábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článekALENA JETELINOVÁ: Když chci, aby byli lidé produktivní, sama pro ně tu energii musím mít
Za půl roku práce se jí podařilo obsadit deset klíčových pozic. Nové kolegy získala třeba přes doporučení na LinkedInu, obsadila pozici řidiče, která byla volná několik měsíců, a o hledaných pozicích bylo díky ní slyšet třeba i v lokálních rozhlasech. To všechno se zanedbatelnými náklady na inzerci. Pokud chcete argumentovat, že to není možné, připravte se, že při čtení rozhovoru s velmi šikovnou, kreativní a zároveň skromnou personalistkou společnosti STAVOSPOL, s.r.o., Alenou Jetelinovou možná změníte názor.
celý článekJak dnes posilovat loajalitu zaměstnanců
Když už někoho do firmy seženeme, on projde zaškolením a vydrží první rok nebo dva, nechceme o něj přijít. Úkol je tedy jasný – posilovat loajalitu zaměstnanců. Jak ale na to v době, kdy jsme si zaměstnance rozmazlili a teď nevíme co s tím?
celý článek6 znaků, které by měl mít moderní zaměstnavatel
Úspěch v náboru se skrývá hlavně ve vašem postoji a několika základních krocích z vaší strany. Pokud byste tedy rádi změnili postoj z „Nejsou lidi, s tím nic nenadělám.“ na „I kdyby lidi nebyli, my to nějak zvládneme.“, máme pro vás dávku inspirace.
celý článek