Jak zkušební den s uchazečem šéfa o starosti připravil

Titulek článku zní jako pohádka o firmě a jejím výběrovém řízení. Ačkoli to trochu jako pohádka, naštěstí s dobrým koncem, vypadá, je článek o případu, který se jednomu z našich klientů opravdu stal, a věříme, že nebyl sám. Jednoduchá rada zní: Nezapomínejte na zkušební den s novým potenciálním zaměstnancem, zorganizujte ho a pozorujte!


Jeden z našich klientů hledal někoho vhodného na pozici asitenta/ky. Za pomoci našeho know-how a nástrojů prověřil kandidáty na tuto pozici a jako "favoritku" si vybral jednu uchazečku, která měla dobrý potenciál.

  • Z hlediska výkonnosti to je „vykonavač“, tedy typ pracovníka, kterého je potřeba úkolovat a řídit, což není na tuto pozici problém.
  • Osobnostní potenciál měla na dobré úrovni.
  • Při telefonickém rozhovoru bylo z hlediska motivace zjištěno, že trochu více pozornosti věnuje osobním výhodám. Nebylo to úplně markantní, ale zájem o osobní výhody převládal.
  • Reference se podařilo ověřit u jednoho nadřízeného a ty vyzněly pozitivně. U druhých referencí její bývalý nadřízený odmítl poskytnout svůj čas přes telefon, písemné nám mělo stačit.

Na základě těchto informací jsme klientovi doporučili, ať si během zkušební doby dá velký pozor na její ochotu pomáhat a pokud bude mít uchazečka problémy s pracovní dobou, ať to ihned řeší. Také je nutné s ní více probrat, co od ní požadují, pracovní dobu a podobně.

Klient se na základě těchto informací rozhodl, že si ji vezme na dva dny na zkoušku a s kandidátkou se na tom domluvil. Právě pořádali akci po své obchodní partnery a vzali si ji s sebou na výpomoc. Co ale mohl na místě pozorovat?

Nebyla ochotná komunikovat s partnery a rozdat jim letáčky (nebylo to rozdávání na ulici, ale předání letáčků jejich obchodním partnerům přímo na místě). Řekla, že na to přijatá nebyla. Potom jim oznámila, že chce chodit do práce na sedmou hodinu a v 15:00 už chce být doma, že nebude sedět na recepci, ale že chce vlastní kancelář a další podobné věci. Dokážete si asi představit, že rozhodnutí ohledně jejího dalšího působení ve firmě bylo opravdu rychlé.
 

Proto náš tip zní: Nezapomínejte na zkušební den s novým potencionálním zaměstnancem.
Můžete leccos odhalit!

Performia-zkušební doba

Jak využít zkušební den s uchazečem?

  • Můžete vyzkoušet v praxi to, co kandidát uváděl, že umí (ať už je to analýza dat v Excelu, nebo telefonát v angličtině).
  • Zadejte mu práci, která není příliš oblíbená a sledujte ochotu, se kterou se k tomu postaví.
  • Doporučujeme, aby kandidát nestrávil celý den jen se svým šéfem, ale i s jinou loajální osobou, kterou ve firmě máte. Kandidát se bude s největší pravděpodobností snažit před šéfem vypadat dobře, vydrží mu to však i před jiným pracovníkem?
  • Pokud nemáte prostor na celý den, využijte i samotný půlden. Na druhou stranu, tuto „zkoušku“ můžete protáhnout i na dva dny.

Sledujte to, co je klíčové: OCHOTA a ZÁJEM uchazeče

Položte sami sobě tyto otázky:

  • Nabídne se sám, že něco udělá?
  • Nemá problém dělat cokoli?
  • Jak se v práci celkově snaží?
  • Je v něm určitá pokora nebo spíše nadřazenost?
  • Chová se stále stejně jak k podřízeným, tak k nadřízeným?
  • Pokud tu práci stihne rychleji, říká si o další?
  • Na co se ptá? Zajímá ho, jak mu jezdí autobus, jaké benefity dostane po zkušební době nebo se zajímá o firmu, o náplň práce?

Zdroj fotografií: Thinkstock


Nevíte, jak prověřit motivaci kandidátů a zaměstnanců a chtěli byste se to naučit?
 

Rezervujte si místo na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým!


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Tři nejčastější výzvy spojené s najímáním do týmů liniových manažerů


Liniový manažer. Najdete ho někde mezi řadovým zaměstnancem a managementem. Je to odborník v oblasti, kterou má na starosti. Dosazen do své funkce byl většinou proto, že měl výborné výsledky, hlubokou znalost a ochotu převzít více zodpovědnosti, ne snad proto, že by byl odborníkem na vedení lidí.

celý článek

Proč jsme tak fixovaní na první dojem?


Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.

celý článek

Z PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?


Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.

celý článek

Co české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru


Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.

celý článek