Jak zkušební den s uchazečem šéfa o starosti připravil

Titulek článku zní jako pohádka o firmě a jejím výběrovém řízení. Ačkoli to trochu jako pohádka, naštěstí s dobrým koncem, vypadá, je článek o případu, který se jednomu z našich klientů opravdu stal, a věříme, že nebyl sám. Jednoduchá rada zní: Nezapomínejte na zkušební den s novým potenciálním zaměstnancem, zorganizujte ho a pozorujte!


Jeden z našich klientů hledal někoho vhodného na pozici asitenta/ky. Za pomoci našeho know-how a nástrojů prověřil kandidáty na tuto pozici a jako "favoritku" si vybral jednu uchazečku, která měla dobrý potenciál.

  • Z hlediska výkonnosti to je „vykonavač“, tedy typ pracovníka, kterého je potřeba úkolovat a řídit, což není na tuto pozici problém.
  • Osobnostní potenciál měla na dobré úrovni.
  • Při telefonickém rozhovoru bylo z hlediska motivace zjištěno, že trochu více pozornosti věnuje osobním výhodám. Nebylo to úplně markantní, ale zájem o osobní výhody převládal.
  • Reference se podařilo ověřit u jednoho nadřízeného a ty vyzněly pozitivně. U druhých referencí její bývalý nadřízený odmítl poskytnout svůj čas přes telefon, písemné nám mělo stačit.

Na základě těchto informací jsme klientovi doporučili, ať si během zkušební doby dá velký pozor na její ochotu pomáhat a pokud bude mít uchazečka problémy s pracovní dobou, ať to ihned řeší. Také je nutné s ní více probrat, co od ní požadují, pracovní dobu a podobně.

Klient se na základě těchto informací rozhodl, že si ji vezme na dva dny na zkoušku a s kandidátkou se na tom domluvil. Právě pořádali akci po své obchodní partnery a vzali si ji s sebou na výpomoc. Co ale mohl na místě pozorovat?

Nebyla ochotná komunikovat s partnery a rozdat jim letáčky (nebylo to rozdávání na ulici, ale předání letáčků jejich obchodním partnerům přímo na místě). Řekla, že na to přijatá nebyla. Potom jim oznámila, že chce chodit do práce na sedmou hodinu a v 15:00 už chce být doma, že nebude sedět na recepci, ale že chce vlastní kancelář a další podobné věci. Dokážete si asi představit, že rozhodnutí ohledně jejího dalšího působení ve firmě bylo opravdu rychlé.
 

Proto náš tip zní: Nezapomínejte na zkušební den s novým potencionálním zaměstnancem.
Můžete leccos odhalit!

Performia-zkušební doba

Jak využít zkušební den s uchazečem?

  • Můžete vyzkoušet v praxi to, co kandidát uváděl, že umí (ať už je to analýza dat v Excelu, nebo telefonát v angličtině).
  • Zadejte mu práci, která není příliš oblíbená a sledujte ochotu, se kterou se k tomu postaví.
  • Doporučujeme, aby kandidát nestrávil celý den jen se svým šéfem, ale i s jinou loajální osobou, kterou ve firmě máte. Kandidát se bude s největší pravděpodobností snažit před šéfem vypadat dobře, vydrží mu to však i před jiným pracovníkem?
  • Pokud nemáte prostor na celý den, využijte i samotný půlden. Na druhou stranu, tuto „zkoušku“ můžete protáhnout i na dva dny.

Sledujte to, co je klíčové: OCHOTA a ZÁJEM uchazeče

Položte sami sobě tyto otázky:

  • Nabídne se sám, že něco udělá?
  • Nemá problém dělat cokoli?
  • Jak se v práci celkově snaží?
  • Je v něm určitá pokora nebo spíše nadřazenost?
  • Chová se stále stejně jak k podřízeným, tak k nadřízeným?
  • Pokud tu práci stihne rychleji, říká si o další?
  • Na co se ptá? Zajímá ho, jak mu jezdí autobus, jaké benefity dostane po zkušební době nebo se zajímá o firmu, o náplň práce?

Zdroj fotografií: Thinkstock


Nevíte, jak prověřit motivaci kandidátů a zaměstnanců a chtěli byste se to naučit?
 

Rezervujte si místo na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým!


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit.

Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách


Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.

celý článek

Kdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!


Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.

celý článek

Inzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče


Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.

celý článek

Nábor lidí do výroby? Mission possible!


Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.

celý článek