Jak zkušební den s uchazečem šéfa o starosti připravil

Titulek článku zní jako pohádka o firmě a jejím výběrovém řízení. Ačkoli to trochu jako pohádka, naštěstí s dobrým koncem, vypadá, je článek o případu, který se jednomu z našich klientů opravdu stal, a věříme, že nebyl sám. Jednoduchá rada zní: Nezapomínejte na zkušební den s novým potenciálním zaměstnancem, zorganizujte ho a pozorujte!


Jeden z našich klientů hledal někoho vhodného na pozici asitenta/ky. Za pomoci našeho know-how a nástrojů prověřil kandidáty na tuto pozici a jako "favoritku" si vybral jednu uchazečku, která měla dobrý potenciál.

  • Z hlediska výkonnosti to je „vykonavač“, tedy typ pracovníka, kterého je potřeba úkolovat a řídit, což není na tuto pozici problém.
  • Osobnostní potenciál měla na dobré úrovni.
  • Při telefonickém rozhovoru bylo z hlediska motivace zjištěno, že trochu více pozornosti věnuje osobním výhodám. Nebylo to úplně markantní, ale zájem o osobní výhody převládal.
  • Reference se podařilo ověřit u jednoho nadřízeného a ty vyzněly pozitivně. U druhých referencí její bývalý nadřízený odmítl poskytnout svůj čas přes telefon, písemné nám mělo stačit.

Na základě těchto informací jsme klientovi doporučili, ať si během zkušební doby dá velký pozor na její ochotu pomáhat a pokud bude mít uchazečka problémy s pracovní dobou, ať to ihned řeší. Také je nutné s ní více probrat, co od ní požadují, pracovní dobu a podobně.

Klient se na základě těchto informací rozhodl, že si ji vezme na dva dny na zkoušku a s kandidátkou se na tom domluvil. Právě pořádali akci po své obchodní partnery a vzali si ji s sebou na výpomoc. Co ale mohl na místě pozorovat?

Nebyla ochotná komunikovat s partnery a rozdat jim letáčky (nebylo to rozdávání na ulici, ale předání letáčků jejich obchodním partnerům přímo na místě). Řekla, že na to přijatá nebyla. Potom jim oznámila, že chce chodit do práce na sedmou hodinu a v 15:00 už chce být doma, že nebude sedět na recepci, ale že chce vlastní kancelář a další podobné věci. Dokážete si asi představit, že rozhodnutí ohledně jejího dalšího působení ve firmě bylo opravdu rychlé.
 

Proto náš tip zní: Nezapomínejte na zkušební den s novým potencionálním zaměstnancem.
Můžete leccos odhalit!

Performia-zkušební doba

Jak využít zkušební den s uchazečem?

  • Můžete vyzkoušet v praxi to, co kandidát uváděl, že umí (ať už je to analýza dat v Excelu, nebo telefonát v angličtině).
  • Zadejte mu práci, která není příliš oblíbená a sledujte ochotu, se kterou se k tomu postaví.
  • Doporučujeme, aby kandidát nestrávil celý den jen se svým šéfem, ale i s jinou loajální osobou, kterou ve firmě máte. Kandidát se bude s největší pravděpodobností snažit před šéfem vypadat dobře, vydrží mu to však i před jiným pracovníkem?
  • Pokud nemáte prostor na celý den, využijte i samotný půlden. Na druhou stranu, tuto „zkoušku“ můžete protáhnout i na dva dny.

Sledujte to, co je klíčové: OCHOTA a ZÁJEM uchazeče

Položte sami sobě tyto otázky:

  • Nabídne se sám, že něco udělá?
  • Nemá problém dělat cokoli?
  • Jak se v práci celkově snaží?
  • Je v něm určitá pokora nebo spíše nadřazenost?
  • Chová se stále stejně jak k podřízeným, tak k nadřízeným?
  • Pokud tu práci stihne rychleji, říká si o další?
  • Na co se ptá? Zajímá ho, jak mu jezdí autobus, jaké benefity dostane po zkušební době nebo se zajímá o firmu, o náplň práce?

Zdroj fotografií: Thinkstock


Nevíte, jak prověřit motivaci kandidátů a zaměstnanců a chtěli byste se to naučit?
 

Rezervujte si místo na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým!


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Před prvním seminářem jsem chtěla utéct domů, říká Hana Slačálková


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek

Personalistka a šéf: Je důležité najít potenciál člověka a dále ho rozvíjet


Najít motivaci u svých lidí je základ úspěšného podnikání. Pokud zaměstnáváte zdravotně znevýhodněné osoby, může být hledání obtížnější. I přesto MYJÓMI družstvo invalidů, které se věnuje především ručním kompletačním a montážním pracím, zaměstnává bezmála čtyři stovky lidí s nějakým typem zdravotního znevýhodnění. Máme tu pro vás dvojrozhovor se spolumajitelem a současně předsedou představenstva MYJÓMI družstva invalidů Petrem Horkým a personalistkou společnosti Alenou Drábkovou.

celý článek