Jak zkušební den s uchazečem šéfa o starosti připravil

Titulek článku zní jako pohádka o firmě a jejím výběrovém řízení. Ačkoli to trochu jako pohádka, naštěstí s dobrým koncem, vypadá, je článek o případu, který se jednomu z našich klientů opravdu stal, a věříme, že nebyl sám. Jednoduchá rada zní: Nezapomínejte na zkušební den s novým potenciálním zaměstnancem, zorganizujte ho a pozorujte!


Jeden z našich klientů hledal někoho vhodného na pozici asitenta/ky. Za pomoci našeho know-how a nástrojů prověřil kandidáty na tuto pozici a jako "favoritku" si vybral jednu uchazečku, která měla dobrý potenciál.

  • Z hlediska výkonnosti to je „vykonavač“, tedy typ pracovníka, kterého je potřeba úkolovat a řídit, což není na tuto pozici problém.
  • Osobnostní potenciál měla na dobré úrovni.
  • Při telefonickém rozhovoru bylo z hlediska motivace zjištěno, že trochu více pozornosti věnuje osobním výhodám. Nebylo to úplně markantní, ale zájem o osobní výhody převládal.
  • Reference se podařilo ověřit u jednoho nadřízeného a ty vyzněly pozitivně. U druhých referencí její bývalý nadřízený odmítl poskytnout svůj čas přes telefon, písemné nám mělo stačit.

Na základě těchto informací jsme klientovi doporučili, ať si během zkušební doby dá velký pozor na její ochotu pomáhat a pokud bude mít uchazečka problémy s pracovní dobou, ať to ihned řeší. Také je nutné s ní více probrat, co od ní požadují, pracovní dobu a podobně.

Klient se na základě těchto informací rozhodl, že si ji vezme na dva dny na zkoušku a s kandidátkou se na tom domluvil. Právě pořádali akci po své obchodní partnery a vzali si ji s sebou na výpomoc. Co ale mohl na místě pozorovat?

Nebyla ochotná komunikovat s partnery a rozdat jim letáčky (nebylo to rozdávání na ulici, ale předání letáčků jejich obchodním partnerům přímo na místě). Řekla, že na to přijatá nebyla. Potom jim oznámila, že chce chodit do práce na sedmou hodinu a v 15:00 už chce být doma, že nebude sedět na recepci, ale že chce vlastní kancelář a další podobné věci. Dokážete si asi představit, že rozhodnutí ohledně jejího dalšího působení ve firmě bylo opravdu rychlé.
 

Proto náš tip zní: Nezapomínejte na zkušební den s novým potencionálním zaměstnancem.
Můžete leccos odhalit!

Performia-zkušební doba

Jak využít zkušební den s uchazečem?

  • Můžete vyzkoušet v praxi to, co kandidát uváděl, že umí (ať už je to analýza dat v Excelu, nebo telefonát v angličtině).
  • Zadejte mu práci, která není příliš oblíbená a sledujte ochotu, se kterou se k tomu postaví.
  • Doporučujeme, aby kandidát nestrávil celý den jen se svým šéfem, ale i s jinou loajální osobou, kterou ve firmě máte. Kandidát se bude s největší pravděpodobností snažit před šéfem vypadat dobře, vydrží mu to však i před jiným pracovníkem?
  • Pokud nemáte prostor na celý den, využijte i samotný půlden. Na druhou stranu, tuto „zkoušku“ můžete protáhnout i na dva dny.

Sledujte to, co je klíčové: OCHOTA a ZÁJEM uchazeče

Položte sami sobě tyto otázky:

  • Nabídne se sám, že něco udělá?
  • Nemá problém dělat cokoli?
  • Jak se v práci celkově snaží?
  • Je v něm určitá pokora nebo spíše nadřazenost?
  • Chová se stále stejně jak k podřízeným, tak k nadřízeným?
  • Pokud tu práci stihne rychleji, říká si o další?
  • Na co se ptá? Zajímá ho, jak mu jezdí autobus, jaké benefity dostane po zkušební době nebo se zajímá o firmu, o náplň práce?

Zdroj fotografií: Thinkstock


Nevíte, jak prověřit motivaci kandidátů a zaměstnanců a chtěli byste se to naučit?
 

Rezervujte si místo na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým!


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Personalistu ve firmě běžně máte. Ať už chcete, nebo ne


Ve společnosti není konkrétní osoba, která by měla na starosti nábor nových pracovníků, jejich efektivní zapracování a kontrolu nad kvalitou zaměstnanců. Nicméně každý šéf divize, oddělení nebo například mistr jím částečně je. Ve chvíli, kdy mu vzniká potřeba najít zaměstnance, nebo má pod kontrolou zapracování nováčka či řeší kvalifikaci jednotlivce, je vlastně personalistou. Otázkou je, zda je to opravdu efektivní, funkční a finančně výhodnější, než si dopřát ten „luxus“ a mít vlastního personalistu. Pojďme se na toto podívat blíže.

celý článek

Mårten Runow: Prodejci jsou mistři sebeprezentace


Podle zakladatele společnosti Performia Mårtena Runowa ze Švédska je obchodník jedna z nejtestovanějších kategorií či pozic v systému Performia vůbec. Proto jsme se ho zeptali na některé věci, které by mohli naše téma „prodejci“ doplnit. Tady je od něj několik bodů k tomu, co je u prodejců důležité sledovat, jak to mají ve Švédsku a čeho se při najímání obchodníků vyvarovat.

celý článek

Jak díky správné prezentaci na sociálních sítích přilákat ty pravé kolegy?


Pokud chcete přilákat do firmy loajální pracovníky, kterým rozhodně není jedno, pro jakou firmu budou pracovat (my jim říkáme „srdcaři“), je naprosto klíčové jasně a srozumitelně komunikovat, jakým směrem se jako firma ubíráte a co je přidanou hodnotou vašich produktů a služeb. Jak by správně měla vypadat prezentace firmy na sociálních sítích?

celý článek

Bez sociálních sítí už to v náboru nepůjde. Vážně!


Když se podíváme kolem sebe, je jasné, že sociální sítě hýbou světem. Můžeme to pozorovat v našem běžném životě, spousta aktivit a informací o dění kolem nás se odehrává právě tam. Ano, kvalita těchto informací je mnohdy diskutabilní, ale tak to chodí asi úplně ve všem (vše má své pro a proti). Co víme ale jistě, je, že sílu sociálních sítí nelze popřít – a to ani v oblasti výběru zaměstnanců.

celý článek