Jak zkušební den s uchazečem šéfa o starosti připravil

Titulek článku zní jako pohádka o firmě a jejím výběrovém řízení. Ačkoli to trochu jako pohádka, naštěstí s dobrým koncem, vypadá, je článek o případu, který se jednomu z našich klientů opravdu stal, a věříme, že nebyl sám. Jednoduchá rada zní: Nezapomínejte na zkušební den s novým potenciálním zaměstnancem, zorganizujte ho a pozorujte!


Jeden z našich klientů hledal někoho vhodného na pozici asitenta/ky. Za pomoci našeho know-how a nástrojů prověřil kandidáty na tuto pozici a jako "favoritku" si vybral jednu uchazečku, která měla dobrý potenciál.

  • Z hlediska výkonnosti to je „vykonavač“, tedy typ pracovníka, kterého je potřeba úkolovat a řídit, což není na tuto pozici problém.
  • Osobnostní potenciál měla na dobré úrovni.
  • Při telefonickém rozhovoru bylo z hlediska motivace zjištěno, že trochu více pozornosti věnuje osobním výhodám. Nebylo to úplně markantní, ale zájem o osobní výhody převládal.
  • Reference se podařilo ověřit u jednoho nadřízeného a ty vyzněly pozitivně. U druhých referencí její bývalý nadřízený odmítl poskytnout svůj čas přes telefon, písemné nám mělo stačit.

Na základě těchto informací jsme klientovi doporučili, ať si během zkušební doby dá velký pozor na její ochotu pomáhat a pokud bude mít uchazečka problémy s pracovní dobou, ať to ihned řeší. Také je nutné s ní více probrat, co od ní požadují, pracovní dobu a podobně.

Klient se na základě těchto informací rozhodl, že si ji vezme na dva dny na zkoušku a s kandidátkou se na tom domluvil. Právě pořádali akci po své obchodní partnery a vzali si ji s sebou na výpomoc. Co ale mohl na místě pozorovat?

Nebyla ochotná komunikovat s partnery a rozdat jim letáčky (nebylo to rozdávání na ulici, ale předání letáčků jejich obchodním partnerům přímo na místě). Řekla, že na to přijatá nebyla. Potom jim oznámila, že chce chodit do práce na sedmou hodinu a v 15:00 už chce být doma, že nebude sedět na recepci, ale že chce vlastní kancelář a další podobné věci. Dokážete si asi představit, že rozhodnutí ohledně jejího dalšího působení ve firmě bylo opravdu rychlé.
 

Proto náš tip zní: Nezapomínejte na zkušební den s novým potencionálním zaměstnancem.
Můžete leccos odhalit!

Performia-zkušební doba

Jak využít zkušební den s uchazečem?

  • Můžete vyzkoušet v praxi to, co kandidát uváděl, že umí (ať už je to analýza dat v Excelu, nebo telefonát v angličtině).
  • Zadejte mu práci, která není příliš oblíbená a sledujte ochotu, se kterou se k tomu postaví.
  • Doporučujeme, aby kandidát nestrávil celý den jen se svým šéfem, ale i s jinou loajální osobou, kterou ve firmě máte. Kandidát se bude s největší pravděpodobností snažit před šéfem vypadat dobře, vydrží mu to však i před jiným pracovníkem?
  • Pokud nemáte prostor na celý den, využijte i samotný půlden. Na druhou stranu, tuto „zkoušku“ můžete protáhnout i na dva dny.

Sledujte to, co je klíčové: OCHOTA a ZÁJEM uchazeče

Položte sami sobě tyto otázky:

  • Nabídne se sám, že něco udělá?
  • Nemá problém dělat cokoli?
  • Jak se v práci celkově snaží?
  • Je v něm určitá pokora nebo spíše nadřazenost?
  • Chová se stále stejně jak k podřízeným, tak k nadřízeným?
  • Pokud tu práci stihne rychleji, říká si o další?
  • Na co se ptá? Zajímá ho, jak mu jezdí autobus, jaké benefity dostane po zkušební době nebo se zajímá o firmu, o náplň práce?

Zdroj fotografií: Thinkstock


Nevíte, jak prověřit motivaci kandidátů a zaměstnanců a chtěli byste se to naučit?
 

Rezervujte si místo na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým!


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek