5 nejčastějších chyb spojených s odchodem zaměstnance

Nejčastěji od nás získáváte doporučení k budování a udržení týmu, ale také odchody k personalistice patří a nevyhne se jim asi nikdo. Každý se s odchodem zaměstnance vyrovnává po svém, ale někdy se setkáváme se zbytečnými chybami, které vedou k rozladění týmu, nedorozuměním a problémům.


Jaké jsou ty největší chyby spojené s odchodem zaměstnance?

1) Žádná komunikace směrem k ostatním členům týmu.
Takové vakuum bývá velmi rychle vyplněno, a ne vždy pravdivými informacemi.

2) Pouze kritika na adresu bývalého zaměstnance.
Působí příliš zaujatě. Někteří lidé i přes svůj odchod udělali dobrý kus práce.

3) Nekomunikovaný plán řešení náhrady za zaměstnance.
Lidé mají mnohem menší potřebu dále se bavit o odchodech kolegů, když jim dáte jasné informace o tom, co je v plánu dál.

4) Nadbytečná komunikace o odchodu.
Někdy je odchod spojen s emocemi, ale pro minimální rozrušení týmu je vhodné vyvarovat se nedůležitým detailům, emocionálním proslovům a podobně.

5) Informace o odchodu jdou firmou jako „tichá pošta“.
Není to tajné, ale chybí oficiální vyjádření šéfa nebo vedení. Lidé tomu tak díky nedostatku informací věnují více pozornosti, než je potřeba.

Performia- 5 nejcastejnsich chyb spojenych s odchodem zamestnance

Jak a co tedy komunikovat?

Komunikujte přímo a v klidu. V první řadě se omezte pouze na fakta a informace, která jsou spojená s odchodem osoby. Pokud to je možné, oceňte práci, kterou bývalý zaměstnanec udělal, vysvětlete ostatním členům týmu důvod odchodu a sdělte jim nejbližší plán ohledně přijetí nového personálu. Ideální je, když tato informace přichází přímo z vedení nebo aspoň z personálního oddělení.

Může to vypadat například takto: „Drazí kolegové, chci Vám tímto oznámit, že na konci měsíce u nás končí pracovní poměr František Dobrota a od zítřka čerpá dovolenou, takže je pravděpodobné, že se s ním tady už nesetkáte. S Františkem jsme už nějakou dobu hledali způsob, jak zvládnout některé naše rozdílné představy o fungování na pozici, ale to se nepodařilo. František za více než dva roky udělal kus práce a za to mu patří dík.
Velmi brzy začneme hledat novou posilu do týmu, právě na pozici technického ředitele. Věřím, že se výběr podaří a obohatíme firmu o dalšího fajn člena. Kdybyste o někom věděli, řekněte mi to, prosím. Pokud máte nějaké otázky, prosím, ptejte se mě. Jinak je čas se opět pustit do práce. Hezký den.“

Zamyšlení na závěr: Jak se poučit pro příští výběr zaměstnance?

  • Pokud vás opouští zaměstnanec, který nebyl zdaleka dokonalý, berte to jako výbornou příležitost získat nového, lepšího.

  • Pokud vás opouští velmi dobrý pracovník, berte to tak, že když jste už jednoho takového měli, můžete získat dalšího. Navíc si promyslete, na co dáte příště větší pozor nebo co vylepšíte.

Co může podpořit lepší pochopení ze strany týmu?

Znáte náš plakát s Performia "Károu"? Je to něco, co by mohlo podpořit lepší pochopení ze strany týmu třeba zrovna ve chvíli, kdy někoho propouštíte. Jeden z našich klientů o plakátu řekl:

"Pozoruji, že díky plakátu vidí lidé snadněji ten nejslabší článek, a když jsme teď jednoho člověka z firmy propustili, ostatní mnohem lépe chápali, proč jsme to udlělali."

Zdroj fotografií: Thinkshock

Chcete ještě vylepšit Vaše najímání?

Přijďte na přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli?


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek

Je najímání v současné době bláznivý nápad?


I když je dnes náročné myslet na něco jiného než na to všudypřítomné téma, ne všechny firmy musí nutně zastavit veškerou svou aktivitu a přestat se dívat do budoucnosti. Starat se o ni je totiž teď totiž velmi důležité.

celý článek