5 nejčastějších chyb spojených s odchodem zaměstnance

Nejčastěji od nás získáváte doporučení k budování a udržení týmu, ale také odchody k personalistice patří a nevyhne se jim asi nikdo. Každý se s odchodem zaměstnance vyrovnává po svém, ale někdy se setkáváme se zbytečnými chybami, které vedou k rozladění týmu, nedorozuměním a problémům.


Jaké jsou ty největší chyby spojené s odchodem zaměstnance?

1) Žádná komunikace směrem k ostatním členům týmu.
Takové vakuum bývá velmi rychle vyplněno, a ne vždy pravdivými informacemi.

2) Pouze kritika na adresu bývalého zaměstnance.
Působí příliš zaujatě. Někteří lidé i přes svůj odchod udělali dobrý kus práce.

3) Nekomunikovaný plán řešení náhrady za zaměstnance.
Lidé mají mnohem menší potřebu dále se bavit o odchodech kolegů, když jim dáte jasné informace o tom, co je v plánu dál.

4) Nadbytečná komunikace o odchodu.
Někdy je odchod spojen s emocemi, ale pro minimální rozrušení týmu je vhodné vyvarovat se nedůležitým detailům, emocionálním proslovům a podobně.

5) Informace o odchodu jdou firmou jako „tichá pošta“.
Není to tajné, ale chybí oficiální vyjádření šéfa nebo vedení. Lidé tomu tak díky nedostatku informací věnují více pozornosti, než je potřeba.

Performia- 5 nejcastejnsich chyb spojenych s odchodem zamestnance

Jak a co tedy komunikovat?

Komunikujte přímo a v klidu. V první řadě se omezte pouze na fakta a informace, která jsou spojená s odchodem osoby. Pokud to je možné, oceňte práci, kterou bývalý zaměstnanec udělal, vysvětlete ostatním členům týmu důvod odchodu a sdělte jim nejbližší plán ohledně přijetí nového personálu. Ideální je, když tato informace přichází přímo z vedení nebo aspoň z personálního oddělení.

Může to vypadat například takto: „Drazí kolegové, chci Vám tímto oznámit, že na konci měsíce u nás končí pracovní poměr František Dobrota a od zítřka čerpá dovolenou, takže je pravděpodobné, že se s ním tady už nesetkáte. S Františkem jsme už nějakou dobu hledali způsob, jak zvládnout některé naše rozdílné představy o fungování na pozici, ale to se nepodařilo. František za více než dva roky udělal kus práce a za to mu patří dík.
Velmi brzy začneme hledat novou posilu do týmu, právě na pozici technického ředitele. Věřím, že se výběr podaří a obohatíme firmu o dalšího fajn člena. Kdybyste o někom věděli, řekněte mi to, prosím. Pokud máte nějaké otázky, prosím, ptejte se mě. Jinak je čas se opět pustit do práce. Hezký den.“

Zamyšlení na závěr: Jak se poučit pro příští výběr zaměstnance?

  • Pokud vás opouští zaměstnanec, který nebyl zdaleka dokonalý, berte to jako výbornou příležitost získat nového, lepšího.

  • Pokud vás opouští velmi dobrý pracovník, berte to tak, že když jste už jednoho takového měli, můžete získat dalšího. Navíc si promyslete, na co dáte příště větší pozor nebo co vylepšíte.

Co může podpořit lepší pochopení ze strany týmu?

Znáte náš plakát s Performia "Károu"? Je to něco, co by mohlo podpořit lepší pochopení ze strany týmu třeba zrovna ve chvíli, kdy někoho propouštíte. Jeden z našich klientů o plakátu řekl:

"Pozoruji, že díky plakátu vidí lidé snadněji ten nejslabší článek, a když jsme teď jednoho člověka z firmy propustili, ostatní mnohem lépe chápali, proč jsme to udlělali."

Zdroj fotografií: Thinkshock

Chcete ještě vylepšit Vaše najímání?

Přijďte na přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli?


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny


Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.

celý článek

JANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem


Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.

celý článek

Hledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů


Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.

celý článek

MÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy


Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.

celý článek