5 zaručených způsobů, jak odradit kvalitní uchazeče
O nedostatku kandidátů slýcháme z mnoha stran. Snad neexistuje firma, která by více či méně neřešila dostatek kvalitních kandidátů. Situace na trhu práce se nám změnila, a potenciální uchazeči si velmi pečlivě vybírají, ke komu půjdou pracovat. Nyní nastává doba, kdy by každá firma měla dbát na to, jaké PR vytváří směrem ke kandidátům. Na každém detailu a způsobu komunikace s nimi záleží. Proto tu máme 5 přešlapů, které jsme u firem vypozorovali a které vás mohou snadno připravit o zajímavé pracovníky.
1. Potenciální zaměstnavatel otálí s pozváním kandidáta na pohovor
Firmám někdy trvá příliš dlouho (např. týden či déle), než pozvou vybrané kandidáty na pohovor. Pokud chcete ve svém týmu ty nejproduktivnější lidi, měli byste reagovat rychle. Když se vybavíte ve svém okolí někoho opravdu šikovného a pracovitého, jak dlouho byl bez práce? Většinou se takoví lidé jen mihnou na trhu práce a my máme krátký časový úsek, kdy můžeme takového člověka zachytit.
TIP: Chcete-li tedy v týmu ty nejproduktivnější, reagujte rychle.
2. Personalista/šéf není dostatečně připraven na pohovor s kandidátem
Vedoucí pracovník a HR manažer mají standardně velkou spoustu práce a neví, kam dřív skočit. Když však dorazí kandidát a vy zběsile hledáte volnou zasedací místnost, začnete hledat životopis kandidáta a v podstatě nevíte, kdo má dorazit, působí to na uchazeče neprofesionálně a může to některé lidi trochu odradit.
TIP: Buďte tedy na pohovory připraveni, dejte tomu ve své práci prioritu a důležitost.
Potenciální pracovníci to ocení.
3. Pohovor s uchazeči probíhá na recepci, v open space či v neupravené
zasedací místnosti
Pohovor je první setkání, kde si nejen vy zjišťujete informace o kandidátovi, ale kde si o dotyčný/á dělá názor a obrázek o vaší firmě. Pohovor na recepci či v open space působí rušivým dojmem. Někteří lidé jsou frustrováni již samotným pohovorem, natož když kolem chodí lidé nebo je poslouchá někdo cizí. Tento aspekt může některé uchazeče „zablokovat“, a nemusíte se dozvědět pro vás podstatné informace. Pohovor v neupravené zasedací místnosti působí chaoticky a neorganizovaně. Neříkám, že máte mít designové prostory jako Google, ale čistota a pořádek je vizitka každé zorganizované společnosti.
TIP: Mějte na pohovory vždy vyčleněné samostatné čisté prostory. Kandidáti se tam budou cítit lépe, a více se vám otevřou. Samozřejmostí je také nabídnutí alespoň vody na pití.
4. Povýšené chování vůči kandidátům
Již několikrát jsem slyšela od kandidátů, že se k nim nějaký člověk na pohovoru choval nadřazeně a měl tendence s nimi jednat z pozice moci („Já jsem ten, který rozhodne, zda tě přijme.“). Toto není dobrá vizitka pro žádného zaměstnavatele. Třeba nemáte zájem o dotyčného, který sedí před vámi, ale možná by se vám hodil jeho kamarád. Když se však s tímto kamarádem dotyčný začne bavit a dojde na jméno vaší firmy, rozhodně o ní díky této zkušenosti nebude mluvit dobře. Vznikne špatné PR, které se v takových případech šíří rychlostí blesku.
TIP: Ať je kandidát jakýkoliv, vždy s ním jednejte s respektem. Je to práce s lidmi, a takto bychom k tomu měli přistupovat. Opět to přispěje k lepšímu obrázku vaší společnosti.
5. Nedávání zpětné vazby kandidátům v rámci výběrového řízení
Po pohovoru se domluvíte s kandidátem, že mu dáte do týdně vědět jak jste se rozhodli, a toto slovo jste nedodrželi. Vybrali jste jiného kandidáta, a tím pádem se neúspěšný uchazeč ztratil z vašeho hledáčku, a začali jste se věnovat jiným věcem. Nebo se vám přihlásí větší množství lidí, a nemáte čas odpovídat všem, že o ně nemáte zájem. Toto je věc, která vytváří negativní dojem o vaší firmě. Něco jste slíbili a nedodrželi jste to. Zase se vrátím k předchozímu bodu, kdy toto negativní PR nezůstává pouze u daného člověka, ale dotyčný/á to šíří dál ve svém okolí. Takže v jeho okolí klesá popularita vaší společnosti.
TIP: Najděte si čas na to, abyste dali zpětnou vazbu všem účastníkům výběrového řízení. A když někomu slíbíte, že se do týdne ozvete, udělejte to. Opět to posílí vaší roli firmy, která odpovídá opravdu všem
a co slíbí, to dodrží.
Firmy v dnešní době vynakládají spoustu peněz na PR akce, které by je zviditelnili jako atraktivního zaměstnavatele. Tyto akce jsou chvályhodné a určitě důležité. Pokud však nedodržujete pár výše uvedených zásad, jsou to vyhozené peníze.
Zdroj fotografií: Gratisograhpy, Thinkstock
Chcete si být jistější při výběru nových pracovníků?
Přihlašte se na náš seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým. Dostanete zde plno praktických tipů a inspirace nejen od nás, ale i od dalších účastníků semináře.
Další články
Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025
Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.
celý článekDANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek