Aby výběr vyšel: Často opomíjené zásady pro firmu, manažery i personalistu
Nabízíme skvělou příležitost, zajímavou pozici, velmi dobrý plat a ještě lepší podmínky a uchazeči si nás stejně nevyberou. Co dalšího ještě chtějí? Není to příjemné přijít o kandidáta, protože přijal jinou nabídku. Jdou ale ti zajímavý uchazeči opravdu jen za lepšími podmínkami? Málokdy. Existuje totiž několik prozaičtějších důvodů, proč si vyberou jinou firmu. Porozumějte jim a budete mít hned o několik šikovných lidí víc.
Nedávno jsem hovořila se známým, který hledal novou pracovní příležitost a byl právě uprostřed jednání s několika zaměstnavateli. Ve všech třech firmách o něj hodně stáli. Mě tedy velmi zajímalo, podle čeho se bude rozhodovat a kde zakotví. Nebylo až tak překvapující, že důležitý pro něj byl obor. Měl tam jednu „srdcovku“, firmu, kterou považoval za inspirující značku, které si jako uživatel velmi vážil. Dále tam byla firma, kde se mu velmi líbil produkt a čím více se o něj zajímal, tím jeho nadšení stoupalo. Třetí firma byla produktově „fajn“, ale podle jeho slov „jsou tam ale zase dobré peníze“. Protože pro něj nebyly peníze vše, nebyla ta volba tak jasná.
Když stále váhal, zeptala jsem se ho, co se mu honí hlavou, když na to celé myslí. Začal mi vyprávět o průběhu výběrového řízení, o přístupu personalistů a o setkání s managementem. Tam, kde nechyběly peníze, chyběla pokora a lidský přístup ze strany potenciálního nadřízeného. Možná to byl opravdu borec, ale to neznamená, že svým trochu arogantním a nadřazeným jednáním někoho oslní. Tato nabídka šla ze hry, protože si můj známý jednoduše nedokázal představit spolupráci s takovou osobou. Peníze nepeníze. A to personální oddělení zmiňované firmy odvedlo standardně dobrou práci a jeho odmítnutí je, věřím, stálo nějakou tu vrásku navíc.
Tak na čem tedy kandidátům záleží? A mohou pracovníka získat a udržet vždy jen personalisté nebo HR manažeři? Právě v tom tkví pojmenování celé situace.
Když vytváříme tým, není to totéž jako vysázet záhon květin. Kytky není třeba získat pro myšlenku a spolupráci, těm je jen potřeba splnit jejich životní potřeby. U kandidátů je to ale jiné. Chcete jim ukázat to, co by je mohlo nadchnout a co by způsobilo, že se připojí právě k Vám, ale zároveň je chcete prověřit a chcete mít možnost si vybrat toho nejlepšího. Vypadá to trochu schizofrenně, ale nemusí to tak být. Stačí mít jasno v tom, jak kandidáty rychle prověřit a pak také jak neodradit ty, které jste si už vybrali.
Proto pro vás mám několik zásad, které byste měli dodržet, aby to celé dobře zafungovalo a vy jste pro svůj tým získali ty nejlepší. A neodradili je.
Zásady pro celou firmu
Podporujte ve firmě dobré pracovníky. Nemyslím tím klišé, které dobře zní na webové stránce „Kariéra“, ale to, že se produktivní pracovníci cítí v bezpečí a vnímají, že si jejich dobré práce firma cení. Součástí je také adekvátní ohodnocení.
Vytváří vaše firma hodnotný a kvalitní produkt či službu? Pak jste v tomto ohledu „v suchu“. Pro ty nejlepší pracovníky bude vaše společnost rozhodně zajímavější, pokud produkt vaší firmy je užitečný, hodnotný a kvalitní. Není to jednoduše jen „továrna na prachy“, nebo pochybný způsob výdělku založený například na neštěstí či neznalosti druhých. Tam by jakýkoli způsob najímání výkonných lidí stejně moc nefungovala.
Zásady pro personální oddělení
Rychlé, příjemné a upřímné jednání ocení každý kandidát, a protože personální oddělení vytváří často první zkušenost uchazeče s vaší společností, je poměrně hodně důležité. Například odpovídat všem nepostupujícím kandidátům by mělo být standardem. Nezaujatý přístup ke kandidátovi s opravdovým zájmem o něj je něco, co ho může přesvědčit, že je na správném místě.
Zodpovědný a profesionální výběr s prověřováním klíčových parametrů dodává celé věci důležitost. Nemělo by se také zapomínat na to, že kandidát nezná firemní standardy a průběh výběrových řízení, a proto je dobré být připraven mu to vždy trpělivě objasnit.
Nedělat kompromisy, nesnažit se zalíbit za každou cenu nebo nebát se odmítnout kandidáta jsou rozhodně známky vlastní pevné integrity, která je důležitá pro získání přirozeného respektu jak u kandidátů, tak také kolegů ze zbytku firmy.
Zásady pro manažery
Ať už jde o manažera na jakékoli úrovni, pokud si opravdu váží práce všech lidí v týmu a také práce personalistů, nebude těžké pro něj najít nového pracovníka. Tou základní myšlenkou je, že by měl manažer při výběru hledat v kandidátovi potenciál a ne jen nedostatky. Pokud je uchazeč kvalifikovaně předvybrán personalistou, pak by měl manažer odložit svůj „technický přistup“ k lidem.
Mají manažeři sami jasno v tom, koho hledají, a objasňují to také vašemu HR oddělení? Myslet si, „že se to všeobecně ví“, může být velkou chybou. Změna požadavků nebo zásadní změna náplně práce může kandidáty odradit. Dostatečná komunikace personalisty s kandidáty a manažera s personalistou je dnes nutností. Celkově by výběrové řízení mělo mít vysokou prioritu. To, že nemáme času nazbyt, je fakt, ale je také evidentní, že největší množství času má manažer tendenci věnovat problémovým (často zle vybraným) zaměstnancům. Takže investovaný čas do kvalitního výběru se mnohonásobně vyplácí.
Rolí manažera, který do svého týmu kandidáty hledá, je při pohovorech být otevřený, zajímat se o uchazeče a dokázat je nadchnout pro jejich budoucí pozici. Hra na mistra světa možná pár jedinců osloví, ale pokud stojíte spíše o upřímné a na práci zaměřené pracovníky, pak buďte raději sami sebou. Povězte jim, o co se snažíte, kam byste chtěli tým nebo firmu posunout. Jaký styl práce s lidmi se vám vyplatil, nebo naopak nevyplatil. Nezapomeňte, že manažer potenciálního nováčka by měl zmínit důvod, proč právě on tuto práci dělá. Je možné, že „ti praví“ s ním budou jeho důvod sdílet.
Pokud má firma, personalista i manažer ty správné návyky, neklade mezi sebe a nové šikovné zaměstnance žádné bariéry. A to zvýší šanci, že ti kandidáti, které vyberete, si zvolí právě vás.
Zdroj fotografií: Thinkstock
Chcete se o tomto tématu dozvědět více?
Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.
Další články
Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025
Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.
celý článekDANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek