Co (ne)může způsobit nedostatečně proškolený personalista?

U jednoho z našich klientů jsem se nedávno setkala se situací, kdy se personalistka cítila nedostatečně kompetentní k vedení pohovorů. Ve firmě je již téměř rok, ale zatím se jí nikdo příliš nevěnoval a neabsolvovala ani žádné externí školení k tomu, jak k pohovorům s uchazeči o zaměstnání přistupovat.


„Dříve pracovala spíše ve vzdělávání a to je přece také personalistika, tak co?“ dalo by se říci. V situaci, ve které se nachází, jí ale není vůbec dobře a před pohovory má obvykle obavy, jak to tentokrát zvládne. Zadání k jednotlivým pozicím od manažerů, kteří hledají lidi do týmu, také není ideální – často bývá vágní a někdy ho přebírá i v běhu na chodbě. Bohužel to není poprvé, kdy jsem o takové situaci ve firmě slyšela.

Každá firma chce mít ty nejlepší a nejproduktivnější lidi, kteří budou mít skvělé výsledky. Což je samozřejmě dobře, ale někdo musí tyto lidi do firmy přivést – a to bývá většinou personalista. Pro firmu je velmi důležitým člověkem, protože jaké lidi do firmy přivede, takové budou výstupy z firmy směrem ven – ke klientům, veřejnosti.

A pokud personalistovi pořádně nevysvětlíme, koho vlastně na obsazovanou pozici potřebujeme, a nedáme mu nástroje, pomocí kterých by tyto lidi do firmy přivedl, není to právě jednoduchý úkol. Ve spoustě firem nábor funguje naprosto perfektně, personalisté na sobě pracují, školí se a učí se novým dovednostem podle toho, jak se vyvíjí trh práce.

Bez těchto dovedností a znalostí nábor bohužel nelze kvalitně dělat.

Performia- co(ne)může způsobit nedostatečně proškolený personalista

A jak je to u vás?

Jaký je tedy můj tip? Podívejte se, jestli opravdu mají Vaši personalisté možnost vzdělávat se i v jiných oblastech, než jsou ty zákonem dané. I šikovný člověk s dobrý potenciálem pro tuto pozici, který neprojde žádným zaškolením a tréninkem, nemusí dosahovat dobrých výsledků. A pokud to je člověk, kterému na tom, aby za sebou výsledky viděl, záleží, nevydrží ve firmě dlouho. Často slýcháme, že na vzdělávání tohoto směru není budget, je to příliš drahé, peníze potřebujeme na vzdělávání jiných odborníků. Ale kdo nám ty odborníky do firmy má přivést? Ano, je to právě personalista.

Co je tedy nezbytné, než se personalista pustí do práce na novém náboru?

  • jasné nastavení komunikace s manažery ohledně zadání obsazované pozice;
  • upřesnění, co je u obsazované pozice klíčové, bez čeho se nový člověk na pozici neobejde;
  • trénink vedení pohovorů s uchazeči o zaměstnání.

Personalista by měl přesně vědět, koho hledá a jak na pohovoru zjistí, že ten správný uchazeč
sedí právě před ním.

 

A pokud ve firmě specialistu, který se zabývá náborem nových zaměstnanců, nemáme, spadá tato oblast do kompetence manažerů či jejich asistentů, v jejichž týmu má nový člověk pracovat. A ti všichni by měli vědět, jak při náboru postupovat co nejefektivněji.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Ještě vaši manažeři či HR specialisté nebyli na našem semináři?


Najděte jim termín na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Alena Janáková

Alena má již mnoho zkušeností s prací s lidmi a s personalistikou samotnou. Vždy je ale ochotná naučit se něčemu novému, podívat se z jiného úhlu pohledu a třeba i něco změnit, pokud jí to dává smysl. Stará se o klienty v Brně a okolí s pečlivostí, pochopením a upřímným nasazením.

Před prvním seminářem jsem chtěla utéct domů, říká Hana Slačálková


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek

Personalistka a šéf: Je důležité najít potenciál člověka a dále ho rozvíjet


Najít motivaci u svých lidí je základ úspěšného podnikání. Pokud zaměstnáváte zdravotně znevýhodněné osoby, může být hledání obtížnější. I přesto MYJÓMI družstvo invalidů, které se věnuje především ručním kompletačním a montážním pracím, zaměstnává bezmála čtyři stovky lidí s nějakým typem zdravotního znevýhodnění. Máme tu pro vás dvojrozhovor se spolumajitelem a současně předsedou představenstva MYJÓMI družstva invalidů Petrem Horkým a personalistkou společnosti Alenou Drábkovou.

celý článek