Jak jsem se stala úspěšnou personalistkou – jednoduše a rychle

Nikdy jsem neměla představu, že se ze mě stane personalista. Jako mladá jsem nerozuměla ani sama sobě, natož ještě někomu jinému. Možná proto se ze mě stala překladatelka – tam stačilo rozumět pouze slovům.


Co však čert nechtěl, při vstupu na slovenský trh mě oslovila společnost Performia International (mezinárodní společnost, která se specializuje na oblast personalistiky), která potřebovala přeložit webové stránky do slovenštiny. Abych skutečně věděla, o co jde, pozvali mě na několik seminářů a přednášek, a aby to nebyla jen „pasivní účast“, požádali mě, abych je rovnou tlumočila, jelikož je přednášel sám zakladatel společnosti pan Mårten Runow v angličtině.

A najednou jsem se ocitla tváří v tvář know-how o najímání lidí. Zjistila jsem, jak vést pohovory, co je důležité a co nedůležité, a hned zezačátku jsem měla pocit, že rozumím lépe sama sobě i druhým. Personalistiku jsem nikdy nestudovala, ale po pár přednáškách a seminářích po ČR a SR a po překladu pro společnost Performia jsem měla pocit, že bych si dokázala najmout ty správné lidi, kdyby na to přišlo.

Performia-Martina Rancová Slneková

Martina Rancová Slneková


Je to snadné, rozhoduje výkon!

Vše bylo podané až neuvěřitelně jednoduše a prakticky. Chcete výkonného člověka? Zjistěte na pohovoru jeho dosavadní produktivitu a výsledky. Je to jako vsadit si na dostizích. Zřejmě vsadíte na koně, který už v minulosti dostihy vyhrál. „Co bylo výsledkem vaší práce na pozici, kde jste pracoval? Kolik toho bylo? Kde si to mohu ověřit?“ Lidé, kteří si jsou vědomi svých výsledků je jednoduše vysypou z rukávu. Oni jsou na ně totiž zaměření. A být na něco zaměřený znamená věnovat dané věci pozornost. Takže produktivního obchodníka nezajímá, kolik najezdil kilometrů a kolik navštívil klientů, ale kolik uzavřel obchodů.


Jaké je to být uchazečem?

Po nějakém čase jsem se sama přihlásila do výběrového řízení jako zájemce o práci. Jaké bylo mé překvapení, když se mě na pohovoru ptali na mojí oblíbenou barvu, na to, jak trávím svůj volný čas, kde se vidím za pět nebo deset let, proč jsem si vybrala školu, kterou jsem si vybrala, jaký byl můj nejoblíbenější předmět, případně mě vyzvali, abych se prezentovala třemi slovy tak, abych nejlépe popsala své
slabé a silné stránky.

Nevím, co si pan personalista odnesl z informací, že mám ráda fialovou, jezdím na koni a hraji tenis, že za pět nebo deset let budu určitě někde jinde, že školu jsem si vybrala, protože mě nevzali na jinou, že mým oblíbeným předmětem byl tělocvik. Tři slova, která by mě vystihovala, mě žádná nenapadla, ale řekla jsem, že za silnou stránku považuji pracovitost a slabou (kdo by chtěl na pohovoru přiznávat tu skutečnou, že?) jsem si vymyslela a řekla, že jsem workoholik. Hádejte, co se stalo! Do dalšího kola jsem nepostoupila.

Kdyby mi pan personalista byl býval položil pár jednoduchých otázek s ohledem na moji výkonnost, pokud by se na toto téma více zaměřil a povyptával by se na moje pracovní výsledky aspoň ve třech posledních zaměstnáních, zjistil by, že má před sebou vcelku produktivního člověka, za jehož přijetí by ho šéf pravděpodobně pochválil. Jenže někdo, kdo má rád fialovou barvu a chválí sám sebe, že je pracovitý, asi není vhodný kandidát...


Já sama v roli personalisty

Roky plynuly a mě „business vítr“ zavál k projektům, kde jsem musela vést pracovní pohovory a najímat lidi. Přišel čas použít know-how z Performie, které se na mě při tlumočení a překládání „nalepilo“.

Jelikož jsem žádné jiné poznatky o najímání lidí neměla, použila jsem, co jsem se naučila. A hle! Úspěchy se dostavily ihned – na pohovory přišli zajímaví kandidáti (úspěšný nábor začíná vlastně již dobrým inzerátem a ten jsem se na Performia seminářích také naučila správně), bylo z čeho vybírat a vybrala jsem skvěle. Spokojenost mého klienta (byla to externě dodaná služba) s novými přijatými lidmi mi přinesla další příležitosti a projekty, kterých byla personalistika klíčovou součástí.

Čím více pohovorů jsem dělala, tím jsem získávala větší jistotu v postupech, které jsem se v Performia naučila a tím víc jsem chápala, že k úspěšnému výběru lidí nepotřebujeme nic víc. Pokud děláte nábor a máte přihlášené kandidáty, s těmito nástroji mezi nimi určitě najdete skryté perly. Slibuji.

PROFIL: Martina Rancová Slneková

Martina Rancová Slneková má několikaleté zkušenosti s realizací projektů v oblasti personalistiky, zejména v oblasti výběru zaměstnanců, jejich správného zaškolení a nastavení základních organizačních principů tak, aby podporovaly zdravou personalistiku ve firmách. Projekty uskutečňuje zejména pro střední a větší firmy z různych odvětví obchodu a průmyslu v soukromém, ale i státním sektoru.

Několik let působila ve školící a konzultační společnosti Business Success, kde díky dlouholeté práci s manažery a majiteli firem poznala prostředí a problémy, se kterými se potýkají. A právě to ji přivedlo k rozhodnutí pomáhat v oblasti personalistiky, která je pro ně stále velkou výzvou.


Zdroj fotografií: archiv Performia, Pixabay

Soustředíme se i na budování vlastního týmu, pojďte pracovat s námi.

Podívejte se, jaké pozice právě nabízíme.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Šárka Marčíková: Bez spolupráce s managementem by to nešlo


„Nečekala jsem, že by to mohlo vyjít,“ říká dnes Šárka Marčíková o tom, jak se jí podařilo získat místo personalistky ve společnosti Bonita Group Service s.r.o., kam nastoupila teprve před osmi měsíci bez zkušenosti v oboru. Od té doby už přijala čtrnáct nových lidí včetně obchodníků. Mimo jiné jí to výrazně usnadňuje důkladná příprava a komunikace s managementem. Jak to celé vidí mladá personalistka, která je ve firmě poměrně čerstvě? Právě to je ten pohled, který jsme se vám tentokrát rozhodli přinést.

celý článek

Kde ušetřit čas? Investujte ho do správných věcí


Vstávají vám vlasy na hlavě, když se vás někdo zeptá „Máš čas?“? Máte pocit, že už jste natolik efektivní, že lepší už to nebude, ale stále byste potřebovali nějaký ten čas navíc? Pak možná svůj čas neinvestujete tím správným směrem.

celý článek

Jak vypadá měření osobnosti u nás a v zahraničí


V době, kdy se čím dál výrazněji pracuje na tom, aby šikovní lidé z firmy neodcházeli, ještě mnohem více rezonuje téma testování osobnostního potenciálu. Schopnost porozumět lidem se rázem přesouvá na první koleje zájmu nejen českých firem. Protože jsme známí naším U-testem, který se na osobnost velmi podrobně dívá, rozhodli jsme se tuto rubriku věnovat právě jemu. A věřím, že ač je to trochu jednostranné, dozvíte se velmi zajímavé informace.

celý článek

SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Kdo má vlastně tvořit jejich obsah?


Často v českých firmách narážíme na otázku, kdo má vlastně tvořit obsah sociálních sítí. První nás možná napadne samotný správce, tedy osoba, která dostala sociální sítě na starosti. Od ní se často očekává, že sama naplní obsah firemních stránek na sociálních sítích. Nicméně úplně tomu tak nemusí a možná ani nemá být.

celý článek