Jak jsem se stala úspěšnou personalistkou – jednoduše a rychle
Nikdy jsem neměla představu, že se ze mě stane personalista. Jako mladá jsem nerozuměla ani sama sobě, natož ještě někomu jinému. Možná proto se ze mě stala překladatelka – tam stačilo rozumět pouze slovům.
Co však čert nechtěl, při vstupu na slovenský trh mě oslovila společnost Performia International (mezinárodní společnost, která se specializuje na oblast personalistiky), která potřebovala přeložit webové stránky do slovenštiny. Abych skutečně věděla, o co jde, pozvali mě na několik seminářů a přednášek, a aby to nebyla jen „pasivní účast“, požádali mě, abych je rovnou tlumočila, jelikož je přednášel sám zakladatel společnosti pan Mårten Runow v angličtině.
A najednou jsem se ocitla tváří v tvář know-how o najímání lidí. Zjistila jsem, jak vést pohovory, co je důležité a co nedůležité, a hned zezačátku jsem měla pocit, že rozumím lépe sama sobě i druhým. Personalistiku jsem nikdy nestudovala, ale po pár přednáškách a seminářích po ČR a SR a po překladu pro společnost Performia jsem měla pocit, že bych si dokázala najmout ty správné lidi, kdyby na to přišlo.

Martina Rancová Slneková
Je to snadné, rozhoduje výkon!
Vše bylo podané až neuvěřitelně jednoduše a prakticky. Chcete výkonného člověka? Zjistěte na pohovoru jeho dosavadní produktivitu a výsledky. Je to jako vsadit si na dostizích. Zřejmě vsadíte na koně, který už v minulosti dostihy vyhrál. „Co bylo výsledkem vaší práce na pozici, kde jste pracoval? Kolik toho bylo? Kde si to mohu ověřit?“ Lidé, kteří si jsou vědomi svých výsledků je jednoduše vysypou z rukávu. Oni jsou na ně totiž zaměření. A být na něco zaměřený znamená věnovat dané věci pozornost. Takže produktivního obchodníka nezajímá, kolik najezdil kilometrů a kolik navštívil klientů, ale kolik uzavřel obchodů.
Jaké je to být uchazečem?
Po nějakém čase jsem se sama přihlásila do výběrového řízení jako zájemce o práci. Jaké bylo mé překvapení, když se mě na pohovoru ptali na mojí oblíbenou barvu, na to, jak trávím svůj volný čas, kde se vidím za pět nebo deset let, proč jsem si vybrala školu, kterou jsem si vybrala, jaký byl můj nejoblíbenější předmět, případně mě vyzvali, abych se prezentovala třemi slovy tak, abych nejlépe popsala své
slabé a silné stránky.
Nevím, co si pan personalista odnesl z informací, že mám ráda fialovou, jezdím na koni a hraji tenis, že za pět nebo deset let budu určitě někde jinde, že školu jsem si vybrala, protože mě nevzali na jinou, že mým oblíbeným předmětem byl tělocvik. Tři slova, která by mě vystihovala, mě žádná nenapadla, ale řekla jsem, že za silnou stránku považuji pracovitost a slabou (kdo by chtěl na pohovoru přiznávat tu skutečnou, že?) jsem si vymyslela a řekla, že jsem workoholik. Hádejte, co se stalo! Do dalšího kola jsem nepostoupila.
Kdyby mi pan personalista byl býval položil pár jednoduchých otázek s ohledem na moji výkonnost, pokud by se na toto téma více zaměřil a povyptával by se na moje pracovní výsledky aspoň ve třech posledních zaměstnáních, zjistil by, že má před sebou vcelku produktivního člověka, za jehož přijetí by ho šéf pravděpodobně pochválil. Jenže někdo, kdo má rád fialovou barvu a chválí sám sebe, že je pracovitý, asi není vhodný kandidát...
Já sama v roli personalisty
Roky plynuly a mě „business vítr“ zavál k projektům, kde jsem musela vést pracovní pohovory a najímat lidi. Přišel čas použít know-how z Performie, které se na mě při tlumočení a překládání „nalepilo“.
Jelikož jsem žádné jiné poznatky o najímání lidí neměla, použila jsem, co jsem se naučila. A hle! Úspěchy se dostavily ihned – na pohovory přišli zajímaví kandidáti (úspěšný nábor začíná vlastně již dobrým inzerátem a ten jsem se na Performia seminářích také naučila správně), bylo z čeho vybírat a vybrala jsem skvěle. Spokojenost mého klienta (byla to externě dodaná služba) s novými přijatými lidmi mi přinesla další příležitosti a projekty, kterých byla personalistika klíčovou součástí.
Čím více pohovorů jsem dělala, tím jsem získávala větší jistotu v postupech, které jsem se v Performia naučila a tím víc jsem chápala, že k úspěšnému výběru lidí nepotřebujeme nic víc. Pokud děláte nábor a máte přihlášené kandidáty, s těmito nástroji mezi nimi určitě najdete skryté perly. Slibuji.

PROFIL: Martina Rancová Slneková
Martina Rancová Slneková má několikaleté zkušenosti s realizací projektů v oblasti personalistiky, zejména v oblasti výběru zaměstnanců, jejich správného zaškolení a nastavení základních organizačních principů tak, aby podporovaly zdravou personalistiku ve firmách. Projekty uskutečňuje zejména pro střední a větší firmy z různych odvětví obchodu a průmyslu v soukromém, ale i státním sektoru.
Několik let působila ve školící a konzultační společnosti Business Success, kde díky dlouholeté práci s manažery a majiteli firem poznala prostředí a problémy, se kterými se potýkají. A právě to ji přivedlo k rozhodnutí pomáhat v oblasti personalistiky, která je pro ně stále velkou výzvou.
Zdroj fotografií: archiv Performia, Pixabay
Soustředíme se i na budování vlastního týmu, pojďte pracovat s námi.
Podívejte se, jaké pozice právě nabízíme.
Další články
Úsměv není všechno! Pokud chybí odvaha čelit problémům
Dobrá nálada, stálý úsměv na tváři a pravidelné vtípky určitě přispívají k příjemnému pracovnímu prostředí. Nikdy vám ale nezaručí, že před sebou máte člověka, který dokáže zvládnout těžké situace a neustále věci zlepšovat.
celý článekNejčastější překážky na cestě k objevení talentu
Není tak úplně jednoduché objevit svůj talent. To, v čem jsme opravdu dobří, co nám sedí a v čem můžeme dosahovat skvělých výsledků s relativně malou námahou. Když se nám to podaří, je to skvělé. Pak se totiž při tom, co děláme, i bavíme a máme z toho požitek. Jak s takovým objevováním pomoct ostatním a mít tak tým lidí, kteří jsou na správném místě?
celý článekPřehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025
Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.
celý článekDANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článek