Jak jsem se stala úspěšnou personalistkou – jednoduše a rychle

Nikdy jsem neměla představu, že se ze mě stane personalista. Jako mladá jsem nerozuměla ani sama sobě, natož ještě někomu jinému. Možná proto se ze mě stala překladatelka – tam stačilo rozumět pouze slovům.


Co však čert nechtěl, při vstupu na slovenský trh mě oslovila společnost Performia International (mezinárodní společnost, která se specializuje na oblast personalistiky), která potřebovala přeložit webové stránky do slovenštiny. Abych skutečně věděla, o co jde, pozvali mě na několik seminářů a přednášek, a aby to nebyla jen „pasivní účast“, požádali mě, abych je rovnou tlumočila, jelikož je přednášel sám zakladatel společnosti pan Mårten Runow v angličtině.

A najednou jsem se ocitla tváří v tvář know-how o najímání lidí. Zjistila jsem, jak vést pohovory, co je důležité a co nedůležité, a hned zezačátku jsem měla pocit, že rozumím lépe sama sobě i druhým. Personalistiku jsem nikdy nestudovala, ale po pár přednáškách a seminářích po ČR a SR a po překladu pro společnost Performia jsem měla pocit, že bych si dokázala najmout ty správné lidi, kdyby na to přišlo.

Performia-Martina Rancová Slneková

Martina Rancová Slneková


Je to snadné, rozhoduje výkon!

Vše bylo podané až neuvěřitelně jednoduše a prakticky. Chcete výkonného člověka? Zjistěte na pohovoru jeho dosavadní produktivitu a výsledky. Je to jako vsadit si na dostizích. Zřejmě vsadíte na koně, který už v minulosti dostihy vyhrál. „Co bylo výsledkem vaší práce na pozici, kde jste pracoval? Kolik toho bylo? Kde si to mohu ověřit?“ Lidé, kteří si jsou vědomi svých výsledků je jednoduše vysypou z rukávu. Oni jsou na ně totiž zaměření. A být na něco zaměřený znamená věnovat dané věci pozornost. Takže produktivního obchodníka nezajímá, kolik najezdil kilometrů a kolik navštívil klientů, ale kolik uzavřel obchodů.


Jaké je to být uchazečem?

Po nějakém čase jsem se sama přihlásila do výběrového řízení jako zájemce o práci. Jaké bylo mé překvapení, když se mě na pohovoru ptali na mojí oblíbenou barvu, na to, jak trávím svůj volný čas, kde se vidím za pět nebo deset let, proč jsem si vybrala školu, kterou jsem si vybrala, jaký byl můj nejoblíbenější předmět, případně mě vyzvali, abych se prezentovala třemi slovy tak, abych nejlépe popsala své
slabé a silné stránky.

Nevím, co si pan personalista odnesl z informací, že mám ráda fialovou, jezdím na koni a hraji tenis, že za pět nebo deset let budu určitě někde jinde, že školu jsem si vybrala, protože mě nevzali na jinou, že mým oblíbeným předmětem byl tělocvik. Tři slova, která by mě vystihovala, mě žádná nenapadla, ale řekla jsem, že za silnou stránku považuji pracovitost a slabou (kdo by chtěl na pohovoru přiznávat tu skutečnou, že?) jsem si vymyslela a řekla, že jsem workoholik. Hádejte, co se stalo! Do dalšího kola jsem nepostoupila.

Kdyby mi pan personalista byl býval položil pár jednoduchých otázek s ohledem na moji výkonnost, pokud by se na toto téma více zaměřil a povyptával by se na moje pracovní výsledky aspoň ve třech posledních zaměstnáních, zjistil by, že má před sebou vcelku produktivního člověka, za jehož přijetí by ho šéf pravděpodobně pochválil. Jenže někdo, kdo má rád fialovou barvu a chválí sám sebe, že je pracovitý, asi není vhodný kandidát...


Já sama v roli personalisty

Roky plynuly a mě „business vítr“ zavál k projektům, kde jsem musela vést pracovní pohovory a najímat lidi. Přišel čas použít know-how z Performie, které se na mě při tlumočení a překládání „nalepilo“.

Jelikož jsem žádné jiné poznatky o najímání lidí neměla, použila jsem, co jsem se naučila. A hle! Úspěchy se dostavily ihned – na pohovory přišli zajímaví kandidáti (úspěšný nábor začíná vlastně již dobrým inzerátem a ten jsem se na Performia seminářích také naučila správně), bylo z čeho vybírat a vybrala jsem skvěle. Spokojenost mého klienta (byla to externě dodaná služba) s novými přijatými lidmi mi přinesla další příležitosti a projekty, kterých byla personalistika klíčovou součástí.

Čím více pohovorů jsem dělala, tím jsem získávala větší jistotu v postupech, které jsem se v Performia naučila a tím víc jsem chápala, že k úspěšnému výběru lidí nepotřebujeme nic víc. Pokud děláte nábor a máte přihlášené kandidáty, s těmito nástroji mezi nimi určitě najdete skryté perly. Slibuji.

PROFIL: Martina Rancová Slneková

Martina Rancová Slneková má několikaleté zkušenosti s realizací projektů v oblasti personalistiky, zejména v oblasti výběru zaměstnanců, jejich správného zaškolení a nastavení základních organizačních principů tak, aby podporovaly zdravou personalistiku ve firmách. Projekty uskutečňuje zejména pro střední a větší firmy z různych odvětví obchodu a průmyslu v soukromém, ale i státním sektoru.

Několik let působila ve školící a konzultační společnosti Business Success, kde díky dlouholeté práci s manažery a majiteli firem poznala prostředí a problémy, se kterými se potýkají. A právě to ji přivedlo k rozhodnutí pomáhat v oblasti personalistiky, která je pro ně stále velkou výzvou.


Zdroj fotografií: archiv Performia, Pixabay

Soustředíme se i na budování vlastního týmu, pojďte pracovat s námi.

Podívejte se, jaké pozice právě nabízíme.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

EVA SVOBODOVÁ: Řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy


Již od roku 2006 stojí jako generální ředitelka v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Během jejího působení asociace pomohla nemalému množství českých firem prosadit jejich zájmy a třeba i přežít. Spolu s Karlem Havlíčkem, současným vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu a bývalým předsedou asociace, vybudovali z AMSP ČR silnou značku, která budí respekt nejen u podnikatelů, ale také u vlády.

celý článek

Proč někdy i ty nejmodernější motivační nástroje nefungují?


Na současnou napjatou situaci na trhu práce už si stěžovat nemůžeme. Pokud jste jako firma ještě stále nezačali pracovat na konkrétních strategiích, změnách a inovacích tak, abyste se přizpůsobili této době, pravděpodobně jste propásli spoustu dobrých příležitostí. Ve kterých třech oblastech se firmy za poslední roky nejvíce posunuly a proč některé inovace nezafungovaly a nezafungují ani v budoucnu, i kdybyste se rozkrájeli?

celý článek

Bez podpory vedení to na sociálních sítích můžete zabalit


Ve své praxi se někdy setkáváme s tím, že na naše workshopy o sociálních sítích dorazí zaměstnanec společnosti s tím, že by chtěl začít aktivně komunikovat na sociálních sítích, aby zvýšil povědomí o firmě jako zaměstnavateli. Vždy hledáme řešení toho, jak efektivně rozproudit komunikaci na sociálních sítích a jaké příspěvky tam dávat, aby byl obsah pestrý a zajímavý. Nezřídka však narazíme na to, že vedení se toho nechce účastnit, nechce být v tomto ohledu propagováno a o fotografiích nemůže být ani řeč. V tento moment se u klientů dostáváme do slepé uličky.

celý článek

5 tipů pro nastolení a udržení vysoké produktivity týmu


Krátké, ale jasné shrnutí toho, jak udržet tým produktivní, nadšený a zaměřený na výsledky.

celý článek