Dobré vztahy na pracovišti chce asi každý. Zaměstnanci i zaměstnavatelé hledají způsob, jak dobré atmosféry v týmu dosáhnout. Proč tomu ale třeba teambuildingové akce nebo benefity někdy vůbec nepomáhají? Podívejme se společně na zásadní faktory, které vztahy výrazně ovlivňují a na které se ve firmách docela často zapomíná. 

Tento článek vyšel v prosinci 2021 v časopise HR Forum

rozhovor vedla Alena Kazdová, šéfredaktorka časopisu.


Zaměstnanec chce dobré vztahy na pracovišti, protože chodit do práce a zažívat drama jako ze španělské telenovely je pro diváka možná zajímavé, ale pro účinkujícího dosti vyčerpávající. I proto jsou jedním z důležitých požadavků mnoha uchazečů o práci právě dobré vztahy mezi kolegy.

Zaměstnavatel pak touží po dobrých vztazích na pracovišti proto, že nefungující vztahy enormně snižují efektivitu a stojí firmu peníze. Vedoucí tráví až příliš mnoho času zvládáním neshod, nedorozumění a hádek, které brání plnému pracovnímu nasazení. A to opět stojí firmu peníze a vedoucí nervy.

Dobrá zpráva je, že vlastně každý chce mít v práci dobré vztahy, ta špatná pak ta, že ne každý pro to něco opravdu dělá. Dobré vztahy nejsou samozřejmostí a je potřeba je vytvářet a udržovat. Proto bych ráda v tomto článku upozornila na to, co pro dobré vztahy může prakticky dělat nejen zaměstnavatel, ale také samotný zaměstnanec.

Pod dobrými vztahy si můžeme představit různé věci. To, že se svými kolegy prostě a jednoduše dobře vycházíme, že je spolupráce hladká a bez zádrhelů nebo prostě i to, že nad vztahy nějak speciálně nepřemýšlíme, protože jednoduše vše funguje. Můžeme si pod tím ale představit také to, že máme s kolegy přátelské a osobní vztahy, setkáváme se i mimo práci, a i v práci si užíváme vzájemné přítomnosti. Obojí ukazuje na dobré vztahy. Jak jich ale docílit?

Základní paradox

Není nic více demotivujícího než to, když vidíte, že váš kolega podává ani ne třetinové výkony a má stejnou odměnu a podporu šéfa. Navíc se v pracovní době stíhá bavit s ostatními a často na účet těch, kteří se snaží věci opravdu posouvat k výsledkům. Toto přímo ničí dobré vztahy a může to vyústit až v odchody těch opravdu schopných lidí. Co z toho, že v týmu zůstanou ti, co se umí bavit a nezkazí žádnou legraci, když nezůstal nikdo, kdo by odvedl opravdu dobrou práci?

Takže představa některých šéfů, že vztahy na pracovišti zlepší tím, že uspořádají teambuilding, nebo párty pro zaměstnance, skončí nakonec fiaskem právě proto, že dlouhotrvající nefér prostředí nespraví žádná „akcička“. To, co je potřeba udělat, je zapřáhnout do výkonu opravdu všechny. Vytvořit fér prostředí, kde jsou produktivní a pracovití lidé oceněni a ti, kteří se snaží své chybějící výsledky maskovat, odhaleni. 

Jedině v takovém prostředí mohou fungovat opravdu otevřené a dobré vztahy. Proto velmi doporučuji všem šéfům a manažerům definovat konkrétní a hodnotné výsledky práce, které je možné měřit, sledovat v čase a které je možné zohlednit v odměňování každého jednotlivce.


Našli jste v tomto článku užitečnou radu?  Nechte se pravidelně inspirovat Tipy a Triky


Tři tipy, jak zlepšit firemní atmosféru

Kromě zásadního definování hodnotných výsledků práce jednotlivých zaměstnanců, je na seznamu tipů k dobrým vztahům také vymýcení jakéhokoli politikaření nebo osobního nadržování některým pracovníkům. Kompromisy v tomto ohledu jsou velmi tvrdými ranami pro týmovost a vztahy obecně. Rodinné vazby, zásluhy z hluboké minulosti, ani osobní známosti nemohou a nesmí zastínit zdravý rozum.

Dalším krokem k dobrým vztahům je podporování vzájemného porozumění mezi různými pozicemi, odděleními nebo pobočkami. Jedním z nejčastějších důvodů, proč spolu lidé nevychází nebo se přímo hádají, je, že nedokáží pochopit postoj, názor nebo činy toho druhého. Lidé jsou stále méně ochotní se podívat na situaci z pohledu druhého a častěji obhajují pouze a jedině své vlastní hledisko.

To nejlepší, co může zaměstnavatel udělat, je neustále prolamovat tyto bariéry a přibližovat realitu jednoho zaměstnance tomu druhému. Často se stává, že oddělení, která spolu nejvíce bojují, ve skutečnosti neví, jak pracuje druhá strana a jaký je účel jejího oddělení. Není pak překvapením, že když dojde k „prozření“, většina zádrhelů a problémů je pryč. Ustanou hloupé spory a žabomyší války a spolupráce se rozjede. 

Posledním tipem, na který tu máme prostor, je definování společných cílů a účelů, tedy toho, za čím mají jít, čeho mají dosáhnout. Jakmile mají lidé jasný cíl, za kterým mohou jít, začnou se hýbat v jeho směru a svou pozornost umístí na mnohem konstruktivnější aktivity. Ještě víc tento efekt umocní účel, tedy důvod, proč máme tohoto cíle dosáhnout. Čím je hodnotnější a následovatelnější, tím ochota lidí vzroste a lidé budou ještě lépe kooperovat v tomto směru. 

A tady se dostáváme k opravdu šťastným zaměstnancům. Doopravdy šťastný zaměstnanec je ten, který má ve své práci cíl a účel a nachází se ve férovém prostředí, kde bude jeho pracovitost a výkon opravdu oceněn a kde bude komunikace vždy otevřená. Takový zaměstnanec jistě zůstane, bude podávat výborné výsledky a udělá šťastnými i naše zákazníky. Peníze, výhody, večírky a úžasné vztahy budou prostě „jen“ dalším hodnotným efektem. Efektem, kterého je sám součástí.

Pojďme se teď ještě podívat, co může pro skvělé vztahy na pracovišti udělat samotný zaměstnanec

Síla vědomí, že vztahy sám vytvářím nebo bořím

Každý člověk má přesně takové vztahy, jaké si zaslouží. Jinými slovy, pokud si zaměstnanec stěžuje na to, že lidé kolem něj jsou hrozní, nedá se s nimi vycházet a vztahy jsou na bodu mrazu, je těžké uvěřit, že by s tím neměl vůbec nic společného. 

Lidé obvykle dělají spoustu chyb ve vztazích, protože si prostě myslí, že je to normální. Například pomlouvání nebo kritizování někoho za jeho zády. Spousta lidí toto standardně provozuje, ale přitom by sami nechtěli být těmi „objekty“ kritiky. Tento zdánlivě nevýznamný vrtoch dokáže dlouhodobě napáchat hodně škody. Možná si sami vybavíte situaci, kdy jste se pustili do někoho nepřítomného a probrali s někým dalším všechny jeho chyby. Možná jste dotyčného o pár minut později potkali a on vás oslovil. Jak jste se v tu chvíli cítili? Asi vám nebylo moc pohodlné se s ním bavit a měli jste problém dívat se mu do očí. Naopak otevřená komunikace udržuje vztahy zdravé. Komunikace je totiž něco jako kouzlo, díky kterému se dá vyřešit většina problémů a nedorozumění. 

Velmi doporučuji komunikaci iniciovat i v situacích, kdy se vám do toho moc nechce. I když jste rozladění, nevrlí, možná uražení. A také nastolit v týmu důležitý zvyk. V případě, že slyšíte někoho o někom dalším mluvit kriticky nebo pomlouvačně, nasměrujte ho a podpořte v tom, aby šel a komunikoval to přímo s osobou, které se to týká. A nežli si sami vytvoříte na někoho názor, dívejte se na to, co dělá, spíše než abyste jen poslouchali, co říká. 

I když to někdy není snadné, je skvělé vědět, že vztahy na pracovišti ovlivňujeme my sami a že právě dobrá komunikace a podpora těch pracovitých a produktivních v týmu mohou na pracovišti vytvořit velmi dobrou atmosféru.

Zdroj fotografií: freepik.com 

Chcete vědět, jak vytvořit skvělý tým a jak ho udržet v produkci?

Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Největší mýty o moderní motivaci zaměstnanců


Nejspíš jste toho o motivaci už slyšeli a četli mnoho. A když se v nějaké oblasti hodně napíše, vzniká v ní také hodně mýtů. Pojďme se podívat na to, jaké mýty se o motivaci šíří nejvíce a jak mohly překroutit náš celkový pohled na to, jak vlastně motivovat své lidi nebo sebe sama.

celý článek

Petr Havlík: Ohlédnout se za kolemjedoucím autem a vidět výsledek svojí práce je rozhodně silný pocit


Petr Havlík, výkonný ředitel firmy SWELL, je jedním z těch, kteří ušli kus obdivuhodné cesty a stále jsou si vědomi, jak důležití jsou pro firmu lidé. V rozhovoru jsme si mimo jiné povídali o tom, jakým způsobem hledají do firmy ty správné „srdcaře“ a v čem jsou technické pozice kreativní.

celý článek

Sdílená pracovní místa. Pro někoho výhoda, pro někoho peklo


Doba covidová nám ukázala, že home office je možný na více pozicích, než jsme si mysleli. Firmy byly do značné míry donuceny vzhledem k okolnostem přejít na tento styl práce bez ohledu na to, zda se jim to líbí, či nikoliv.

celý článek

5 tipů, jak získat ty nejlépe motivované lidi neboli srdcaře


Můžete zaměstnat kohokoli, ale když se podíváte na nejloajálnější lidi ve svém týmu, zjistíte, že jejich motivace je zpravidla vysoká. A to je ten důvod, proč se vám s nimi tak dobře pracuje.

celý článek