Naši klienti často hledají řešení toho, jak zaučit nového zaměstnance, aby všemu dostatečně porozuměl a ještě ho učení bavilo. Bohužel to není jen o kvalitě a interpretaci předávaných informací, ale také o tom, jak je daný člověk schopen pozorovat a vytvořit ve svých představách kopii toho, co mu vysvětlujete a co tedy máte na mysli vy.


Když diskutujeme nad touto otázkou, ptám se: „Jak poznáte, že vám nový zaměstnanec dobře porozuměl?“ A odpověď většinou zní: „Tak, že mi potvrdí, že chápe.“ Docházíme však někdy k tomu, že se se zaměstnancem musí k zadání úkolu vrátit, protože ho nováček udělal napůl nebo úplně jinak.

Nepochopí-li váš člověk správně zadaný úkol, udělá ho jinak, nebo se mu vyhne a neudělá ho vůbec. Pokud se toto stane v zákaznickém centru, může se stát, že váš zaměstnanec nepochopí potřeby zákazníka a vaše firma potom dodá špatné služby. Zákazník si potom samozřejmě stěžuje, že toto nechtěl, a dobré PR firmy je velmi rychle narušeno.

Performia- jak správně zaucit nove zamestnance

Co tedy udělat pro správné zaškolení nového zaměstnance?

  • Je třeba předem zjistit, jaká forma zaškolování danému člověku více sedí. Má raději předem vytvořenou šablonu, přesný harmonogram a postup? Nebo má rád hry a raději svou práci sám tvoří? Dané formě potom přizpůsobte průběh zaškolování.
  • Předem ověřte schopnost zaměstnance duplikovat, tedy schopnost pozorovat a co nejlépe kopírovat to, co pozoruje.
  • Ujistěte se, že předávané informace neobsahují neznámá slova (cizí slova, málo používaná, firemní výrazy). Pokud ano, přidejte k nim vysvětlení, co znamenají.
  • Předejte kandidátovi jasnou představu o jeho výsledku práce a činnostech, které k výsledku vedou.
  • Hrané scénky, jakási demonstrace toho, jak to má správně být, mohou být zábavnou formou vysvětlování.
  • Nezapomínejte také na procvičení daného tématu – ať už písemné nebo ústní. Tím si dobře ověříte, jestli osoba vše správně pochopila.

Doporučuji vám tedy neopomíjet ověřování duplikace.

- Vysoká schopnost duplikace vám zajistí, že člověk udělá přesně to, co jste od něj žádali.
- Nízká schopnost duplikace s sebou nese častější chyby, neporozumění a náchylnost k nepříjemným chybám.

Když o schopnosti chápat (duplikovat) víte dopředu, můžete se lépe na zaučení připravit a vyhnout se tak nepochopení a následně nesplněným úkolům.


Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se vyhnout částečně plněným či neplněným úkolům?
Vyzkoušejte to a sami uvidíte!
 

Více o Testu schopnosti duplikace najdete na našich webových stránkách.


O autorovi článku

Renata Krutská

Pro Renatu je oblast personalistiky něco jako koníček. Ráda lidem věci usnadňuje a otevírá jim nové obzory. Pro své klienty by se rozdala, hlavně aby jim co nejlépe pomohla. Stará se o klienty v Praze a Severních Čechách.

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek