Naši klienti často hledají řešení toho, jak zaučit nového zaměstnance, aby všemu dostatečně porozuměl a ještě ho učení bavilo. Bohužel to není jen o kvalitě a interpretaci předávaných informací, ale také o tom, jak je daný člověk schopen pozorovat a vytvořit ve svých představách kopii toho, co mu vysvětlujete a co tedy máte na mysli vy.


Když diskutujeme nad touto otázkou, ptám se: „Jak poznáte, že vám nový zaměstnanec dobře porozuměl?“ A odpověď většinou zní: „Tak, že mi potvrdí, že chápe.“ Docházíme však někdy k tomu, že se se zaměstnancem musí k zadání úkolu vrátit, protože ho nováček udělal napůl nebo úplně jinak.

Nepochopí-li váš člověk správně zadaný úkol, udělá ho jinak, nebo se mu vyhne a neudělá ho vůbec. Pokud se toto stane v zákaznickém centru, může se stát, že váš zaměstnanec nepochopí potřeby zákazníka a vaše firma potom dodá špatné služby. Zákazník si potom samozřejmě stěžuje, že toto nechtěl, a dobré PR firmy je velmi rychle narušeno.

Performia- jak správně zaucit nove zamestnance

Co tedy udělat pro správné zaškolení nového zaměstnance?

  • Je třeba předem zjistit, jaká forma zaškolování danému člověku více sedí. Má raději předem vytvořenou šablonu, přesný harmonogram a postup? Nebo má rád hry a raději svou práci sám tvoří? Dané formě potom přizpůsobte průběh zaškolování.
  • Předem ověřte schopnost zaměstnance duplikovat, tedy schopnost pozorovat a co nejlépe kopírovat to, co pozoruje.
  • Ujistěte se, že předávané informace neobsahují neznámá slova (cizí slova, málo používaná, firemní výrazy). Pokud ano, přidejte k nim vysvětlení, co znamenají.
  • Předejte kandidátovi jasnou představu o jeho výsledku práce a činnostech, které k výsledku vedou.
  • Hrané scénky, jakási demonstrace toho, jak to má správně být, mohou být zábavnou formou vysvětlování.
  • Nezapomínejte také na procvičení daného tématu – ať už písemné nebo ústní. Tím si dobře ověříte, jestli osoba vše správně pochopila.

Doporučuji vám tedy neopomíjet ověřování duplikace.

- Vysoká schopnost duplikace vám zajistí, že člověk udělá přesně to, co jste od něj žádali.
- Nízká schopnost duplikace s sebou nese častější chyby, neporozumění a náchylnost k nepříjemným chybám.

Když o schopnosti chápat (duplikovat) víte dopředu, můžete se lépe na zaučení připravit a vyhnout se tak nepochopení a následně nesplněným úkolům.


Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se vyhnout částečně plněným či neplněným úkolům?
Vyzkoušejte to a sami uvidíte!
 

Více o Testu schopnosti duplikace najdete na našich webových stránkách.


O autorovi článku

Renata Krutská

Pro Renatu je oblast personalistiky něco jako koníček. Ráda lidem věci usnadňuje a otevírá jim nové obzory. Pro své klienty by se rozdala, hlavně aby jim co nejlépe pomohla. Stará se o klienty v Praze a Severních Čechách.

Václav a Barbora z VASKY: Mladá generace si často neuvědomuje, jak se má dobře


Oba už v teenagerovském věku lákal svět podnikání. On založil v osmnácti letech svou vlastní firmu na výrobu bot, která má dnes stamilionový roční obrat. Ona od svých devatenácti vyzkoušela nemálo různých prací a dnes je srdcem Vaškovy firmy. „Kéž bych byla v jejich věku tak uvědomělá jako oni,“ řekla jsem si po rozhovoru s nimi. O koho jde? O Václava Staňka, majitele obuvnické značky Vasky, a Barboru Čápkovou, jeho personalistku.

celý článek

Co nám o našich lidech řekla doba home officová?


To, že nám doba pandemická v mnohém otevřela oči, je zřejmé. V oblasti výkonnosti a loajality zaměstnanců zažívalo mnoho firem doslova očistec. O to bolestivější procitnutí to bylo, když to přišlo do zcela idylické doby, kdy panoval všeobecný blahobyt. Zaměstnanci si mohli práci vybírat a zaměstnavatelé si často ani nevšimli, že platí za nedokonalou, nedokončenou nebo pomalou práci. Poučili jsme se? A na co bychom si nově měli dát pozor?

celý článek

5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru


Jak by mělo personální oddělení komunikovat s vedoucími, když vybírá nové zaměstnance do jejich týmu? Máme pro vás 5 tipů.

celý článek

Víte, kdo brzdí vaši firmu?


Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt. Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?

celý článek