Naši klienti často hledají řešení toho, jak zaučit nového zaměstnance, aby všemu dostatečně porozuměl a ještě ho učení bavilo. Bohužel to není jen o kvalitě a interpretaci předávaných informací, ale také o tom, jak je daný člověk schopen pozorovat a vytvořit ve svých představách kopii toho, co mu vysvětlujete a co tedy máte na mysli vy.


Když diskutujeme nad touto otázkou, ptám se: „Jak poznáte, že vám nový zaměstnanec dobře porozuměl?“ A odpověď většinou zní: „Tak, že mi potvrdí, že chápe.“ Docházíme však někdy k tomu, že se se zaměstnancem musí k zadání úkolu vrátit, protože ho nováček udělal napůl nebo úplně jinak.

Nepochopí-li váš člověk správně zadaný úkol, udělá ho jinak, nebo se mu vyhne a neudělá ho vůbec. Pokud se toto stane v zákaznickém centru, může se stát, že váš zaměstnanec nepochopí potřeby zákazníka a vaše firma potom dodá špatné služby. Zákazník si potom samozřejmě stěžuje, že toto nechtěl, a dobré PR firmy je velmi rychle narušeno.

Performia- jak správně zaucit nove zamestnance

Co tedy udělat pro správné zaškolení nového zaměstnance?

  • Je třeba předem zjistit, jaká forma zaškolování danému člověku více sedí. Má raději předem vytvořenou šablonu, přesný harmonogram a postup? Nebo má rád hry a raději svou práci sám tvoří? Dané formě potom přizpůsobte průběh zaškolování.
  • Předem ověřte schopnost zaměstnance duplikovat, tedy schopnost pozorovat a co nejlépe kopírovat to, co pozoruje.
  • Ujistěte se, že předávané informace neobsahují neznámá slova (cizí slova, málo používaná, firemní výrazy). Pokud ano, přidejte k nim vysvětlení, co znamenají.
  • Předejte kandidátovi jasnou představu o jeho výsledku práce a činnostech, které k výsledku vedou.
  • Hrané scénky, jakási demonstrace toho, jak to má správně být, mohou být zábavnou formou vysvětlování.
  • Nezapomínejte také na procvičení daného tématu – ať už písemné nebo ústní. Tím si dobře ověříte, jestli osoba vše správně pochopila.

Doporučuji vám tedy neopomíjet ověřování duplikace.

- Vysoká schopnost duplikace vám zajistí, že člověk udělá přesně to, co jste od něj žádali.
- Nízká schopnost duplikace s sebou nese častější chyby, neporozumění a náchylnost k nepříjemným chybám.

Když o schopnosti chápat (duplikovat) víte dopředu, můžete se lépe na zaučení připravit a vyhnout se tak nepochopení a následně nesplněným úkolům.


Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se vyhnout částečně plněným či neplněným úkolům?
Vyzkoušejte to a sami uvidíte!
 

Více o Testu schopnosti duplikace najdete na našich webových stránkách.


O autorovi článku

Renata Krutská

Pro Renatu je oblast personalistiky něco jako koníček. Ráda lidem věci usnadňuje a otevírá jim nové obzory. Pro své klienty by se rozdala, hlavně aby jim co nejlépe pomohla. Stará se o klienty v Praze a Severních Čechách.

Z PRAXE: Jak může změna inzerce vylepšit nábor?


„Požadujeme/nabízíme“ už v inzerátech na obsazované pozice dávno patří do starého železa, dá-li se to tak říct. Inzerce může vypadat úplně jinak a při jejím šíření jsou nejúspěšnější ti, kdo neztrácejí kreativitu. Podívali jsme se na to s těmi, kdo před nějakou dobou svůj přístup k inzerování volných pozic ve firmě změnili. Co jim to přineslo a co je podle nich to nejzásadnější? To se dozvíte v jejich odpovědích na následující otázky.

celý článek

Když nemáte dobře motivované lidi, žádné benefity to nezachrání


Práce se pořád ještě z velké části bez lidí prostě neudělá, a tak je tu jeden nástroj, který vám jako manažerovi může výrazně pomoci, když víte, jak s ním zacházet – motivace. I proto jsem pro vás vytáhli z našich nejčtenějších článků o motivaci to nejpodstatnější. Věříme, že vám to bude k užitku.

celý článek

Úzké propojení HR a vedení je pro úspěch zásadní, shodují se ředitelé českých firem


I když se koncept PPM jeví jako nový a moderní, neznamená to, že už jej v některých firmách přirozeně nepoužívají. Právě takové firmy jsme pro vás našli a já jsem zvědavá, jak to máte v porovnání s nimi vy. Jsou tam podobné znaky? Pak vám gratuluji! Máte na čem pracovat? To je normální, vždy je co zlepšovat.

celý článek

Flexibilita je téma dneška! Rozhodovat bude, jestli se s ní správně vypořádáme


Home office, sdílená pracovní místa, měnící se pracovní doba nebo práce ze zahraničí. To jsou témata současného světa byznysu, která se skloňují až příliš často na to, abychom je mohli ignorovat. A všechna kladou na firmy stejný nárok – flexibilitu. Proto jsme se podívali do dvou českých firem, abychom viděli, jak se s ní vypořádávají. V obou případech jde evidentně o úspěšný model plný inspirace.

celý článek