Naši klienti často hledají řešení toho, jak zaučit nového zaměstnance, aby všemu dostatečně porozuměl a ještě ho učení bavilo. Bohužel to není jen o kvalitě a interpretaci předávaných informací, ale také o tom, jak je daný člověk schopen pozorovat a vytvořit ve svých představách kopii toho, co mu vysvětlujete a co tedy máte na mysli vy.


Když diskutujeme nad touto otázkou, ptám se: „Jak poznáte, že vám nový zaměstnanec dobře porozuměl?“ A odpověď většinou zní: „Tak, že mi potvrdí, že chápe.“ Docházíme však někdy k tomu, že se se zaměstnancem musí k zadání úkolu vrátit, protože ho nováček udělal napůl nebo úplně jinak.

Nepochopí-li váš člověk správně zadaný úkol, udělá ho jinak, nebo se mu vyhne a neudělá ho vůbec. Pokud se toto stane v zákaznickém centru, může se stát, že váš zaměstnanec nepochopí potřeby zákazníka a vaše firma potom dodá špatné služby. Zákazník si potom samozřejmě stěžuje, že toto nechtěl, a dobré PR firmy je velmi rychle narušeno.

Performia- jak správně zaucit nove zamestnance

Co tedy udělat pro správné zaškolení nového zaměstnance?

  • Je třeba předem zjistit, jaká forma zaškolování danému člověku více sedí. Má raději předem vytvořenou šablonu, přesný harmonogram a postup? Nebo má rád hry a raději svou práci sám tvoří? Dané formě potom přizpůsobte průběh zaškolování.
  • Předem ověřte schopnost zaměstnance duplikovat, tedy schopnost pozorovat a co nejlépe kopírovat to, co pozoruje.
  • Ujistěte se, že předávané informace neobsahují neznámá slova (cizí slova, málo používaná, firemní výrazy). Pokud ano, přidejte k nim vysvětlení, co znamenají.
  • Předejte kandidátovi jasnou představu o jeho výsledku práce a činnostech, které k výsledku vedou.
  • Hrané scénky, jakási demonstrace toho, jak to má správně být, mohou být zábavnou formou vysvětlování.
  • Nezapomínejte také na procvičení daného tématu – ať už písemné nebo ústní. Tím si dobře ověříte, jestli osoba vše správně pochopila.

Doporučuji vám tedy neopomíjet ověřování duplikace.

- Vysoká schopnost duplikace vám zajistí, že člověk udělá přesně to, co jste od něj žádali.
- Nízká schopnost duplikace s sebou nese častější chyby, neporozumění a náchylnost k nepříjemným chybám.

Když o schopnosti chápat (duplikovat) víte dopředu, můžete se lépe na zaučení připravit a vyhnout se tak nepochopení a následně nesplněným úkolům.


Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se vyhnout částečně plněným či neplněným úkolům?
Vyzkoušejte to, a sami uvidíte!
 

Více o Testu schopnosti duplikace najdete na našich webových stránkách.


O autorovi článku

Renata Krutská

Pro Renatu je oblast personalistiky něco jako koníček. Ráda lidem věci usnadňuje a otevírá jim nové obzory. Pro své klienty by se rozdala, hlavně aby jim co nejlépe pomohla. Stará se o klienty v Praze a Severních Čechách.

Znát potenciál svých lidí? Nezbytné!


Možná více než kdy jindy firmy začínají zkoumat efektivitu jednotlivých členů týmu. Doba si žádá pracovat více a tvrději za stejné nebo dokonce menší peníze. Takto se firmy snaží udržet nad vodou v současné nestandardní situaci. Je to doba, která se více či méně dotkla všech a její dozvuky tu s námi ještě chvíli zřejmě budou.

celý článek

Uspěje manažer doby pohodové i v době krizové?


Současná doba mi připomíná klasický začátek amerického akčního filmu. Z naprosto standardní rutiny se najednou hlavní hrdinové ocitnou uprostřed katastrofy. A právě v této šílené době se přede všechny postaví někdo, kdo ostatní vede a díky komu je zachráněn celý svět. Nebo alespoň jeho část. Existuje vůbec takový hrdina v našem reálném světě?

celý článek

RADKA TESAŘÍKOVÁ: Dobrý nábor je trvalé vytváření kvalitního pracovního prostředí


Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. už od roku 2017. Její přístup k zaměstnancům a náboru jako takovému velmi přesně koresponduje s tím, jak se firmě daří. V současné době patří k předním českým výrobcům výsekových strojů a lídrům v oblasti opracovávání materiálů. Jak do tak specifického oboru hledají zaměstnance a do jaké míry reputace firmy dokáže ovlivnit rozhodnutí uchazečů?

celý článek

Jaký vliv mají negativní emoce na výsledky firmy


Emoce v týmech zásadně ovlivňují nejen náladu, ale i samotný výkon vašich lidí. Určitě jste již měli možnost zpozorovat, že když je v týmu dobrá nálada, většinou je doprovázená vysokou produkcí a schopností řešit přicházející problémy s lehkostí a bez zaváhání. Naopak pokud jste zaznamenali v týmu špatnou náladu, většinou to šlo ruku v ruce s tím, že někteří lidé nebyli plně vytíženi a každý problém byl zbytečně dlouho "rozmazáván".

celý článek