Naši klienti často hledají řešení toho, jak zaučit nového zaměstnance, aby všemu dostatečně porozuměl a ještě ho učení bavilo. Bohužel to není jen o kvalitě a interpretaci předávaných informací, ale také o tom, jak je daný člověk schopen pozorovat a vytvořit ve svých představách kopii toho, co mu vysvětlujete a co tedy máte na mysli vy.


Když diskutujeme nad touto otázkou, ptám se: „Jak poznáte, že vám nový zaměstnanec dobře porozuměl?“ A odpověď většinou zní: „Tak, že mi potvrdí, že chápe.“ Docházíme však někdy k tomu, že se se zaměstnancem musí k zadání úkolu vrátit, protože ho nováček udělal napůl nebo úplně jinak.

Nepochopí-li váš člověk správně zadaný úkol, udělá ho jinak, nebo se mu vyhne a neudělá ho vůbec. Pokud se toto stane v zákaznickém centru, může se stát, že váš zaměstnanec nepochopí potřeby zákazníka a vaše firma potom dodá špatné služby. Zákazník si potom samozřejmě stěžuje, že toto nechtěl, a dobré PR firmy je velmi rychle narušeno.

Performia- jak správně zaucit nove zamestnance

Co tedy udělat pro správné zaškolení nového zaměstnance?

  • Je třeba předem zjistit, jaká forma zaškolování danému člověku více sedí. Má raději předem vytvořenou šablonu, přesný harmonogram a postup? Nebo má rád hry a raději svou práci sám tvoří? Dané formě potom přizpůsobte průběh zaškolování.
  • Předem ověřte schopnost zaměstnance duplikovat, tedy schopnost pozorovat a co nejlépe kopírovat to, co pozoruje.
  • Ujistěte se, že předávané informace neobsahují neznámá slova (cizí slova, málo používaná, firemní výrazy). Pokud ano, přidejte k nim vysvětlení, co znamenají.
  • Předejte kandidátovi jasnou představu o jeho výsledku práce a činnostech, které k výsledku vedou.
  • Hrané scénky, jakási demonstrace toho, jak to má správně být, mohou být zábavnou formou vysvětlování.
  • Nezapomínejte také na procvičení daného tématu – ať už písemné nebo ústní. Tím si dobře ověříte, jestli osoba vše správně pochopila.

Doporučuji vám tedy neopomíjet ověřování duplikace.

- Vysoká schopnost duplikace vám zajistí, že člověk udělá přesně to, co jste od něj žádali.
- Nízká schopnost duplikace s sebou nese častější chyby, neporozumění a náchylnost k nepříjemným chybám.

Když o schopnosti chápat (duplikovat) víte dopředu, můžete se lépe na zaučení připravit a vyhnout se tak nepochopení a následně nesplněným úkolům.


Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se vyhnout částečně plněným či neplněným úkolům?
Vyzkoušejte to, a sami uvidíte!
 

Více o Testu schopnosti duplikace najdete na našich webových stránkách.


O autorovi článku

Renata Krutská

Pro Renatu je oblast personalistiky něco jako koníček. Ráda lidem věci usnadňuje a otevírá jim nové obzory. Pro své klienty by se rozdala, hlavně aby jim co nejlépe pomohla. Stará se o klienty v Praze a Severních Čechách.

Čas hraje ve vedení firmy obrovskou roli, shoduje se šéf a personalistka


V práci se neuvěřitelně doplňují, vzájemně si šetří čas a mají podobný pohled na věc. On je ředitel, ona jeho asistentka a personalistka v jedné osobě. Oba si jsou vědomí, že právě jejich čas ovlivňuje to, zda a jak se firmě podaří dosáhnout vysněných cílů. Máme tu pro vás, tentokrát trochu netypicky, dvojrozhovor s Jaroslavem Vondřičkou a Eliškou Jiráskovou ze společnosti V Invest Development s.r.o.

celý článek

Slovník pojmů z oblasti HR


Protože chceme, abyste se v moderní „džungli“ pojmů neztratili, připravili jsme pro vás slovníček pojmů z oblasti personalistiky.

celý článek

Jak na náborové video?


Podle průzkumů vnímáme až 80 % všech informací zrakem a 94 % lidí si pamatuje obrázek lépe než text. A v době, kdy světem vládnou Youtubeři a Insta stories (krátká videa na sociální síti Instagram), je více než jasné, že díky náborovým videím můžeme velmi efektivně oslovit požadovanou cílovou skupinu. Jak konkrétně mohou taková videa pomoci náboru?

celý článek

INZERCE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH: Zapomeňte na celé inzeráty


Sociální sítě jsou velmi rychlé a živé médium. Jejich uživatelé od nich očekávají stručná jasná hesla a sdělení. S dlouhými texty, které jsou typické pro klasickou psanou inzerci volných pracovních pozic, zde rozhodně „nepochodíte“. Proč ne a jak to vzít za správný konec?

celý článek