Jak velkou váhu máme dnes přikládat životopisům?
Životopis je něco, co by mělo obsahovat pravdivé údaje o člověku. Měl by obsahovat základní osobní údaje (jméno, rodinný stav, věk, datum narození), kontakt (e-mail, telefon, adresa), zkušenosti, úspěchy, datum a podpis. V současnosti však můžeme pozorovat, že většina kandidátů své životopisy obohacuje o různé další skutečnosti, jako je například osobnostní charakteristika, fotografie, prezentace profesních cílů a podobně.
Zadáte-li do internetového vyhledávače „jak napsat životopis“, získáte více než 530 tisíc odkazů. Některé z nich jsou „neškodné“, avšak existuje mnoho společností, které pomáhají kandidátům vylepšovat životopisy za každou cenu. Ne zřídka i za cenu toho, že pak takový životopis jednoduše neodráží realitu.
Možná se vám už také stalo, že kandidát s „komunikativní angličtinou“ hrdě uvedenou v životopisu měl tento jazyk spíše na úrovni „umím se zeptat na cestu“.
Máme-li před sebou poutavě napsaný a upravený životopis, samozřejmě máme sklon upřednostnit ho před tím obyčejným.Proto vás chci upozornit na to, že vybírat kandidáty pouze podle životopisu je v současné době až naivní. Protože už neumíme rozlišit, zda svůj životopis psal kandidát sám a co je v něm pravdivé, co přikrášlené či zatajené.
Berte tedy životopis raději jako takovou základní vizitku kandidáta, v níž najdeme jeho jméno a kontaktní údaje. Informace o vzdělání a praxi si přečtěte, ale nedělejte ukvapené závěry!

Proč životopisům nevěnovat přílišnou pozornost?
Je dost pravděpodobné, že úspěšní lidé, kteří nemění práci často, nemají velké zkušenosti se sepisováním životopisu, a tak ten jejich nebude možná tak oslnivý. Naopak je možné, že někdo, kdo svůj životopis pravidelně aktualizuje, protože se neustále přemisťuje, ho bude mít ukázkový.
Důležité je tedy nebýt „oslněn“ vyšperkovaným životopisem na úkor životopisu běžného! Pošlete raději kandidátům doplňující testy nebo pro ně připravte dotazník, v němž budou jen informace, o které opravdu stojíte!
Víte, že existují 4 tipy kandidátů? Jak poznat, který z nich před Vámi právě sedí zjistíte na naší odborné přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.
Zdroj fotografií: Thinkstock
Víte, že existují 4 typy kandidátů?
Jak poznat, který z nich před Vámi právě sedí, zjistíte na naší odborné přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.
Další články
Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny
Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.
celý článekJANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem
Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.
celý článekHledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů
Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.
celý článekMÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy
Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.
celý článek