Jak velkou váhu máme dnes přikládat životopisům?

Životopis je něco, co by mělo obsahovat pravdivé údaje o člověku. Měl by obsahovat základní osobní údaje (jméno, rodinný stav, věk, datum narození), kontakt (e-mail, telefon, adresa), zkušenosti, úspěchy, datum a podpis. V současnosti však můžeme pozorovat, že většina kandidátů své životopisy obohacuje o různé další skutečnosti, jako je například osobnostní charakteristika, fotografie, prezentace profesních cílů a podobně.


Zadáte-li do internetového vyhledávače „jak napsat životopis“, získáte více než 530 tisíc odkazů. Některé z nich jsou „neškodné“, avšak existuje mnoho společností, které pomáhají kandidátům vylepšovat životopisy za každou cenu. Ne zřídka i za cenu toho, že pak takový životopis jednoduše neodráží realitu.

Možná se vám už také stalo, že kandidát s „komunikativní angličtinou“ hrdě uvedenou v životopisu měl tento jazyk spíše na úrovni „umím se zeptat na cestu“.

Máme-li před sebou poutavě napsaný a upravený životopis, samozřejmě máme sklon upřednostnit ho před tím obyčejným.Proto vás chci upozornit na to, že vybírat kandidáty pouze podle životopisu je v současné době až naivní. Protože už neumíme rozlišit, zda svůj životopis psal kandidát sám a co je v něm pravdivé, co přikrášlené či zatajené.

Berte tedy životopis raději jako takovou základní vizitku kandidáta, v níž najdeme jeho jméno a kontaktní údaje. Informace o vzdělání a praxi si přečtěte, ale nedělejte ukvapené závěry!

Nepřikládejte váhu životopisům

Proč životopisům nevěnovat přílišnou pozornost?

Je dost pravděpodobné, že úspěšní lidé, kteří nemění práci často, nemají velké zkušenosti se sepisováním životopisu, a tak ten jejich nebude možná tak oslnivý. Naopak je možné, že někdo, kdo svůj životopis pravidelně aktualizuje, protože se neustále přemisťuje, ho bude mít ukázkový.

Důležité je tedy nebýt „oslněn“ vyšperkovaným životopisem na úkor životopisu běžného! Pošlete raději kandidátům doplňující testy nebo pro ně připravte dotazník, v němž budou jen informace, o které opravdu stojíte!

Víte, že existují 4 tipy kandidátů? Jak poznat, který z nich před Vámi právě sedí zjistíte na naší odborné přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 

Zdroj fotografií: Thinkstock

Víte, že existují 4 typy kandidátů?
 

Jak poznat, který z nich před Vámi právě sedí, zjistíte na naší odborné přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Iva Schulzová

Ivě nechybí zapálení pro práci, profesionalita, ale i smysl pro humor, který způsobuje, že spolupráce s ní je často opravdová zábava. Je výborný odborník ve své oblasti, ať už v pomoci klientům v hledání těch nejšikovnějších lidí, nebo v konzultaci a směrování klientů na tu správnou službu. Stará se o klienty v Praze a okolí.

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek

Je najímání v současné době bláznivý nápad?


I když je dnes náročné myslet na něco jiného než na to všudypřítomné téma, ne všechny firmy musí nutně zastavit veškerou svou aktivitu a přestat se dívat do budoucnosti. Starat se o ni je totiž teď totiž velmi důležité.

celý článek