Jak velkou váhu máme dnes přikládat životopisům?

Životopis je něco, co by mělo obsahovat pravdivé údaje o člověku. Měl by obsahovat základní osobní údaje (jméno, rodinný stav, věk, datum narození), kontakt (e-mail, telefon, adresa), zkušenosti, úspěchy, datum a podpis. V současnosti však můžeme pozorovat, že většina kandidátů své životopisy obohacuje o různé další skutečnosti, jako je například osobnostní charakteristika, fotografie, prezentace profesních cílů a podobně.


Zadáte-li do internetového vyhledávače „jak napsat životopis“, získáte více než 530 tisíc odkazů. Některé z nich jsou „neškodné“, avšak existuje mnoho společností, které pomáhají kandidátům vylepšovat životopisy za každou cenu. Ne zřídka i za cenu toho, že pak takový životopis jednoduše neodráží realitu.

Možná se vám už také stalo, že kandidát s „komunikativní angličtinou“ hrdě uvedenou v životopisu měl tento jazyk spíše na úrovni „umím se zeptat na cestu“.

Máme-li před sebou poutavě napsaný a upravený životopis, samozřejmě máme sklon upřednostnit ho před tím obyčejným.Proto vás chci upozornit na to, že vybírat kandidáty pouze podle životopisu je v současné době až naivní. Protože už neumíme rozlišit, zda svůj životopis psal kandidát sám a co je v něm pravdivé, co přikrášlené či zatajené.

Berte tedy životopis raději jako takovou základní vizitku kandidáta, v níž najdeme jeho jméno a kontaktní údaje. Informace o vzdělání a praxi si přečtěte, ale nedělejte ukvapené závěry!

Nepřikládejte váhu životopisům

Proč životopisům nevěnovat přílišnou pozornost?

Je dost pravděpodobné, že úspěšní lidé, kteří nemění práci často, nemají velké zkušenosti se sepisováním životopisu, a tak ten jejich nebude možná tak oslnivý. Naopak je možné, že někdo, kdo svůj životopis pravidelně aktualizuje, protože se neustále přemisťuje, ho bude mít ukázkový.

Důležité je tedy nebýt „oslněn“ vyšperkovaným životopisem na úkor životopisu běžného! Pošlete raději kandidátům doplňující testy nebo pro ně připravte dotazník, v němž budou jen informace, o které opravdu stojíte!

Víte, že existují 4 tipy kandidátů? Jak poznat, který z nich před Vámi právě sedí zjistíte na naší odborné přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 

Zdroj fotografií: Thinkstock

Víte, že existují 4 typy kandidátů?
 

Jak poznat, který z nich před Vámi právě sedí, zjistíte na naší odborné přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Iva Schulzová

Ivě nechybí zapálení pro práci, profesionalita, ale i smysl pro humor, který způsobuje, že spolupráce s ní je často opravdová zábava. Je výborný odborník ve své oblasti, ať už v pomoci klientům v hledání těch nejšikovnějších lidí, nebo v konzultaci a směrování klientů na tu správnou službu. Stará se o klienty v Praze a okolí.

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek