Jak velkou váhu máme dnes přikládat životopisům?

Životopis je něco, co by mělo obsahovat pravdivé údaje o člověku. Měl by obsahovat základní osobní údaje (jméno, rodinný stav, věk, datum narození), kontakt (e-mail, telefon, adresa), zkušenosti, úspěchy, datum a podpis. V současnosti však můžeme pozorovat, že většina kandidátů své životopisy obohacuje o různé další skutečnosti, jako je například osobnostní charakteristika, fotografie, prezentace profesních cílů a podobně.


Zadáte-li do internetového vyhledávače „jak napsat životopis“, získáte více než 530 tisíc odkazů. Některé z nich jsou „neškodné“, avšak existuje mnoho společností, které pomáhají kandidátům vylepšovat životopisy za každou cenu. Ne zřídka i za cenu toho, že pak takový životopis jednoduše neodráží realitu.

Možná se vám už také stalo, že kandidát s „komunikativní angličtinou“ hrdě uvedenou v životopisu měl tento jazyk spíše na úrovni „umím se zeptat na cestu“.

Máme-li před sebou poutavě napsaný a upravený životopis, samozřejmě máme sklon upřednostnit ho před tím obyčejným.Proto vás chci upozornit na to, že vybírat kandidáty pouze podle životopisu je v současné době až naivní. Protože už neumíme rozlišit, zda svůj životopis psal kandidát sám a co je v něm pravdivé, co přikrášlené či zatajené.

Berte tedy životopis raději jako takovou základní vizitku kandidáta, v níž najdeme jeho jméno a kontaktní údaje. Informace o vzdělání a praxi si přečtěte, ale nedělejte ukvapené závěry!

Nepřikládejte váhu životopisům

Proč životopisům nevěnovat přílišnou pozornost?

Je dost pravděpodobné, že úspěšní lidé, kteří nemění práci často, nemají velké zkušenosti se sepisováním životopisu, a tak ten jejich nebude možná tak oslnivý. Naopak je možné, že někdo, kdo svůj životopis pravidelně aktualizuje, protože se neustále přemisťuje, ho bude mít ukázkový.

Důležité je tedy nebýt „oslněn“ vyšperkovaným životopisem na úkor životopisu běžného! Pošlete raději kandidátům doplňující testy nebo pro ně připravte dotazník, v němž budou jen informace, o které opravdu stojíte!

Víte, že existují 4 tipy kandidátů? Jak poznat, který z nich před Vámi právě sedí zjistíte na naší odborné přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 

Zdroj fotografií: Thinkstock

Víte, že existují 4 typy kandidátů?
 

Jak poznat, který z nich před Vámi právě sedí, zjistíte na naší odborné přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Iva Schulzová

Ivě nechybí zapálení pro práci, profesionalita, ale i smysl pro humor, který způsobuje, že spolupráce s ní je často opravdová zábava. Je výborný odborník ve své oblasti, ať už v pomoci klientům v hledání těch nejšikovnějších lidí, nebo v konzultaci a směrování klientů na tu správnou službu. Stará se o klienty v Praze a okolí.

Proč jsme tak fixovaní na první dojem?


Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.

celý článek

Z PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?


Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.

celý článek

Co české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru


Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.

celý článek

Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů


Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí?

celý článek