Jak velkou váhu máme dnes přikládat životopisům?
Životopis je něco, co by mělo obsahovat pravdivé údaje o člověku. Měl by obsahovat základní osobní údaje (jméno, rodinný stav, věk, datum narození), kontakt (e-mail, telefon, adresa), zkušenosti, úspěchy, datum a podpis. V současnosti však můžeme pozorovat, že většina kandidátů své životopisy obohacuje o různé další skutečnosti, jako je například osobnostní charakteristika, fotografie, prezentace profesních cílů a podobně.
Zadáte-li do internetového vyhledávače „jak napsat životopis“, získáte více než 530 tisíc odkazů. Některé z nich jsou „neškodné“, avšak existuje mnoho společností, které pomáhají kandidátům vylepšovat životopisy za každou cenu. Ne zřídka i za cenu toho, že pak takový životopis jednoduše neodráží realitu.
Možná se vám už také stalo, že kandidát s „komunikativní angličtinou“ hrdě uvedenou v životopisu měl tento jazyk spíše na úrovni „umím se zeptat na cestu“.
Máme-li před sebou poutavě napsaný a upravený životopis, samozřejmě máme sklon upřednostnit ho před tím obyčejným.Proto vás chci upozornit na to, že vybírat kandidáty pouze podle životopisu je v současné době až naivní. Protože už neumíme rozlišit, zda svůj životopis psal kandidát sám a co je v něm pravdivé, co přikrášlené či zatajené.
Berte tedy životopis raději jako takovou základní vizitku kandidáta, v níž najdeme jeho jméno a kontaktní údaje. Informace o vzdělání a praxi si přečtěte, ale nedělejte ukvapené závěry!
Proč životopisům nevěnovat přílišnou pozornost?
Je dost pravděpodobné, že úspěšní lidé, kteří nemění práci často, nemají velké zkušenosti se sepisováním životopisu, a tak ten jejich nebude možná tak oslnivý. Naopak je možné, že někdo, kdo svůj životopis pravidelně aktualizuje, protože se neustále přemisťuje, ho bude mít ukázkový.
Důležité je tedy nebýt „oslněn“ vyšperkovaným životopisem na úkor životopisu běžného! Pošlete raději kandidátům doplňující testy nebo pro ně připravte dotazník, v němž budou jen informace, o které opravdu stojíte!
Víte, že existují 4 tipy kandidátů? Jak poznat, který z nich před Vámi právě sedí zjistíte na naší odborné přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.
Zdroj fotografií: Thinkstock
Víte, že existují 4 typy kandidátů?
Jak poznat, který z nich před Vámi právě sedí, zjistíte na naší odborné přednášce Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.
Další články
KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem
Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.
celý článekZ PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti
Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?
celý článekJak ztratit kandidáta v deseti krocích
Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.
celý článek5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci
Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.
celý článek