Mårten Runow: Nevyžadujte od rodiny méně, ale ani více než od ostatních členů týmu

Přinášíme vám opět pohled ze Švédska, tedy od zakladatele Performia International Mårtena Runowa. Nebude to tentokrát jen pohled odborníka s obrovským množstvím zkušeností, ale také člověka, který rodinnou firmu zná doslova „na vlastní kůži“. Ve švédské centrále Performia totiž pracuje jeho manželka, dcera a syn.


Největší bariéra při zakládání rodinné firmy

Z mé zkušenosti bývá velkou počáteční bariérou v rodinné firmě nejasnost vztahu mezi vlastnictvím firmy a jednotlivými funkcemi. Ať už jde o rodinnou firmu nebo ne, je potřeba v začátcích nastavit, kdo bude počátečním vlastníkem. Když dostanu podíl ve firmě jen proto, že jsem členem rodiny, ale ne proto, že dokážu zastávat nějakou rozhodující nebo důležitou funkci nebo mít jakékoli hodnotné znalosti, je téměř zaručeno budoucí napětí nebo problémy.

Riziko je tedy v tom, že ti, kdo jsou nejlepší a nejschopnější budovat firmu a vést ji k expanzi, nejsou vždy těmi, kdo mohou těžit z narůstajících zisků a hodnoty firmy. Schopnost ocenit ty, kdo opravdu způsobují, že firma funguje – ať už jsou to vlastníci, členové rodiny nebo ne, je tedy velmi důležitá.

Marten Runow mluví o rodinně ve firmě

Když budou členové rodiny ve firmě chápat rozdíl mezi rolí vlastníka nebo „člena rodiny“ a pravou rolí, kterou ve firmě hrají, bude tam velmi málo příčin pro disharmonii.

Harmonické vztahy mezi členy rodiny a běžnými zaměstnanci

Harmonie se rovná úrovni toho, jak jsou věci vyvážené ve smyslu výměny. Je opravdu důležité, aby firma bez ohledu na to, kdo je majitel firmy, odměňovala a podporovala lidi nezávisle na tom, zda mají rodinné vazby nebo ne.

Je jen otázkou času, kdy firma bude potřebovat motivované a produktivní lidi, kteří mají rádi svou práci, i přesto, že nejsou majiteli firmy nebo členové rodiny. Začnou-li se však tihle majitelé firmy chovat ve firmě jakoby měli jako „majitelé“ větší moc, než kdyby byli „recepční“ nebo „obchodník“, můžeme očekávat problémy.

Když budou členové rodiny ve firmě chápat rozdíl mezi rolí vlastníka nebo „člena rodiny“ a pravou rolí, kterou ve firmě hrají, a nebudou si je plést, bude tam potom velmi málo příčin pro nějakou disharmonii.

Mia, Bjorn Marten

Mia Runow a Bjorn Runow, kteří oba pracují v Performia International

Jak motivovat další generaci, aby se zapojila

Motivací pro další generaci, aby se zapojila do rodinného byznysu, může být cokoli od snadného výdělku po opravdovou touhu, osobní účel a zájem pokračovat v budování a zvětšování firmy.

Je možné na děti tlačit očekáváním toho, že „budou dělat to, co dělá jejich otec“. Když jste ale vybudovali firmu a chcete, aby ji vaše děti převzaly, je nejlepší, aby to opravdu CHTĚLY dělat, protože ROZUMÍ a MAJÍ RÁDI práci ve firmě. NE proto, že se jim prostě líbí vidina snadno vydělaných peněz. Pokud se syn nebo dcera doopravdy nezajímají o pokračování ve vašem byznysu, myslím si, že není správné se snažit na ně tlačit, aby to dělali. Nutit lidi být něčím, dělat něco a mít něco, o co se vlastně moc nezajímají, nemá pro nikoho žádný přínos.

Někteří lidé vám řeknou: „Nechci, aby moje děti museli projít těmi stejnými těžkostmi jako já, a proto chci, aby pokračovali v mé již založené firmě.“ Tohle je jasně špatný důvod, proč by děti měly firmu převzít. Pokud je spíše necháte porozumět tomu, že „já jsem rozběhl tuhle firmu a před tebou leží mnoho těžkých výzev, které budeš muset překonat“, bude to určitě mnohem lepší důvod, i z hlediska jejich motivace.

„Myslím, že je mnohem důležitější nabídnout další generaci svobodu zvolit si to, co chtějí oni, spíše než se snažit přesvědčit je, aby se řídili mými rozhodnutími a instrukcemi.“

Vlastní zkušenost s rodinou ve firmě

My sami se v Performii ve Švédsku snažíme oddělovat „být členem rodiny“ od „být ředitelem“ nebo „být recepční“. Neměl bych se rád, kdybych zacházel s členy mojí rodiny jinak než s jakýmkoli jiným člověkem, který pro nás pracuje. Do toho patří také to, že nevyžaduji od členů rodiny více, než bych vyžadoval od jakéhokoli dalšího zaměstnance.

“Myslím, že je mnohem důležitější nabídnout další generaci svobodu zvolit si to, co chtějí oni, spíše než se snažit přesvědčit je, aby se řídili mými rozhodnutími a instrukcemi. Pokud někdo z nich chce pokračovat v tom, co jsem já začal, budu moc rád a budu to podporovat, jak jen budu umět.“

Mým hlavním přesvědčením je to, že si firma a její zaměstnanci vedou nejlépe, pokud to lidé, kteří ji řídí, dělají proto, že to milují a rozvíjejí práci v této oblasti ne proto, že se k tomu cítí tlačeni nebo je k tomu motivují pouze peníze.

Mårten Runow se šesti ze svých sedmi dětí

Mårten Runow se šesti ze svých sedmi dětí

Klíč k úspěšné rodinné firmě

Klíčem k úspěšné rodinné firmě je zapomenout na nátlak. Zacházet s firmou jako s příležitostí k práci pro členy rodiny, příležitosti k učení se z ní a k tomu, aby mohli přispívat. Je to častokrát krásná „škola života“. Pokud chtějí a produkují dostatečně, potom jim dejte pozici a běžnou odměnu. Když se jim daří velmi dobře, podporujte je stejně, jak byste to dělali s kteroukoli jinou produktivní osobou, která pro vás dobře pracuje.

Neměli by jen proplouvat a nemělo by se s nimi zacházet jinak, protože jsou členy rodiny. To je něco, co já osobně vůbec nemám rád. Jednoduše nejednejte s rodinou lépe a (to je důležité) ani hůře než s ostatními členy týmu. Když se s firmou dostanete do těžké situace, budou členové rodiny běžně více stát za vámi a to může být jedna z výhod toho, že máte firmu založenou na rodinných členech.
 

Text: Mårten Runow, CEO Performia International
Přeložila a upravila: Barbora Hartmannová
Zdroj fotografií: archiv Performia International

 Chcete vědět něco více o motivaci a o tom, jak vytvořit a udržet skvělý tým?

Zjistěte si více o našem semináři. "Jak vytvořit a udržet skvělý tým"


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek

Personalistka a šéf: Je důležité najít potenciál člověka a dále ho rozvíjet


Najít motivaci u svých lidí je základ úspěšného podnikání. Pokud zaměstnáváte zdravotně znevýhodněné osoby, může být hledání obtížnější. I přesto MYJÓMI družstvo invalidů, které se věnuje především ručním kompletačním a montážním pracím, zaměstnává bezmála čtyři stovky lidí s nějakým typem zdravotního znevýhodnění. Máme tu pro vás dvojrozhovor se spolumajitelem a současně předsedou představenstva MYJÓMI družstva invalidů Petrem Horkým a personalistkou společnosti Alenou Drábkovou.

celý článek

JAN COUFAL: Pokud firma nemůže fungovat bez vás, jste pro ni obrovským nebezpečím


Jestli se vám někdy zdálo, že jednoduchost je známkou slabosti, či dokonce neodbornosti, při rozhovoru s výkonným ředitelem společnosti CZECH PROMOTION group, s.r.o., by vás tohle zdání asi rychle přešlo. Jan Coufal je prototypem úspěšného, profesionálního a zároveň velmi lidského a skromného šéfa firmy, který vám velmi jasně a nekomplikovaně vysvětlí, že dělat chyby je to nejlepší pro váš růst.

celý článek