Podle zakladatele společnosti Performia Mårtena Runowa ze Švédska je obchodník jedna z nejtestovanějších kategorií či pozic v systému Performia vůbec. Proto jsme se ho zeptali na některé věci, které by mohli naše téma „prodejci“ doplnit. Tady je od něj několik bodů k tomu, co je u prodejců důležité sledovat, jak to mají ve Švédsku a čeho se při najímání obchodníků vyvarovat.


Prodejci  - mistři sebeprezentace

Co se týče najímání, jsou obchodníci specifičtí, protože jsou běžně více zkušení a někdy více zainteresovaní v sebeprezentaci. V tomto ohledu je najímání pro personalisty náročnější, protože se mohou setkat s prodejci, kteří jsou extrémně dobří ve vytváření dobrého dojmu, zatímco vlastně nejsou tak dobří v prodávání výrobků a služeb. Proto potřebujete pro najímání obchodníků strategii, v níž se musíte dívat hlouběji než jen na to, jak dobře se umí osoba prezentovat. Co se týká výsledků testů, je nejdůležitější rozumět tomu, že existuje obrovské množství různých prodejních pozic. A prodejce, kterému se daří v jedné oblasti prodeje, může dopadnout katastrofálně v jiné. 

Hlavní vlastnost, která nesmí prodejcům chybět

Obecně můžeme říci, že všichni prodejci zvládají lidi zejména pomocí komunikace, takže pokud máme hovořit o JEDNÉ vlastnosti, řekl bych, že prodejci potřebují dobrou komunikaci. Nicméně to záleží na tom, jaký produkt či službu prodávají, jaká je tam konkurence, jak moc komplexní prodávané produkty jsou, jak moc klienti tlačí na snížení cen, a na dalších faktorech. Obchodník bude pravděpodobně potřebovat mnoho dalších dobrých vlastností, aby byl schopen produkovat na vysoké úrovni po dlouhou dobu.

Když se podíváme na ty, kteří mají prodejce řídit, pak je tou nejdůležitější vlastností schopnost rychle skutečně porozumět každému jednotlivému prodejci. Díky tomu můžeme vidět, že skvělí obchodní manažeři mají obecně vysoké výsledky u vlastnosti v testu, které říkáme „správný odhad“.

Mårten Runow

Mårten Runow, zakladatel společnosti Performia International

Špatná pověst prodejců

Je zajímavé, že v mnoha zemích mají obchodníci často špatnou reputaci. Proto můžeme někdy slyšet, že prodejce místo označení „prodejce“ říká „já jsem konzultant“ nebo „zástupce“ nebo „produktový specialista“, aby tak dal najevo, že je seriózní osoba. Nicméně když se na to podíváme zblízka, ve skutečnosti je prodej nutný k tomu, aby se rozšiřovaly nové myšlenky, aby trh začal používat lepší produkty a vyvíjela se kultura. Prodejce je důležitá osoba, a podíváme-li se na opravdu úspěšné obchodníky, můžeme vidět, že mají běžně silný záměr pomáhat lidem, a to je právě to, co obchodníci dělají – pomáhají lidem dělat dobrá rozhodnutí, která by jinak nedokázala nebo vůbec nechtěla udělat tak rychle jako s obchodníkovou pomocí.

Netrvejte na dlouholetých zkušenostech z oboru

Švédské, ale určitě i české firmy často žádají od prodejců dlouholetou zkušenost, ale velmi často to bývá chyba. Zkušenosti mohou být dvojího druhu: pozitivní a negativní. Jen „mít zkušenosti“ nestačí. A „žádné zkušenosti“ jsou ve skutečnosti mnohem lepší než negativní zkušenosti. Někteří lidé se učí velmi rychle a jednoduše nepotřebují mnoho zkušeností k tomu, aby dělali svou práci dobře. A někteří se učí velmi pomalu a mohou mít problémy se naučit nový produkt nebo službu dokonce, i když mají dlouholetou praxi v oboru. Takže já běžně požadavek zkušeností v oboru považuji za chybu v inzerátu, protože to může vyloučit ty, které byste s úspěchem přijali.

Článek s M. Runowem sestavila: Barbora Hartmannová
Foto: archiv Performia International

Chcete vědět, jak si do týmu najmout jen ty nejlepší?

Přijďte na náš seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Vzít či nevzít? Aneb co s již vybraným kandidátem?


Přestože ještě před pár týdny jsme měli jasno ohledně budoucnosti, dnes je vše jinak a vy jste se možná dostali do situace, kdy nevíte, jestli nového zaměstnance přijmout. Musíte zvážit nové faktory a různé otázky, které dosud nebyly aktuální. Co s tím?

celý článek

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek