Nechat neustále chybovat svůj personál je luxus, který nechcete

Jakmile se firma zvětší z jedince na několik lidí, začnou se přirozeně jednotlivci specializovat na určitou část práce, a tím se stávají mnohem efektivnějšími. Toto je naprosto přirozené. Takováto specializace se dá v obecnosti seřadit do pomyslného ideálního toku. Nazvěme jednotlivé části toku divizemi a podívejme se na jeho ideální formu.


1. První bude divize vedení, kde se rodí vize, ideje a plány. Tady vzniká a udržuje se celkový koncept.

2. Druhá divize je spojená s komunikací a personálem. Zde se vybírá, najímá a zaškoluje personál a prosazují veškeré směrnice.

3. Do divize, která zodpovídá za dostatečnou poptávku, patří marketing a prodej.

4. Následuje divize, která má na starosti finance, ať už ty, které proudí z firmy ven (nákup), nebo ty, které směřují do firmy.

5. Další divize je v každé firmě specifická a určuje ji hlavně to, čím se zabývá. Je to divize produkce, sem si dosaďte to, čím se firma živí.

6. Následuje divize kontroly kvality, která zahrnuje zároveň také kvalifikaci pracovníků.

7. Divize, která to celé uzavírá, je divize PR neboli veřejnosti. Zde se chlubí firma tím, co už uskutečnila.

Performia- divize

Od ideje a plánu k výsledkům, se kterými se může firma pochlubit, je tedy logická cesta a jakýsi tok. Pokud se v jakékoli z divizí objeví chyba, může to firmu stát nemalé peníze, a nejen to. Pojďme se podívat na jeden takový příklad.

Automobilová firma se v reklamě chlubí krásou a vysokou bezpečností svého vozu, už jich prodala několik tisíc a vše vypadá slibně. Po nějaké době se však ukáže, že airbagy jsou kazové, a tak firma musí požádat všechny své zákazníky, aby svůj vůz přivezli k opravě. Pokud je chyba odhalena až v této fázi, je to nejdražší varianta. Nejen, že zde vznikly vysoké náklady na opravu vozů, ale také bylo značně poškozeno dobré jméno firmy a značky, které společnost budovala možná po celá desetiletí.

Co by se stalo, kdyby na tuto chybu přišli při kontrole kvality, tedy o divizi dříve? Náklady by byly podobné a rozhodně i zdržení dodávky by bylo výrazné, avšak stále by to nebylo tak hrozné, jako v prvním případě. Pokud by byla chyba odhalena někdy v průběhu výroby (divize produkce), například v polovině, opět by náklady byly o něco nižší a doba zdržení kratší. I když by to bylo stále hodně nepříjemné.


Nechat neustále chybovat svůj personál je luxus, který si většina firem nemůže dovolit!

Kdyby na tu potíž narazili už ve fázi nákupu (divize financí) a zjistili, že nakoupené komponenty jsou vadné, pak by, i když s jistými náklady a zdržením, měli problém zase o trochu menší. Jestliže by už v oblasti marketingu odhalili zásadní informace o firmě vyrábějící airbagy, mohli by ušetřit ještě mnohem více.

Jakýkoli problém, chyba nebo neodhalení souvisí se zaměstnanci. Kdyby tato společnost včas zachytila osobu, která není dostatečně kvalifikovaná, nebo dokonce nepřijala špatného zaměstnance, pak by se daná situace nemusela vůbec řešit.

Častokrát se setkávám s firmami, které divizi zodpovědnou za výběr, hodnocení a trénování personálu považují za luxus, který si mohou dovolit jen velké a bohaté společnosti. Nemá-li ale firma standardní postupy v najímání, hodnocení lidí a nevěnuje se zaškolení a kvalifikaci svého personálu, utrácí mnohonásobně více. Nechat neustále chybovat svůj personál je tedy luxus, který si většina firem dovolit nemůže! 

Zdroj fotografií: Archiv Performia

Chcete se dozvědět, jak už na začátku neudělat chybu a nepřijmout
špatného zaměstnance?
 

Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

TOMÁŠ TRČKA: Pro šéfy by měla být zásadní jistota, že mají lidi na správných místech


Přibližně před dvěma lety jsme pomáhali ve společnosti Emco najít toho správného člověka na pozici finančního ředitele. To, že je produktivní, má dobrou motivaci a skvělý osobnostní potenciál tehdy ještě dovršil tím, že byl ochotný dělat telefonický pohovor o víkendu v sedm ráno. Mezi 180 kandidáty jsme vybrali Tomáše Trčku a sami sobě teď gratulujeme. Tento skromný profík je dnes totiž pro společnost Emco důležitým pevným bodem.

celý článek

Najděte správného obchodníka a nespoléhejte přitom na štěstí


Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.

celý článek

Nejdražší chyby při reorganizaci firmy


Současná situace donutila spoustu firem zamyslet se nad tím, zda lze dělat věci lépe a efektivněji v menším počtu zaměstnanců. Některé jsou třeba donuceny propouštět, aby se udržel chod společnosti. Vždy když přichází čas reorganizace či restrukturalizace, vyvstává otázka: Koho si v týmu nechat?

celý článek

KATEŘINA GRYGOVÁ: Zaměstnanci jsou jako moje děti. Snažím se zjistit, co by je naplňovalo


Pokud chcete mít úspěšnou firmu, musíte mít ty správné lidi. To Vám opakujeme pořád dokola. Poznat, kdo je jaký a kdo se hodí na jakou pozici, je ale často nelehký úkol. Výrazně Vám v tom může pomoci personální audit, díky kterému své lidi opravdu poznáte. Objevit potenciál svých zaměstnanců se rozhodla i Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o., která měla jasný cíl – zjistit, jak své zaměstnance dále posunout.

celý článek