Nechat neustále chybovat svůj personál je luxus, který nechcete

Jakmile se firma zvětší z jedince na několik lidí, začnou se přirozeně jednotlivci specializovat na určitou část práce, a tím se stávají mnohem efektivnějšími. Toto je naprosto přirozené. Takováto specializace se dá v obecnosti seřadit do pomyslného ideálního toku. Nazvěme jednotlivé části toku divizemi a podívejme se na jeho ideální formu.


1. První bude divize vedení, kde se rodí vize, ideje a plány. Tady vzniká a udržuje se celkový koncept.

2. Druhá divize je spojená s komunikací a personálem. Zde se vybírá, najímá a zaškoluje personál a prosazují veškeré směrnice.

3. Do divize, která zodpovídá za dostatečnou poptávku, patří marketing a prodej.

4. Následuje divize, která má na starosti finance, ať už ty, které proudí z firmy ven (nákup), nebo ty, které směřují do firmy.

5. Další divize je v každé firmě specifická a určuje ji hlavně to, čím se zabývá. Je to divize produkce, sem si dosaďte to, čím se firma živí.

6. Následuje divize kontroly kvality, která zahrnuje zároveň také kvalifikaci pracovníků.

7. Divize, která to celé uzavírá, je divize PR neboli veřejnosti. Zde se chlubí firma tím, co už uskutečnila.

Performia- divize

Od ideje a plánu k výsledkům, se kterými se může firma pochlubit, je tedy logická cesta a jakýsi tok. Pokud se v jakékoli z divizí objeví chyba, může to firmu stát nemalé peníze, a nejen to. Pojďme se podívat na jeden takový příklad.

Automobilová firma se v reklamě chlubí krásou a vysokou bezpečností svého vozu, už jich prodala několik tisíc a vše vypadá slibně. Po nějaké době se však ukáže, že airbagy jsou kazové, a tak firma musí požádat všechny své zákazníky, aby svůj vůz přivezli k opravě. Pokud je chyba odhalena až v této fázi, je to nejdražší varianta. Nejen, že zde vznikly vysoké náklady na opravu vozů, ale také bylo značně poškozeno dobré jméno firmy a značky, které společnost budovala možná po celá desetiletí.

Co by se stalo, kdyby na tuto chybu přišli při kontrole kvality, tedy o divizi dříve? Náklady by byly podobné a rozhodně i zdržení dodávky by bylo výrazné, avšak stále by to nebylo tak hrozné, jako v prvním případě. Pokud by byla chyba odhalena někdy v průběhu výroby (divize produkce), například v polovině, opět by náklady byly o něco nižší a doba zdržení kratší. I když by to bylo stále hodně nepříjemné.


Nechat neustále chybovat svůj personál je luxus, který si většina firem nemůže dovolit!

Kdyby na tu potíž narazili už ve fázi nákupu (divize financí) a zjistili, že nakoupené komponenty jsou vadné, pak by, i když s jistými náklady a zdržením, měli problém zase o trochu menší. Jestliže by už v oblasti marketingu odhalili zásadní informace o firmě vyrábějící airbagy, mohli by ušetřit ještě mnohem více.

Jakýkoli problém, chyba nebo neodhalení souvisí se zaměstnanci. Kdyby tato společnost včas zachytila osobu, která není dostatečně kvalifikovaná, nebo dokonce nepřijala špatného zaměstnance, pak by se daná situace nemusela vůbec řešit.

Častokrát se setkávám s firmami, které divizi zodpovědnou za výběr, hodnocení a trénování personálu považují za luxus, který si mohou dovolit jen velké a bohaté společnosti. Nemá-li ale firma standardní postupy v najímání, hodnocení lidí a nevěnuje se zaškolení a kvalifikaci svého personálu, utrácí mnohonásobně více. Nechat neustále chybovat svůj personál je tedy luxus, který si většina firem dovolit nemůže! 

Zdroj fotografií: Archiv Performia

Chcete se dozvědět, jak už na začátku neudělat chybu a nepřijmout
špatného zaměstnance?
 

Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Vzít či nevzít? Aneb co s již vybraným kandidátem?


Přestože ještě před pár týdny jsme měli jasno ohledně budoucnosti, dnes je vše jinak a vy jste se možná dostali do situace, kdy nevíte, jestli nového zaměstnance přijmout. Musíte zvážit nové faktory a různé otázky, které dosud nebyly aktuální. Co s tím?

celý článek

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek