Nechat neustále chybovat svůj personál je luxus, který nechcete

Jakmile se firma zvětší z jedince na několik lidí, začnou se přirozeně jednotlivci specializovat na určitou část práce, a tím se stávají mnohem efektivnějšími. Toto je naprosto přirozené. Takováto specializace se dá v obecnosti seřadit do pomyslného ideálního toku. Nazvěme jednotlivé části toku divizemi a podívejme se na jeho ideální formu.


1. První bude divize vedení, kde se rodí vize, ideje a plány. Tady vzniká a udržuje se celkový koncept.

2. Druhá divize je spojená s komunikací a personálem. Zde se vybírá, najímá a zaškoluje personál a prosazují veškeré směrnice.

3. Do divize, která zodpovídá za dostatečnou poptávku, patří marketing a prodej.

4. Následuje divize, která má na starosti finance, ať už ty, které proudí z firmy ven (nákup), nebo ty, které směřují do firmy.

5. Další divize je v každé firmě specifická a určuje ji hlavně to, čím se zabývá. Je to divize produkce, sem si dosaďte to, čím se firma živí.

6. Následuje divize kontroly kvality, která zahrnuje zároveň také kvalifikaci pracovníků.

7. Divize, která to celé uzavírá, je divize PR neboli veřejnosti. Zde se chlubí firma tím, co už uskutečnila.

Performia- divize

Od ideje a plánu k výsledkům, se kterými se může firma pochlubit, je tedy logická cesta a jakýsi tok. Pokud se v jakékoli z divizí objeví chyba, může to firmu stát nemalé peníze, a nejen to. Pojďme se podívat na jeden takový příklad.

Automobilová firma se v reklamě chlubí krásou a vysokou bezpečností svého vozu, už jich prodala několik tisíc a vše vypadá slibně. Po nějaké době se však ukáže, že airbagy jsou kazové, a tak firma musí požádat všechny své zákazníky, aby svůj vůz přivezli k opravě. Pokud je chyba odhalena až v této fázi, je to nejdražší varianta. Nejen, že zde vznikly vysoké náklady na opravu vozů, ale také bylo značně poškozeno dobré jméno firmy a značky, které společnost budovala možná po celá desetiletí.

Co by se stalo, kdyby na tuto chybu přišli při kontrole kvality, tedy o divizi dříve? Náklady by byly podobné a rozhodně i zdržení dodávky by bylo výrazné, avšak stále by to nebylo tak hrozné, jako v prvním případě. Pokud by byla chyba odhalena někdy v průběhu výroby (divize produkce), například v polovině, opět by náklady byly o něco nižší a doba zdržení kratší. I když by to bylo stále hodně nepříjemné.


Nechat neustále chybovat svůj personál je luxus, který si většina firem nemůže dovolit!

Kdyby na tu potíž narazili už ve fázi nákupu (divize financí) a zjistili, že nakoupené komponenty jsou vadné, pak by, i když s jistými náklady a zdržením, měli problém zase o trochu menší. Jestliže by už v oblasti marketingu odhalili zásadní informace o firmě vyrábějící airbagy, mohli by ušetřit ještě mnohem více.

Jakýkoli problém, chyba nebo neodhalení souvisí se zaměstnanci. Kdyby tato společnost včas zachytila osobu, která není dostatečně kvalifikovaná, nebo dokonce nepřijala špatného zaměstnance, pak by se daná situace nemusela vůbec řešit.

Častokrát se setkávám s firmami, které divizi zodpovědnou za výběr, hodnocení a trénování personálu považují za luxus, který si mohou dovolit jen velké a bohaté společnosti. Nemá-li ale firma standardní postupy v najímání, hodnocení lidí a nevěnuje se zaškolení a kvalifikaci svého personálu, utrácí mnohonásobně více. Nechat neustále chybovat svůj personál je tedy luxus, který si většina firem dovolit nemůže! 

Zdroj fotografií: Archiv Performia

Chcete se dozvědět, jak už na začátku neudělat chybu a nepřijmout
špatného zaměstnance?
 

Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek

OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné


Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.

celý článek

6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět


Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.

celý článek