Nechat neustále chybovat svůj personál je luxus, který nechcete

Jakmile se firma zvětší z jedince na několik lidí, začnou se přirozeně jednotlivci specializovat na určitou část práce, a tím se stávají mnohem efektivnějšími. Toto je naprosto přirozené. Takováto specializace se dá v obecnosti seřadit do pomyslného ideálního toku. Nazvěme jednotlivé části toku divizemi a podívejme se na jeho ideální formu.


1. První bude divize vedení, kde se rodí vize, ideje a plány. Tady vzniká a udržuje se celkový koncept.

2. Druhá divize je spojená s komunikací a personálem. Zde se vybírá, najímá a zaškoluje personál a prosazují veškeré směrnice.

3. Do divize, která zodpovídá za dostatečnou poptávku, patří marketing a prodej.

4. Následuje divize, která má na starosti finance, ať už ty, které proudí z firmy ven (nákup), nebo ty, které směřují do firmy.

5. Další divize je v každé firmě specifická a určuje ji hlavně to, čím se zabývá. Je to divize produkce, sem si dosaďte to, čím se firma živí.

6. Následuje divize kontroly kvality, která zahrnuje zároveň také kvalifikaci pracovníků.

7. Divize, která to celé uzavírá, je divize PR neboli veřejnosti. Zde se chlubí firma tím, co už uskutečnila.

Performia- divize

Od ideje a plánu k výsledkům, se kterými se může firma pochlubit, je tedy logická cesta a jakýsi tok. Pokud se v jakékoli z divizí objeví chyba, může to firmu stát nemalé peníze, a nejen to. Pojďme se podívat na jeden takový příklad.

Automobilová firma se v reklamě chlubí krásou a vysokou bezpečností svého vozu, už jich prodala několik tisíc a vše vypadá slibně. Po nějaké době se však ukáže, že airbagy jsou kazové, a tak firma musí požádat všechny své zákazníky, aby svůj vůz přivezli k opravě. Pokud je chyba odhalena až v této fázi, je to nejdražší varianta. Nejen, že zde vznikly vysoké náklady na opravu vozů, ale také bylo značně poškozeno dobré jméno firmy a značky, které společnost budovala možná po celá desetiletí.

Co by se stalo, kdyby na tuto chybu přišli při kontrole kvality, tedy o divizi dříve? Náklady by byly podobné a rozhodně i zdržení dodávky by bylo výrazné, avšak stále by to nebylo tak hrozné, jako v prvním případě. Pokud by byla chyba odhalena někdy v průběhu výroby (divize produkce), například v polovině, opět by náklady byly o něco nižší a doba zdržení kratší. I když by to bylo stále hodně nepříjemné.


Nechat neustále chybovat svůj personál je luxus, který si většina firem nemůže dovolit!

Kdyby na tu potíž narazili už ve fázi nákupu (divize financí) a zjistili, že nakoupené komponenty jsou vadné, pak by, i když s jistými náklady a zdržením, měli problém zase o trochu menší. Jestliže by už v oblasti marketingu odhalili zásadní informace o firmě vyrábějící airbagy, mohli by ušetřit ještě mnohem více.

Jakýkoli problém, chyba nebo neodhalení souvisí se zaměstnanci. Kdyby tato společnost včas zachytila osobu, která není dostatečně kvalifikovaná, nebo dokonce nepřijala špatného zaměstnance, pak by se daná situace nemusela vůbec řešit.

Častokrát se setkávám s firmami, které divizi zodpovědnou za výběr, hodnocení a trénování personálu považují za luxus, který si mohou dovolit jen velké a bohaté společnosti. Nemá-li ale firma standardní postupy v najímání, hodnocení lidí a nevěnuje se zaškolení a kvalifikaci svého personálu, utrácí mnohonásobně více. Nechat neustále chybovat svůj personál je tedy luxus, který si většina firem dovolit nemůže! 

Zdroj fotografií: Archiv Performia

Chcete se dozvědět, jak už na začátku neudělat chybu a nepřijmout
špatného zaměstnance?
 

Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje


Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.

celý článek

V ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu


Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.

celý článek

Testování na covid a GDPR. Jak na to?


Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?

celý článek

Chcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!


Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.

celý článek