Nechat neustále chybovat svůj personál je luxus, který nechcete

Jakmile se firma zvětší z jedince na několik lidí, začnou se přirozeně jednotlivci specializovat na určitou část práce, a tím se stávají mnohem efektivnějšími. Toto je naprosto přirozené. Takováto specializace se dá v obecnosti seřadit do pomyslného ideálního toku. Nazvěme jednotlivé části toku divizemi a podívejme se na jeho ideální formu.


1. První bude divize vedení, kde se rodí vize, ideje a plány. Tady vzniká a udržuje se celkový koncept.

2. Druhá divize je spojená s komunikací a personálem. Zde se vybírá, najímá a zaškoluje personál a prosazují veškeré směrnice.

3. Do divize, která zodpovídá za dostatečnou poptávku, patří marketing a prodej.

4. Následuje divize, která má na starosti finance, ať už ty, které proudí z firmy ven (nákup), nebo ty, které směřují do firmy.

5. Další divize je v každé firmě specifická a určuje ji hlavně to, čím se zabývá. Je to divize produkce, sem si dosaďte to, čím se firma živí.

6. Následuje divize kontroly kvality, která zahrnuje zároveň také kvalifikaci pracovníků.

7. Divize, která to celé uzavírá, je divize PR neboli veřejnosti. Zde se chlubí firma tím, co už uskutečnila.

Performia- divize

Od ideje a plánu k výsledkům, se kterými se může firma pochlubit, je tedy logická cesta a jakýsi tok. Pokud se v jakékoli z divizí objeví chyba, může to firmu stát nemalé peníze, a nejen to. Pojďme se podívat na jeden takový příklad.

Automobilová firma se v reklamě chlubí krásou a vysokou bezpečností svého vozu, už jich prodala několik tisíc a vše vypadá slibně. Po nějaké době se však ukáže, že airbagy jsou kazové, a tak firma musí požádat všechny své zákazníky, aby svůj vůz přivezli k opravě. Pokud je chyba odhalena až v této fázi, je to nejdražší varianta. Nejen, že zde vznikly vysoké náklady na opravu vozů, ale také bylo značně poškozeno dobré jméno firmy a značky, které společnost budovala možná po celá desetiletí.

Co by se stalo, kdyby na tuto chybu přišli při kontrole kvality, tedy o divizi dříve? Náklady by byly podobné a rozhodně i zdržení dodávky by bylo výrazné, avšak stále by to nebylo tak hrozné, jako v prvním případě. Pokud by byla chyba odhalena někdy v průběhu výroby (divize produkce), například v polovině, opět by náklady byly o něco nižší a doba zdržení kratší. I když by to bylo stále hodně nepříjemné.


Nechat neustále chybovat svůj personál je luxus, který si většina firem nemůže dovolit!

Kdyby na tu potíž narazili už ve fázi nákupu (divize financí) a zjistili, že nakoupené komponenty jsou vadné, pak by, i když s jistými náklady a zdržením, měli problém zase o trochu menší. Jestliže by už v oblasti marketingu odhalili zásadní informace o firmě vyrábějící airbagy, mohli by ušetřit ještě mnohem více.

Jakýkoli problém, chyba nebo neodhalení souvisí se zaměstnanci. Kdyby tato společnost včas zachytila osobu, která není dostatečně kvalifikovaná, nebo dokonce nepřijala špatného zaměstnance, pak by se daná situace nemusela vůbec řešit.

Častokrát se setkávám s firmami, které divizi zodpovědnou za výběr, hodnocení a trénování personálu považují za luxus, který si mohou dovolit jen velké a bohaté společnosti. Nemá-li ale firma standardní postupy v najímání, hodnocení lidí a nevěnuje se zaškolení a kvalifikaci svého personálu, utrácí mnohonásobně více. Nechat neustále chybovat svůj personál je tedy luxus, který si většina firem dovolit nemůže! 

Zdroj fotografií: Archiv Performia

Chcete se dozvědět, jak už na začátku neudělat chybu a nepřijmout
špatného zaměstnance?
 

Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Zaměstnanec, kterého nechcete i chcete zároveň


Lidé nejsou stroje. To víme. A zaměstnanci bez chyb neexistují. To taky víme. Kde je ale přesně ta hranice, kdy je jasné, že konkrétní zaměstnanec přináší více problémů než hodnotných výsledků a je na čase se s ním rozloučit?

celý článek

Z PRAXE: Proč a jak sestavují úspěšné firmy personální strategii


Tentokrát jsme naše klienty vyzpovídali ohledně toho, jak to mají ve firmách s personální strategií a co je na té strategii vlastně tak podstatného. Najdete v tom inspiraci i pro sebe?

celý článek

PŘÍKLAD Z PRAXE: Správný inzerát je pořád základ


Nízká nezaměstnanost se nás neustále snaží přesvědčovat o tom, že lidé nejsou. Ale jak kdysi řekl zakladatel Performie  Marten Runow: „Nemusí vás zajímat, zda je nezaměstnanost 10 % nebo 2 %, stějnětejně primárně stojíte o ty, kteří tu práci mají.“ A to je rozhodně něco, pod co se osobně ráda podepíšu. Lidi prostě jsou, jen je třeba k nim hledat ty správné cesty a vědět, jak je oslovit.

celý článek

EVA SVOBODOVÁ: Řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy


Již od roku 2006 stojí jako generální ředitelka v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Během jejího působení asociace pomohla nemalému množství českých firem prosadit jejich zájmy a třeba i přežít. Spolu s Karlem Havlíčkem, současným vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu a bývalým předsedou asociace, vybudovali z AMSP ČR silnou značku, která budí respekt nejen u podnikatelů, ale také u vlády.

celý článek