Nový člen týmu: Jak ušetřit zbytečné náklady?

Když se šéfové podívají na svůj tým, nejsou vždy úplně spokojení s pracovním nasazením jednotlivců, jejich orientací v problematice či vnímáním souvislostí. Někdy však můžeme narazit na to, že je s člověkem po jeho přijetí nakládáno jako s inventářem. Je postaven na místo a ponechán svému osudu.


Takto to můžeme udělat se strojem, ale i ten potřebuje kvalitní instalaci, zkušební provoz a pak pravidelnou údržbu, pokud chceme dosáhnout dlouhodobého a vysokého výkonu. Je to nemalá investice, a tak je dobré se k tomu postavit zodpovědně. Na co se zaměřit, aby vám hned po přijetí zbytečně neunikaly finance kvůli nesprávnému „zacházení“ s Vaším novým zaměstnancem?

Perofrmia - Nový člen do týmu

1. INSTALAČNÍ FÁZE: Kvalitní zaškolení nově přijatého pracovníka!

Většina firem nějakým způsobem nováčky školí. Co byste při tom neměli opomenout?

Máte pro nováčka nachystán popis pracovní pozice? Je po jeho přečtení jasné, na čem má daný člověk pracovat, aby se sám mohl pustit do jednoduchých úkolů? Ujistěte se, že to tak je. Plán školení by měl obsahovat také praktický trénink, díky kterému minimalizujete počet chyb a ztrát a zrychlíte jeho práci.

Používáte odborné názvosloví, různé zkratky nebo máte mezi sebou zažité firemní výrazy? Pak připravte jednoduchý slovníček, díky kterému nováček rychle porozumí firemní mluvě a nebude muset vyrušovat kolegy od práce. Zároveň určete, kdo a jak novému zaměstnanci pomůže zorientovat se ve firemní struktuře a procesech. Pokud je ve firmě zmatek, nastartování nové posily je vždy těžší. Přezkoušení ze směrnic a důležitých postupů, které člověk musí používat, vám může ušetřit hodně času a zklamání. 

TIP!
Neopomíjejte na začátku jeden důležitý krok. Kolegové by měli vědět, s čím se mohou na nového pracovníka obrátit a co od něj očekávat. Řekněte jim, aby si mezi sebou vyměnili informace o tom, co v rámci svých postů od sebe potřebují. Není samozřejmostí, že to vědí!


2. ZKUŠEBNÍ PROVOZ: Mějte plně pod kontrolou „provoz“ během zkušební doby!

Sledujte přístup, ochotu, zájem člověka a to i tehdy, pokud jste zcela přesvědčení o jeho vysokých kvalitách nebo jej znáte z předchozích dob. Jestliže pracuje na pozici, která vyžaduje delší cestu k viditelným výsledkům, nastavte sledování aktivit, které vedou k jejich dosažení. Například pro to, aby obchodník přinesl obchod, je nutné, aby měl dostatečné množství kontaktů, telefonátů, schůzek, poslaných nabídek. Mějte formulář či tabulku, kterou si bude tento nováček vést, a vy ho podle toho můžete snadno kontrolovat. 

Není nový člen týmu ochoten udělat něco navíc a i na konci zkušební doby po něm musíte všechno kontrolovat, protože neustále nacházíte chyby? Toto určitě není dobrý indikátor! Čím dříve zachytíte to, co se odklání od vaší představy dobře odvedené práce daného člověka, tím rychleji to s ním můžete zvládnout. Někdy jen „neví“ a je potřeba ho nasměrovat. Pokud se to opakuje, pak tomu buď stále nerozumí, anebo nechce rozumět.     

3. PRAVIDELNÁ ÚDRŽBA: "Laďte" jejich výkony!

Nastavte si do kalendáře pravidelné schůzky a zjišťujte, jak se jim daří, jak vnímají své výsledky, co by chtěli zlepšit sami na sobě a co vnímají, že by se mohlo změnit na firmě. Ohodnoťte současné aktivity a dívejte se do budoucnosti. Můžete tak včas předejít potížím, nedorozuměním, nebo je naopak podpořit v jejich nápadech a motivaci.

Jeden TIP na závěr:
Čím kvalitnější "materiál" přijmete, tím jednodušší práce s ním bude a méně energie i financí vás to bude stát. 

Zdroj fotografií: Pixabay

Víte, že motivace má 4 stupně?

Jak je u zaměstnance poznat už při jeho výběru zjistíte na našem klíčovém
semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým. 


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek