Nový člen týmu: Jak ušetřit zbytečné náklady?

Když se šéfové podívají na svůj tým, nejsou vždy úplně spokojení s pracovním nasazením jednotlivců, jejich orientací v problematice či vnímáním souvislostí. Někdy však můžeme narazit na to, že je s člověkem po jeho přijetí nakládáno jako s inventářem. Je postaven na místo a ponechán svému osudu.


Takto to můžeme udělat se strojem, ale i ten potřebuje kvalitní instalaci, zkušební provoz a pak pravidelnou údržbu, pokud chceme dosáhnout dlouhodobého a vysokého výkonu. Je to nemalá investice, a tak je dobré se k tomu postavit zodpovědně. Na co se zaměřit, aby vám hned po přijetí zbytečně neunikaly finance kvůli nesprávnému „zacházení“ s Vaším novým zaměstnancem?

Perofrmia - Nový člen do týmu

1. INSTALAČNÍ FÁZE: Kvalitní zaškolení nově přijatého pracovníka!

Většina firem nějakým způsobem nováčky školí. Co byste při tom neměli opomenout?

Máte pro nováčka nachystán popis pracovní pozice? Je po jeho přečtení jasné, na čem má daný člověk pracovat, aby se sám mohl pustit do jednoduchých úkolů? Ujistěte se, že to tak je. Plán školení by měl obsahovat také praktický trénink, díky kterému minimalizujete počet chyb a ztrát a zrychlíte jeho práci.

Používáte odborné názvosloví, různé zkratky nebo máte mezi sebou zažité firemní výrazy? Pak připravte jednoduchý slovníček, díky kterému nováček rychle porozumí firemní mluvě a nebude muset vyrušovat kolegy od práce. Zároveň určete, kdo a jak novému zaměstnanci pomůže zorientovat se ve firemní struktuře a procesech. Pokud je ve firmě zmatek, nastartování nové posily je vždy těžší. Přezkoušení ze směrnic a důležitých postupů, které člověk musí používat, vám může ušetřit hodně času a zklamání. 

TIP!
Neopomíjejte na začátku jeden důležitý krok. Kolegové by měli vědět, s čím se mohou na nového pracovníka obrátit a co od něj očekávat. Řekněte jim, aby si mezi sebou vyměnili informace o tom, co v rámci svých postů od sebe potřebují. Není samozřejmostí, že to vědí!


2. ZKUŠEBNÍ PROVOZ: Mějte plně pod kontrolou „provoz“ během zkušební doby!

Sledujte přístup, ochotu, zájem člověka a to i tehdy, pokud jste zcela přesvědčení o jeho vysokých kvalitách nebo jej znáte z předchozích dob. Jestliže pracuje na pozici, která vyžaduje delší cestu k viditelným výsledkům, nastavte sledování aktivit, které vedou k jejich dosažení. Například pro to, aby obchodník přinesl obchod, je nutné, aby měl dostatečné množství kontaktů, telefonátů, schůzek, poslaných nabídek. Mějte formulář či tabulku, kterou si bude tento nováček vést, a vy ho podle toho můžete snadno kontrolovat. 

Není nový člen týmu ochoten udělat něco navíc a i na konci zkušební doby po něm musíte všechno kontrolovat, protože neustále nacházíte chyby? Toto určitě není dobrý indikátor! Čím dříve zachytíte to, co se odklání od vaší představy dobře odvedené práce daného člověka, tím rychleji to s ním můžete zvládnout. Někdy jen „neví“ a je potřeba ho nasměrovat. Pokud se to opakuje, pak tomu buď stále nerozumí, anebo nechce rozumět.     

3. PRAVIDELNÁ ÚDRŽBA: "Laďte" jejich výkony!

Nastavte si do kalendáře pravidelné schůzky a zjišťujte, jak se jim daří, jak vnímají své výsledky, co by chtěli zlepšit sami na sobě a co vnímají, že by se mohlo změnit na firmě. Ohodnoťte současné aktivity a dívejte se do budoucnosti. Můžete tak včas předejít potížím, nedorozuměním, nebo je naopak podpořit v jejich nápadech a motivaci.

Jeden TIP na závěr:
Čím kvalitnější "materiál" přijmete, tím jednodušší práce s ním bude a méně energie i financí vás to bude stát. 

Zdroj fotografií: Pixabay

Víte, že motivace má 4 stupně?

Jak je u zaměstnance poznat už při jeho výběru zjistíte na našem klíčovém
semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým. 


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Čas hraje ve vedení firmy obrovskou roli, shoduje se šéf a personalistka


V práci se neuvěřitelně doplňují, vzájemně si šetří čas a mají podobný pohled na věc. On je ředitel, ona jeho asistentka a personalistka v jedné osobě. Oba si jsou vědomí, že právě jejich čas ovlivňuje to, zda a jak se firmě podaří dosáhnout vysněných cílů. Máme tu pro vás, tentokrát trochu netypicky, dvojrozhovor s Jaroslavem Vondřičkou a Eliškou Jiráskovou ze společnosti V Invest Development s.r.o.

celý článek

Slovník pojmů z oblasti HR


Protože chceme, abyste se v moderní „džungli“ pojmů neztratili, připravili jsme pro vás slovníček pojmů z oblasti personalistiky.

celý článek

Jak na náborové video?


Podle průzkumů vnímáme až 80 % všech informací zrakem a 94 % lidí si pamatuje obrázek lépe než text. A v době, kdy světem vládnou Youtubeři a Insta stories (krátká videa na sociální síti Instagram), je více než jasné, že díky náborovým videím můžeme velmi efektivně oslovit požadovanou cílovou skupinu. Jak konkrétně mohou taková videa pomoci náboru?

celý článek

INZERCE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH: Zapomeňte na celé inzeráty


Sociální sítě jsou velmi rychlé a živé médium. Jejich uživatelé od nich očekávají stručná jasná hesla a sdělení. S dlouhými texty, které jsou typické pro klasickou psanou inzerci volných pracovních pozic, zde rozhodně „nepochodíte“. Proč ne a jak to vzít za správný konec?

celý článek