PERSONÁLNÍ STRATEGIE: Aby plánování nebylo sprosté slovo

Slyšeli jste už někdy někoho říkat, že plánování je jen pro velké firmy a že malá firma na plánování nemá čas, protože se musí věnovat hlavně tomu, co se děje teď a tady? Nebo možná máte sami špatné zkušenosti s plánováním. Nevyšlo vám, co jste chtěli nebo jste uvěřili někomu, kdo jen a pouze plánoval a nic nezrealizoval? To vše u nás může logicky vést k jistému negativismu spojenému s plánováním obecně. A jistojistě také právě v oblastech, které jsou náročné, jako je například personál. 


Nenechte se odradit. Plánování je mnohem hodnotnější a jednodušší, než se zdá.

Nejen velké společnosti plánují. Dokonce právě když je firma malá a lidé mají často kumulované funkce, je důležité plánování. Jinak vás operativa a ostatní posty tolik zatíží, že nebudete mít čas na to, co potřebujete udělat, abyste se pohnuli z místa.

Rok je stejně dlouhý jak pro malou, tak pro střední či velkou firmu. Bez plánu a strategie snadno uběhne dlouhá doba, aniž byste se přiblížili tomu, co doopravdy chcete. Pro motivaci je důležité, abyste se pohybovali směrem k cíli. Je to jistá prevence před vyhořením.

Dobrá, takže teď víme, že je to dobrý nápad. Ale kdo má vlastně plánovat, kdy je nejlepší plánovat a co dalšího je potřeba dobře zvládnout, aby plán dobře zafungoval? Na to se podíváme z hlediska personálního, či chcete-li z hlediska (trochu nešťastně pojmenované oblasti) lidských zdrojů.

Performia- aby plánování nebylo sprosté slovo

KDO?

Osoba, která by se měla plánování věnovat, je jednoznačně ta, která za danou oblast zodpovídá, je kompetentní, orientuje se v momentální situaci a chápe, jaké nástroje a možnosti má k dispozici. Tato osoba je zkoordinovaná s vedením společnosti a má plný koncept toho, co je žádoucí a za jakým účelem.

Měla by to být rozhodně osoba, která nesouhlasí nebo se nechystá souhlasit s tím, že najít dostatek šikovných lidí a udržet stávající tým je nemožné. Naopak dokáže být pozitivně zarputilá a neodbytná v tom dosáhnout svých cílů. Vzdát se cílů a slevit z původních plánů je velmi snadné, ale vydržet, i když je věc nesnadná, je rozdíl mezi vítězstvím a prohrou. Hledejte člověka, který chce a dokáže vyhrávat.

KDY?

S předstihem. To znamená zastavit se teď a tady a podívat se do budoucna. Ne jen z hlediska toho, kolik a jakých nových zaměstnanců potřebujeme teď (nebo včera). Ale myslím tím zejména výhled do budoucna, protože ten nám dá šanci přestat do nekonečna „hasit“, ale opravdu systematicky zvládnout danou oblast. Takže plánování je věc, která se nedělá, když nám zbyde 5 minut mezi schůzkami, ale naopak je potřeba dát tomu náležitý čas a energii. Zcela určitě se vám to vrátí.

Takže jednoduše definujte jednoznačný cíl, či cíle. Pojmenujte účel či účely tak, abyste posílili pevnost cílů a mohli pro ně nadchnout více lidí, kteří mohou svým jednáním podpořit jeho naplnění.

Performia- Aby plánování nebylo sprosté slovo

JAK?

Je toho mnoho, co může být o plánování řečeno a nejedna kniha v sobě obsahuje mnoho návodů. Kdybych měla vypíchnout ten nejpřirozenější začátek plánování, pak je to posouzení současné a ideální scény.

Důležité je začít takzvanou ideální scénou. Jednoduše sami sebe v mysli přenesete do okamžiku, kdy jsou cíle a účely naplněné a popisujete, jak to vypadá, co vidíte, jak to vnímáte. Pište svá pozorování v přítomném čase, jako kdyby se právě teď děla. Kromě toho, že to velmi upřesní to, co doopravdy chcete, také to neskutečně zvedne vaši náladu. A vůbec není špatný nápad uskutečnit tento krok spolu s někým, kdo naplnění cílů může značně ovlivnit. Někdy je to nadřízený, někdy šéfové oddělení a někdy vaši podřízení. V ideální scéně je důležité všímat si i malých detailů, protože ty mohou ve finále udělat velký rozdíl mezi dobrým a skvělým výsledkem. 

Jakmile máte hotovou, sepsanou ideální scénu, je čas podívat se na scénu současnou. Tedy na realitu, takovou, jaká je právě teď. Podívejte se na své najímání, množství a kvalitu kandidátů, na loajalitu a nasazení svého týmu a další konkrétní oblasti. Popište, v jaké jsou kondici a jaké plusy i mínusy vidíte. Buďte upřímní, a pokud si nejste jistí, nebo jen předpokládáte, pak se jděte podívat nebo zeptat. Jedině tak, že porozumíte perfektně tomu, v jaké jste právě teď situaci, a zároveň budete vědět, jak chcete, aby to bylo, můžete způsobit nějaké zlepšení.

Pokud porovnáte ideální scénu s tou současnou, velmi snadno najdete body, které se velmi liší nebo dokonce chybí. Ale najdete i body, které je potřeba jen kosmeticky upravit nebo dokonce udržet. Podle důležitosti z toho vypracujte strategie a programy, které vyústí v konkrétní jednotlivé úkoly s termíny a jmény zodpovídajících osob.

No a pak už víte, na čem krok po kroku pracovat, abyste na konci měli rovnítko mezi ideální a současnou scénou a radovali se z naplněných cílů a účelů. Tak s chutí do toho.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více o tom, jak udržet lidi v týmu?

Přijdťe na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Tři nejčastější výzvy spojené s najímáním do týmů liniových manažerů


Liniový manažer. Najdete ho někde mezi řadovým zaměstnancem a managementem. Je to odborník v oblasti, kterou má na starosti. Dosazen do své funkce byl většinou proto, že měl výborné výsledky, hlubokou znalost a ochotu převzít více zodpovědnosti, ne snad proto, že by byl odborníkem na vedení lidí.

celý článek

Proč jsme tak fixovaní na první dojem?


Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.

celý článek

Z PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?


Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.

celý článek

Co české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru


Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.

celý článek