PERSONÁLNÍ STRATEGIE: Aby plánování nebylo sprosté slovo

Slyšeli jste už někdy někoho říkat, že plánování je jen pro velké firmy a že malá firma na plánování nemá čas, protože se musí věnovat hlavně tomu, co se děje teď a tady? Nebo možná máte sami špatné zkušenosti s plánováním. Nevyšlo vám, co jste chtěli nebo jste uvěřili někomu, kdo jen a pouze plánoval a nic nezrealizoval? To vše u nás může logicky vést k jistému negativismu spojenému s plánováním obecně. A jistojistě také právě v oblastech, které jsou náročné, jako je například personál. 


Nenechte se odradit. Plánování je mnohem hodnotnější a jednodušší, než se zdá.

Nejen velké společnosti plánují. Dokonce právě když je firma malá a lidé mají často kumulované funkce, je důležité plánování. Jinak vás operativa a ostatní posty tolik zatíží, že nebudete mít čas na to, co potřebujete udělat, abyste se pohnuli z místa.

Rok je stejně dlouhý jak pro malou, tak pro střední či velkou firmu. Bez plánu a strategie snadno uběhne dlouhá doba, aniž byste se přiblížili tomu, co doopravdy chcete. Pro motivaci je důležité, abyste se pohybovali směrem k cíli. Je to jistá prevence před vyhořením.

Dobrá, takže teď víme, že je to dobrý nápad. Ale kdo má vlastně plánovat, kdy je nejlepší plánovat a co dalšího je potřeba dobře zvládnout, aby plán dobře zafungoval? Na to se podíváme z hlediska personálního, či chcete-li z hlediska (trochu nešťastně pojmenované oblasti) lidských zdrojů.

Performia- aby plánování nebylo sprosté slovo

KDO?

Osoba, která by se měla plánování věnovat, je jednoznačně ta, která za danou oblast zodpovídá, je kompetentní, orientuje se v momentální situaci a chápe, jaké nástroje a možnosti má k dispozici. Tato osoba je zkoordinovaná s vedením společnosti a má plný koncept toho, co je žádoucí a za jakým účelem.

Měla by to být rozhodně osoba, která nesouhlasí nebo se nechystá souhlasit s tím, že najít dostatek šikovných lidí a udržet stávající tým je nemožné. Naopak dokáže být pozitivně zarputilá a neodbytná v tom dosáhnout svých cílů. Vzdát se cílů a slevit z původních plánů je velmi snadné, ale vydržet, i když je věc nesnadná, je rozdíl mezi vítězstvím a prohrou. Hledejte člověka, který chce a dokáže vyhrávat.

KDY?

S předstihem. To znamená zastavit se teď a tady a podívat se do budoucna. Ne jen z hlediska toho, kolik a jakých nových zaměstnanců potřebujeme teď (nebo včera). Ale myslím tím zejména výhled do budoucna, protože ten nám dá šanci přestat do nekonečna „hasit“, ale opravdu systematicky zvládnout danou oblast. Takže plánování je věc, která se nedělá, když nám zbyde 5 minut mezi schůzkami, ale naopak je potřeba dát tomu náležitý čas a energii. Zcela určitě se vám to vrátí.

Takže jednoduše definujte jednoznačný cíl, či cíle. Pojmenujte účel či účely tak, abyste posílili pevnost cílů a mohli pro ně nadchnout více lidí, kteří mohou svým jednáním podpořit jeho naplnění.

Performia- Aby plánování nebylo sprosté slovo

JAK?

Je toho mnoho, co může být o plánování řečeno a nejedna kniha v sobě obsahuje mnoho návodů. Kdybych měla vypíchnout ten nejpřirozenější začátek plánování, pak je to posouzení současné a ideální scény.

Důležité je začít takzvanou ideální scénou. Jednoduše sami sebe v mysli přenesete do okamžiku, kdy jsou cíle a účely naplněné a popisujete, jak to vypadá, co vidíte, jak to vnímáte. Pište svá pozorování v přítomném čase, jako kdyby se právě teď děla. Kromě toho, že to velmi upřesní to, co doopravdy chcete, také to neskutečně zvedne vaši náladu. A vůbec není špatný nápad uskutečnit tento krok spolu s někým, kdo naplnění cílů může značně ovlivnit. Někdy je to nadřízený, někdy šéfové oddělení a někdy vaši podřízení. V ideální scéně je důležité všímat si i malých detailů, protože ty mohou ve finále udělat velký rozdíl mezi dobrým a skvělým výsledkem. 

Jakmile máte hotovou, sepsanou ideální scénu, je čas podívat se na scénu současnou. Tedy na realitu, takovou, jaká je právě teď. Podívejte se na své najímání, množství a kvalitu kandidátů, na loajalitu a nasazení svého týmu a další konkrétní oblasti. Popište, v jaké jsou kondici a jaké plusy i mínusy vidíte. Buďte upřímní, a pokud si nejste jistí, nebo jen předpokládáte, pak se jděte podívat nebo zeptat. Jedině tak, že porozumíte perfektně tomu, v jaké jste právě teď situaci, a zároveň budete vědět, jak chcete, aby to bylo, můžete způsobit nějaké zlepšení.

Pokud porovnáte ideální scénu s tou současnou, velmi snadno najdete body, které se velmi liší nebo dokonce chybí. Ale najdete i body, které je potřeba jen kosmeticky upravit nebo dokonce udržet. Podle důležitosti z toho vypracujte strategie a programy, které vyústí v konkrétní jednotlivé úkoly s termíny a jmény zodpovídajících osob.

No a pak už víte, na čem krok po kroku pracovat, abyste na konci měli rovnítko mezi ideální a současnou scénou a radovali se z naplněných cílů a účelů. Tak s chutí do toho.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více o tom, jak udržet lidi v týmu?

Přijdťe na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek