Pier Paderni: PR vyžaduje dřinu a schopnost porozumět lidské mysli

Paderni se oblasti managementu a řízení lidských zdrojů věnuje od roku 1981 a kromě konzultací v předních italských i mezinárodních společnostech vyučuje i na vysokých školách. V tomto článku si tedy přečtěte třeba o tom, co vlastně interní PR znamená, jakou váhu mu ve firmě přikládat nebo jaké schopnosti Váš PR manažer musí mít.


Mluvíme-li o PR, mluvíme o vztazích s veřejností (z anglického „public relations“). Slovníky a odborné knihy uvádějí, že jde o nástroje, pomocí kterých instituce či firma buduje a udržuje vztahy se svým okolím a veřejností, monitoruje její postoje a snaží se je ovlivňovat. Z celého tohoto čísla časopisu však vystupuje to, že se v rámci PR můžeme chlubit čímkoliv, když je ale to interní prostředí jiné, než tvrdíme, pak se to dříve nebo později projeví. Proto bychom vlastně měli začít zevnitř – tedy PR interním.

Paderni prezentuje v oblasti managementu a řízení lidských zdrojů

A co je to vlastně interní PR? „Interní PR znamená „public relations uvnitř nějaké aktivity, společnosti či skupiny“. Tento koncept vychází z očividného faktu, že pokud nějaká aktivita postrádá své kvality sama o sobě, pak to má zřejmý vliv i na to, jak působí navenek,“ shrnuje Pier Paderni. „Takže interní PR v zásadě pracuje s faktem, že aby mohl dům dobře působit navenek, musí být uvnitř „čisto“ a musí vyzařovat svou vnitřní kvalitu,“ doplňuje Paderni.

Jde o komunikaci a lidské emoce

Paderni poukazuje na to, že PR jsou především nástroje a praktická zkušenost na poli komunikace a lidských emocí a vztahů. Když je tedy PR negativní, vznikají zlomy v komunikaci, „nesouhlasy“, negativní emoce, iracionální reakce, demotivace a nízká produktivita v práci.

Předmět public relations je podle Paderniho častokrát špatně chápán, protože PR vyžaduje opravdovou znalost právě v oblasti komunikace a lidských emocí.

„Říkáváme, že „oči jsou odrazem duše“ a stejně tak můžeme říci, že úroveň interního PR je opravdovým odrazem kvality nějaké aktivity či společnosti. Nejvýrazněji je dopad nedostatečného interního PR viditelný (v podstatě okamžitě) v emocionální úrovni zaměstnanců a kvalitě jejich produkce. Obvykle za sociální maskou schovávají hněv, antagonismus či nulovou komunikaci a neochotu spolupracovat,“ popisuje Pier Paderni, jak se špatné interní PR projevuje a jak souvisí s emocemi.

A co je dle Paderniho tou nejzásadnější věcí, která podporuje dobré jméno firmy navenek? Jednoduše je to upřímná motivace a touha pomáhat.

Performia- emoce

Více o emocích hledejte na: www.emocenapracovisti.cz

3 schopnosti toho, kdo v oblasti PR pracuje

Lidé, kteří pracující v oblasti PR, musí mít dle Paderniho určité schopnosti, aby byli efektivní a úspěšní. „Někdy si lidé myslí, že PR aktivity jsou něco jako „marketing převlečený na maškarní party“ a věří, že PR je druh „socializace“, v rámci které chodíte na obědy, hrajete společně tenis nebo trávíte odpoledne na golfu. Jsou to sice akce, které mohou pomoci, ale PR dělá mnohem více než toto a vyžaduje poměrně dobré uchopení a zkušenosti.“

Schopnosti nutné pro toho, kdo chce budovat kvalitní PR, můžeme shrnout do následujících tří bodů.

1. Schopnost ustát jakoukoli situaci, tedy schopnost pozorovat, rozumět a vědět, jak zacházet s jakýmkoli druhem emoce či reakce.

2. Schopnost organizovat. Vzhledem k tomu, že velká většina PR aktivit je o organizování, líná a pomalá osoba nemá možnost být úspěšná v oblasti PR. Organizování znamená schopnost měnit a pracovat rychle a přesně s časem, prostorem, událostmi, lidmi a situacemi a přicházet vždy s pozitivním řešením.

3. Schopnost tvrdě pracovat. Zatímco hosté nějaké události obědvají, pijí nebo tancují, PR osoba často tvrdě pracuje ve své kanceláři, aby připravila zprávu pro média, sešla se s důležitými lidmi, posbírala hodnotné informace a kontakty, dohlížela na to, že celá akce je pod kontrolou a funguje ve všech detailech.

Performia-oslava

PR versus marketing a prodej

„Rád bych zdůraznil, že je třeba si uvědomit, že PR je velmi silný nástroj a neměl by se nikomu plést s „jednoduchými“ pokusy o socializaci s cílem prostě více prodat. PR dělá mnohem, mnohem více než to a je rozhodně důležitější než marketing a prodej. A to až tak moc, že když je PR špatné, pak tím může být marketing i prodej velmi negativním a destruktivním způsobem ovlivněn,“ zdůrazňuje Paderni na závěr.

Nástrojem PR je způsob komunikace, a proto PR vyžaduje svědomitost, preciznost a efektivnost ve využívání průzkumů, organizování akcí („eventů“), kampaní, vyhledávání a propojování se s opravdovými názorovými vůdci, sbírání hodnotných dat a informací, plánování a organizování úspěšných akcí a kampaní, které vskutku přinášejí hodnotné výsledky.

„PR jednoznačně vyžaduje porozumění člověku a lidské mysli, protože projevy spojené s myšlením člověka je právě to, s čím pracuje,“ dodává Paderni. Chcete-li tedy pracovat na Vašem interním či externím PR, začněte od lidí a jejich emocí.

Zdroj fotografií: Gratisography, Thinkstock

Chtěli byste se dozvědět více informací o Interním PR a firemní kultuře?
 

Nabízíme vám jeden z našich workshopů, po kterém si budete stoprocentně jistý v tom co děláte.


Slovník pojmů z oblasti HR


Protože chceme, abyste se v moderní „džungli“ pojmů neztratili, připravili jsme pro vás slovníček pojmů z oblasti personalistiky.

celý článek

Jak na náborové video?


Podle průzkumů vnímáme až 80 % všech informací zrakem a 94 % lidí si pamatuje obrázek lépe než text. A v době, kdy světem vládnou Youtubeři a Insta stories (krátká videa na sociální síti Instagram), je více než jasné, že díky náborovým videím můžeme velmi efektivně oslovit požadovanou cílovou skupinu. Jak konkrétně mohou taková videa pomoci náboru?

celý článek

INZERCE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH: Zapomeňte na celé inzeráty


Sociální sítě jsou velmi rychlé a živé médium. Jejich uživatelé od nich očekávají stručná jasná hesla a sdělení. S dlouhými texty, které jsou typické pro klasickou psanou inzerci volných pracovních pozic, zde rozhodně „nepochodíte“. Proč ne a jak to vzít za správný konec?

celý článek

Šárka Marčíková: Bez spolupráce s managementem by to nešlo


„Nečekala jsem, že by to mohlo vyjít,“ říká dnes Šárka Marčíková o tom, jak se jí podařilo získat místo personalistky ve společnosti Bonita Group Service s.r.o., kam nastoupila teprve před osmi měsíci bez zkušenosti v oboru. Od té doby už přijala čtrnáct nových lidí včetně obchodníků. Mimo jiné jí to výrazně usnadňuje důkladná příprava a komunikace s managementem. Jak to celé vidí mladá personalistka, která je ve firmě poměrně čerstvě? Právě to je ten pohled, který jsme se vám tentokrát rozhodli přinést.

celý článek