Pier Paderni: PR vyžaduje dřinu a schopnost porozumět lidské mysli

Paderni se oblasti managementu a řízení lidských zdrojů věnuje od roku 1981 a kromě konzultací v předních italských i mezinárodních společnostech vyučuje i na vysokých školách. V tomto článku si tedy přečtěte třeba o tom, co vlastně interní PR znamená, jakou váhu mu ve firmě přikládat nebo jaké schopnosti Váš PR manažer musí mít.


Mluvíme-li o PR, mluvíme o vztazích s veřejností (z anglického „public relations“). Slovníky a odborné knihy uvádějí, že jde o nástroje, pomocí kterých instituce či firma buduje a udržuje vztahy se svým okolím a veřejností, monitoruje její postoje a snaží se je ovlivňovat. Z celého tohoto čísla časopisu však vystupuje to, že se v rámci PR můžeme chlubit čímkoliv, když je ale to interní prostředí jiné, než tvrdíme, pak se to dříve nebo později projeví. Proto bychom vlastně měli začít zevnitř – tedy PR interním.

Paderni prezentuje v oblasti managementu a řízení lidských zdrojů

A co je to vlastně interní PR? „Interní PR znamená „public relations uvnitř nějaké aktivity, společnosti či skupiny“. Tento koncept vychází z očividného faktu, že pokud nějaká aktivita postrádá své kvality sama o sobě, pak to má zřejmý vliv i na to, jak působí navenek,“ shrnuje Pier Paderni. „Takže interní PR v zásadě pracuje s faktem, že aby mohl dům dobře působit navenek, musí být uvnitř „čisto“ a musí vyzařovat svou vnitřní kvalitu,“ doplňuje Paderni.

Jde o komunikaci a lidské emoce

Paderni poukazuje na to, že PR jsou především nástroje a praktická zkušenost na poli komunikace a lidských emocí a vztahů. Když je tedy PR negativní, vznikají zlomy v komunikaci, „nesouhlasy“, negativní emoce, iracionální reakce, demotivace a nízká produktivita v práci.

Předmět public relations je podle Paderniho častokrát špatně chápán, protože PR vyžaduje opravdovou znalost právě v oblasti komunikace a lidských emocí.

„Říkáváme, že „oči jsou odrazem duše“ a stejně tak můžeme říci, že úroveň interního PR je opravdovým odrazem kvality nějaké aktivity či společnosti. Nejvýrazněji je dopad nedostatečného interního PR viditelný (v podstatě okamžitě) v emocionální úrovni zaměstnanců a kvalitě jejich produkce. Obvykle za sociální maskou schovávají hněv, antagonismus či nulovou komunikaci a neochotu spolupracovat,“ popisuje Pier Paderni, jak se špatné interní PR projevuje a jak souvisí s emocemi.

A co je dle Paderniho tou nejzásadnější věcí, která podporuje dobré jméno firmy navenek? Jednoduše je to upřímná motivace a touha pomáhat.

Performia- emoce

Více o emocích hledejte na: www.emocenapracovisti.cz

3 schopnosti toho, kdo v oblasti PR pracuje

Lidé, kteří pracující v oblasti PR, musí mít dle Paderniho určité schopnosti, aby byli efektivní a úspěšní. „Někdy si lidé myslí, že PR aktivity jsou něco jako „marketing převlečený na maškarní party“ a věří, že PR je druh „socializace“, v rámci které chodíte na obědy, hrajete společně tenis nebo trávíte odpoledne na golfu. Jsou to sice akce, které mohou pomoci, ale PR dělá mnohem více než toto a vyžaduje poměrně dobré uchopení a zkušenosti.“

Schopnosti nutné pro toho, kdo chce budovat kvalitní PR, můžeme shrnout do následujících tří bodů.

1. Schopnost ustát jakoukoli situaci, tedy schopnost pozorovat, rozumět a vědět, jak zacházet s jakýmkoli druhem emoce či reakce.

2. Schopnost organizovat. Vzhledem k tomu, že velká většina PR aktivit je o organizování, líná a pomalá osoba nemá možnost být úspěšná v oblasti PR. Organizování znamená schopnost měnit a pracovat rychle a přesně s časem, prostorem, událostmi, lidmi a situacemi a přicházet vždy s pozitivním řešením.

3. Schopnost tvrdě pracovat. Zatímco hosté nějaké události obědvají, pijí nebo tancují, PR osoba často tvrdě pracuje ve své kanceláři, aby připravila zprávu pro média, sešla se s důležitými lidmi, posbírala hodnotné informace a kontakty, dohlížela na to, že celá akce je pod kontrolou a funguje ve všech detailech.

Performia-oslava

PR versus marketing a prodej

„Rád bych zdůraznil, že je třeba si uvědomit, že PR je velmi silný nástroj a neměl by se nikomu plést s „jednoduchými“ pokusy o socializaci s cílem prostě více prodat. PR dělá mnohem, mnohem více než to a je rozhodně důležitější než marketing a prodej. A to až tak moc, že když je PR špatné, pak tím může být marketing i prodej velmi negativním a destruktivním způsobem ovlivněn,“ zdůrazňuje Paderni na závěr.

Nástrojem PR je způsob komunikace, a proto PR vyžaduje svědomitost, preciznost a efektivnost ve využívání průzkumů, organizování akcí („eventů“), kampaní, vyhledávání a propojování se s opravdovými názorovými vůdci, sbírání hodnotných dat a informací, plánování a organizování úspěšných akcí a kampaní, které vskutku přinášejí hodnotné výsledky.

„PR jednoznačně vyžaduje porozumění člověku a lidské mysli, protože projevy spojené s myšlením člověka je právě to, s čím pracuje,“ dodává Paderni. Chcete-li tedy pracovat na Vašem interním či externím PR, začněte od lidí a jejich emocí.

Zdroj fotografií: Gratisography, Thinkstock

Chtěli byste se dozvědět více informací o Interním PR a firemní kultuře?
 

Nabízíme vám jeden z našich workshopů, po kterém si budete stoprocentně jistý v tom co děláte.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Vzít či nevzít? Aneb co s již vybraným kandidátem?


Přestože ještě před pár týdny jsme měli jasno ohledně budoucnosti, dnes je vše jinak a vy jste se možná dostali do situace, kdy nevíte, jestli nového zaměstnance přijmout. Musíte zvážit nové faktory a různé otázky, které dosud nebyly aktuální. Co s tím?

celý článek

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek