Pier Paderni: PR vyžaduje dřinu a schopnost porozumět lidské mysli

Paderni se oblasti managementu a řízení lidských zdrojů věnuje od roku 1981 a kromě konzultací v předních italských i mezinárodních společnostech vyučuje i na vysokých školách. V tomto článku si tedy přečtěte třeba o tom, co vlastně interní PR znamená, jakou váhu mu ve firmě přikládat nebo jaké schopnosti Váš PR manažer musí mít.


Mluvíme-li o PR, mluvíme o vztazích s veřejností (z anglického „public relations“). Slovníky a odborné knihy uvádějí, že jde o nástroje, pomocí kterých instituce či firma buduje a udržuje vztahy se svým okolím a veřejností, monitoruje její postoje a snaží se je ovlivňovat. Z celého tohoto čísla časopisu však vystupuje to, že se v rámci PR můžeme chlubit čímkoliv, když je ale to interní prostředí jiné, než tvrdíme, pak se to dříve nebo později projeví. Proto bychom vlastně měli začít zevnitř – tedy PR interním.

Paderni prezentuje v oblasti managementu a řízení lidských zdrojů

A co je to vlastně interní PR? „Interní PR znamená „public relations uvnitř nějaké aktivity, společnosti či skupiny“. Tento koncept vychází z očividného faktu, že pokud nějaká aktivita postrádá své kvality sama o sobě, pak to má zřejmý vliv i na to, jak působí navenek,“ shrnuje Pier Paderni. „Takže interní PR v zásadě pracuje s faktem, že aby mohl dům dobře působit navenek, musí být uvnitř „čisto“ a musí vyzařovat svou vnitřní kvalitu,“ doplňuje Paderni.

Jde o komunikaci a lidské emoce

Paderni poukazuje na to, že PR jsou především nástroje a praktická zkušenost na poli komunikace a lidských emocí a vztahů. Když je tedy PR negativní, vznikají zlomy v komunikaci, „nesouhlasy“, negativní emoce, iracionální reakce, demotivace a nízká produktivita v práci.

Předmět public relations je podle Paderniho častokrát špatně chápán, protože PR vyžaduje opravdovou znalost právě v oblasti komunikace a lidských emocí.

„Říkáváme, že „oči jsou odrazem duše“ a stejně tak můžeme říci, že úroveň interního PR je opravdovým odrazem kvality nějaké aktivity či společnosti. Nejvýrazněji je dopad nedostatečného interního PR viditelný (v podstatě okamžitě) v emocionální úrovni zaměstnanců a kvalitě jejich produkce. Obvykle za sociální maskou schovávají hněv, antagonismus či nulovou komunikaci a neochotu spolupracovat,“ popisuje Pier Paderni, jak se špatné interní PR projevuje a jak souvisí s emocemi.

A co je dle Paderniho tou nejzásadnější věcí, která podporuje dobré jméno firmy navenek? Jednoduše je to upřímná motivace a touha pomáhat.

Performia- emoce

Více o emocích hledejte na: www.emocenapracovisti.cz

3 schopnosti toho, kdo v oblasti PR pracuje

Lidé, kteří pracující v oblasti PR, musí mít dle Paderniho určité schopnosti, aby byli efektivní a úspěšní. „Někdy si lidé myslí, že PR aktivity jsou něco jako „marketing převlečený na maškarní party“ a věří, že PR je druh „socializace“, v rámci které chodíte na obědy, hrajete společně tenis nebo trávíte odpoledne na golfu. Jsou to sice akce, které mohou pomoci, ale PR dělá mnohem více než toto a vyžaduje poměrně dobré uchopení a zkušenosti.“

Schopnosti nutné pro toho, kdo chce budovat kvalitní PR, můžeme shrnout do následujících tří bodů.

1. Schopnost ustát jakoukoli situaci, tedy schopnost pozorovat, rozumět a vědět, jak zacházet s jakýmkoli druhem emoce či reakce.

2. Schopnost organizovat. Vzhledem k tomu, že velká většina PR aktivit je o organizování, líná a pomalá osoba nemá možnost být úspěšná v oblasti PR. Organizování znamená schopnost měnit a pracovat rychle a přesně s časem, prostorem, událostmi, lidmi a situacemi a přicházet vždy s pozitivním řešením.

3. Schopnost tvrdě pracovat. Zatímco hosté nějaké události obědvají, pijí nebo tancují, PR osoba často tvrdě pracuje ve své kanceláři, aby připravila zprávu pro média, sešla se s důležitými lidmi, posbírala hodnotné informace a kontakty, dohlížela na to, že celá akce je pod kontrolou a funguje ve všech detailech.

Performia-oslava

PR versus marketing a prodej

„Rád bych zdůraznil, že je třeba si uvědomit, že PR je velmi silný nástroj a neměl by se nikomu plést s „jednoduchými“ pokusy o socializaci s cílem prostě více prodat. PR dělá mnohem, mnohem více než to a je rozhodně důležitější než marketing a prodej. A to až tak moc, že když je PR špatné, pak tím může být marketing i prodej velmi negativním a destruktivním způsobem ovlivněn,“ zdůrazňuje Paderni na závěr.

Nástrojem PR je způsob komunikace, a proto PR vyžaduje svědomitost, preciznost a efektivnost ve využívání průzkumů, organizování akcí („eventů“), kampaní, vyhledávání a propojování se s opravdovými názorovými vůdci, sbírání hodnotných dat a informací, plánování a organizování úspěšných akcí a kampaní, které vskutku přinášejí hodnotné výsledky.

„PR jednoznačně vyžaduje porozumění člověku a lidské mysli, protože projevy spojené s myšlením člověka je právě to, s čím pracuje,“ dodává Paderni. Chcete-li tedy pracovat na Vašem interním či externím PR, začněte od lidí a jejich emocí.

Zdroj fotografií: Gratisography, Thinkstock

Chtěli byste se dozvědět více informací o Interním PR a firemní kultuře?
 

Nabízíme vám jeden z našich workshopů, po kterém si budete stoprocentně jistý v tom co děláte.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek