Používáte ve firmě chytré hodinky a telefony? A neporušujete zákon?

Žijeme v digitální době. Každý den používáme chytré telefony, notebooky a hodinky. Mnohdy je máme propojené s pracovním e-mailem a pracovními čísly. Víte ale, jak zákon upravuje sdílení dat? Co je dovoleno a kde by mohl vzniknout problém?

Článek vznikl ve spolupráci s advokátní kanceláří TaylorWessing. 


Pokud v práci zaměstnanci používají vlastní zařízení, nebo je zaměstnavatel poskytuje, je potřeba dbát na určitá práva i povinnosti. Ať už chceme, nebo nechceme, chytré technologie o nás sbírají velké množství informací. Je důležité dbát na osobní ochranu dat.

Zaměstnavatel chytrá zařízení poskytl

Často vidíme, že zaměstnavatel tyto zařízení zaměstnanci poskytl jako jakousi formu benefitu. Na co v tomto případě zaměřit?

  • V první řadě je potřeba si dohodnout, zda zaměstnanec může daná zařízení využívat i pro soukromé účely.
  • Pokud dochází k používání jednoho zařízení jak na osobní, tak pracovní účely, měli byste osobní data zabezpečit. Například vytvořit oddělené pracovní prostředí fungující přes VPN doplněného o vnitřní předpis.
  • Pokud zaměstnavatel z těchto zařízení osobní data zaměstnance získá, má informační povinnost. Nejpozději v okamžiku získání musí zaměstnance informovat o tom, že daná data získal.
  • Je důležité neopomíjet ani případné porušení zabezpečení, které se musí nahlásit na Úřad pro ochranu osobních údajů do 72 hodin. Za porušení se počítá například i ztráta daného přístroje.
  • Zaměstnavatel má právo přiměřeně kontrolovat, zda zařízení zaměstnanec nepoužívá k osobním potřebám. Zaměstnavatel tak může například sledovat aktivity zaměstnance na internetu, které nesouvisí s výkonem práce. Pokud ale zaměstnanec dostal oprávnění k používání zařízení pro osobní účely, ztrácí tím zaměstnavatel možnost kontroly.

Chytrá zařízení vlastní zaměstnanec

V tomto případě jsou práva a povinnosti odlišná. 

  • Přesné podmínky používání si obě strany musí schválit
  • Pokud se obě strany dohodly, je možné, aby zaměstnanec k práci používal vlastní zařízení. Zde však zaměstnanci náleží náhrada za jeho využívání.
  • V tomto případě také není možné, aby zařízení zaměstnavatel kontroloval.

Pokud Vás zajímá více informací, můžete si článek, který pro nás vyhotovila advokátní kancelář TaylorWessing, přečíst zde. Pokud si chcete přečíst celé znění obsahu, můžete ho najít na epravo.cz.

Chcete dostávat více podobných tipů?


Přihlaste se k odběru TIPŮ A TRIKŮ. 


3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje


Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.

celý článek

V ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu


Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.

celý článek

Testování na covid a GDPR. Jak na to?


Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?

celý článek

Chcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!


Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.

celý článek