„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.
 

Publikováno: 19. března 2020


Mám v současné době rozběhnuté výběrové řízení pro jednoho z našich klientů. Za posledních 25 dní mi "prošlo rukama" 120 kandidátů, vyhodnotila jsem 114 dotazníků pracovního potenciálu a ověřila 8 referencí na vybrané uchazeče. Zahodit téměř měsíční práci se mi tedy vůbec nechtělo, tak jsem se zeptala klienta, zda by bylo možné zorganizovat prezentaci vybrané kandidátky přes Skype. Klient s tím k mé velké radosti souhlasil a setkání proběhlo online formou - já, finální kandidátka a ředitel firmy jsme se spojili videohovorem.

Šance zachytit ty nejšikovnější

Spousta firem v dnešní době pozastavila výběrová řízená, a já si říkám, jaká je to škoda. Vynaložili energii, peníze na inzerci a čas toho, kdo se výběru věnoval. Proto vám chci ukázat, jak to probíhá v našich "výběrkách".

Musím říci, že od postupného vyhlašování karantény se mi začalo hlásit více lidí. Uchazeči jsou mnohem ochotnější v prvním kole před případným pohovorem vyplňovat dotazníky a oceňují, že s nimi v dnešní době ještě někdo komunikuje.

Proto si říkám, že je to příležitost zachytit šikovné lidi a udělat si náskok před konkurencí. Ano, netušíme, co bude, ale každá krize jednou pomine a my, více než kdy jindy, budeme potřebovat ochotné a pracovité lidi, kteří většině firem pomohou postavit se zase na nohy. To ale s přeplacenými, rozmazlenými pracovníky, kteří nejsou ochotni udělat něco navíc, rozhodně nepůjde.

Každá krize jednou pomine a my, více než kdy jindy, budeme potřebovat ochotné a pracovité lidi, kteří většině firem pomohou postavit se zase na nohy.

Jak na nábor lidí bez osobních pohovorů?

  1. Základem je stále kvalitní a originální inzerce, která přiláká tu správnou skupinu lidí. Kromě standardních pracovních portálů můžete využít sociální sítě. Vzhledem ke karanténě na nich lidé tráví mnohem více času než obvykle. Využijte tento prostor pro komunikaci s nimi. Ukažte jim vidinu budoucnosti s vaší organizací.
     
  2. Další je základní (prvotní) selekce. Někdo se dívá na životopisy, my v Performii používáme dotazníky pracovního a osobnostního potenciálu. Všem uchazečům je rozešleme a čekáme, kdo je vyplní. Zde můžete sledovat ochotu dané osoby něco pro vás zpracovat a také její skutečný zájem. Vyselektujete si tím chorobné „posílače“, což jsou kandidáti, kteří to prostě jen zkouší. Pokud nemáte k dispozici testy, můžete se s lidmi domluvit na krátkém telefonickém pohovoru, kde zjistíte základní informace o dané osobě
    a uděláte si obrázek o tom, zda s ním chcete nadále ve výběrovém řízení pokračovat.
     
  3. Následuje online pohovor s personalistou a daným šéfem (někdy jsou tyto dva posty v jedné osobě). Existuje celá řada nástrojů - já osobně si vystačím s programem Skype, jelikož zde mohu do hovoru napojit postupně více osob. Chápu, že někteří kandidáti nemusí být technicky zdatní, proto se s nimi před začátkem ujišťuji, zda mají potřebný nástroj nainstalovaný a případně je nasměruji. Vše je o dobré a vstřícné komunikaci. Pohovor vedete, jako kdybyste se viděli na živo. Ano, je to trochu vzdálené, ale je to jen o zvyku.
     
  4. Pokud se vám kandidát líbil, pusťte se do ověření referencí (určitě je nevynechejte). Toto se standardně provádí po telefonu, takže můžete být v pohodlí svého domova a pustit se do akce.

Někdy lze kroky 3 a 4 prohodit. To záleží, jak máte kvalitní nástroje na prvotní selekci a potřebné dovednosti k prověřování znalostí kandidáta.

V každém případě jsem tímto článkem chtěla ukázat, že to opravdu jde. Velmi to vystihuje jeden citát od moudrého Jana Wericha: „Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod.“ Přeji všem odvážlivcům, kteří se nenechají ochromit současnou situací, šťastný „lov“. Ať najdete ty správné posily, na které se budete moci spolehnout a které vám pomohou dostat se zpět "do sedla" nebo naopak se současným návalem práce (patříte-li mezi firmy, které teď mají práce naopak více).

Zdroj fotografií: Freepik.com

Potřebujete s některou částí výběrového řízení poradit?


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek

Jak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet


Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.

celý článek

Z PRAXE: Ovlivňuje interní komunikace spokojenost zaměstnanců?


Interní komunikaci se v poslední době věnuje stále více pozornosti a je pravda, že díky ní můžete přímo ovlivnit firemní kulturu i to, jak se lidem u vás ve firmě pracuje. Navíc existují různé kanály pro interní komunikaci. Co funguje ve firmách našich klientů? Nechte se inspirovat.

celý článek

Předsudků je na českém pracovním trhu ještě velmi mnoho


Čísla z nejrůznějších průzkumů bohužel ukazují, že předsudky u nás stále přetrvávají. Na druhou stranu stále častěji pozorujeme, že se v tom firmy pomalu zlepšují. Ti, kdo už dnes předsudky nemají nebo je postupně bourají, mají a budou mít velký náskok. Mohou totiž pro sebe získat výjimečné a loajální zaměstnance, které jinde kvůli některému z předsudků nechtěli. Podívejte se na jednotlivá čísla a zamyslete se u každého nad tím, jak jej ovlivňujete zrovna vy.

celý článek