Řízení firmy: Komu jinému věřit než vlastní rodině?
Zní to logicky a je to často přirozené. Když začnete podnikat a vypadá to, že to má smysl a je potřeba se poprvé „rozmnožit“. Komu ale dát tu důvěru? Kdo bude pracovat poctivě a opravdu pro vás? Kdo s vámi překoná i těžké časy a bude naprosto loajální? Rodina!
Ale je to vždycky tak? Pojďme se podívat na to, co jsou výhody a nevýhody toho, když máme část nebo dokonce celý tým tvořený rodinnými příslušníky nebo blízkými přáteli.
Výhody jsou například to, že vám na rozdíl od jiných lidí důvěřují a jsou tedy ochotni se přidat i když za sebou nemáte mnohaletou firemní historii. Také to, že jim můžete zavolat pozdě večer nebo o víkendu a není to pokládáno za nevhodné. Často může být výhodou i to, že rodinný zaměstnanec snese nějaké to nepohodlí nebo provizorní pracovní prostředí.
Mezi nevýhody pak můžeme s jistotou zařadit to, že v některých případech mohou mít tendenci rodinní příslušníci zneužívat vašich vztahů a brát si neplánované volno, využívat firemní zdroje pro osobní účely nebo se prostě vezou a spíše jen čerpají z toho, co vy tvrdě budujete.

Určitě jste si všimli, že není přírodním zákonem to, že všichni z jedné rodiny jsou na tom stejně s úrovní motivace, nebo výkonností. Ani bystrost a inteligence není absolutně dědičná. Předpokládat tedy, že pokud je Petr výkonný a loajální, bude jeho bratr Pavel také takový, není na místě.
Dokonce ani to, že si s daným rodinným příslušníkem nebo kamarádem rozumíte, že prožijete povedenou společnou dovolenou, nemusí zákonitě znamenat úspěch v oblasti pracovní spolupráce. Možná jste byli svědky toho, kdy se výborné vztahy naprosto zpřetrhaly, protože selhalo společné podnikání nebo spolupráce v rámci týmu.
Firem, jejichž základem jsou rodinní příslušníci, jsem měla možnost poznat přinejmenším už několik desítek a někdy je to doopravdy zajímavé. Představím vám zde proto dva zcela rozdílné příklady.

1. Prvním příkladem je původně velká expandující společnost působící ve středních Čechách.
Majitel firmy zaměstnal svého bratra. Nebyl to právě vysoce produktivní člověk. Během několika let zastával postupně všechny ředitelské pozice, které ve firmě byly, nikde s úspěchem. Majiteli to začalo být jasné, ale co dělat, když jsou tam citlivé rodinné vazby a vztahy? Snažil se to obhajovat, zvládat a nakonec hledat zástupné problémy místo toho, aby se tomu postavil čelem.
Efekty, které bylo možné v dané firmě pozorovat, byly velmi negativní. Produktivní lidé ve firmě byli demotivováni, schopní lidé často odcházeli. Dokonce nebylo snadné přijmout nové, protože PR firmy jako zaměstnavatele bylo velmi pošramocené. Možná, že majitel zachránil rodinné vztahy, ale rozhodně tím trpí celá firma. Ve firmě jste mohli vnímat pocit marnosti.
2. Druhým příkladem je velmi technicky zaměřená firma plná „pánů odborníků“ sídlící na jižní Moravě.
Majitel firmy zaměstnal svou manželku na pozici, kde nebylo snadné vidět odvedenou práci. Když totiž firma prosperuje, ekonomické oddělení nevypadá jako něco náročného a personalistika stejně tak. Pro manželku pana majitele nebylo vůbec snadné vydobýt si své místo. Zaměstnanci firmy na ty, kteří nerozumí jejich oboru, netechniky a navíc ženy nahlíželi skepticky. Navíc fakt, že je to manželka majitele, byl v toto ohledu spíše mínus, než plus.
Představte si, že nezvládáte jen svou práci, ale také téměř celý tým abyste svou práci mohli prostě dělat. Tato dáma to zvládla. Dokázala vyřešit časté odchody obchodníků a stabilizovat personální scénu tak, že ostatní nakonec uznali její osobní přínos. Dnes je její pozice a důležitost neoddiskutovatelná.
Zvládla to zejména díky tomu, že je zaměřená na výsledek, nevzdává se snadno a je orientovaná na řešení. Když takovýto člověk dostane odpovídající kvalifikaci a příležitost, úspěch se dostaví. Jsme rádi, že jsme tohoto byli i my z Performia součástí.
Takže rodina - ano nebo ne? Ano, ale jen pokud je opravdovým přínosem.
Zdroj fotografií: Pixabay
Zajímají Vás možnosti vzdělávání v oblasti personalistiky?
Podívejte se na naše klíčové semináře.
Další články
Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách
Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.
celý článekKdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!
Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.
celý článekInzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče
Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.
celý článekNábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článek