Řízení firmy: Komu jinému věřit než vlastní rodině?

Zní to logicky a je to často přirozené. Když začnete podnikat a vypadá to, že to má smysl a je potřeba se poprvé „rozmnožit“. Komu ale dát tu důvěru? Kdo bude pracovat poctivě a opravdu pro vás? Kdo s vámi překoná i těžké časy a bude naprosto loajální? Rodina!


Ale je to vždycky tak? Pojďme se podívat na to, co jsou výhody a nevýhody toho, když máme část nebo dokonce celý tým tvořený rodinnými příslušníky nebo blízkými přáteli.
 

Výhody jsou například to, že vám na rozdíl od jiných lidí důvěřují a jsou tedy ochotni se přidat i když za sebou nemáte mnohaletou firemní historii. Také to, že jim můžete zavolat pozdě večer nebo o víkendu a není to pokládáno za nevhodné. Často může být výhodou i to, že rodinný zaměstnanec snese nějaké to nepohodlí nebo provizorní pracovní prostředí.

Mezi nevýhody pak můžeme s jistotou zařadit to, že v některých případech mohou mít tendenci rodinní příslušníci zneužívat vašich vztahů a brát si neplánované volno, využívat firemní zdroje pro osobní účely nebo se prostě vezou a spíše jen čerpají z toho, co vy tvrdě budujete.

Performia-komu jinémuvěřit než vlastní rodině

Určitě jste si všimli, že není přírodním zákonem to, že všichni z jedné rodiny jsou na tom stejně s úrovní motivace, nebo výkonností. Ani bystrost a inteligence není absolutně dědičná. Předpokládat tedy, že pokud je Petr výkonný a loajální, bude jeho bratr Pavel také takový, není na místě.

Dokonce ani to, že si s daným rodinným příslušníkem nebo kamarádem rozumíte, že prožijete povedenou společnou dovolenou, nemusí zákonitě znamenat úspěch v oblasti pracovní spolupráce. Možná jste byli svědky toho, kdy se výborné vztahy naprosto zpřetrhaly, protože selhalo společné podnikání nebo spolupráce v rámci týmu.

Firem, jejichž základem jsou rodinní příslušníci, jsem měla možnost poznat přinejmenším už několik desítek a někdy je to doopravdy zajímavé. Představím vám zde proto dva zcela rozdílné příklady.

Performia-komu jinému věřit nez vlastní rodině

1. Prvním příkladem je původně velká expandující společnost působící ve středních Čechách.

Majitel firmy zaměstnal svého bratra. Nebyl to právě vysoce produktivní člověk. Během několika let zastával postupně všechny ředitelské pozice, které ve firmě byly, nikde s úspěchem. Majiteli to začalo být jasné, ale co dělat, když jsou tam citlivé rodinné vazby a vztahy? Snažil se to obhajovat, zvládat a nakonec hledat zástupné problémy místo toho, aby se tomu postavil čelem.

Efekty, které bylo možné v dané firmě pozorovat, byly velmi negativní. Produktivní lidé ve firmě byli demotivováni, schopní lidé často odcházeli. Dokonce nebylo snadné přijmout nové, protože PR firmy jako zaměstnavatele bylo velmi pošramocené. Možná, že majitel zachránil rodinné vztahy, ale rozhodně tím trpí celá firma. Ve firmě jste mohli vnímat pocit marnosti.

2. Druhým příkladem je velmi technicky zaměřená firma plná „pánů odborníků“ sídlící na jižní Moravě.

Majitel firmy zaměstnal svou manželku na pozici, kde nebylo snadné vidět odvedenou práci. Když totiž firma prosperuje, ekonomické oddělení nevypadá jako něco náročného a personalistika stejně tak. Pro manželku pana majitele nebylo vůbec snadné vydobýt si své místo. Zaměstnanci firmy na ty, kteří nerozumí jejich oboru, netechniky a navíc ženy nahlíželi skepticky. Navíc fakt, že je to manželka majitele, byl v toto ohledu spíše mínus, než plus.

Představte si, že nezvládáte jen svou práci, ale také téměř celý tým abyste svou práci mohli prostě dělat. Tato dáma to zvládla. Dokázala vyřešit časté odchody obchodníků a stabilizovat personální scénu tak, že ostatní nakonec uznali její osobní přínos. Dnes je její pozice a důležitost neoddiskutovatelná.

Zvládla to zejména díky tomu, že je zaměřená na výsledek, nevzdává se snadno a je orientovaná na řešení. Když takovýto člověk dostane odpovídající kvalifikaci a příležitost, úspěch se dostaví. Jsme rádi, že jsme tohoto byli i my z Performia součástí.

Takže rodina - ano nebo ne? Ano, ale jen pokud je opravdovým přínosem.

Zdroj fotografií: Pixabay

Zajímají Vás možnosti vzdělávání v oblasti personalistiky?

Podívejte se na naše klíčové semináře.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Když se v náboru nedaří, většinou je to proto, že jste špatně začali, říká Ivar Bruvoll


Umíte si představit, že uděláte 2 500 výběrových řízení a v každém z nich jste maximálně soustředění na to, aby se vše povedlo a na konci jste měli produktivního a loajálního nováčka do týmu? V české Performii za sebou máme “výběrek” už také dlouhou řádku, ale určitě většinu neudělal jeden člověk. O kom je řeč? O šéfovi norské pobočky společnosti Performia Ivaru Bruvollovi, který začal pomáhat firmám v najímání přesně před třiceti lety. A protože má tolik zkušeností, byl pro pohled zvenčí ideálním kandidátem.

celý článek

Značka zaměstnavatele bez živých sociálních sítí? To je bláznovství!


Je možné, že jste si na našich stránkách už o „employer branding“ (budování značky zaměstnavatele) něco přečetli. Jak ale souvisí s náborem a přitahováním kvalitních zaměstnanců a proč je naprosto pošetilé nebýt v dnešní době aktivní na sociálních sítích? A na co si dát na sociálních sítích pozor a kde brát pořád inspiraci pro nové a nové příspěvky?

celý článek

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek