Řízení firmy: Komu jinému věřit než vlastní rodině?

Zní to logicky a je to často přirozené. Když začnete podnikat a vypadá to, že to má smysl a je potřeba se poprvé „rozmnožit“. Komu ale dát tu důvěru? Kdo bude pracovat poctivě a opravdu pro vás? Kdo s vámi překoná i těžké časy a bude naprosto loajální? Rodina!


Ale je to vždycky tak? Pojďme se podívat na to, co jsou výhody a nevýhody toho, když máme část nebo dokonce celý tým tvořený rodinnými příslušníky nebo blízkými přáteli.
 

Výhody jsou například to, že vám na rozdíl od jiných lidí důvěřují a jsou tedy ochotni se přidat i když za sebou nemáte mnohaletou firemní historii. Také to, že jim můžete zavolat pozdě večer nebo o víkendu a není to pokládáno za nevhodné. Často může být výhodou i to, že rodinný zaměstnanec snese nějaké to nepohodlí nebo provizorní pracovní prostředí.

Mezi nevýhody pak můžeme s jistotou zařadit to, že v některých případech mohou mít tendenci rodinní příslušníci zneužívat vašich vztahů a brát si neplánované volno, využívat firemní zdroje pro osobní účely nebo se prostě vezou a spíše jen čerpají z toho, co vy tvrdě budujete.

Performia-komu jinémuvěřit než vlastní rodině

Určitě jste si všimli, že není přírodním zákonem to, že všichni z jedné rodiny jsou na tom stejně s úrovní motivace, nebo výkonností. Ani bystrost a inteligence není absolutně dědičná. Předpokládat tedy, že pokud je Petr výkonný a loajální, bude jeho bratr Pavel také takový, není na místě.

Dokonce ani to, že si s daným rodinným příslušníkem nebo kamarádem rozumíte, že prožijete povedenou společnou dovolenou, nemusí zákonitě znamenat úspěch v oblasti pracovní spolupráce. Možná jste byli svědky toho, kdy se výborné vztahy naprosto zpřetrhaly, protože selhalo společné podnikání nebo spolupráce v rámci týmu.

Firem, jejichž základem jsou rodinní příslušníci, jsem měla možnost poznat přinejmenším už několik desítek a někdy je to doopravdy zajímavé. Představím vám zde proto dva zcela rozdílné příklady.

Performia-komu jinému věřit nez vlastní rodině

1. Prvním příkladem je původně velká expandující společnost působící ve středních Čechách.

Majitel firmy zaměstnal svého bratra. Nebyl to právě vysoce produktivní člověk. Během několika let zastával postupně všechny ředitelské pozice, které ve firmě byly, nikde s úspěchem. Majiteli to začalo být jasné, ale co dělat, když jsou tam citlivé rodinné vazby a vztahy? Snažil se to obhajovat, zvládat a nakonec hledat zástupné problémy místo toho, aby se tomu postavil čelem.

Efekty, které bylo možné v dané firmě pozorovat, byly velmi negativní. Produktivní lidé ve firmě byli demotivováni, schopní lidé často odcházeli. Dokonce nebylo snadné přijmout nové, protože PR firmy jako zaměstnavatele bylo velmi pošramocené. Možná, že majitel zachránil rodinné vztahy, ale rozhodně tím trpí celá firma. Ve firmě jste mohli vnímat pocit marnosti.

2. Druhým příkladem je velmi technicky zaměřená firma plná „pánů odborníků“ sídlící na jižní Moravě.

Majitel firmy zaměstnal svou manželku na pozici, kde nebylo snadné vidět odvedenou práci. Když totiž firma prosperuje, ekonomické oddělení nevypadá jako něco náročného a personalistika stejně tak. Pro manželku pana majitele nebylo vůbec snadné vydobýt si své místo. Zaměstnanci firmy na ty, kteří nerozumí jejich oboru, netechniky a navíc ženy nahlíželi skepticky. Navíc fakt, že je to manželka majitele, byl v toto ohledu spíše mínus, než plus.

Představte si, že nezvládáte jen svou práci, ale také téměř celý tým abyste svou práci mohli prostě dělat. Tato dáma to zvládla. Dokázala vyřešit časté odchody obchodníků a stabilizovat personální scénu tak, že ostatní nakonec uznali její osobní přínos. Dnes je její pozice a důležitost neoddiskutovatelná.

Zvládla to zejména díky tomu, že je zaměřená na výsledek, nevzdává se snadno a je orientovaná na řešení. Když takovýto člověk dostane odpovídající kvalifikaci a příležitost, úspěch se dostaví. Jsme rádi, že jsme tohoto byli i my z Performia součástí.

Takže rodina - ano nebo ne? Ano, ale jen pokud je opravdovým přínosem.

Zdroj fotografií: Pixabay

Zajímají Vás možnosti vzdělávání v oblasti personalistiky?

Podívejte se na naše klíčové semináře.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

EVA SVOBODOVÁ: Řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy


Již od roku 2006 stojí jako generální ředitelka v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Během jejího působení asociace pomohla nemalému množství českých firem prosadit jejich zájmy a třeba i přežít. Spolu s Karlem Havlíčkem, současným vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu a bývalým předsedou asociace, vybudovali z AMSP ČR silnou značku, která budí respekt nejen u podnikatelů, ale také u vlády.

celý článek

Proč někdy i ty nejmodernější motivační nástroje nefungují?


Na současnou napjatou situaci na trhu práce už si stěžovat nemůžeme. Pokud jste jako firma ještě stále nezačali pracovat na konkrétních strategiích, změnách a inovacích tak, abyste se přizpůsobili této době, pravděpodobně jste propásli spoustu dobrých příležitostí. Ve kterých třech oblastech se firmy za poslední roky nejvíce posunuly a proč některé inovace nezafungovaly a nezafungují ani v budoucnu, i kdybyste se rozkrájeli?

celý článek

Bez podpory vedení to na sociálních sítích můžete zabalit


Ve své praxi se někdy setkáváme s tím, že na naše workshopy o sociálních sítích dorazí zaměstnanec společnosti s tím, že by chtěl začít aktivně komunikovat na sociálních sítích, aby zvýšil povědomí o firmě jako zaměstnavateli. Vždy hledáme řešení toho, jak efektivně rozproudit komunikaci na sociálních sítích a jaké příspěvky tam dávat, aby byl obsah pestrý a zajímavý. Nezřídka však narazíme na to, že vedení se toho nechce účastnit, nechce být v tomto ohledu propagováno a o fotografiích nemůže být ani řeč. V tento moment se u klientů dostáváme do slepé uličky.

celý článek

5 tipů pro nastolení a udržení vysoké produktivity týmu


Krátké, ale jasné shrnutí toho, jak udržet tým produktivní, nadšený a zaměřený na výsledky.

celý článek