Tajemství týmu: Účel firmy je jako led, na kterém se dobře bruslí
To byly ale časy, když jsme firmu rozjížděli. Plno věcí jsme dělali „na koleni“, mělo to daleko k dnešnímu propracovanému systému. Bylo to neskutečně náročné, ale zároveň fascinující. Toto vám bude jako šéfům, majitelům nebo těm, kteří byli u zrodu firmy, povědomé.

Jak je možné, že jsme v několika málo lidech dělali téměř nemožné? Jen málo jsme si stěžovali a rozhodně jsme neměli čas přemýšlet o firemních benefitech. Čím to, že nám nevadilo pracovat klidně 12 nebo 14 hodin denně, a ještě jsme našli sílu a čas na popovídání s kolegy?
Malé týmy, které bojují o holé přežití, jsou přirozeně ve stavu, který můžeme nazvat „nevyhnutelností“. Je to stav, kdy vás okolnosti nutí vydat ze sebe to nejlepší a kdy není možné čekat nebo se spoléhat na ostatní. V tuto chvíli má tým velmi silný společný cíl: přežít, postavit se na vlastní nohy nebo se posunout kupředu. Má také účel, nějaký důvod, proč to celé dělá. Nejhodnotnější účely stmelují a posilují ty největší osobnosti.
V malém týmu zároveň nemůže dlouho existovat někdo, kdo se jen veze, protože to může ohrozit veškeré dosavadní snažení. Každý člen týmu se tedy zajímá o to, co dělá jeho kolega. Zájem, vědomí cíle a účelu a pocit nevyhnutelnosti jsou zpravidla společnými faktory zrodu něčeho velkého.
Proč se tedy vytrácí tento duch hry a bojovnosti týmů, jakmile se firma zvětší? Proč je téměř nemožné dostat z týmů to nejlepší a vytěžit maximální efektivitu ve velkých firmách?
Jednoduše zde chybí některý nebo všechny z výše uvedených faktorů.
Jakmile se skupina nebo tým začne zvětšovat, je nutná organizace, pravidla a systém. To jistě! Ale zároveň je nutné udržovat živý účel, jasné cíle a ducha hry. Tak je i při velkém množství lidí možné udržet nadšení, soudržnost a žádoucí efektivitu. Organizace a systém je jako ostří na bruslích. Led, po kterém je možné bruslit velmi hladce, je pak přítomnost účelů, cílů a ducha hry. Zkuste bruslit bez ledu. Budete rychle unavení, znechucení, a protože budete mít dost práce sami se sebou, vůbec nebudete mít chuť zajímat se o ostatní.
Pokud se v rámci firmy hovoří pouze o cílech – o obratu a zisku, a chybí tu účel, je těžké motivovat lidi, aby se zkoordinovali a podporovali navzájem. Když budeme cíl firmy podávat jen v číslech, budou mít zaměstnanci tendenci zajímat se jen o „svá čísla“ a začne skřípat spolupráce mezi odděleními a v týmech obecně.
Doporučení
|
Zdroj fotografií: Thinkstock
Víte, že motivace má 4 stupně?
Jak je u zaměstnance poznat už při jeho výběru zjistíte na našem klíčovém semináři
Jak vytvořit a udržet skvělý tým.