Tajemství týmu: Účel firmy je jako led, na kterém se dobře bruslí

To byly ale časy, když jsme firmu rozjížděli. Plno věcí jsme dělali „na koleni“, mělo to daleko k dnešnímu propracovanému systému. Bylo to neskutečně náročné, ale zároveň fascinující. Toto vám bude jako šéfům, majitelům nebo těm, kteří byli u zrodu firmy, povědomé.


Jak je možné, že jsme v několika málo lidech dělali téměř nemožné? Jen málo jsme si stěžovali a rozhodně jsme neměli čas přemýšlet o firemních benefitech. Čím to, že nám nevadilo pracovat klidně 12 nebo 14 hodin denně, a ještě jsme našli sílu a čas na popovídání s kolegy?

Malé týmy, které bojují o holé přežití, jsou přirozeně ve stavu, který můžeme nazvat „nevyhnutelností“. Je to stav, kdy vás okolnosti nutí vydat ze sebe to nejlepší a kdy není možné čekat nebo se spoléhat na ostatní. V tuto chvíli má tým velmi silný společný cíl: přežít, postavit se na vlastní nohy nebo se posunout kupředu. Má také účel, nějaký důvod, proč to celé dělá. Nejhodnotnější účely stmelují a posilují ty největší osobnosti.


Organizace a systém je jako ostří na bruslích. Led, po kterém je možné bruslit velmi hladce, je pak přítomnost účelů, cílů a ducha hry.

V malém týmu zároveň nemůže dlouho existovat někdo, kdo se jen veze, protože to může ohrozit veškeré dosavadní snažení. Každý člen týmu se tedy zajímá o to, co dělá jeho kolega. Zájem, vědomí cíle a účelu a pocit nevyhnutelnosti jsou zpravidla společnými faktory zrodu něčeho velkého.

Proč se tedy vytrácí tento duch hry a bojovnosti týmů, jakmile se firma zvětší? Proč je téměř nemožné dostat z týmů to nejlepší a vytěžit maximální efektivitu ve velkých firmách?

Jednoduše zde chybí některý nebo všechny z výše uvedených faktorů.

performia- tajemstvi tymu

Jakmile se skupina nebo tým začne zvětšovat, je nutná organizace, pravidla a systém. To jistě! Ale zároveň je nutné udržovat živý účel, jasné cíle a ducha hry. Tak je i při velkém množství lidí možné udržet nadšení, soudržnost a žádoucí efektivitu. Organizace a systém je jako ostří na bruslích. Led, po kterém je možné bruslit velmi hladce, je pak přítomnost účelů, cílů a ducha hry. Zkuste bruslit bez ledu. Budete rychle unavení, znechucení, a protože budete mít dost práce sami se sebou, vůbec nebudete mít chuť zajímat se o ostatní.

Pokud se v rámci firmy hovoří pouze o cílech – o obratu a zisku, a chybí tu účel, je těžké motivovat lidi, aby se zkoordinovali a podporovali navzájem. Když budeme cíl firmy podávat jen v číslech, budou mít zaměstnanci tendenci zajímat se jen o „svá čísla“ a začne skřípat spolupráce mezi odděleními a v týmech obecně.

Doporučení

  • Pokud mluvíte o cílech firmy, přidejte k nim také účely (komu jste prospěšní a jak) a snažte se cíle převést do těchto účelů.
    Například: Prodat za 600 000 Kč = předat 3 stroje do rukou zákazníka.
  • Vnášejte do týmu různé hry a stavy „nevyhnutelnosti“.
    Například: Právě máme 34 registrovaných účastníků semináře, pojďme zaokrouhlit toto číslo na 40.
  • A pak samozřejmě nezapomeňte dosažení mety nějak odměnit.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Víte, že motivace má 4 stupně?
 

Jak je u zaměstnance poznat už při jeho výběru zjistíte na našem klíčovém semináři
Jak vytvořit a udržet skvělý tým. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Když se v náboru nedaří, většinou je to proto, že jste špatně začali


Umíte si představit, že uděláte 2 500 výběrových řízení a v každém z nich jste maximálně soustředění na to, aby se vše povedlo a na konci jste měli produktivního a loajálního nováčka do týmu? V české Performii za sebou máme “výběrek” už také dlouhou řádku, ale určitě většinu neudělal jeden člověk. O kom je řeč? O šéfovi norské pobočky společnosti Performia Ivaru Bruvollovi, který začal pomáhat firmám v najímání přesně před třiceti lety. A protože má tolik zkušeností, byl pro pohled zvenčí ideálním kandidátem.

celý článek

Značka zaměstnavatele bez živých sociálních sítí? To je bláznovství!


Je možné, že jste si na našich stránkách už o „employer branding“ (budování značky zaměstnavatele) něco přečetli. Jak ale souvisí s náborem a přitahováním kvalitních zaměstnanců a proč je naprosto pošetilé nebýt v dnešní době aktivní na sociálních sítích? A na co si dát na sociálních sítích pozor a kde brát pořád inspiraci pro nové a nové příspěvky?

celý článek

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek