Tajemství týmu: Účel firmy je jako led, na kterém se dobře bruslí

To byly ale časy, když jsme firmu rozjížděli. Plno věcí jsme dělali „na koleni“, mělo to daleko k dnešnímu propracovanému systému. Bylo to neskutečně náročné, ale zároveň fascinující. Toto vám bude jako šéfům, majitelům nebo těm, kteří byli u zrodu firmy, povědomé.


Jak je možné, že jsme v několika málo lidech dělali téměř nemožné? Jen málo jsme si stěžovali a rozhodně jsme neměli čas přemýšlet o firemních benefitech. Čím to, že nám nevadilo pracovat klidně 12 nebo 14 hodin denně, a ještě jsme našli sílu a čas na popovídání s kolegy?

Malé týmy, které bojují o holé přežití, jsou přirozeně ve stavu, který můžeme nazvat „nevyhnutelností“. Je to stav, kdy vás okolnosti nutí vydat ze sebe to nejlepší a kdy není možné čekat nebo se spoléhat na ostatní. V tuto chvíli má tým velmi silný společný cíl: přežít, postavit se na vlastní nohy nebo se posunout kupředu. Má také účel, nějaký důvod, proč to celé dělá. Nejhodnotnější účely stmelují a posilují ty největší osobnosti.


Organizace a systém je jako ostří na bruslích. Led, po kterém je možné bruslit velmi hladce, je pak přítomnost účelů, cílů a ducha hry.

V malém týmu zároveň nemůže dlouho existovat někdo, kdo se jen veze, protože to může ohrozit veškeré dosavadní snažení. Každý člen týmu se tedy zajímá o to, co dělá jeho kolega. Zájem, vědomí cíle a účelu a pocit nevyhnutelnosti jsou zpravidla společnými faktory zrodu něčeho velkého.

Proč se tedy vytrácí tento duch hry a bojovnosti týmů, jakmile se firma zvětší? Proč je téměř nemožné dostat z týmů to nejlepší a vytěžit maximální efektivitu ve velkých firmách?

Jednoduše zde chybí některý nebo všechny z výše uvedených faktorů.

performia- tajemstvi tymu

Jakmile se skupina nebo tým začne zvětšovat, je nutná organizace, pravidla a systém. To jistě! Ale zároveň je nutné udržovat živý účel, jasné cíle a ducha hry. Tak je i při velkém množství lidí možné udržet nadšení, soudržnost a žádoucí efektivitu. Organizace a systém je jako ostří na bruslích. Led, po kterém je možné bruslit velmi hladce, je pak přítomnost účelů, cílů a ducha hry. Zkuste bruslit bez ledu. Budete rychle unavení, znechucení, a protože budete mít dost práce sami se sebou, vůbec nebudete mít chuť zajímat se o ostatní.

Pokud se v rámci firmy hovoří pouze o cílech – o obratu a zisku, a chybí tu účel, je těžké motivovat lidi, aby se zkoordinovali a podporovali navzájem. Když budeme cíl firmy podávat jen v číslech, budou mít zaměstnanci tendenci zajímat se jen o „svá čísla“ a začne skřípat spolupráce mezi odděleními a v týmech obecně.

Doporučení

  • Pokud mluvíte o cílech firmy, přidejte k nim také účely (komu jste prospěšní a jak) a snažte se cíle převést do těchto účelů.
    Například: Prodat za 600 000 Kč = předat 3 stroje do rukou zákazníka.
  • Vnášejte do týmu různé hry a stavy „nevyhnutelnosti“.
    Například: Právě máme 34 registrovaných účastníků semináře, pojďme zaokrouhlit toto číslo na 40.
  • A pak samozřejmě nezapomeňte dosažení mety nějak odměnit.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Víte, že motivace má 4 stupně?
 

Jak je u zaměstnance poznat už při jeho výběru zjistíte na našem klíčovém semináři
Jak vytvořit a udržet skvělý tým. 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek

Je najímání v současné době bláznivý nápad?


I když je dnes náročné myslet na něco jiného než na to všudypřítomné téma, ne všechny firmy musí nutně zastavit veškerou svou aktivitu a přestat se dívat do budoucnosti. Starat se o ni je totiž teď totiž velmi důležité.

celý článek