TECHNICKÉ POZICE: Opravdu hledáte výlučně odborníka?

S expanzí a rozvojem firma často potřebuje rozšířit řady o platné členy týmu. Pokud se jedná o pozice odborné, spojené s hlubšími znalostmi a dovednostmi, pak její požadavky na kandidáty podle toho vypadají. Ideálně bychom si přáli znalce, který když nastoupí, okamžitě může začít pracovat a produkovat na svém odborném postu. Ne vždy
ho však nutně potřebujeme.


I když faktor znalostí a odbornosti vypadá jako klíčový pro správně obsazenou pozici, zbývají ještě další tři. Jak spolu souvisí a co když některý z nich úplně chybí?

Odborná způsobilost a vysoká kvalifikovanost může být působivá a slibná, ale pokud chybí zásadní nasměrování osoby na výsledky, může to vyústit v nikdy nekončící očekávání. Jediný faktor tedy bohužel nestačí.

Performia- odborník

První faktor: produktivita


Přirozené nasměrování osoby na dosahování výsledků je v porovnání s osobou, která jen „chodí do práce“, zásadní. Tak zásadní jako je například v případě dostihového koně rozhodující jeho schopnost rychle běhat. Pokud chcete opravdu vyhrávat dostihy, budete hledat takového koně, který je v první řadě opravdu rychlý, a až pak vás budou zajímat další faktory, jako je rodokmen, zdravotní stav a povaha. Stejně tak je zásadní znát schopnost dané osoby podávat hodnotné výkony, protože to, že někam pravidelně dochází a dokonce i něco dělá, je stále trochu málo. Tento faktor je navíc zakořeněn hluboko uvnitř osoby a není v silách byť šikovného manažera to výrazně změnit.

Druhý faktor: motivace


Druhým, velmi důležitým faktorem je motivace. Tedy PROČ chce osoba pracovat, jaký je její motiv. To také odráží úroveň její loajality. Existuje škála motivace a také bod, kdy osoba je loajální více vůči sobě, než vůči firmě. Loajální pak bývá pouze do výše svého platu, nebo do chvíle, kdy je pro ni výhodné být součástí vaší firmy. Motivovat neloajální zaměstnance je finančně náročné, nikdy nekončící a navíc dlouhodobě neudržitelné. Proto je lepší vědět předem, koho si do týmu berete i z hlediska motivace, abyste věděli, s čím z jeho strany počítat.

Třetí faktor: osobnost


Nemyslíme tím tu společenskou masku, kterou nosí. To je něco, co můžete pozorovat na pohovoru. Myslíme tím opravdový přístup k pracovnímu životu a to, jak přistupuje k problémům, se kterými se setkává. Každá práce má svá specifika a vyžaduje různé schopnosti zvládání a vlastnosti, kterými je osoba lépe nebo hůře dokáže zvládat. Je rozhodně zajímavé znát způsoby jednání daného pracovníka a být schopen vytěžit jeho talenty na maximum a pomoct mu předcházet nebo lépe zvládat ty záležitosti, kde hrozí nějaké rizika.

Takže tu máme celkem faktory čtyři: produktivitu, motivaci, osobnost a prvně zmiňované znalosti.

Všimla jsem si, že většina firem při najímání požaduje, zkoumá, prověřuje a vybírá na základě faktoru znalostí a také se snaží odhalit osobnost. Po přijetí se pak snaží daného kvalifikovaného pracovníka motivovat k tomu, aby dosáhl dobré míry produktivity, tedy hodnotných výsledků.

Méně úspěšný model výběru zaměstnanců

Co se ale často stává, je to, že ne každý kvalifikovaný, tedy znalosti mající pracovník, který je na pohovoru sympatický nebo dokonce oslní, je také automaticky produktivní a dobře motivovaný nebo motivovatelný. A to je ten důvod, proč to celé nefunguje, i když to zprvu vypadá tak nadějně.

Mnohem úspěšnější způsob, jak získat loajální pracovníky, kteří dokáží „rychle běhat“, je soustředit se mnohem více na výše zmiňované faktory – produktivitu a motivaci. Velmi zajímavé je, že když získáte do týmu produktivní osobu, která je také velmi ochotna pracovat pro vás, dokážete ji vést a kvalifikovat velmi snadno a rychle.

Úspěšný model výběru zaměstnanců

Performia-technické pozice

V zásadě je tedy snazší zvýšit míru kvalifikace ve vaší firmě a vést osobu, která je zaměřená na výsledky a opravdu vám chce pomáhat, než lpět na vysoce kvalifikovaných uchazečích, kteří později nelze přimět k produkci a u které vnímáte, že chce pomoct hlavně sobě.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se více dozvědět o tom, jaké najímat nové lidi do týmu?
 

Přijďte k nám na odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Tři nejčastější výzvy spojené s najímáním do týmů liniových manažerů


Liniový manažer. Najdete ho někde mezi řadovým zaměstnancem a managementem. Je to odborník v oblasti, kterou má na starosti. Dosazen do své funkce byl většinou proto, že měl výborné výsledky, hlubokou znalost a ochotu převzít více zodpovědnosti, ne snad proto, že by byl odborníkem na vedení lidí.

celý článek

Proč jsme tak fixovaní na první dojem?


Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.

celý článek

Z PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?


Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.

celý článek

Co české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru


Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.

celý článek