Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?
Článek vyšel v březnu roku 2021.
Zaměstnavatelé mohou v souvislosti s testováním zaměstnanců podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví, zpracovávat pouze údaje nezbytné pro dosažení účelu zpracování. Tedy pro účely testování a rozhodnutí, zda a které zaměstnance lze vpustit na pracoviště.
Které informace je potřeba uchovat?
Konkrétně se jedná o následující údaje:
- osobní číslo zaměstnance (pokud nebylo přiděleno, pak jméno a příjmení);
- údaj o přesném času provedení testu;
- výsledek testu na přítomnost viru;
- pokud bude zaměstnavatel požadovat úhradu testu od zdravotní pojišťovny, pak také číslo pojištěnce a údaje o zdravotní pojišťovně;
- pokud jde o zaměstnance, na které se vztahuje výjimka z povinnosti podstoupit test, pak také údaj o prodělání nemoci COVID-19 a údaj o uplynutí nařízené izolace, případně časový údaj o provedeném očkování a údaj o nepřítomnosti příznaků nemoci.
Použití údajů je omezeno pouze na plnění povinností uložených zaměstnavatelům a zaměstnancům v opatření.
O čem musím zaměstnance informovat?
Zaměstnance je nutné informovat o:
- zvoleném způsobu testování, druhu a povaze testů;
- totožnosti a kontaktních údajích zaměstnavatele a jeho případného zástupce;
- účelech zpracování údajů;
- případném předání údajů orgánům ochrany veřejného zdraví či jiným příjemcům, je-li připuštěno;
- případném úmyslu předat údaje do třetí země a souvisejících informacích;
- době uložení údajů (je nutné vymezit alespoň kritéria pro stanovení doby uložení);
- existenci práva požadovat přístup k údajům, opravu, výmaz či omezení zpracování údajů,
- skutečnosti, že zpracování údajů je zákonný požadavek, zaměstnanec má povinnost údaje poskytnout a jaké jsou důsledky neposkytnutí údajů;
- pokud testování provádí poskytovatel zdravotních služeb, pak i o kategorii údajů a zdroj, ze kterého údaje pochází.

Jak údaje zabezpečit?
Zaměstnavatelé musí:
- zabezpečit údaje vhodnými opatřeními, např. šifrovat soubory s údaji, zpřístupnit je pouze přes chráněné VPN, neukládat je na volně přístupném místě v počítači (plocha či disk C:/) ani volně přístupných nezaheslovaných USB discích, nenechávat vytištěné dokumenty s Údaji volně přístupné bez dozoru, ale uschovat je v zamčeném prostoru pro uchování citlivé personální agendy v místnosti, která se zamyká;
- umožnit přístup k Údajům pouze osobám pověřeným plněním úkolů vyplývajících z opatření.
Tento článek vznikl za spolupráce s advokátní společností TaylorWessing. Celé znění tohoto článku najdete zde.
Zdroj fotografií: freepik.com
Chcete dostávat více podobných tipů?
Přihlaste se k odběru TIPŮ A TRIKŮ.
Další články
Úsměv není všechno! Pokud chybí odvaha čelit problémům
Dobrá nálada, stálý úsměv na tváři a pravidelné vtípky určitě přispívají k příjemnému pracovnímu prostředí. Nikdy vám ale nezaručí, že před sebou máte člověka, který dokáže zvládnout těžké situace a neustále věci zlepšovat.
celý článekNejčastější překážky na cestě k objevení talentu
Není tak úplně jednoduché objevit svůj talent. To, v čem jsme opravdu dobří, co nám sedí a v čem můžeme dosahovat skvělých výsledků s relativně malou námahou. Když se nám to podaří, je to skvělé. Pak se totiž při tom, co děláme, i bavíme a máme z toho požitek. Jak s takovým objevováním pomoct ostatním a mít tak tým lidí, kteří jsou na správném místě?
celý článekPřehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025
Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.
celý článekDANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článek