Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?
Článek vyšel v březnu roku 2021.
Zaměstnavatelé mohou v souvislosti s testováním zaměstnanců podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví, zpracovávat pouze údaje nezbytné pro dosažení účelu zpracování. Tedy pro účely testování a rozhodnutí, zda a které zaměstnance lze vpustit na pracoviště.
Které informace je potřeba uchovat?
Konkrétně se jedná o následující údaje:
- osobní číslo zaměstnance (pokud nebylo přiděleno, pak jméno a příjmení);
- údaj o přesném času provedení testu;
- výsledek testu na přítomnost viru;
- pokud bude zaměstnavatel požadovat úhradu testu od zdravotní pojišťovny, pak také číslo pojištěnce a údaje o zdravotní pojišťovně;
- pokud jde o zaměstnance, na které se vztahuje výjimka z povinnosti podstoupit test, pak také údaj o prodělání nemoci COVID-19 a údaj o uplynutí nařízené izolace, případně časový údaj o provedeném očkování a údaj o nepřítomnosti příznaků nemoci.
Použití údajů je omezeno pouze na plnění povinností uložených zaměstnavatelům a zaměstnancům v opatření.
O čem musím zaměstnance informovat?
Zaměstnance je nutné informovat o:
- zvoleném způsobu testování, druhu a povaze testů;
- totožnosti a kontaktních údajích zaměstnavatele a jeho případného zástupce;
- účelech zpracování údajů;
- případném předání údajů orgánům ochrany veřejného zdraví či jiným příjemcům, je-li připuštěno;
- případném úmyslu předat údaje do třetí země a souvisejících informacích;
- době uložení údajů (je nutné vymezit alespoň kritéria pro stanovení doby uložení);
- existenci práva požadovat přístup k údajům, opravu, výmaz či omezení zpracování údajů,
- skutečnosti, že zpracování údajů je zákonný požadavek, zaměstnanec má povinnost údaje poskytnout a jaké jsou důsledky neposkytnutí údajů;
- pokud testování provádí poskytovatel zdravotních služeb, pak i o kategorii údajů a zdroj, ze kterého údaje pochází.

Jak údaje zabezpečit?
Zaměstnavatelé musí:
- zabezpečit údaje vhodnými opatřeními, např. šifrovat soubory s údaji, zpřístupnit je pouze přes chráněné VPN, neukládat je na volně přístupném místě v počítači (plocha či disk C:/) ani volně přístupných nezaheslovaných USB discích, nenechávat vytištěné dokumenty s Údaji volně přístupné bez dozoru, ale uschovat je v zamčeném prostoru pro uchování citlivé personální agendy v místnosti, která se zamyká;
- umožnit přístup k Údajům pouze osobám pověřeným plněním úkolů vyplývajících z opatření.
Tento článek vznikl za spolupráce s advokátní společností TaylorWessing. Celé znění tohoto článku najdete zde.
Zdroj fotografií: freepik.com
Chcete dostávat více podobných tipů?
Přihlaste se k odběru TIPŮ A TRIKŮ.
Další články
Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách
Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.
celý článekKdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!
Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.
celý článekInzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče
Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.
celý článekNábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článek