Testování na covid a GDPR. Jak na to?

Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR? 

Článek vyšel v březnu roku 2021. 


Zaměstnavatelé mohou v souvislosti s testováním zaměstnanců podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví, zpracovávat pouze údaje nezbytné pro dosažení účelu zpracování. Tedy pro účely testování a rozhodnutí, zda a které zaměstnance lze vpustit na pracoviště.

Které informace je potřeba uchovat? 

Konkrétně se jedná o následující údaje:

  • osobní číslo zaměstnance (pokud nebylo přiděleno, pak jméno a příjmení);
  • údaj o přesném času provedení testu;
  • výsledek testu na přítomnost viru;
  • pokud bude zaměstnavatel požadovat úhradu testu od zdravotní pojišťovny, pak také číslo pojištěnce a údaje o zdravotní pojišťovně;
  • pokud jde o zaměstnance, na které se vztahuje výjimka z povinnosti podstoupit test, pak také údaj o prodělání nemoci COVID-19 a údaj o uplynutí nařízené izolace, případně časový údaj o provedeném očkování a údaj o nepřítomnosti příznaků nemoci.

Použití údajů je omezeno pouze na plnění povinností uložených zaměstnavatelům a zaměstnancům v opatření.

O čem musím zaměstnance informovat?


Zaměstnance je nutné informovat o:

  • zvoleném způsobu testování, druhu a povaze testů;
  • totožnosti a kontaktních údajích zaměstnavatele a jeho případného zástupce;
  • účelech zpracování údajů;
  • případném předání údajů orgánům ochrany veřejného zdraví či jiným příjemcům, je-li připuštěno;
  • případném úmyslu předat údaje do třetí země a souvisejících informacích;
  • době uložení údajů (je nutné vymezit alespoň kritéria pro stanovení doby uložení);
  • existenci práva požadovat přístup k údajům, opravu, výmaz či omezení zpracování údajů,
  • skutečnosti, že zpracování údajů je zákonný požadavek, zaměstnanec má povinnost údaje poskytnout a jaké jsou důsledky neposkytnutí údajů;
  • pokud testování provádí poskytovatel zdravotních služeb, pak i o kategorii údajů a zdroj, ze kterého údaje pochází.

Jak údaje zabezpečit?

Zaměstnavatelé musí:

  • zabezpečit údaje vhodnými opatřeními, např. šifrovat soubory s údaji, zpřístupnit je pouze přes chráněné VPN, neukládat je na volně přístupném místě v počítači (plocha či disk C:/) ani volně přístupných nezaheslovaných USB discích, nenechávat vytištěné dokumenty s Údaji volně přístupné bez dozoru, ale uschovat je v zamčeném prostoru pro uchování citlivé personální agendy v místnosti, která se zamyká;
  • umožnit přístup k Údajům pouze osobám pověřeným plněním úkolů vyplývajících z opatření.

Tento článek vznikl za spolupráce s advokátní společností TaylorWessing. Celé znění tohoto článku najdete zde.

Zdroj fotografií: freepik.com

Chcete dostávat více podobných tipů?


Přihlaste se k odběru TIPŮ A TRIKŮ. 


LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek