Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?
Článek vyšel v březnu roku 2021.
Zaměstnavatelé mohou v souvislosti s testováním zaměstnanců podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví, zpracovávat pouze údaje nezbytné pro dosažení účelu zpracování. Tedy pro účely testování a rozhodnutí, zda a které zaměstnance lze vpustit na pracoviště.
Které informace je potřeba uchovat?
Konkrétně se jedná o následující údaje:
- osobní číslo zaměstnance (pokud nebylo přiděleno, pak jméno a příjmení);
- údaj o přesném času provedení testu;
- výsledek testu na přítomnost viru;
- pokud bude zaměstnavatel požadovat úhradu testu od zdravotní pojišťovny, pak také číslo pojištěnce a údaje o zdravotní pojišťovně;
- pokud jde o zaměstnance, na které se vztahuje výjimka z povinnosti podstoupit test, pak také údaj o prodělání nemoci COVID-19 a údaj o uplynutí nařízené izolace, případně časový údaj o provedeném očkování a údaj o nepřítomnosti příznaků nemoci.
Použití údajů je omezeno pouze na plnění povinností uložených zaměstnavatelům a zaměstnancům v opatření.
O čem musím zaměstnance informovat?
Zaměstnance je nutné informovat o:
- zvoleném způsobu testování, druhu a povaze testů;
- totožnosti a kontaktních údajích zaměstnavatele a jeho případného zástupce;
- účelech zpracování údajů;
- případném předání údajů orgánům ochrany veřejného zdraví či jiným příjemcům, je-li připuštěno;
- případném úmyslu předat údaje do třetí země a souvisejících informacích;
- době uložení údajů (je nutné vymezit alespoň kritéria pro stanovení doby uložení);
- existenci práva požadovat přístup k údajům, opravu, výmaz či omezení zpracování údajů,
- skutečnosti, že zpracování údajů je zákonný požadavek, zaměstnanec má povinnost údaje poskytnout a jaké jsou důsledky neposkytnutí údajů;
- pokud testování provádí poskytovatel zdravotních služeb, pak i o kategorii údajů a zdroj, ze kterého údaje pochází.
Jak údaje zabezpečit?
Zaměstnavatelé musí:
- zabezpečit údaje vhodnými opatřeními, např. šifrovat soubory s údaji, zpřístupnit je pouze přes chráněné VPN, neukládat je na volně přístupném místě v počítači (plocha či disk C:/) ani volně přístupných nezaheslovaných USB discích, nenechávat vytištěné dokumenty s Údaji volně přístupné bez dozoru, ale uschovat je v zamčeném prostoru pro uchování citlivé personální agendy v místnosti, která se zamyká;
- umožnit přístup k Údajům pouze osobám pověřeným plněním úkolů vyplývajících z opatření.
Tento článek vznikl za spolupráce s advokátní společností TaylorWessing. Celé znění tohoto článku najdete zde.
Zdroj fotografií: freepik.com
Chcete dostávat více podobných tipů?
Přihlaste se k odběru TIPŮ A TRIKŮ.
Další články
KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem
Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.
celý článekZ PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti
Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?
celý článekJak ztratit kandidáta v deseti krocích
Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.
celý článek5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci
Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.
celý článek