Testování na covid a GDPR. Jak na to?

Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR? 

Článek vyšel v březnu roku 2021. 


Zaměstnavatelé mohou v souvislosti s testováním zaměstnanců podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví, zpracovávat pouze údaje nezbytné pro dosažení účelu zpracování. Tedy pro účely testování a rozhodnutí, zda a které zaměstnance lze vpustit na pracoviště.

Které informace je potřeba uchovat? 

Konkrétně se jedná o následující údaje:

  • osobní číslo zaměstnance (pokud nebylo přiděleno, pak jméno a příjmení);
  • údaj o přesném času provedení testu;
  • výsledek testu na přítomnost viru;
  • pokud bude zaměstnavatel požadovat úhradu testu od zdravotní pojišťovny, pak také číslo pojištěnce a údaje o zdravotní pojišťovně;
  • pokud jde o zaměstnance, na které se vztahuje výjimka z povinnosti podstoupit test, pak také údaj o prodělání nemoci COVID-19 a údaj o uplynutí nařízené izolace, případně časový údaj o provedeném očkování a údaj o nepřítomnosti příznaků nemoci.

Použití údajů je omezeno pouze na plnění povinností uložených zaměstnavatelům a zaměstnancům v opatření.

O čem musím zaměstnance informovat?


Zaměstnance je nutné informovat o:

  • zvoleném způsobu testování, druhu a povaze testů;
  • totožnosti a kontaktních údajích zaměstnavatele a jeho případného zástupce;
  • účelech zpracování údajů;
  • případném předání údajů orgánům ochrany veřejného zdraví či jiným příjemcům, je-li připuštěno;
  • případném úmyslu předat údaje do třetí země a souvisejících informacích;
  • době uložení údajů (je nutné vymezit alespoň kritéria pro stanovení doby uložení);
  • existenci práva požadovat přístup k údajům, opravu, výmaz či omezení zpracování údajů,
  • skutečnosti, že zpracování údajů je zákonný požadavek, zaměstnanec má povinnost údaje poskytnout a jaké jsou důsledky neposkytnutí údajů;
  • pokud testování provádí poskytovatel zdravotních služeb, pak i o kategorii údajů a zdroj, ze kterého údaje pochází.

Jak údaje zabezpečit?

Zaměstnavatelé musí:

  • zabezpečit údaje vhodnými opatřeními, např. šifrovat soubory s údaji, zpřístupnit je pouze přes chráněné VPN, neukládat je na volně přístupném místě v počítači (plocha či disk C:/) ani volně přístupných nezaheslovaných USB discích, nenechávat vytištěné dokumenty s Údaji volně přístupné bez dozoru, ale uschovat je v zamčeném prostoru pro uchování citlivé personální agendy v místnosti, která se zamyká;
  • umožnit přístup k Údajům pouze osobám pověřeným plněním úkolů vyplývajících z opatření.

Tento článek vznikl za spolupráce s advokátní společností TaylorWessing. Celé znění tohoto článku najdete zde.

Zdroj fotografií: freepik.com

Chcete dostávat více podobných tipů?


Přihlaste se k odběru TIPŮ A TRIKŮ. 


3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje


Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.

celý článek

V ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu


Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.

celý článek

Chcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!


Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.

celý článek

Jak bude letos vypadat úspěch na poli HR


Máme za sebou čas bilancování a výhled do roku 2021 podsouvá mnoho otazníků. Z hlediska HR je jasné, že po roce 2020 se některé věci už nikdy nevrátí na stejnou úroveň. Z toho všeho negativního, čemu jsme v byznysu loni čelili, vyšlo i několik opravdu zajímavých věcí. Vyhrocená situace, nebo řekněme nevyhnutelnost, má vždy tendenci posunout věci dál, než jsme si kdykoli předtím dokázali představit. Co nás tedy v HR a náboru letos čeká, a hlavně co dělat, abychom nakonec uspěli?

celý článek