Tři hlavní kritéria při najímání nových pracovníků

V přijímání nových zaměstnanců figurují tři velmi důležité faktory, ke kterým byste měli přihlížet předtím, než se definitivně rozhodnete přijmout nového člověka na palubu.


Záznam produkce

První a zdaleka nejdůležitější je záznam produkce. Pojem produkt je definován jako konečný výsledek záměrného úsilí o dokončení něčeho. To, že je věc skutečně dokončená, je jedním z klíčových rysů produktu.


Definice produktu

Aby byl produkt produktem, nemusí být hmotným předmětem. Produktem může být i dokončená služba. V dnešní společnosti mají lidé tendence vytvářet a dodávat více a více produktů, které jsou ve skutečnosti osobními nebo strojově dodanými službami. Mohou to být umytá okna, spravený chrup, výsledná porada nad vhodným a realizovatelným obchodním plánem, přístup k Internetu atd. Vše jsou to produkty ve smyslu, ve kterém tady slovo produkt používáme.


Zásadní pochopení produktů vaší společnosti

Může to znít tak jednoduše. Je zbytečné to připomínat. Ale pokud tento koncept produktu není zcela pochopen, tak se nestanete odborníkem v najímání pracovníků. Pochopit, co jsou skutečné produkty v různých oblastech vaší organizace, znamená produkovat nezbytně kvantitu a kvalitu, pokud chcete dosáhnout maximálních výhod systému najímání.
 

Zůstat u společnosti

Druhým nezbytným předpokladem, který by měl být stanoven, je jednání s osobou schopnou zůstat u firmy přiměřeně dlouho. Bohužel existuje mnoho lidí, kteří mění své pozice a firmy podle toho, odkud dostanou lepší finanční nabídku, nebo proto, že se vyskytly nečekané pracovní problémy, ale také proto, že zkrátka nejsou vytrvalí. Musíte přihlížet k několika faktorům, abyste poznali, zda je člověk schopen zůstat na delší období.

Jeden faktor se týká délky jeho působení u předchozího zaměstnavatele a dalším je jeho osobnost. Určité typy lidí jsou velmi odhodlané naučit se dobře dělat svou práci, aby pak pocítili spokojenost z toho, co dělají, a neměli tak ani malé nutkání ke změně jen pro pocit vzrušení. Jiné typy lidí jsou více impulsivní a častěji je jejich práce může nudit, proto neustále potřebují nové věci, nové výzvy, a pokud jsou trochu kreativní, bývá někdy obtížné udržet je na jednom místě.

Performia - jak najimat nové lidi

Funkce uvnitř skupiny

Třetím důležitým předpokladem je schopnost najímaného člověka pracovat ve skupině a umění porozumět ostatním lidem. Stává se (ačkoli velmi zřídka), že najdete člověka, který je docela produktivní, pokud pracuje sám za sebe, ale který má jisté problémy spolupracovat s ostatními, čímž narušuje produktivitu celé skupiny a stává se negativním, v jiném slova smyslu člověkem, kterého nechcete. Ve společnosti Performia tento faktor považujeme za zásadní.
 

Poznání lidské osobnosti

Pravdou je, že čím víc víte o osobnosti uchazeče (jak pozitivního, tak i negativního), tím snadněji za něj můžete převzít zodpovědnost a získat výhody plynoucí z jeho schopností. Teoreticky byste vy, jako manažer, měl mít tak mnoho informací o jedinci, že byste měl umět předpovídat potenciální negativní situace a předpokládat řešení pro obě strany. Jak pro jedince, tak pro celou skupinu. Ve skutečnosti by k takovým situacím nikdy nemělo dojít.


Nejhorší kombinace

Nejhorší kombinací těchto tří faktorů je samozřejmě člověk, který není ani výkonný, ani produktivní, který má problém spolupracovat s ostatními, který ale zůstává v práci léta a léta. Bohužel je to realita, proti které se vy, jako manažer, čas od času musíte postavit.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více o najímání nových pracovníků?

Přijďte na naší přednášku, která se koná každý měsíc v Praze, Brně a dalších městech.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

MARKÉTA SOUHRADOVÁ: I když jsme korporát, daří se nám neztrácet lidský přístup


Když se řekne „korporát“, nemálo z nás si kromě benefitů a dobrého zápisu do životopisu vybaví i nemožnost věci flexibilně měnit, hromadu procesů a směrnic nebo malý zájem o názory jednotlivce. Ale když se řekne Wienerberger s.r.o., napadne mě téměř přesný opak. Více jsem si o tom všem povídala s country HR manažerkou firmy s více než tisícovkou zaměstnanců Markétou Souhradovou. Jsem zvědavá, co si o korporátech budete po přečtení myslet vy.

celý článek

ALŽBĚTA TRUPAROVÁ: Pocitům při návratu domů z náročné mise se nic nevyrovná


Personální a finanční manažerka Lékařů bez hranic Alžběta Truparová má za sebou devět misí. Působila v různých zemích, od Mexika, Ukrajiny a Iráku až po Súdán nebo Jemen. Samotných lékařů či zdravotnických pozic je v organizaci, která poskytuje zdravotnickou a humanitární pomoc v konfliktních oblastech, po přírodních katastrofách a při epidemiích, asi jen polovina. Bez odborníků v oblasti lidských zdrojů, financí, zásobování a bez dalších technických profesí by se totiž projekty ve více než sedmdesáti zemích světa neobešly.

celý článek

VERONIKA KALLAUSCHOVÁ: Když je někdo produktivní a chce, vše ho naučíme


Představte si firmu plnou techniků. Máte? A teď si představte drobnou mladou holčinu, která rozhoduje o jejich přijetí do firmy, zaškolování a progresu. Jestli se vám to aspoň trochu povedlo, pak máte obrázek společnosti Backbone s.r.o. a její personalistky Veroniky Kallauschové, která je sama živým důkazem toho, že zdání klame a předsudky je lepší raději hodit do koše.

celý článek

Ztracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední


Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?

celý článek