Tři hlavní kritéria při najímání nových pracovníků

V přijímání nových zaměstnanců figurují tři velmi důležité faktory, ke kterým byste měli přihlížet předtím, než se definitivně rozhodnete přijmout nového člověka na palubu.


Záznam produkce

První a zdaleka nejdůležitější je záznam produkce. Pojem produkt je definován jako konečný výsledek záměrného úsilí o dokončení něčeho. To, že je věc skutečně dokončená, je jedním z klíčových rysů produktu.


Definice produktu

Aby byl produkt produktem, nemusí být hmotným předmětem. Produktem může být i dokončená služba. V dnešní společnosti mají lidé tendence vytvářet a dodávat více a více produktů, které jsou ve skutečnosti osobními nebo strojově dodanými službami. Mohou to být umytá okna, spravený chrup, výsledná porada nad vhodným a realizovatelným obchodním plánem, přístup k Internetu atd. Vše jsou to produkty ve smyslu, ve kterém tady slovo produkt používáme.


Zásadní pochopení produktů vaší společnosti

Může to znít tak jednoduše. Je zbytečné to připomínat. Ale pokud tento koncept produktu není zcela pochopen, tak se nestanete odborníkem v najímání pracovníků. Pochopit, co jsou skutečné produkty v různých oblastech vaší organizace, znamená produkovat nezbytně kvantitu a kvalitu, pokud chcete dosáhnout maximálních výhod systému najímání.
 

Zůstat u společnosti

Druhým nezbytným předpokladem, který by měl být stanoven, je jednání s osobou schopnou zůstat u firmy přiměřeně dlouho. Bohužel existuje mnoho lidí, kteří mění své pozice a firmy podle toho, odkud dostanou lepší finanční nabídku, nebo proto, že se vyskytly nečekané pracovní problémy, ale také proto, že zkrátka nejsou vytrvalí. Musíte přihlížet k několika faktorům, abyste poznali, zda je člověk schopen zůstat na delší období.

Jeden faktor se týká délky jeho působení u předchozího zaměstnavatele a dalším je jeho osobnost. Určité typy lidí jsou velmi odhodlané naučit se dobře dělat svou práci, aby pak pocítili spokojenost z toho, co dělají, a neměli tak ani malé nutkání ke změně jen pro pocit vzrušení. Jiné typy lidí jsou více impulsivní a častěji je jejich práce může nudit, proto neustále potřebují nové věci, nové výzvy, a pokud jsou trochu kreativní, bývá někdy obtížné udržet je na jednom místě.

Performia - jak najimat nové lidi

Funkce uvnitř skupiny

Třetím důležitým předpokladem je schopnost najímaného člověka pracovat ve skupině a umění porozumět ostatním lidem. Stává se (ačkoli velmi zřídka), že najdete člověka, který je docela produktivní, pokud pracuje sám za sebe, ale který má jisté problémy spolupracovat s ostatními, čímž narušuje produktivitu celé skupiny a stává se negativním, v jiném slova smyslu člověkem, kterého nechcete. Ve společnosti Performia tento faktor považujeme za zásadní.
 

Poznání lidské osobnosti

Pravdou je, že čím víc víte o osobnosti uchazeče (jak pozitivního, tak i negativního), tím snadněji za něj můžete převzít zodpovědnost a získat výhody plynoucí z jeho schopností. Teoreticky byste vy, jako manažer, měl mít tak mnoho informací o jedinci, že byste měl umět předpovídat potenciální negativní situace a předpokládat řešení pro obě strany. Jak pro jedince, tak pro celou skupinu. Ve skutečnosti by k takovým situacím nikdy nemělo dojít.


Nejhorší kombinace

Nejhorší kombinací těchto tří faktorů je samozřejmě člověk, který není ani výkonný, ani produktivní, který má problém spolupracovat s ostatními, který ale zůstává v práci léta a léta. Bohužel je to realita, proti které se vy, jako manažer, čas od času musíte postavit.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více o najímání nových pracovníků?

Přijďte na naší přednášku, která se koná každý měsíc v Praze, Brně a dalších městech.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Václav a Barbora z VASKY: Mladá generace si často neuvědomuje, jak se má dobře


Oba už v teenagerovském věku lákal svět podnikání. On založil v osmnácti letech svou vlastní firmu na výrobu bot, která má dnes stamilionový roční obrat. Ona od svých devatenácti vyzkoušela nemálo různých prací a dnes je srdcem Vaškovy firmy. „Kéž bych byla v jejich věku tak uvědomělá jako oni,“ řekla jsem si po rozhovoru s nimi. O koho jde? O Václava Staňka, majitele obuvnické značky Vasky, a Barboru Čápkovou, jeho personalistku.

celý článek

Co nám o našich lidech řekla doba home officová?


To, že nám doba pandemická v mnohém otevřela oči, je zřejmé. V oblasti výkonnosti a loajality zaměstnanců zažívalo mnoho firem doslova očistec. O to bolestivější procitnutí to bylo, když to přišlo do zcela idylické doby, kdy panoval všeobecný blahobyt. Zaměstnanci si mohli práci vybírat a zaměstnavatelé si často ani nevšimli, že platí za nedokonalou, nedokončenou nebo pomalou práci. Poučili jsme se? A na co bychom si nově měli dát pozor?

celý článek

5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru


Jak by mělo personální oddělení komunikovat s vedoucími, když vybírá nové zaměstnance do jejich týmu? Máme pro vás 5 tipů.

celý článek

Víte, kdo brzdí vaši firmu?


Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt. Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?

celý článek