Výše platu a benefity v inzerátu: Dobře nebo špatně?

Nedávno jsem narazila na video tip jistého odborníka na nábor, ve kterém uváděl, že pokud neuvádíte plat v inzerátech, připravujete se o možné kandidáty. Dle jeho publikovaného průzkumu se na inzeráty, které uvádí plat, hlásí až o 70 % více lidí. Toto samozřejmě může být pravda, opravdu to může způsobit větší příliv kandidátů. Otázkou však zůstává, jsou to ti správní kandidáti pro nás?


Ze zkušenosti vím, že platové podmínky a různé benefity (stravenky, vzdělávání, auto k osobnímu užití apod.) v inzerátu uvedené, lákají lidi, kteří zpravidla mají „nižší“ motivaci. Svou pozornost upírají na to, co jim vy jako firma můžete nabídnout. Přichází k vám do firmy s postojem „tak mi ukažte, co mi dáte, a já se rozhodnu, zda vám za to něco odpracuji“. Operují s tím, zda je práce u vás pro ně osobně výhodná, nebo ne.

Od těchto lidí ale nemůžete očekávat velkou loajalitu. Pokud jim konkurence nabídne vyšší plat, nebo dostanou nabídku blíže místu bydliště, nebudou váhat k ní přejít. Vůbec nehledí na to, že jste do nich už investovali čas, energii a nemalé finanční prostředky.


Do inzerátu neuvádějte plat či jiné benefity, jelikož tím lákáte do výběrového řízení lidi s nižší úrovní motivace.

Naopak existuje druhá skupina lidí, která na tyto benefity příliš nehledí. Neznamená to, že by si nechtěli vydělat nebo od vás dostat nějaký ten benefit, ale není to pro ně prvořadé. Jejich pozornost je na samotné práci a její smysluplnosti. Přichází k vám do firmy s postojem „tak mi ukažte, s čím vám tady mohu pomoci“. Od těchto lidí můžete očekávat opravdovou loajalitu. Pokud se vaší firmě nebude dařit, budou si vědomi toho, že to s nimi nějakým způsobem souvisí, a budou se vám snažit pomoci.

Co do inzerátu nedoporučujeme dávat

Do inzerátu neuvádějte plat či jiné benefity, jelikož tím lákáte do výběrového řízení lidi s nižší úrovní motivace. Dostanete se tím do zbytečné hry o „přetahování kandidátů“, která stejně nemá z dlouhodobého hlediska pro vaši firmu přínos. Pokud je tam chcete uvést, nezapomeňte dodat, že je to podmíněno dobrými výsledky, tedy že s tímto nemohou počítat při samotném nástupu.

Co do inzerátu doporučujeme dávat

Naopak do inzerátu zmiňujte účel vaší společnosti – čím je vaše firma přínosem pro společnost, v čem svým zákazníkům pomáháte apod. Lidé, kteří jsou „lépe motivovaní“ se rádi přidávají k velkým a hodnotným účelům.

Pokud máte ve firmě tým nadšenců a profesionálů, kteří si to nechodí do práce jen odsedět, je i toto výhoda, kterou můžete napsat do inzerátu. Dobře motivovaní uchazeči, které musí jejich práce bavit, to rádi uslyší.

Dáváte svým lidem samostatnost a volnost v rozhodování (samozřejmě po tom, co prokáží svou kompetentnost v dané oblasti)? Přidělujete jim dostatečné kompetence? I toho je výhoda, kterou můžete sdělovat v inzerátu.

Performia-inzerat

Z jakých důvodů lidé odcházejí ze zaměstnání?

Dle jednoho průzkumu lidé nejčastěji odchází ze zaměstnání z důvodů, které se týkají těchto oblastí:

  1. Kariéra a růst
  2. Vedení firmy a její rozvoj
  3. Peníze

Jak sami můžete vidět, peníze jsou až na třetím místě. Tak proč na ně lákat potenciální uchazeče? Zkuste se na to podívat z jiného úhlu pohledu. Co jiného kandidát získá prací u vás?

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete zjistit o tématu motivace a stylizace účinné inzerce více?


Přijďte na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek