Výše platu a benefity v inzerátu: Dobře nebo špatně?

Nedávno jsem narazila na video tip jistého odborníka na nábor, ve kterém uváděl, že pokud neuvádíte plat v inzerátech, připravujete se o možné kandidáty. Dle jeho publikovaného průzkumu se na inzeráty, které uvádí plat, hlásí až o 70 % více lidí. Toto samozřejmě může být pravda, opravdu to může způsobit větší příliv kandidátů. Otázkou však zůstává, jsou to ti správní kandidáti pro nás?


Ze zkušenosti vím, že platové podmínky a různé benefity (stravenky, vzdělávání, auto k osobnímu užití apod.) v inzerátu uvedené, lákají lidi, kteří zpravidla mají „nižší“ motivaci. Svou pozornost upírají na to, co jim vy jako firma můžete nabídnout. Přichází k vám do firmy s postojem „tak mi ukažte, co mi dáte, a já se rozhodnu, zda vám za to něco odpracuji“. Operují s tím, zda je práce u vás pro ně osobně výhodná, nebo ne.

Od těchto lidí ale nemůžete očekávat velkou loajalitu. Pokud jim konkurence nabídne vyšší plat, nebo dostanou nabídku blíže místu bydliště, nebudou váhat k ní přejít. Vůbec nehledí na to, že jste do nich už investovali čas, energii a nemalé finanční prostředky.


Do inzerátu neuvádějte plat či jiné benefity, jelikož tím lákáte do výběrového řízení lidi s nižší úrovní motivace.

Naopak existuje druhá skupina lidí, která na tyto benefity příliš nehledí. Neznamená to, že by si nechtěli vydělat nebo od vás dostat nějaký ten benefit, ale není to pro ně prvořadé. Jejich pozornost je na samotné práci a její smysluplnosti. Přichází k vám do firmy s postojem „tak mi ukažte, s čím vám tady mohu pomoci“. Od těchto lidí můžete očekávat opravdovou loajalitu. Pokud se vaší firmě nebude dařit, budou si vědomi toho, že to s nimi nějakým způsobem souvisí, a budou se vám snažit pomoci.

Co do inzerátu nedoporučujeme dávat

Do inzerátu neuvádějte plat či jiné benefity, jelikož tím lákáte do výběrového řízení lidi s nižší úrovní motivace. Dostanete se tím do zbytečné hry o „přetahování kandidátů“, která stejně nemá z dlouhodobého hlediska pro vaši firmu přínos. Pokud je tam chcete uvést, nezapomeňte dodat, že je to podmíněno dobrými výsledky, tedy že s tímto nemohou počítat při samotném nástupu.

Co do inzerátu doporučujeme dávat

Naopak do inzerátu zmiňujte účel vaší společnosti – čím je vaše firma přínosem pro společnost, v čem svým zákazníkům pomáháte apod. Lidé, kteří jsou „lépe motivovaní“ se rádi přidávají k velkým a hodnotným účelům.

Pokud máte ve firmě tým nadšenců a profesionálů, kteří si to nechodí do práce jen odsedět, je i toto výhoda, kterou můžete napsat do inzerátu. Dobře motivovaní uchazeči, které musí jejich práce bavit, to rádi uslyší.

Dáváte svým lidem samostatnost a volnost v rozhodování (samozřejmě po tom, co prokáží svou kompetentnost v dané oblasti)? Přidělujete jim dostatečné kompetence? I toho je výhoda, kterou můžete sdělovat v inzerátu.

Performia-inzerat

Z jakých důvodů lidé odcházejí ze zaměstnání?

Dle jednoho průzkumu lidé nejčastěji odchází ze zaměstnání z důvodů, které se týkají těchto oblastí:

  1. Kariéra a růst
  2. Vedení firmy a její rozvoj
  3. Peníze

Jak sami můžete vidět, peníze jsou až na třetím místě. Tak proč na ně lákat potenciální uchazeče? Zkuste se na to podívat z jiného úhlu pohledu. Co jiného kandidát získá prací u vás?

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete zjistit o tématu motivace a stylizace účinné inzerce více?


Přijďte na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek