Výše platu a benefity v inzerátu: Dobře nebo špatně?

Nedávno jsem narazila na video tip jistého odborníka na nábor, ve kterém uváděl, že pokud neuvádíte plat v inzerátech, připravujete se o možné kandidáty. Dle jeho publikovaného průzkumu se na inzeráty, které uvádí plat, hlásí až o 70 % více lidí. Toto samozřejmě může být pravda, opravdu to může způsobit větší příliv kandidátů. Otázkou však zůstává, jsou to ti správní kandidáti pro nás?


Ze zkušenosti vím, že platové podmínky a různé benefity (stravenky, vzdělávání, auto k osobnímu užití apod.) v inzerátu uvedené, lákají lidi, kteří zpravidla mají „nižší“ motivaci. Svou pozornost upírají na to, co jim vy jako firma můžete nabídnout. Přichází k vám do firmy s postojem „tak mi ukažte, co mi dáte, a já se rozhodnu, zda vám za to něco odpracuji“. Operují s tím, zda je práce u vás pro ně osobně výhodná, nebo ne.

Od těchto lidí ale nemůžete očekávat velkou loajalitu. Pokud jim konkurence nabídne vyšší plat, nebo dostanou nabídku blíže místu bydliště, nebudou váhat k ní přejít. Vůbec nehledí na to, že jste do nich už investovali čas, energii a nemalé finanční prostředky.


Do inzerátu neuvádějte plat či jiné benefity, jelikož tím lákáte do výběrového řízení lidi s nižší úrovní motivace.

Naopak existuje druhá skupina lidí, která na tyto benefity příliš nehledí. Neznamená to, že by si nechtěli vydělat nebo od vás dostat nějaký ten benefit, ale není to pro ně prvořadé. Jejich pozornost je na samotné práci a její smysluplnosti. Přichází k vám do firmy s postojem „tak mi ukažte, s čím vám tady mohu pomoci“. Od těchto lidí můžete očekávat opravdovou loajalitu. Pokud se vaší firmě nebude dařit, budou si vědomi toho, že to s nimi nějakým způsobem souvisí, a budou se vám snažit pomoci.

Co do inzerátu nedoporučujeme dávat

Do inzerátu neuvádějte plat či jiné benefity, jelikož tím lákáte do výběrového řízení lidi s nižší úrovní motivace. Dostanete se tím do zbytečné hry o „přetahování kandidátů“, která stejně nemá z dlouhodobého hlediska pro vaši firmu přínos. Pokud je tam chcete uvést, nezapomeňte dodat, že je to podmíněno dobrými výsledky, tedy že s tímto nemohou počítat při samotném nástupu.

Co do inzerátu doporučujeme dávat

Naopak do inzerátu zmiňujte účel vaší společnosti – čím je vaše firma přínosem pro společnost, v čem svým zákazníkům pomáháte apod. Lidé, kteří jsou „lépe motivovaní“ se rádi přidávají k velkým a hodnotným účelům.

Pokud máte ve firmě tým nadšenců a profesionálů, kteří si to nechodí do práce jen odsedět, je i toto výhoda, kterou můžete napsat do inzerátu. Dobře motivovaní uchazeči, které musí jejich práce bavit, to rádi uslyší.

Dáváte svým lidem samostatnost a volnost v rozhodování (samozřejmě po tom, co prokáží svou kompetentnost v dané oblasti)? Přidělujete jim dostatečné kompetence? I toho je výhoda, kterou můžete sdělovat v inzerátu.

Performia-inzerat

Z jakých důvodů lidé odcházejí ze zaměstnání?

Dle jednoho průzkumu lidé nejčastěji odchází ze zaměstnání z důvodů, které se týkají těchto oblastí:

  1. Kariéra a růst
  2. Vedení firmy a její rozvoj
  3. Peníze

Jak sami můžete vidět, peníze jsou až na třetím místě. Tak proč na ně lákat potenciální uchazeče? Zkuste se na to podívat z jiného úhlu pohledu. Co jiného kandidát získá prací u vás?

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete zjistit o tématu motivace a stylizace účinné inzerce více?


Přijďte na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025


Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.

celý článek

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek

OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné


Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.

celý článek