Výše platu a benefity v inzerátu: Dobře nebo špatně?

Nedávno jsem narazila na video tip jistého odborníka na nábor, ve kterém uváděl, že pokud neuvádíte plat v inzerátech, připravujete se o možné kandidáty. Dle jeho publikovaného průzkumu se na inzeráty, které uvádí plat, hlásí až o 70 % více lidí. Toto samozřejmě může být pravda, opravdu to může způsobit větší příliv kandidátů. Otázkou však zůstává, jsou to ti správní kandidáti pro nás?


Ze zkušenosti vím, že platové podmínky a různé benefity (stravenky, vzdělávání, auto k osobnímu užití apod.) v inzerátu uvedené, lákají lidi, kteří zpravidla mají „nižší“ motivaci. Svou pozornost upírají na to, co jim vy jako firma můžete nabídnout. Přichází k vám do firmy s postojem „tak mi ukažte, co mi dáte, a já se rozhodnu, zda vám za to něco odpracuji“. Operují s tím, zda je práce u vás pro ně osobně výhodná, nebo ne.

Od těchto lidí ale nemůžete očekávat velkou loajalitu. Pokud jim konkurence nabídne vyšší plat, nebo dostanou nabídku blíže místu bydliště, nebudou váhat k ní přejít. Vůbec nehledí na to, že jste do nich už investovali čas, energii a nemalé finanční prostředky.


Do inzerátu neuvádějte plat či jiné benefity, jelikož tím lákáte do výběrového řízení lidi s nižší úrovní motivace.

Naopak existuje druhá skupina lidí, která na tyto benefity příliš nehledí. Neznamená to, že by si nechtěli vydělat nebo od vás dostat nějaký ten benefit, ale není to pro ně prvořadé. Jejich pozornost je na samotné práci a její smysluplnosti. Přichází k vám do firmy s postojem „tak mi ukažte, s čím vám tady mohu pomoci“. Od těchto lidí můžete očekávat opravdovou loajalitu. Pokud se vaší firmě nebude dařit, budou si vědomi toho, že to s nimi nějakým způsobem souvisí, a budou se vám snažit pomoci.

Co do inzerátu nedoporučujeme dávat

Do inzerátu neuvádějte plat či jiné benefity, jelikož tím lákáte do výběrového řízení lidi s nižší úrovní motivace. Dostanete se tím do zbytečné hry o „přetahování kandidátů“, která stejně nemá z dlouhodobého hlediska pro vaši firmu přínos. Pokud je tam chcete uvést, nezapomeňte dodat, že je to podmíněno dobrými výsledky, tedy že s tímto nemohou počítat při samotném nástupu.

Co do inzerátu doporučujeme dávat

Naopak do inzerátu zmiňujte účel vaší společnosti – čím je vaše firma přínosem pro společnost, v čem svým zákazníkům pomáháte apod. Lidé, kteří jsou „lépe motivovaní“ se rádi přidávají k velkým a hodnotným účelům.

Pokud máte ve firmě tým nadšenců a profesionálů, kteří si to nechodí do práce jen odsedět, je i toto výhoda, kterou můžete napsat do inzerátu. Dobře motivovaní uchazeči, které musí jejich práce bavit, to rádi uslyší.

Dáváte svým lidem samostatnost a volnost v rozhodování (samozřejmě po tom, co prokáží svou kompetentnost v dané oblasti)? Přidělujete jim dostatečné kompetence? I toho je výhoda, kterou můžete sdělovat v inzerátu.

Performia-inzerat

Z jakých důvodů lidé odcházejí ze zaměstnání?

Dle jednoho průzkumu lidé nejčastěji odchází ze zaměstnání z důvodů, které se týkají těchto oblastí:

  1. Kariéra a růst
  2. Vedení firmy a její rozvoj
  3. Peníze

Jak sami můžete vidět, peníze jsou až na třetím místě. Tak proč na ně lákat potenciální uchazeče? Zkuste se na to podívat z jiného úhlu pohledu. Co jiného kandidát získá prací u vás?

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete zjistit o tématu motivace a stylizace účinné inzerce více?


Přijďte na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů vůbec nemaže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí.

Šárka Marčíková: Bez spolupráce s managementem by to nešlo


„Nečekala jsem, že by to mohlo vyjít,“ říká dnes Šárka Marčíková o tom, jak se jí podařilo získat místo personalistky ve společnosti Bonita Group Service s.r.o., kam nastoupila teprve před osmi měsíci bez zkušenosti v oboru. Od té doby už přijala čtrnáct nových lidí včetně obchodníků. Mimo jiné jí to výrazně usnadňuje důkladná příprava a komunikace s managementem. Jak to celé vidí mladá personalistka, která je ve firmě poměrně čerstvě? Právě to je ten pohled, který jsme se vám tentokrát rozhodli přinést.

celý článek

Kde ušetřit čas? Investujte ho do správných věcí


Vstávají vám vlasy na hlavě, když se vás někdo zeptá „Máš čas?“? Máte pocit, že už jste natolik efektivní, že lepší už to nebude, ale stále byste potřebovali nějaký ten čas navíc? Pak možná svůj čas neinvestujete tím správným směrem.

celý článek

Jak vypadá měření osobnosti u nás a v zahraničí


V době, kdy se čím dál výrazněji pracuje na tom, aby šikovní lidé z firmy neodcházeli, ještě mnohem více rezonuje téma testování osobnostního potenciálu. Schopnost porozumět lidem se rázem přesouvá na první koleje zájmu nejen českých firem. Protože jsme známí naším U-testem, který se na osobnost velmi podrobně dívá, rozhodli jsme se tuto rubriku věnovat právě jemu. A věřím, že ač je to trochu jednostranné, dozvíte se velmi zajímavé informace.

celý článek

SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Kdo má vlastně tvořit jejich obsah?


Často v českých firmách narážíme na otázku, kdo má vlastně tvořit obsah sociálních sítí. První nás možná napadne samotný správce, tedy osoba, která dostala sociální sítě na starosti. Od ní se často očekává, že sama naplní obsah firemních stránek na sociálních sítích. Nicméně úplně tomu tak nemusí a možná ani nemá být.

celý článek