Výše platu a benefity v inzerátu: Dobře nebo špatně?

Nedávno jsem narazila na video tip jistého odborníka na nábor, ve kterém uváděl, že pokud neuvádíte plat v inzerátech, připravujete se o možné kandidáty. Dle jeho publikovaného průzkumu se na inzeráty, které uvádí plat, hlásí až o 70 % více lidí. Toto samozřejmě může být pravda, opravdu to může způsobit větší příliv kandidátů. Otázkou však zůstává, jsou to ti správní kandidáti pro nás?


Ze zkušenosti vím, že platové podmínky a různé benefity (stravenky, vzdělávání, auto k osobnímu užití apod.) v inzerátu uvedené, lákají lidi, kteří zpravidla mají „nižší“ motivaci. Svou pozornost upírají na to, co jim vy jako firma můžete nabídnout. Přichází k vám do firmy s postojem „tak mi ukažte, co mi dáte, a já se rozhodnu, zda vám za to něco odpracuji“. Operují s tím, zda je práce u vás pro ně osobně výhodná, nebo ne.

Od těchto lidí ale nemůžete očekávat velkou loajalitu. Pokud jim konkurence nabídne vyšší plat, nebo dostanou nabídku blíže místu bydliště, nebudou váhat k ní přejít. Vůbec nehledí na to, že jste do nich už investovali čas, energii a nemalé finanční prostředky.


Do inzerátu neuvádějte plat či jiné benefity, jelikož tím lákáte do výběrového řízení lidi s nižší úrovní motivace.

Naopak existuje druhá skupina lidí, která na tyto benefity příliš nehledí. Neznamená to, že by si nechtěli vydělat nebo od vás dostat nějaký ten benefit, ale není to pro ně prvořadé. Jejich pozornost je na samotné práci a její smysluplnosti. Přichází k vám do firmy s postojem „tak mi ukažte, s čím vám tady mohu pomoci“. Od těchto lidí můžete očekávat opravdovou loajalitu. Pokud se vaší firmě nebude dařit, budou si vědomi toho, že to s nimi nějakým způsobem souvisí, a budou se vám snažit pomoci.

Co do inzerátu nedoporučujeme dávat

Do inzerátu neuvádějte plat či jiné benefity, jelikož tím lákáte do výběrového řízení lidi s nižší úrovní motivace. Dostanete se tím do zbytečné hry o „přetahování kandidátů“, která stejně nemá z dlouhodobého hlediska pro vaši firmu přínos. Pokud je tam chcete uvést, nezapomeňte dodat, že je to podmíněno dobrými výsledky, tedy že s tímto nemohou počítat při samotném nástupu.

Co do inzerátu doporučujeme dávat

Naopak do inzerátu zmiňujte účel vaší společnosti – čím je vaše firma přínosem pro společnost, v čem svým zákazníkům pomáháte apod. Lidé, kteří jsou „lépe motivovaní“ se rádi přidávají k velkým a hodnotným účelům.

Pokud máte ve firmě tým nadšenců a profesionálů, kteří si to nechodí do práce jen odsedět, je i toto výhoda, kterou můžete napsat do inzerátu. Dobře motivovaní uchazeči, které musí jejich práce bavit, to rádi uslyší.

Dáváte svým lidem samostatnost a volnost v rozhodování (samozřejmě po tom, co prokáží svou kompetentnost v dané oblasti)? Přidělujete jim dostatečné kompetence? I toho je výhoda, kterou můžete sdělovat v inzerátu.

Performia-inzerat

Z jakých důvodů lidé odcházejí ze zaměstnání?

Dle jednoho průzkumu lidé nejčastěji odchází ze zaměstnání z důvodů, které se týkají těchto oblastí:

  1. Kariéra a růst
  2. Vedení firmy a její rozvoj
  3. Peníze

Jak sami můžete vidět, peníze jsou až na třetím místě. Tak proč na ně lákat potenciální uchazeče? Zkuste se na to podívat z jiného úhlu pohledu. Co jiného kandidát získá prací u vás?

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete zjistit o tématu motivace a stylizace účinné inzerce více?


Přijďte na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek

Jak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet


Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.

celý článek

Z PRAXE: Ovlivňuje interní komunikace spokojenost zaměstnanců?


Interní komunikaci se v poslední době věnuje stále více pozornosti a je pravda, že díky ní můžete přímo ovlivnit firemní kulturu i to, jak se lidem u vás ve firmě pracuje. Navíc existují různé kanály pro interní komunikaci. Co funguje ve firmách našich klientů? Nechte se inspirovat.

celý článek

Předsudků je na českém pracovním trhu ještě velmi mnoho


Čísla z nejrůznějších průzkumů bohužel ukazují, že předsudky u nás stále přetrvávají. Na druhou stranu stále častěji pozorujeme, že se v tom firmy pomalu zlepšují. Ti, kdo už dnes předsudky nemají nebo je postupně bourají, mají a budou mít velký náskok. Mohou totiž pro sebe získat výjimečné a loajální zaměstnance, které jinde kvůli některému z předsudků nechtěli. Podívejte se na jednotlivá čísla a zamyslete se u každého nad tím, jak jej ovlivňujete zrovna vy.

celý článek